Regeldiskusjon Naestra & Arahan on Gwindalor

Diskuter regler og andre ting rundt spillet The 9th Age

Moderators:zuhlmatul, Grayfox, Kalerith

Olannon
Haley
Re: Regeldiskusjon Naestra & Arahan on Gwindalor

Post by Olannon » Wed Nov 12, 2014 11:23 pm

Erik - hva mener du disse gjelder som per GF comp? Det er litt på siden av diskusjonen, men ettersom WE i likhet med de fleste andre må forholde seg til max. 2 mounted characters, hvor mange teller disse som? 0-1-2? Har hørt argumenter for alle sammen :D
Jarle Svendsrud

www.courageofcaspia.com

Asbjørn
Wraith Engine

Post by Asbjørn » Thu Nov 13, 2014 7:57 am

Olannon wrote:Så du mener dette er 2 mounted MC characters, Amund? Hvordan gjøres dette da med Dwellers? Kanonkuler? Multiple wounds? Targeting? Spirit Leech? Doom and Darkness? Dette fører til helt ufattelig mange uløste problemstillinger.
Hvordan er disse problemene løst når de sitter på dragen? Det er ingen forskjell på det og spesialløsninger må til uansett.

Det finnes regler som sier hva som skjer om 1 av dem dør men ikke den andre, altså må vi spille det som at de er separate modeller. Om de sitter på MC mount eller monster mount har ingenting å si, det finnes ikke noe vanlige regler for noen av delene.

Tunfisk
Ghetorix

Post by Tunfisk » Thu Nov 13, 2014 8:16 am

Vi har svart tidligere at de teller som en mounted karakter ift GF kompet. Det virker mest hensiktsmessig. Hvis man leser litt inn i kompet, kan det tydes sånn at det ikke er antall karakterer som er hovedpoenget, men antall mounts.

I tillegg sier GF FAQ at når de er på ørn, er de en modell med tilsammen tre wounds. Jeg har referert til den i QA tråden.
Erik Svendsen

Asbjørn
Wraith Engine

Post by Asbjørn » Thu Nov 13, 2014 11:31 am

Ja, ryddig å følge GF faq på Challenge.

Jeg bare skjønner ikke at det er riktig tolkning.

Olannon
Haley

Post by Olannon » Thu Nov 13, 2014 12:05 pm

Beklager Erik, jeg var ikke klar over at dette var besvart mtp. Challenge.

Asbjørn, Drage er en fundamentalt annerledes greie fordi mount kan dø. Her sier vel også reglene eksplisitt hva som skjer i nevnte tilfeller trodde jeg? (igjen, kan noen vennligst sitere inn reglene her da jeg ikke har boka tilgjengelig?)
Jarle Svendsrud

www.courageofcaspia.com

Asbjørn
Wraith Engine

Post by Asbjørn » Thu Nov 13, 2014 1:09 pm

Dette handler ikke om hva som skjer når mount dør. Men om det er to profiler som kan ta hver sine wounds.

Drage eller ørn spiller ingen rolle for det.

La oss si karakterene rir på drage og blir skutt på av piler, noen treff blir randomized på rytter (vanlig 5+). Hva skjer med de treffene? Er ikke dette helt tilsvarende at de blir truffet når de rir på ørn?

Jeg har ikke reglene foran meg nå, leste dem i går.

hans caboose
Ghetorix

Post by hans caboose » Thu Nov 13, 2014 1:18 pm

Når de rir på en ørn er det umulig å treffe rytteren med skyting siden det bare er en modell. På dragen er det vel ikke værre enn at du randomiser igjen på hvilke av søstrene som blir truffet av hvilke skudd etter 5+?
Some pirates achieved immortality by great deeds of cruelty or derring-do. Some achieved immortality by amassing great wealth. But the captain had long ago decided that he would, on the whole, prefer to achieve immortality by not dying.

hans caboose
Ghetorix

Post by hans caboose » Thu Nov 13, 2014 1:18 pm

Når de rir på en ørn er det umulig å treffe rytteren med skyting siden det bare er en modell. På dragen er det vel ikke værre enn at du randomiser igjen på hvilke av søstrene som blir truffet av hvilke skudd etter 5+?
Some pirates achieved immortality by great deeds of cruelty or derring-do. Some achieved immortality by amassing great wealth. But the captain had long ago decided that he would, on the whole, prefer to achieve immortality by not dying.

hans caboose
Ghetorix

Post by hans caboose » Thu Nov 13, 2014 1:19 pm

Det som skaper problemet her er jo nettop det at søstrene ikke kan targetes eller bli truffet når de sitter på ørn..

