Spørsmål og svar 2013

Warmachine and Hordes og Kings of War Turnering, Oslo

Moderators: JackInTheGreen, Asbjørn, Frederique, stigandr, aleksander

Omnichron
Thorn

Re: Spørsmål og svar 2013

Post by Omnichron » Mon Mar 04, 2013 2:57 pm

aleksander wrote:Hvert lag setter ut 1 hær.
Hvert motstanderlag velger så hvilken hær som skal møte hæren som motstanderlaget satte ut.
Den siste hæren på hvert lag møter hverandre.

Forståelig?
Akkurat, da hadde jeg og Mats rett i akkurat den der likevel da! :lol:

Frederique, skjerpings! :wink:
"Rock is fine, Scissors are overpowered" - Paper

severus
Ghetorix

Post by severus » Mon Mar 04, 2013 3:00 pm

Huhei. Slik det står i regelpakken er det veldig tvetydig... Det er faktisk umulig å forstå om det er den som settes ut som også får velge...

Jeg regner med at Herr Aasen er sikker i sin sak, så takk for oppklaringen!
KoW-boy

Facebook:Kings of War Norway

Vestlandsfanden
Ghetorix

Post by Vestlandsfanden » Mon Mar 04, 2013 3:22 pm

Ang WoC/Khorne/angrep.

Det er egentlig tre forskjellige spørsmål;

a) Juggers. Tilsvarer spm om Blood Knights (får mount special rule om rider i unit har det). Svaret her er nei, mount får ikke special rule som følge av rider. Dette er også spesifisert tydelig i dette tilfellet.

b) Får mounts for characters special rules fra rider? Vel, hele modellen har fått mark, men samtidig kan enkelte mounts kjøpe sine egne marks (warshrines, chariots). Hvorvidt dette er for å hindre blanding av marks på en mount eller hva GW har tenkt er vanskelig å si. Det er allikevel naturlig å avlede av dette at marks for characters ikke gjelder for mounts (mounts som er monstre er en egen sak, her er det helt clear cut fra regelboken at de ikke får).

c) units som kan ta marks. Dersom hele uniten tar feks mark of khorne, så vil hele uniten få effekten til mark of khorne.

Sammenlign med hatred og empire. En warriorpriest som joiner en unit med riddere gir ikke Righteous Fury (hatred) til mounts (fordi kun riders får), mens et waraltar gir sitt Holy Fervour (hatred) ikke bare til mounts men også til andre characters i enheten (fordi hele enheten får).

-VF-
"You’re only given a little spark of madness. You mustn’t lose it!"
-RW-

Jeg er en sucker for en god come-back story

Wounds heal, chicks dig scars, glory lasts forever!

Oguleth
Juggernaut

Post by Oguleth » Mon Mar 04, 2013 3:31 pm

Movement trays - det står at det ikke er KRAV om dem, men at det oppfordres til bruk. Men det står ingenting om at hvis det brukes, er de en del av malekravene? Vil det si at de ikke trenger være malt?

Frederique
Archangel

Post by Frederique » Mon Mar 04, 2013 5:45 pm

Hva [sensur].
Nå blir jeg skikkelig irritert.
Ikke på deg Øyvind, men på den karen som skrev den regelen.

1. Hvert lag velger 1 hær som de setter ut.
2. Av de to hærene som gjenstår på motstanderlaget, velger man 1 utsetthæren vil møte.
3. De to gjenstående hærene på hvert lag møtes.

Tidenes dårligste skrevne regel i så fall. GW er klokkeklare i forhold.

Hvis mitt lag har satt ut 1 hær, så er motstanderlaget åpenbart ikke mitt eget lag.
Av de to hærene som gjenstår på "eget lag", velger man 1 utsetthæren vil møte"
ville vært korrekt hvis det er sånn som Aleks sier. Selv da er det dårlig skrevet.

Jeg vil gjerne at Tunfisk melder seg på her som turneringsansvarlig og evt bekrefter det Aleksander sier, ellers har jeg problemer med å godta det.
Frederick B

join Kings of War Norway (facebook)

aleksander
Archangel

Post by aleksander » Mon Mar 04, 2013 6:00 pm

Det er ingen grunn til å hisse seg opp, Frederique.

Regelen har alltid vært ment å spilles om jeg beskrev over, men kan godt formuleres bedre.

Du må gjerne ha problemer med å godta det. Men den var både skrevet slik, ble forstått slik og spilt slik i fjor.
Nazreg Moonsinger wrote:
Oh Finland, Finland, Finland... ...the land of 15 power dices, roaming Dragons and never-ending gunlines. There shall armies of 13 models fight for glory, there shall the five armies of doom point their guns at enemies.

Thomarsar
Thorn

Post by Thomarsar » Mon Mar 04, 2013 6:49 pm

Som en ekte wise guy skal jeg blande meg inn i en diskusjon jeg ikke har meget med: Regelen pairing for alliance ;)

Jeg er enig med Fred om at regelen, skrevet som den er, lettere tolkes slik som Fred har forstått den.

For min del leste jeg regelen, og forstod den på måten Aleks har forklart. Dette kan komme av at jeg på forhånd visste hvordan pairingen fungerte, og hjernen kan således trikse litt om på ord og bokstaver etter hva den forventer å se. For eksempel kan man fint lese en tekst hvor bokstavene i ord bytter plass, hvis første og siste bokstav er rett.

