Sveahammer, Warhammer 9thed - AoS alternativ

Diskuter regler og andre ting rundt spillet The 9th Age

Moderators:zuhlmatul, Grayfox, Kalerith

The Avenger
Ghetorix
Sveahammer, Warhammer 9thed - AoS alternativ

Post by The Avenger » Fri Jul 03, 2015 7:37 am

Hei.
Som man har observert rundt omkring er det veldig delte meninger om dette Sigmarspillet som nå har kommet, som sannsynligvis GW vil erstatte Fantasy med.
Noen er positive, andre helt uinteresserte og noen avventer til de får testa litt.

Alle har selvsagt rett til sin egen mening. Warhammerhobbyen er stor med mange forskjellige aspekter som folk liker på sin måte, og med Age of Sigmar endres både spillmekanismer og estetikken ifht hvordan hærene ser ut på bordet.

Personlig har jeg liten tro på at dette er noe for meg, men jeg skal gi det en sjanse.

Som et alternativ så skriver svenskene på TWF at de ønsker å lage sin egen "9th ed" basert på 8th, med mye støtte fra folk der: http://warhammer.org.uk/phpBB/viewtopic ... 3&t=129642

Dette er noe jeg ser veldig lyst på og håper de får det til.

Selvsagt kan man fortsette å spille ren 8th slik det er pr idag, men om man er interessert i en videreutvikling av spillet så kan dette kanskje være interessant for noen?

De skriver at de også ønsker input fra flere, så her er det bare å sende inn ønsker.
Slep deg til Indian Summer 17-18. juni 2017!!

Leevoth
Praetorian Ferox

Post by Leevoth » Fri Jul 03, 2015 7:44 am

Dette høres ut som noe som er midt i blinken Torger.

Er det jo utrolig viktig at de som er interessert en viderutvikling av dagen WFB samler seg om ett alternativ så vi slipper å få et fragmentert miljø.

8th ed. fremstår iallefall som et bra alternativ å bygge på i mine øyne,

aleksander
Archangel

Post by aleksander » Fri Jul 03, 2015 8:16 am

Jeg synes dette er en dårlig idé av to grunner:

- Forslaget om et fanbasert regelsett kommer allerede før Age of Sigmar er ute. Hva med å gi spillet en sjangse før man dømmer det ned? Vi har enda ikke sett hele bildet, med alle Warscrolls osv. Ryktene sier jo også at det kommer "noe mer", i retning av army selection.

- Med et slikt forslag vil spillet stagnere, man vil henge igjen i en gammel utgave av spillet. Det vil på sikt ikke være noe bra for miljøet, da det vil gjøre rekruttering veldig vanskelig. Vi driver allerede med en nisjehobby, det vil være problematisk å få folk med på å spille noe du hverken kan kjøpe i butikk eller som Games Workshop støtter (med forbehold om at alle eksisterende bokser blir pakket om med runde baser og ny logo). Det blir nok også vanskelig å promotere turneringer og liknende på GW/Outland f eks.

Riktig sted å starte må være å prøve ut spillet slik det er først, og så se om det er noe som bør fikset. Som army selection hvis det ikke kommer.
Nazreg Moonsinger wrote:
Oh Finland, Finland, Finland... ...the land of 15 power dices, roaming Dragons and never-ending gunlines. There shall armies of 13 models fight for glory, there shall the five armies of doom point their guns at enemies.

Asbjørn
Wraith Engine

Post by Asbjørn » Fri Jul 03, 2015 8:26 am

Jeg synes det er et kjempebra initiativ. Og swekomp gutta er de perfekte folka til å gjøre det. Uavhengig av hvor bra eller dårlig AoS blir så tror jeg The 9th age kommer til å bli veldig bra.

Olannon
Haley

Post by Olannon » Fri Jul 03, 2015 8:29 am

TL;DR er den store elefanten ved et slikt initiativ hvor stor spillerbase man klarer å skape og opprettholde over tid når det ikke er noen infrastruktur som backer det. Alle relevante modeller og regelbøker selges jo ikke lengre.

