2d6 Alliance 2012 - 4. og 5. februar

Warmachine and Hordes og Kings of War Turnering, Oslo

Moderators: JackInTheGreen, Asbjørn, Frederique, stigandr, aleksander

Asbjørn
Wraith Engine
Posts: 2028
Joined: Mon Sep 15, 2008 7:06 am

2d6 Alliance 2012 - 4. og 5. februar

Post by Asbjørn » Thu Dec 08, 2011 12:25 pm

Alliance 2012 vil bli holdt på Abildsø skole den 4. og 5. februar

Antall person per lag: 3
Hærstørrelse per person: 1800 poeng
Antall slag: 5
Pris per person: 300 (900 for laget)

Max antall lag er 18.

Det vil som vanlig bli servert lunsj lørdag og søndag.



I. Komp
- Ingen special/named characters
- Karakterer får "look out sir" mot følgende spells: Dwellers Below, Final Transmutation, Dreaded 13th, Infernal Gateway 11-12 effect. Andre/vanlige begrensinger for look out sir gjelder.
- Maks 300 poeng på et enkelt rare choice, uavhengig av antall enheter. Feks kan du ta 3 + 3 cairn wraiths (50p per stykk), men ikke 3 + 4 (350p) og ikke mer enn 6 i en enhet. I tillegg er følgende rare choices 0-1: warp lightning cannon, organ gun, helstorm rocket battery.
- Man kan maks generere 2 ekstra terninger i hver magifase utenom channeling.

Lagkomp:
Lagene skal bestå av tre forskjellige hærer. Dersom dette er et problem for laget, så må lag som ikke består av tre forskjellige hærer forhåndsgodkjennes av meg.

Turneringen spilles som tidligere år, lagdeltagerne spiller mot en på motstanderlaget og poengsummene for hele laget legges sammen.

Vi følger ETC FAQ i tillegg til GW FAQ.

II. Line of sight

Vi bruker line of sight systemet fra ETC. Se post nr 2 for beskrivelse.

III. Victory points

- Helter og mounts gir separate VPs
- Enheter som er redusert til 25% eller mindre av deres opprinnelige størrelse gir 50% VP til motstanderen. (karakterer, monsters and handlers, war machines og single models er ikke påvirket av dette).
- Enheter som er fleeing på slutten av slaget gir 50% VP til motstanderen.
- Enheter som både er fleeing og redusert til 25% eller mindre gir fortsatt bare 50% VP.

Victory points tabell

0-125 - 10-10
126-250 - 11-9
251-375 - 12-8
376-500 - 13-7
501-625 - 14-6
626-750 - 15-5
751-875 - 16-4
876-1000 - 17-3
1001-1125 - 18-2
1126-1250 - 19-1
1251+ - 20-0

IV. Pairing

1. Hvert lag velger 1 hær som de setter ut.
2. Av de to hærene som gjenstår på motstanderlaget, velger man 1 utsetthæren vil møte.
3. De to gjenstående hærene på hvert lag møtes.

Valgene i punkt 1 og 2 bør skrives ned på en lapp slik at ingen av lagene får vite hva motstanderen har valgt før de gjør sitt eget valg.

V. Tidsskjema
Lørdag:
0930 – 1000: Registrering
1000 – 1230: Slag 1
1230 – 1330: Lunch
1330 – 1600: Slag 2
1600 – 1630: Pause
1630 – 1900: Slag 3
Søndag:
1000-1230: Slag 4
1230-1330: Lunsj
1330-1600: Slag 5
1600-1630: Rydding av bord
1630-1700: Premieutdeling

VI. Scenarier

Alle slag er standard battle line.

VII. Malekrav
Alle hærene på laget skal være malt i minimum 3 farger og baser skal være malt/flocket. Det blir ikke gitt malepoeng, så malekravet kommer til å følges beinhardt. Eventuelle modeller/hærer som ikke oppfyller kravene kommer til å fjernes fra bordet av arrangør.