@Jarle: skal quote WE boka når jeg kommer hjem.

Asbjørn
Wraith Engine

Post by Asbjørn » Thu Nov 13, 2014 1:53 pm

Hvorfor kan du randomize når de sitter på drage ifølge reglene?

Olannon
Haley

Post by Olannon » Thu Nov 13, 2014 1:59 pm

Asbjørn wrote:Hvorfor kan du randomize når de sitter på drage ifølge reglene?
BRB, p.105 wrote: ...If a monster has two or more riders (a very unusual combination) then on a result of 5 or 6, randomise any hits among the riders
Jarle Svendsrud

www.courageofcaspia.com

Asbjørn
Wraith Engine

Post by Asbjørn » Thu Nov 13, 2014 2:14 pm

Ok, det var en regel jeg ikke hadde fått med meg :)

Olannon
Haley

Post by Olannon » Thu Nov 13, 2014 2:36 pm

Asbjørn wrote:Ok, det var en regel jeg ikke hadde fått med meg :)
Ikke så rart ^^. Jeg mener det er langt mer veldefinert hva som skjer med ridden monsters enn monstrous beasts, det er derfor jeg gjerne vil se de konkrete reglene her. Litt av problemet med Great Eagle er jo at selve mounten ikke kan dø på noe vis (i utgangspunktet) og likevel bidrar til feks woundskarakteristikk, som i dette tilfellet har svært mye å si.
Jarle Svendsrud

www.courageofcaspia.com

arolig
Praetorian Ferox

Post by arolig » Thu Nov 13, 2014 3:02 pm

Jeg har prøvd å fremstille dette grundig i mine poster på Asrai.org Olannon.
Jeg har en tolkning som skogalv folket der stiller seg skeptiske til... men når det kommer til hvem som tar skaden rytter eller mount så hadde jeg dette å si...
arolig wrote:I just want to paraphrase some from BRB page 82 and 83.
(The questions about MC below apply to all MC-units and models.)

First rules from C and MC
"The mount's Wounds and Toughness are never used. We assume that the enemy always strikes at the rider, so his Wounds and Toughness are used instead"

"monstrous cavalry always use the highest Wounds characteristic the model has, rather than automatically using the rider's — indeed, this will normally mean that the model uses the mount's Wounds characteristic."

Question: What does these two have in common?
Answer: We use the wounds of the one with the highest amount of Wounds.

Question: Why do we use the riders W when talking cav?
Answer: Because we assume the enemy always strikes at the rider (it's in the same sentence on page 82)

Question: What does it mean that we normally uses the mounts W with MC?
Answer: This needs more paraphrasing...

From Cav rules, both Cav and MC follow this rule.
" - if the rider is slain, we treat the mount as having fled the battle or been slain alongside its master."

Question: What happens with this wording, if we swap the roles? Just as we swapped the W characteristics between Cav and MC?
Answer: - if the mount is slain, we treat the rider as having fled the battle or been slain alongside its mount.

If what wounds we use is swapped, then it is only logical to change this. Remember that everything paraphrased until now in this post is from paragraphs specifically written about the wounds of the mount and the riders of MC- and C-units
And since "The rider cannot dismount" (BRB page 82) we remove the MC-model.
And since AB>BRB = Naestra & Arahan dismount anyways when the 3 wounds are lost.
Monsterus Cav reglene er rett og slett for dårlig skrevet fra GW sin side, og FAQ eller ny regelbok er beklagligvis eneste løsningen.

hans caboose
Ghetorix

Post by hans caboose » Thu Nov 13, 2014 11:34 pm

Conjoined Desstiny:

If either Arahan or Naestra is slain, do not remove the model from play unless the other sister is killed in the same phase. If at least one sister has at least one wound remaining at the end of a phase, both are restored to their starting number of Wounds - otherwise remove both models as casualties. If either Naestra or Arahan accepts or issues a challenge, the other can attack (and be attacked) as part of the challenge. Should their mount be slain, the sisters automatically form a unit. They can join other units, but if one of the twins joins a unit, then so must the other. If one twin can't join the unit, neither can the other one.

Post Reply

Return to “Generell diskusjon”