Ta for eksempel NM2016 i Warhammer. Hvis vi benytter et slikt regelsett, hvor mange dukker opp? Hva med NM2017? Jeg har vanskelig for å se for meg at dette er en levedyktig løsning over tid pga problemstillingene knyttet til rekruttering og produktstøtte.
Jarle Svendsrud

www.courageofcaspia.com

matsemann
Archangel

Post by matsemann » Fri Jul 03, 2015 8:47 am

Olannon wrote:TL;DR er den store elefanten ved et slikt initiativ hvor stor spillerbase man klarer å skape og opprettholde over tid når det ikke er noen infrastruktur som backer det. Alle relevante modeller og regelbøker selges jo ikke lengre.

Ta for eksempel NM2016 i Warhammer. Hvis vi benytter et slikt regelsett, hvor mange dukker opp? Hva med NM2017? Jeg har vanskelig for å se for meg at dette er en levedyktig løsning over tid pga problemstillingene knyttet til rekruttering og produktstøtte.
Synes Jarle er inne på noe. Hvor levedyktig er dette?

Det funker selvfølgelig bra for de som ikke vil spille AoS men som vil fortsette å spille oldhammer (men nå med fanbaserte regler?). Kjør på. Vil det komme nye spillere når bøker/modeller kun finnes i kjellere og på ebay. Lite trolig. Men det påvirker vel heller ikke de som vil fortsette med å spille med gamle systemer. Det finnes vel fortsatt folk som spiller 5-6-7th edition også.
Gult er kult

15 min of shame - https://www.youtube.com/watch?v=SkzDfGMDhiA

Øystein
Archangel

Post by Øystein » Fri Jul 03, 2015 9:01 am

Spennende initiativ, og sikkert kult for mange av dagens spillere, men jeg mener det er en dårlig løsning på sikt. Spesielt for klubber og turneringer, da rekruttering vil bli svært vrient. Jeg tror man vil oppleve at dette spillet gradvis vil "dø" ut, bortsett fra en liten hard kjerne som spiller hjemme i kjelleren/garasjen til hverandre. litt som dagens situasjon, selv om det sikkert vil gå en god stund før man kommer dit.

Dessuten kan man jo bare fortsette å spill 8th. ed. hvis man vil spille oldhammer? Da fins det i hvert fall konkrete bøker og velutviklete comp-systemer for de som ønsker det...
Riktig sted å starte må være å prøve ut spillet slik det er først, og så se om det er noe som bør fikset. Som army selection hvis det ikke kommer.
Jeg er skeptisk til AoS, men helt enig i dette!
Mvh
Øystein Berg

jimjim
Fennblade

Post by jimjim » Fri Jul 03, 2015 9:15 am

Jeg lurer på; modifiserer de reglene slik at AoS og 8th skal bli kompatible, med et eget uoffisielt regelverk, eller baserer de seg kun på det "gamle" slik at AoS seiler sin egen sjø? Litt uklart skrevet akkurat det der.

Greit nok at folk har bias - vi er jo alle vant til det "gode gamle" vi forbinder med Warhammer - men som nevnt tidligere i tråden, AoS er jo ikke ute på markedet enda.. Kjempeflott initiativ, men jeg syns det til en viss grad svartmaler forventningene til det nye spillet.

Jeg skal gi AoS samme engasjement og innsats som jeg har gitt WHFB i 16 år nå - så vil jo tiden bare vise om det er behov for å tilbake til noe tilnærmet likt det gamle, eller om de nye reglene holder vann.

stigandr
Battle Boar

Post by stigandr » Fri Jul 03, 2015 9:23 am

Hei,

Er enig med de fleste her egentlig...

- Dette er et god tiltak for jeg personlig liker å spille whfb, og endringene som vil komme fra 9ed vil helt sikkert falle i god jord for hos meg

- Folk vil falle fra og rekruttering vil bli vanskelig fordi det ikke er en produktlinje på plass, selv om modeller sikkert kan kjøpes både fra GW og andre

- Er enig i at AoS skal prøves, men...forskjellen for meg slik jeg ser det nå er at 8ed var en versjonsendring av reglene, mens AoS er et nytt spill...

Folkens, vi står ovenfor en et lite vannskille og ting kommer til å bli annerledes...
Stian

jimjim
Fennblade

Post by jimjim » Fri Jul 03, 2015 9:40 am

Helt enig.

Signalene jeg har oppfattet fra Sørlandets Spillklubb spriker noe voldsomt.
Noen er meget positive til hva fremtiden bringer (meg selv inkludert), mens andre forståelig nok er mildt sagt skeptiske.

For vår del har aldri WHFB miljøet vert så aktivt som nå. