Litt fler rykter om 9th
Moderators:zuhlmatul, Grayfox, Kalerith
-
- Electromancer
- Posts:184
- Joined:Mon Sep 02, 2013 10:09 pm
- Location:Out in the badland of Oslo
Borde vel ikke ta lång tid innan erfarna warhammer spelare hittar den ultimate armeen som sen alla kommer spela med?
"A good woman make a man hard she will, not his life."- Yoda
-
- Battle Boar
- Posts:640
- Joined:Mon Oct 19, 2009 11:49 am
Inte så mycket nytt. Men här har ni det på film också
Detta blir bra skall ni se.
https://youtu.be/b6P8maJzuZw

Detta blir bra skall ni se.
https://youtu.be/b6P8maJzuZw
Håkan.
Det skjer uansett hva slags spill man spiller, spesielt når det kommer til turneringer.Sgt Ingwall wrote:Borde vel ikke ta lång tid innan erfarna warhammer spelare hittar den ultimate armeen som sen alla kommer spela med?
Det som er positivt er at nå som reglene blir digitale av seg, kan reglene bli balansert mye hyppigere, ala. det man har i Infinity. Ikke for det, med tanke på hvor treg GW har vært med FAQs osv. har jeg ikke helt trua på at det kommer rask balansering av slike regler... om det ikke blir noe større omveltning av GW og satsning på denne digitale løsningen.
"Rock is fine, Scissors are overpowered" - Paper
Det må være lov å være skuffa og overraska over at Warhammer fantasy legges ned.
Uansett hvordan det blir så er det slutt på Rank and files og tøffe units på movement trays.
Og det er greit at Noen synes det er bra. Samtidig som det må være greit at noen synes det er synd.
Og det er klart at miljøet kommer til å lage komp som gjør spillet spillbart og til-og-med moro. Sånn er det alltid. Sykt mange dyktige folk som fikser det fort.
Jeg har en krystallklar oppfatning, en urokkelig tro, en ni-klar forståelse av at dette kommer til å floppe innen to år.
Uansett hvordan det blir så er det slutt på Rank and files og tøffe units på movement trays.
Og det er greit at Noen synes det er bra. Samtidig som det må være greit at noen synes det er synd.
Og det er klart at miljøet kommer til å lage komp som gjør spillet spillbart og til-og-med moro. Sånn er det alltid. Sykt mange dyktige folk som fikser det fort.
Jeg har en krystallklar oppfatning, en urokkelig tro, en ni-klar forståelse av at dette kommer til å floppe innen to år.
Ja, det må være lov å være skuffa.Impulse9 wrote:Det må være lov å være skuffa og overraska over at Warhammer fantasy legges ned.
Det er mye å ta tak i i det vi har sett til nå som kan leses som at reglene både er forenklet, fordummet, mindre strategiske, uklare, selvmotsigende, radikalt endret, osv. Sigmarines er bedre som Blood Angels enn på et Fantasybord, runde baser er bæsj - eller enda verre: Folk kan velge basestørrelse selv, osv, osv...
Jeg tenker uansett at hele historien ikke er skrevet ennå. Hva skjer når flere warscrolls kommer? Hva skjer når GW lanserer et system for Army Selection? Som andre har påpekt - det legges opp til et dynamisk regelsett. Verden har på ingen måte gått til grunne helt ennå.
Evig optimist

Enklere regler i seg selv er ikke ensbetydende med mindre strategisk. Sjakk er eksempelvis svært enkelt fra et regelståsted men har virkelig bestått the test of time.
Ja, det er mye vi kommer til å savne. Har det ikke alltid vært slik fra edition til edition? Dette er riktignok et kvantesprang, men vi skylder om ikke GW så i alle fall hverandre å gi dette et reelt forsøk.
Inntil samtlige regler er på plass er det i min mening umulig å vurdere helheten.
Og Jan, hva rank and file og store blokker angår så minnes jeg tydelig å huske at du på forrige turneringsdeltakelse stilte med en MSU-hær som hadde èn enhet det var verdt å snakke om som rank and file - 30ish xbows - som i prinsippet like gjerne kunne hatt en loose formation. Mot slutten av 8th ed er det fint få store enheter i competitive warhammer, med unntak av noen få raser som feks SK kjører de fleste varianter av mye skyting/magi og sterke single-modeller som feks Frostheart Phoenix.
Blir AoS nødvendigvis så annerledes? Jeg er fortsatt avventende og mener på ingen måte at vi vet nok enda til å bekrefte/avkrefte.
Ja, det er mye vi kommer til å savne. Har det ikke alltid vært slik fra edition til edition? Dette er riktignok et kvantesprang, men vi skylder om ikke GW så i alle fall hverandre å gi dette et reelt forsøk.
Inntil samtlige regler er på plass er det i min mening umulig å vurdere helheten.
