Litt fler rykter om 9th

Diskuter regler og andre ting rundt spillet The 9th Age

Moderators:zuhlmatul, Grayfox, Kalerith

Sgt Ingwall
Electromancer
Re: Litt fler rykter om 9th

Post by Sgt Ingwall » Tue Jun 30, 2015 8:38 am

Efter att AoS har floppat så kommer de sikkert børja ge ut Warhammer igjen.

Skjønner ikke varfør de medvetet vill gå miste om den boosten som Total war:Warhammer kommer att ge dem. :?
"A good woman make a man hard she will, not his life."- Yoda

patzy
Enigma Foundry

Post by patzy » Tue Jun 30, 2015 8:38 am

Jeg savner et poeng system. liste laging er jo halve moroa.
I might not always be right, but I'm never wrong

Youtube battlereports: http://www.youtube.com/PatzyGaming

Sgt Ingwall
Electromancer

Post by Sgt Ingwall » Tue Jun 30, 2015 8:42 am

patzy wrote:Jeg savner et poeng system. liste laging er jo halve moroa.
Exakt, eller nå kanske man kan hitta på sina egna stats också så en goblin med 7 I toughness "anything goes"
"A good woman make a man hard she will, not his life."- Yoda

Ivovich
Enigma Foundry

Post by Ivovich » Tue Jun 30, 2015 8:46 am

Nå kan du leke Warhammer med de minste barna eller barnebarna.
AoS, a game for all ages between 5 and 99
https://31.media.tumblr.com/4a5b6b04f214eef332b3f8a96072dd9c/tumblr_ng2lgrSkof1r3gb3zo1_400.gif
Raz I 9thage forum.

Kaptajn Congoboy
Archangel

Post by Kaptajn Congoboy » Tue Jun 30, 2015 9:21 am

Sgt Ingwall wrote:Efter att AoS har floppat så kommer de sikkert børja ge ut Warhammer igjen.

Skjønner ikke varfør de medvetet vill gå miste om den boosten som Total war:Warhammer kommer att ge dem. :?
Jeg er redd det er en reell risiko for at Warhammer blir discontinued om AoS flopper. Salget har jo ikke vært det beste de siste årene. Men det kan være det kommer et tilsvarende skirmish spill.

Det er nok ikke koordinert. EA har hatt endel problemer med TW serien. Empire og Shogun var litt so-so og Rome 2 var en skandale frem til Attila kom ut, så det måtte evt. koordineres grundig og de gadd kanskje ikke.
-Kaptajnen

Leevoth
Praetorian Ferox

Post by Leevoth » Tue Jun 30, 2015 9:32 am

@Kaptajn Congoboy

Nesten så det kunne vært ønskelig .. jeg er 100% sikker på at det sitter folk der ute som er ivrige i å supportere og lage modeller til rank & file fantasy.

Bare å se på KoW det (dog litt enkle regler igjen men iallefall aktivt supportert), det ser nå ut som de fint klarer å tjene penger på fantasy .. og ja dem ikke like bra minatyrer som GW enda ..

Øystein
Archangel

Post by Øystein » Tue Jun 30, 2015 10:09 am

Tja, jeg tror det er viktig å skille litt… Hvis vi tar et lite tilbakeblikk: Warhammer 6. edition rett fra boka? Ikke gøy, løsningen komp. Warhammer 7. edition rett fra boka? Ikke gøy, løsningen komp. Warhammer 8. edition rett fra boka? Grøss, men med komp ble det bra. Age of Sigmar rett fra boksen? Tja, basert på det jeg leser her lukter det komp for å få regulert litt og gjøre spillet mer turneringsvennlig. (Enkelt-slag uten komp var artig fra tid til annen, men utifra et turneringsperspektiv var komp essensielt for å skape litt balanse, m.m.).

