Regeldiskusjon Naestra & Arahan on Gwindalor

Diskuter regler og andre ting rundt spillet The 9th Age

Moderators:zuhlmatul, Grayfox, Kalerith

arolig
Praetorian Ferox
Regeldiskusjon Naestra & Arahan on Gwindalor

Post by arolig » Fri Oct 31, 2014 1:53 pm

Så jeg lagde en diskusjon på Asrai.org ang dette.
Da jeg har lyst til å begynne å spille med Naestra & Arahan i min wood elves hær til vanlig.

Hva mener folk om regeltolkningen?
Jeg har frustrert meg lenge nå på at folk krangler så mye om hva som er riktige regler på søstrene, og GW sin siste FAQ om wood elves klarerte opp 1 ting om nye boka, som er sånn ca 10 ting for lite.

Jeg ønsker bare å faktisk få spille med modellene mine, ikke rave rundt super cheese og tolke søstrene som 2 modeller med 3 wounds på en udødelig ørn.
Min tolkning er langt ifra det. En norsk Norm på hvordan "Naestra & Arahan - The sisters of twilight" skal spilles hadde vært fint.

http://www.asrai.org/viewtopic.php?f=46&t=28126

hans caboose
Ghetorix

Post by hans caboose » Fri Oct 31, 2014 11:45 pm

Har lest igjennom mesteparten av diskusjonen på asrai..

Slik jeg ser det, når de sitter på Ørnen, slik reglene er skrevet, og da går jeg ut ifra wordingen siden det er utrolig utydelig og broken fra et regelperspektiv hele greia.

Slik reglene ser ut for meg, når de sitter på ørnen trumfer regelen om å bruke den høyeste wounds characteristicen, og de har da 3 wounds og T4. Merk deg at det ikke står noe steder at man faktisk slår på den som har høyest T og W, bare at det er de som brukes.

Og siden Monstrous Cav bruker de samme reglene som vanlig cav, så er HELE modellen død når den mister alle sine wounds som er 3.
Conoined destinysier at når den ene søsteren (en modell) dør, mens den andre søsteren (en annen modell) er i live så kommer den første søsteren tilbake til live, men når de sitter på en Monstrous mount, teller de som EN modell, ikke tre..

Slik reglene ser skrevet synes jeg det er ganske tydelig at det er slik det skal tolkes.

Det som gjør dette problematisk er at det er to infantry modeller på en MC mount.. men frem til GW får fingra ut av ræva og fikser opp i dette, så er det enkelt og greit slik det leses.. beklager å måtte si det.

Så går det an å komme med argumenter for og imot, og synspunkter og slikt.

For å oppsummere.
De er mounted på en MC modell og bruker høyeste wounds og Toughness på modellen som en enhet.
MC bruker de samme reglene som vanlig Cav, og der står det ganske klart at Mount og rider teller som en modell for all intents and purposes, så når den ene dør, dør den andre.
ergo: Når tre wounds er borte er søstre og ørn borte.

Rir de på dragen derimot er det ikke noe problem.

Beklager veldig rotete svar, har nettop kommet hjem fra en 12 timers vakt på jobben og er klar for senga..
Some pirates achieved immortality by great deeds of cruelty or derring-do. Some achieved immortality by amassing great wealth. But the captain had long ago decided that he would, on the whole, prefer to achieve immortality by not dying.

arolig
Praetorian Ferox

Post by arolig » Mon Nov 03, 2014 1:04 am

Greit å lese det svaret^^ :)

Alle er jo enig om at GW må få ut FAQ. Jeg trodde jeg fant en god løsning, men akk nei. Nå er jeg lei av å diskutere det.

3 wounds og modellen heales til fullt antall wounds på slutten av hver fase, fjernes om den mister alle 3.

8)

severus
Ghetorix

Post by severus » Mon Nov 03, 2014 7:43 am

Jeg er ikke sikker på om jeg er enig med Hans, men det er mest i forhold til antagelsen om at GW alltid vet hva de driver med. Tror neppe de hadde tenkt seg løsningen som Hans foreslår. Selv mener jeg reglene er så uklare at de ikke kan spilles med. Altså at det er umulig å vite om ørnen er en spesiell form for ørn. Det virker jo håpløst å fordele hits om de ender opp på samme sted.
KoW-boy

Facebook:Kings of War Norway

arolig
Praetorian Ferox

Post by arolig » Mon Nov 03, 2014 1:11 pm

Enig Severus. GW har drevet med copy paste fra forrige boken uten å tenke på at den var ny for 2-3 editions tilbake. Men for at andre skal godta at Gwindalor brukes uten noe om og men, så må man nok gå for den tolkningen som gir wood elves spilleren minst tilbake.