Og Jan, hva rank and file og store blokker angår så minnes jeg tydelig å huske at du på forrige turneringsdeltakelse stilte med en MSU-hær som hadde èn enhet det var verdt å snakke om som rank and file - 30ish xbows - som i prinsippet like gjerne kunne hatt en loose formation. Mot slutten av 8th ed er det fint få store enheter i competitive warhammer, med unntak av noen få raser som feks SK kjører de fleste varianter av mye skyting/magi og sterke single-modeller som feks Frostheart Phoenix.
Blir AoS nødvendigvis så annerledes? Jeg er fortsatt avventende og mener på ingen måte at vi vet nok enda til å bekrefte/avkrefte.
Jarle Svendsrud
www.courageofcaspia.com
www.courageofcaspia.com
ÅÅH Jarle!
Det var et kjipt slag rett i kremsprøyta!
Du VEIT Amund TVANG meg til å spille den lista
Det var et kjipt slag rett i kremsprøyta!
Du VEIT Amund TVANG meg til å spille den lista

-
- Archangel
- Posts:2806
- Joined:Sun Jan 18, 2009 4:05 pm
- Location:Oslo
Avian driver og lager en liste over regelproblemer:
http://www.warseer.com/forums/showthrea ... -AoS-rules
http://www.warseer.com/forums/showthrea ... -AoS-rules
-Kaptajnen
Se der ja. Ca 1% av regelproblemene vi har i 8thKaptajn Congoboy wrote:Avian driver og lager en liste over regelproblemer:
http://www.warseer.com/forums/showthrea ... -AoS-rules

Jan: Jeg minnes å huske at du sa så kjekt sa at du dreit i hva Amund mente om listen på Alliance. Uansett: Hvordan har hærene dine sett ut på de andre turneringene i år? DSK, Crusade, Conquest, Odden? Jeg mener det er en myte at WHFB 8th er blokk-basert, det gjelder kun noen få hærer samt GW sine bilder.
Jarle Svendsrud
www.courageofcaspia.com
www.courageofcaspia.com
-
- Archangel
- Posts:3447
- Joined:Wed Mar 09, 2005 8:57 pm
- Location:Oslo rock city
Det er ingenting i reglene som forhindrer spillere fra å bruke blokker eller movement trays heller.
Nazreg Moonsinger wrote:
Oh Finland, Finland, Finland... ...the land of 15 power dices, roaming Dragons and never-ending gunlines. There shall armies of 13 models fight for glory, there shall the five armies of doom point their guns at enemies.
Oh Finland, Finland, Finland... ...the land of 15 power dices, roaming Dragons and never-ending gunlines. There shall armies of 13 models fight for glory, there shall the five armies of doom point their guns at enemies.
Dette er jo alt annet enn et kvantesprang... Dette er på helt andre siden av skalaen. En STOR endring. Et helt nytt spill faktisk i mitt syn.Olannon wrote:
Ja, det er mye vi kommer til å savne. Har det ikke alltid vært slik fra edition til edition? Dette er riktignok et kvantesprang, men vi skylder om ikke GW så i alle fall hverandre å gi dette et reelt forsøk.
Å spille ludo med sjakkbrikker gjør ikke spillet til sjakk.
-
- Archangel
- Posts:2806
- Joined:Sun Jan 18, 2009 4:05 pm
- Location:Oslo
Jeg har en viss erfaring med spill som har mye regler på kortene og jeg tenker du egentlig ikke kan gjøre den sammenlikningen før vi får fatt i komplette Warscrolls. Når det er sagt tror jeg systemet må omskrives fullstendig for å virke ordentlig, de finner stadig vekk wonky situasjoner i tråden med det vi har nå. [edit] Det er selvsagt ikke mye å skrive om!Olannon wrote: Se der ja. Ca 1% av regelproblemene vi har i 8thDet må sies å være en massiv forbedring! At nevnte problemer i tillegg kan løses enkelt er jo bare prikken over i-en.
Last edited by Kaptajn Congoboy on Wed Jul 01, 2015 11:21 am, edited 1 time in total.
-Kaptajnen
Jo.aleksander wrote:Det er ingenting i reglene som forhindrer spillere fra å bruke blokker eller movement trays heller.
Med mindre du tenker at man bruker en blokk som en modell.
Jeg er veldig frem og tilbake, ting må leses flere ganger og spilles antagelig for å forstå hvordan dette kommer til å bli.
Først var jeg sjokkert over hvor neddummet magifasen så ut til å bli, men når jeg legger merke til at både caster og "dispeller" kan kun caste/dispelle x ganger per tur OG at dispeller må være innenfor 18" av caster åpner det for taktikkeri av valg av spells og mye mer i posisjonering av magikere. (Spellsene ser dog litt puny ut for øyeblikket)
Flytting blir anneledes, men ser jo ut til at charge range blir samme som før, bare at chargen deles opp i to flyttesteg. (move og så 2d6 charge) Nye flytteregler ser ut til å gjøre det noe vanskeligere for WE og andre å "gjemme seg", noe som vil gjøre totalt håpløse matchups for noen, mulig.