Forslag til ny tekst:

2: Hvert lag velger hvilken av sine to gjenstående hærer som skal møte den hæren motstanderlaget satte ut.

-T
KoWboy og Cog of Cyriss

matsemann
Archangel

Post by matsemann » Mon Mar 04, 2013 7:13 pm

Legg med et eksempel på hvordan en pairing kan se ut så slipper man misforståelser. I fjor opplevde jeg mange som ikke synes det var tydelig og jeg vet det var flere som ikke gjorde det etter slik det var ment å være.
Gult er kult

15 min of shame - https://www.youtube.com/watch?v=SkzDfGMDhiA

Tunfisk
Ghetorix

Post by Tunfisk » Tue Mar 05, 2013 12:01 am

Slapp av mine venner.

Det fungerer slik som Aleks sier. Hvert lag setter ut en hær (hær A for eksempelets skyld) da sitter begge lag igjen med hær B og C på hånda. Begge lag velger en av de sistnevnte til å møte motstanderens hær A. Da sitter begge lag igjen med en hær på hånda, disse spiller mot hverandre.

Før dere tar dette eksempelet for god fisk (høhøh) vil jeg at Aleksander kommer på banen, og bekrefter at dette er rett.

Jeg har begrenset nettilgang om dagen, og får dermed ikke svart på ting like fortløpende som jeg pleier. Er tilbake fra HV-øvelse torsdag kveld.
Erik Svendsen

Frederique
Archangel

Post by Frederique » Tue Mar 05, 2013 10:54 am

Etter å ha tatt igjen litt av mangelen på søvn og nonalcoholic beverage fra DSK turen, så er jeg betraktelig mindre sur og grinete idag.
Beklager utbruddet.
Frederick B

Omnichron
Thorn

Post by Omnichron » Fri Mar 08, 2013 10:23 am

Har fått tidspressa på meg for alvor med tanke på maling ettersom jeg ikke klarte å få gjennomført nok av arbeid på hæren i går og har lite tid i dag.

Vil det gå greit at jeg bruker 2x spirit hosts og/eller 1 vargheist som unit fillers på ghouls?
"Rock is fine, Scissors are overpowered" - Paper

Frederique
Archangel

Post by Frederique » Fri Mar 08, 2013 12:20 pm

Unit fillers er stort sett kosher.
Innenfor en viss rimelighetens grense. 8)
Frederick B

aleksander
Archangel

Post by aleksander » Mon Mar 11, 2013 9:50 am

@ Vestlandsfanden

Desverre ble spørsmålene dine ubesvart før turneringen. Men nå har heldigvis ETC FAQ teamet besvart det utfyllende, så det dette vi kommer til å spille mount/rider/spesialregler osv som:
Are both the rider and mount subject to Frenzy, Hatred or Primal Fury if the rules and Q&As don’t specify either? (for ex. Stonehorns)
A. Yes. Of course, separately bought models (such as dark elf mounts with regards to Hatred) never grant each other these rules unless otherwise mentioned.
og
7. Are steeds (pulling a chariot) or other mounts affected by the riders Mark of Chaos?
A. No, it only effects the rider, if possible.
Nazreg Moonsinger wrote:
Oh Finland, Finland, Finland... ...the land of 15 power dices, roaming Dragons and never-ending gunlines. There shall armies of 13 models fight for glory, there shall the five armies of doom point their guns at enemies.

Vestlandsfanden
Ghetorix

Post by Vestlandsfanden » Mon Mar 11, 2013 10:32 am

Interessant.

Jeg er ikke enig, men har ingen problemer med å følge det.

Edit: Hvor er disse svarene fra? Finner dem ikke i ETC 2013 FAQ.

Edit 2:

Fant det på powerfist, med El Rey som forfatter. Her er hans rationale;
El Rey wrote:For det først synes jeg det er mærkeligt at GW ikke har gjort det helt klar, de er jo selv Q&A det før. Men fx skullcrushers, er det jo klart at det kun er rideren. Derfor tror jeg helt sikkert også det er sådan med andre rytter. Chariots er en lidt anden sag, men tro nu også det er sådan der. Mht til war shine er "heste" der jo ikke heste men nogle chaos ting, som godt ville kunne have et mark. Der er det også specifik nævnt hvordan det på virker sådan en model, under det afsnit hvor der står hvordan den er forskellige fra en normal chariot.

Men hvis man ikke tolker det på denne måde, vil en drage jo fx have 6+ ward save hvis dens rytter er Tzeentch eller man vil få -1 to hit på den i HtH hvis han var nurgle. Det er klart ikke hensigten. Selvom man nok godt kan argumentere det med RAW. Det passer bare ikke ind i spille mekanicismen, hvis man ruler det sådan.
Fjas og svak regeltolkning. Blander til og med drager som er selvstendige mounts inn i suppa. Svakt.

-VF-
"You’re only given a little spark of madness. You mustn’t lose it!"
-RW-

Jeg er en sucker for en god come-back story

Wounds heal, chicks dig scars, glory lasts forever!

Post Reply

Return to “2d6 Alliance”