FAQ behøves :(

amund
Thorn

Post by amund » Wed Nov 12, 2014 11:54 am

Jeg skjønner ikke hvordan man kommer frem til 3wounds totalt.
Man har:
2x Characters
1 Eagle
Eagle gir 3wounds til hver character
3+3=3?
Flaks > Skill

hans caboose
Ghetorix

Post by hans caboose » Wed Nov 12, 2014 12:32 pm

Problemet er at om man skal følge Monstrous Cavalry reglene så teller de to søstrene og ørnen som en modell. Og da står det spesifikt at man bruker høyeste toughness og wound på den nå sammenlagte modellen. Som er 3.
Some pirates achieved immortality by great deeds of cruelty or derring-do. Some achieved immortality by amassing great wealth. But the captain had long ago decided that he would, on the whole, prefer to achieve immortality by not dying.

FluffyGoat
Stannis Brocker

Post by FluffyGoat » Wed Nov 12, 2014 1:42 pm

Tolkingen om at alle tre biter i gresset om man gjør 3 wounds i en fase virker korrekt ift. regler for MC, men det kan umulig være hensikten siden det tar bort mye av det unikke ved denne character(s).

Blir enda dummere om man i 9th ser at characters med monstrous mounts får samlet profil, sånn som det antydes av de nye End Times modellene. Så trenger disse to helt nye special rules for å gi mening som mounted i det hele tatt.

chranos
Warlock

Post by chranos » Wed Nov 12, 2014 1:48 pm

Når disse modellene får combined stat profil blir alt flott.

Hele modellen har en profil, en wounds stat, en toughness stat osv. Se Glottkin for 3 modeller i en eksempel.
Uansett hvordan man ser det er det bare et spill.

[url=http://www.2d6.no/viewtopic.php?f=14&t=3547]My painting Blog[/url]

amund
Thorn

Post by amund » Wed Nov 12, 2014 4:12 pm

Det virker velidg galt å si at 2 characters med egne spesial regler fra Army book, plutselig ikke er 2 lenger.

Argumentet at man er single model mounstrous cav er greit.
Argumentet at 2 characters skal dele profil er ikke greit.
Argumentet at 2 characters er 1 er ikke greit.

For meg er det helt klart at man får 2 characters på 1 model, og man må ta ut begge 2 på en fase for å ta dem ut. dvs 6wounds total.
Flaks > Skill

Olannon
Haley

Post by Olannon » Wed Nov 12, 2014 4:26 pm

Så du mener dette er 2 mounted MC characters, Amund? Hvordan gjøres dette da med Dwellers? Kanonkuler? Multiple wounds? Targeting? Spirit Leech? Doom and Darkness? Dette fører til helt ufattelig mange uløste problemstillinger.
Jarle Svendsrud

www.courageofcaspia.com

amund
Thorn

Post by amund » Wed Nov 12, 2014 5:12 pm

Dwellers treffer alle i unit, så alle. Begge må faile.
Templates treffer begge
Muliti wounds treffer 1 av gangen ie bolt thrower, treffer 1 av dem d3 på 1.
For targeting av skyting mener jeg det er 50% av hit pr helt.
I combat er jeg liitt mer usikker, men jeg tror det bør allocates.
Spirit leach og andre ting som kan single ut, treffer en av dem.

Jeg mener det er 2 characters på en model, og bør behanldes som en enhet med 2 mounstrous cav modeller i en model.

Å spille dem som character, går imot det som er står i woodelves boken.
2 stk, med egner regler, items, og spesial regler for hva som skjer med dem om en av de skulle dø.

Skjønner at noen kanskje synes 6w som heals i hver fase virker for bra, men det bør ikke ha noe å si for hvordan det skal spilles.

Så de (flertall) er 1 character på eagle, og 2 characters på drage?
Det gir ingen mening.
Flaks > Skill

Olannon
Haley

Post by Olannon » Wed Nov 12, 2014 5:26 pm

Kan noen sitere all relevant ordlyd her? Jeg har ikke boka.
Jarle Svendsrud

www.courageofcaspia.com

Tunfisk
Ghetorix

Post by Tunfisk » Wed Nov 12, 2014 9:15 pm

Nei Amund, det stemmer. Men det er reglene for Naestra og Arahan som ikke gir mening. GW har skrevet en stor feit hundebæsj av regler til dem. Hadde det vært opp til meg, hadde vi tatt bort hele greia inntil det foreligger en FAQ vi kan støtte oss på.

I mellomtiden får vi greie oss med det vi har; forskjellige løsninger som ikke gir mening. Selv om en av dem gir litt mer mening enn de andre.
Erik Svendsen

arolig
Praetorian Ferox

Post by arolig » Wed Nov 12, 2014 11:01 pm

Heldigvis for denne problematikken så kommer jeg ikke på challenge og tar dem med. Som dere kanskje så er det ikke vanskelig å få til en heftig diskusjon på Asrai.org heller.

Post Reply

Return to “Generell diskusjon”