Ser ikke ut til at karakterer kan joine units? (fordi de har forskjellig warscrolls) håper jeg har lest feil eller at dette endres.
Units kan fortsatt rankes opp i blokker, og man får høyere "LD" av å være store (men antagelig er det bedre med få sterke enn mange små allikevel (som før))
At det nå også kan være avstand mellom modellene vil nok glede mange som i dag sliter noe med å ranke opp (WL, ORC's, Stormwermin, etc, etc)
Annet som er interessant er at mtp leadershiptester er alle nå "Deamons"; Ingen panic, ingen som breaker fra combat, men noen som dør etter combat, basert på terninger/kills.
Dette vil fjerne et stort element av tilfeldigheter fra spillet, som i teorien vil gjøre spillet mer taktisk.
Det er kommentert at de ny modellene er på en større "skala", men dette er forklart med fluff, så det er håp om at våre gamle modeller fortsatt er gjeldende her (at når det kommer nye "vanlige" menneskemodeller, så er de like små som før)
Jeg kommer til å gi spillet en sjanse, men det er jo inget hinder for å ta et 8th ed. slag ny og ne også!
-T
Først var jeg sjokkert over hvor neddummet magifasen så ut til å bli, men når jeg legger merke til at både caster og "dispeller" kan kun caste/dispelle x ganger per tur OG at dispeller må være innenfor 18" av caster åpner det for taktikkeri av valg av spells og mye mer i posisjonering av magikere. (Spellsene ser dog litt puny ut for øyeblikket)
Flytting blir anneledes, men ser jo ut til at charge range blir samme som før, bare at chargen deles opp i to flyttesteg. (move og så 2d6 charge) Nye flytteregler ser ut til å gjøre det noe vanskeligere for WE og andre å "gjemme seg", noe som vil gjøre totalt håpløse matchups for noen, mulig.
Ser ikke ut til at karakterer kan joine units? (fordi de har forskjellig warscrolls) håper jeg har lest feil eller at dette endres.
Units kan fortsatt rankes opp i blokker, og man får høyere "LD" av å være store (men antagelig er det bedre med få sterke enn mange små allikevel (som før))
At det nå også kan være avstand mellom modellene vil nok glede mange som i dag sliter noe med å ranke opp (WL, ORC's, Stormwermin, etc, etc)
Annet som er interessant er at mtp leadershiptester er alle nå "Deamons"; Ingen panic, ingen som breaker fra combat, men noen som dør etter combat, basert på terninger/kills.
Dette vil fjerne et stort element av tilfeldigheter fra spillet, som i teorien vil gjøre spillet mer taktisk.
Det er kommentert at de ny modellene er på en større "skala", men dette er forklart med fluff, så det er håp om at våre gamle modeller fortsatt er gjeldende her (at når det kommer nye "vanlige" menneskemodeller, så er de like små som før)
Jeg kommer til å gi spillet en sjanse, men det er jo inget hinder for å ta et 8th ed. slag ny og ne også!
-T
KoWboy og Cog of Cyriss
Jaja... det finnes verre ting i verden da Jan. F.eks. denne http://www.side3.no/vitenskap/mer-enn-4 ... 05492.html
Men, tror det er best å teste AoS og ikke tenke WHFB... for slik som WHFB har holdt seg så lenge jeg husker, er dette helt annerledes. Det blir litt som å gå over til Warhammer 40k med enda litt enklere regler med tanke på hit og wound.
Jeg synes derimot det er en frisk innsats som kan gå begge veier for GW. Jeg tror mange vil kunne like dette, og ihvertfall mer casual spillere som flere av mine kompiser er, vil kunne like dette mer enn WHFB.
Turneringsmessig så får vi først se litt mer når reglene faktisk kommer, og så heller finne ut av eventuelle rammer med tanke på hva folk kan spille. Har jo sett rykter om at det kommer poengsystem av en eller annen sort (digital månedsbetalingsløsning var også ett av ryktene, men jeg tar alt av rykter med en neve salt).
Men, tror det er best å teste AoS og ikke tenke WHFB... for slik som WHFB har holdt seg så lenge jeg husker, er dette helt annerledes. Det blir litt som å gå over til Warhammer 40k med enda litt enklere regler med tanke på hit og wound.
Jeg synes derimot det er en frisk innsats som kan gå begge veier for GW. Jeg tror mange vil kunne like dette, og ihvertfall mer casual spillere som flere av mine kompiser er, vil kunne like dette mer enn WHFB.
Turneringsmessig så får vi først se litt mer når reglene faktisk kommer, og så heller finne ut av eventuelle rammer med tanke på hva folk kan spille. Har jo sett rykter om at det kommer poengsystem av en eller annen sort (digital månedsbetalingsløsning var også ett av ryktene, men jeg tar alt av rykter med en neve salt).
"Rock is fine, Scissors are overpowered" - Paper