Om det blir bra til syvende og sist, aner jeg ikke, men jeg kommer i hvert fall til å gi spillet en sjanse. Hvis dette stemmer blir dette i reasliteten et nytt spill, med forhåpentligvis en del bra regler (og selvfølgelig også noe som ikke funker). Reduksjonen i antall figurer og størrelsen på spillebord er interessant. Akkurat det er noe jeg personlig har misunt Warmachine/Hordes. Det og kortere tid pr. slag…
Mvh
Øystein Berg

Kaptajn Congoboy
Archangel

Post by Kaptajn Congoboy » Tue Jun 30, 2015 10:13 am

Jeg har alltid ment dere burde kunne spille med sjakk-klokker i 8th ed for å få ned tiden, egentlig. Det hadde påvirket noen builds, selvsagt.
-Kaptajnen

jimjim
Fennblade

Post by jimjim » Tue Jun 30, 2015 10:33 am

Syns det ser greit ut. Simplifisert regelsett på 4 sider, alt av special rules på warscrolls\dataslates ala 40k.
Klør meg ganske så hardt i hodet mtp poengsum/ "standard" størrelse på slag.. Ryktene sier jo "no points - play with the models you like" - hvor i granskauen er balansen? Tror de folk gidder å spille 20 Goblins mot 1 GUO? Blir vel forhåpentligvis litt mer klarhet i sakene når warscrolls kommer på lørdag.

Ang flopping, 9th osv.:
Det var enten å kansellere WHFB eller å prøve noe nytt. Er bare takknemlig de valgte det siste alternativet..

JackInTheGreen
The Dude

Post by JackInTheGreen » Tue Jun 30, 2015 10:36 am

patzy wrote:Jeg savner et poeng system. liste laging er jo halve moroa.
Et eller annet system må til. Regner med comp/turneringsformat er noe som fort blir laget.
Jeg tror også scenarier vil ha større vekt i AoS, og være enklere å få til.

----------------

Etter å ha lest gjennom reglene (se link i denne tråden), synes jeg ikke de er vesentlig enklere enn dagens grunnregler. Da mener jeg dagens grunnregler - grunnleggende mekanismene.

Mesteparten av dagens regelbok består av spesialregler, fluff (vevd inn i reglene på en forrvirrende måte), klarifiseringer og håndtering av spesialtilfeller.

Om du flytter alle disse tingene til "warscrolls" som medfølger hver enhet/helt, er dette en først og fremst en restrukturering, ikke nødvendigvis en forenkling.

Jeg ser naturligvis forenklingen ved å gå over til et skirmish-spill, fremfor et basert på RnF enheter. Det blir spennende å se hvordan dette fungerer. Dagens spill synes jeg er litt for statisk, og ofte basert på teknikaliterer og presisjonsmåling - fremfor taktikk og strategi gjennom flytting av tropper.

I dagens spill avgjør listen din stort sett hvordan du deployer og spiller. Du har liten mulighet til å endre taktikk fra slag til slag, utfra hva du møter. Er det noe jeg håper, så er det at AoS nettopp gir muligheten til å spille samme liste på mange mulige måter.

Får vi i tillegg større variasjon i lister, vil mangfoldet i spillet øke. Om dette inntreffer, vil det igjen også føre til økt kompleksitet - til tross for enkle grunnregler. Dette er veldig positivt for turneringsspill, da det å prestere jevnt godt fortsatt vil kreve mye innsikt og trening.

Nå gjenstår det selvfølgelig å se om dette faktisk skjer, men jeg ser muligheten, og våger være en forsiktig optimist!
Have you seen the Jack in the Green?

Geir V
Juggernaut

Post by Geir V » Tue Jun 30, 2015 11:30 am

Øystein wrote: Om det blir bra til syvende og sist, aner jeg ikke, men jeg kommer i hvert fall til å gi spillet en sjanse. Hvis dette stemmer blir dette i reasliteten et nytt spill, med forhåpentligvis en del bra regler (og selvfølgelig også noe som ikke funker). Reduksjonen i antall figurer og størrelsen på spillebord er interessant. Akkurat det er noe jeg personlig har misunt Warmachine/Hordes. Det og kortere tid pr. slag…
JackInTheGreen wrote:Nå gjenstår det selvfølgelig å se om dette faktisk skjer, men jeg ser muligheten, og våger være en forsiktig optimist!