VIII. Mysterious terrain
Vi spiller ikke med mysterious terrain.

IX. Tillatte hærer

Chaos dwarfs (Tamurkhan: Throne of Chaos)

Dogs of war - denne lista kommer i egne pdf'er, se DoW.zip vedlegget til denne posten
- DoW.pdf - hovedlista
- Regiments of Renown.pdf - alle enheter tillatt
- Menghils Manflayers.pdf - tillatt
- Malakai Makaisson's Goblin-Hewer fra "SoC - Dwarf Slayer Army.pdf"

og siste versjon av de offisielle GW listene:

Beastmen
Bretonnia
Daemons of chaos
Dark elves
Dwarfs
Empire
High elves
Lizardmen
Ogre kingdoms
Orcs & goblins
Tomb kings
Vampire counts
Warriors of chaos
Wood elves
Attachments
DoW.zip
(2.16 MiB) Downloaded 87 times

Asbjørn
Wraith Engine
Posts: 2028
Joined: Mon Sep 15, 2008 7:06 am

Post by Asbjørn » Mon Dec 12, 2011 8:12 pm

Virtual Line of Sight

Size chart:
0: Swarms - models of this size never block line of sight or give cover.
1: Infantry, War Beasts, War Machines, Unique without the Large Target rule
2: Cavalry, Monstrous Infantry/Cavalry/Beasts, Chariots, O&G Manglers
3: Monsters, all Large Targets

Line of sight is always checked virtually, drawn "base to base". Models see in their front 1/4 zone. Line of Sight is blocked by models that are equal to or larger than both: the model whose line of sight we are checking and its target.

Line of sight and war machines:
Catapults (and similar) can place their template so that the center is over any one unit that is at least partially visible to them.
Cannons can choose any point between themselves and a visible target when firing. Over- or under-guessing to shoot at units the cannon does not have line of sight to is not allowed

Terrain
Hills are size two and block sight / give hard cover just like models of that size. Models standing on hills add the hill size to their own size.
Buildings and large rocks always block line of sight completely.
Forests do not block line of sight, but soft cover applies to all shots fired through or into (but not out of) forests.
Ruins do not block line of sight, but hard cover applies to all shots fired into (but not through/out of) ruins.
Units standing behind obstacles gain soft (wood) or hard (stone) cover as per the RB.
Buildings are treated as: as infinitely high, units inside are height 2 I (in terms of what they can see and determining cover against their shots). All buildings are level 1
Lakes – treat lakes exactly the same as rivers in the Rulebook
Hedges/fences etc. – treat all of them as stone obstacles: grant hard cover and -1 to hit in close combat against the defender, exactly as per the rulebook.


Cover from intervening units/terrain
Cover is granted when at least 50% of models in target unit are fully or partially obscurred by other units/terrain from the shooting model. In order for intervening models to grant cover, their size must be: larger than, equal to, or one size smaller than both the target unit and the shooting model.

Skirmishers
Skirmishers never block LoS, and are seen in accordance with their size on the chart, but provide cover as per the above rules. The gap between skirmishers is treated as part of the unit when determining if skirmishers give cover to something behind them. Skirmishers formed up for combat block Line of Sight like normal units.

Asbjørn
Wraith Engine
Posts: 2028
Joined: Mon Sep 15, 2008 7:06 am

Post by Asbjørn » Mon Dec 12, 2011 8:17 pm

Oppdatert med komp, pairing, vp-tabell og line of sight regler.

Asbjørn
Wraith Engine
Posts: 2028
Joined: Mon Sep 15, 2008 7:06 am

Post by Asbjørn » Wed Dec 21, 2011 1:23 pm

Oppdatert med liste over tillatte hærer og Dogs of War pdf'er.

Asbjørn
Wraith Engine
Posts: 2028
Joined: Mon Sep 15, 2008 7:06 am

Post by Asbjørn » Fri Jan 27, 2012 12:02 pm

Oppdatert med endret pairing. Den nye pairingmekanismen er som følger:

IV. Pairing

1. Hvert lag velger 1 hær som de setter ut.
2. Av de to hærene som gjenstår på motstanderlaget, velger man 1 utsetthæren vil møte.
3. De to gjenstående hærene på hvert lag møtes.

Valgene i punkt 1 og 2 bør skrives ned på en lapp slik at ingen av lagene får vite hva motstanderen har valgt før de gjør sitt eget valg.


