Chaos shrine Basetørrelse

Diskuter regler og andre ting rundt spillet The 9th Age

Moderators: zuhlmatul, Grayfox, Kalerith

Erling
Battle Boar

Chaos shrine Basetørrelse

Post by Erling » Wed Apr 16, 2014 7:35 pm

Etter å ha spilt med Hellcannon på Crusade bestemte jeg meg for å gjøre den om til
et chaos warshrine. Kjøpte warshrinen som jeg skal bruke noen av delene til på Hellcannon. Stor var min forskrekkelse da en liten base på 5x10cm datt ut! Modellen jeg har fra før er på 15x10cm.

Spørsmålet blir da kan jeg bruke basestørrelsen på 15x10cm som jeg har en halvferdig shrine/Hellcannon på? Begynner å grine med tanken på å måtte scrappe det påbegynte prosjektet mitt pga basestørrelse..... :cry:
http://www.flickr.com/photos/erlingtrustad/

vizier87
Site Admin

Post by vizier87 » Wed Apr 16, 2014 8:08 pm

Det kommer helt ann på. I konkuranser er base størrelse veldig viktig... men spiller du kun med venner er det jo opp til dem.
Trond - 2d6 Administrator

Erling
Battle Boar

Post by Erling » Wed Apr 16, 2014 8:15 pm

Med andre ord da får den være en Hellcannon;)

chranos
Warlock

Post by chranos » Thu Apr 17, 2014 2:21 am

Det finnes ingen fordeler med for store baser pr dags dato i warhammer fantasy.

Det er heller en ulempe. Før hadde vi Terror med rekkevidde og derfor var monstre på store baser bedre. Nå er det meget lite som har noe med slikt å gjøre.

Det finnes mange monstre med forskjellige baser.

Ta drager for eksempel. Disse finnes på 50x50, 50x100, og tilogmed 150x100

Det er nok ingen som kommer til å hindre deg i å ta en større base på en warshrine. Det blir ikke størst forskjell om denne er på en hellcannon base.
Uansett hvordan man ser det er det bare et spill.

[url=http://www.2d6.no/viewtopic.php?f=14&t=3547]My painting Blog[/url]

Olannon
Haley

Post by Olannon » Thu Apr 17, 2014 12:17 pm

chranos wrote:Det finnes ingen fordeler med for store baser pr dags dato i warhammer fantasy.
1. Cover: en stor tøff dings kan gi hard cover overalt.
2. Blocking: sett i veien for X units samtidig.
3. Range til feks Inspiring Presence/Hold Your Ground
4. Front arc increase: Hellcannon gjør godt av sin brede front. Iron Daemon kunne gjerne hatt 100mm frontage også og tjent på det, imo.
5. Deployment deplacement: en unit som tar mye plass kan være en fordel i feks en gunline
6. Deploye sidelengs og pivote for å tjene X tommer. Kjent triks for mange.
7. Færre template hits. En steinkaster gjør langt mer skade på 20x20mm folk enn på 25x25mm.

Greit å bare følge en standard, så slipper man utnyttelse. Hvis Chaos Dwarfs kunne stilt med Iron Daemons på 200x200mm så skal du ikke se bort fra at mange hadde fått utnyttet dette.
Jarle Svendsrud

www.courageofcaspia.com

Erling
Battle Boar

Post by Erling » Thu Apr 17, 2014 7:28 pm

Da ble det 6 troll istedet for shrine:)

chranos
Warlock

Post by chranos » Fri Apr 18, 2014 12:47 am

Her er det ikke snakk om å endre basestørrelse på infanterimodeller og heller ikke modeller med fastsatte basestørrelser.

Men det finnes mange modeller med mer enn en basestørrelse og fremdeles modeller med udefinerte basestørrelser.

Jeg skulle heller sagt for store baser på enkelte modeller og ikke modeller generelt så hadde listen din blitt mer enn halvert. Du har et par poeng men mitt kånter poeng er rimelig enkelt.

Om jeg har lyst til å bruke en GUA fra FW får den ikke plass på en 50x50mm base, skal jeg la det få ut over min lyst til å bruke denne kule modellen?

Dersom jeg har en mountain chimera modell på 100x100mm base hvor det ikke finnes noen definert basestørrelse på denne hvordan skal folk gi en ruling på om dette er feil?

Jeg ser helt klart at et par av poengene dine har meritter dersom en spiller med dype intensjoner om å bruke slike ting for å skape seg direkte fordeler men her er det snakk om en modell som tidligere var udefinert. Nå har fått en meget merkelig modell fra gw som går på en chariot base. Kul conversion trumfer basestørrelse anyday i min bok og regner med at det gjør det for de fleste.

Jeg trodde en gang i tiden at spillklubben 2d6 var ekstremt hardcore når det gjaldt adherence til basestørrelser men der tok jeg feil.
Vermin lord fra forge world. Gw kommer med 50x50 og jeg modelerte min på en slik og var nøye med å lage to baser en chariot som modellen egentlig kommer med slik at den får støtte og står stødig og en vanlig 50x50. på den mindre basen står den ikke støtt i det hele tatt. Men jeg får lov til å bruke den større.
Soul grinderen min på 150x300mm har folk heller ikke sagt noe om at jeg ikke får bruke.

Dette er en hobby og folk henger seg altfor mye opp i hva som er "lovlig" og hva som ikke er det når de lager hærer. Litt for stor base her og de gjør absolutt ingenting. Vi skal ha det gøy. Lage kule modeller. Male fete hærer. Reglene kommer i andre linje da vi tross alt bruker 50 ganger så mye tid på å modellere og male enn hva vi gjør når vi spiller med dem.
Uansett hvordan man ser det er det bare et spill.

[url=http://www.2d6.no/viewtopic.php?f=14&t=3547]My painting Blog[/url]

aleksander
Archangel

Post by aleksander » Fri Apr 18, 2014 6:31 am

Jeg ser vel bare at det er nr.7 som gå vekk om det bare er snakk om enkeltmodeller på større baser enn vanlig. Poenget er ansett at det ikke kan sies å IKKE være noen fordel å være på en større base enn normalt.

Du buker eksempelet Great Unclean One fra Forge World. Her har man faktisk en basestørrelse som er definert av Games Workshop sin modell.

De andre eksemplene dine kan jeg ikke så å ha sett i spill?

Jeg synes at bruker man en større base enn det som modellen vanligvis kommer med, bør man på turneringen avklare med arrangør i forkant.
Nazreg Moonsinger wrote:
Oh Finland, Finland, Finland... ...the land of 15 power dices, roaming Dragons and never-ending gunlines. There shall armies of 13 models fight for glory, there shall the five armies of doom point their guns at enemies.

Erling
Battle Boar

Post by Erling » Fri Apr 18, 2014 10:21 am

Er enig med det meste som er sagt her, jeg er med fordi jeg liker å male og konvertere. Når det gjelder warshrinen er det kanskje den modellen i woc med litt merkelig basestørrelse. Før siste wave av miniatyrer til woc fantes det ikke noe modell til shrine og basestørrelse var litt mer i det blå.

Post Reply

Return to “Generell diskusjon”