Jeg er optimist! Komp har løst mange problemer tidligere. De skriver jo flere steder at det vil være mulig å skalere spillet opp og ned. Vi kan alle være enige om at Warlocks>Skavenslaves. Så idiotisk ubalansert har ikke GW klart å være tidligere. Ett eller annet kommer som ikke har lekket ennå.

G

FluffyGoat
Stannis Brocker

Post by FluffyGoat » Tue Jun 30, 2015 11:50 am

jimjim wrote:Klør meg ganske så hardt i hodet mtp poengsum/ "standard" størrelse på slag.. Ryktene sier jo "no points - play with the models you like" - hvor i granskauen er balansen? Tror de folk gidder å spille 20 Goblins mot 1 GUO? Blir vel forhåpentligvis litt mer klarhet i sakene når warscrolls kommer på lørdag.

Ang flopping, 9th osv.:
Det var enten å kansellere WHFB eller å prøve noe nytt. Er bare takknemlig de valgte det siste alternativet..
1. Tror ikke man trenger bekymre seg om pointscosts, det har det vist aldrig vært i starter boksene, siden de kommer med scenarier som i teorien gir balanse mellom de to styrker i boksen. Og gir ingen mening å ha regler i det hele tatt om ikke det er noen mekanisme for å balansere de ut. Så enten må hver model koste en poengsum, eller også må reglene være så avbalanserte at man faktisk kan si fx "10 troops tilsvarer 1 monster". Jeg tror mest på at de beholder sin nåværende modell :)

2. Å "kansellere" WHFB er vist ikke noe reell trussel; de hadde nok solgt bort rettighetene istedet. Personlig hadde jeg vel foretrukket at de hadde solgt seg ut av hele greie og latt noen andre prøve seg med fantasy-konseptet, heller enn å overføre (virker det som om) både regler og design fra 40k. Men det er nok urealistisk utenom at noen kjøper opp hele GW.

3. Håper relanseringen betyr at Forgeworld evt kan avsette litt ressurser til fantasy igjen! Tamurkhan var fantastisk og siden jeg spiller O&G var jeg knust da de sluttet å jobbe med Blackfire Pass!

croom the dwarf slayer
Juggernaut

Post by croom the dwarf slayer » Tue Jun 30, 2015 12:16 pm

Jeg hadde mareritt om AoS i natt
amund wrote:Flaks > Skills
Olannon wrote:Jeg har stålkontroll.

Impulse9
Thorn

Post by Impulse9 » Tue Jun 30, 2015 12:28 pm

Har lest igjennom diverse oppsummeringer av reglene.

Er verre enn jeg trodde.

Store firmaer bommer hele tiden. Tipper de fleste av toppene i GW ikke har noe forhold til å spille warhammer i det hele tatt. De er ansatt for å tjene penger. Fantasy selger dårlig. Spill med færre figurer selger bra. Naturlig av de å kopiere det som funker. Og det kan godt være at Age of Sigmar selger som [sensur] i starten.

Men ok Noen ting som ikke kan fikses med komp:

-figurene ser 360 og kan charge i alle retninger.
-Formasjonene er løse som i 40k.
-fasene
-movement

Ting som kan fikses med komp:

-poengsystem.
-basestørrelse.
-missions
-unbound armies

Jeg spår at AGE OF SIGMAR flopper og er discontinued innen 2 år.

Impulse9
Thorn

Post by Impulse9 » Tue Jun 30, 2015 12:32 pm

Og en annen ting.

Det minner faktisk veldig om SAGA. Bare at SAGA reglene er mye bedre :O

Post Reply

Return to “Generell diskusjon”