--------------

På denne måten blir det litt mer random, men helt balansert.

Nubee
Ghetorix
Posts: 1688
Joined: Thu Mar 03, 2005 9:57 pm
Location: Lillehammer
Contact:

Post by Nubee » Fri Jan 27, 2012 12:48 pm

Forstår jeg det slik at dette nå blir helt random? eller er det feil at utsetthæren skal holdes hemmelig? Ganske viktig å få klarhet i dette da helt random pairing gjør at man må tenke litt annerledes med tanke på hærbygging.

-Stian-

thomas
Electromancer
Posts: 167
Joined: Tue Apr 26, 2005 8:59 am
Location: Ski

Post by thomas » Fri Jan 27, 2012 12:55 pm

Var ikke det litt sent å forandre på? Har normalt sett ikke noe imot forandringer og jeg tviler på at det har noe å si for vår del, men som stian sier; dette har jo litt å si med tanke på hærbygging
2015: Woos Elf: 5/1/6
DE: 1/1/2
OnG: 0/0/1
Liz: 1/0/0
VC: 1/0/0
2014: Wood Elf: 3/0/4
2013: Wood Elf: 4/1/4
2012: Wood Elf: 4/1/6

Asbjørn
Wraith Engine
Posts: 2028
Joined: Mon Sep 15, 2008 7:06 am

Post by Asbjørn » Fri Jan 27, 2012 1:25 pm

Det er ikke helt random, hvert lag får velge en matchup, men får bare velge blandt de hærene som ikke er utsett. Tar et eksempel:

Team Evil Geniuses (Fredrik, Preben og Asbjørn) møter Fluffbunnies (Amund, Martin André og Vidar)

1. Begge lager skriver ned utsettshær på en lapp, la oss si Fredrik og Amund blir valgt.
2. Lappen vises samtidig
3. Begge lag velger så motstander for sin egen utsetthær, feks velger Evil Geniuses at Fredrik skal møte Vidar og Fluffbunnies velger at Amund skal møte Preben. Valget skrives ned på en lapp og vises samtidig.
4. Vi har nå valgt to matchups: Fredrik mot Vidar og Preben mot Amund, da blir den gjenstående matchupen Asbjørn mot Martin André.

Ja det er sent å endre på dette, men vi mente dette var mye bedre løsning fordi den ikke gir noe fordel til noe lag. Den forrige løsningen var at et lag fikk velge 2 matchups, men det andre fikk bare velg en. Tror ikke det bør ha så mye å si på listevalg, det var jo ikke akkurat som om man kunne styre det så veldig med forrige versjon heller.

thomas
Electromancer
Posts: 167
Joined: Tue Apr 26, 2005 8:59 am
Location: Ski

Post by thomas » Fri Jan 27, 2012 1:28 pm

Nå ga det litt mer mening. Bra forklaring :)
I'm happy.
2015: Woos Elf: 5/1/6
DE: 1/1/2
OnG: 0/0/1
Liz: 1/0/0
VC: 1/0/0
2014: Wood Elf: 3/0/4
2013: Wood Elf: 4/1/4
2012: Wood Elf: 4/1/6

Grayfox
Juggernaut
Posts: 1383
Joined: Tue Feb 15, 2011 4:05 pm

Post by Grayfox » Mon Jan 30, 2012 11:14 am

Spilles det med åpne lister? Hva får man vite om motstanderen før man setter ut sin første hær?

Frederique
Archangel
Posts: 3168
Joined: Mon Nov 14, 2005 2:39 pm
Location: Oslo

Post by Frederique » Mon Jan 30, 2012 2:17 pm

Man får vite alt unntatt magic items, vil jeg tro.
Er ikke åpne lister, men man skal presentere hærene sine før man starter pairing.
Frederick B

join Kings of War Norway (facebook)

Asbjørn
Wraith Engine
Posts: 2028
Joined: Mon Sep 15, 2008 7:06 am

Post by Asbjørn » Mon Jan 30, 2012 2:41 pm

Ja, ikke åpne lister

Post Reply

Return to “2d6 Alliance”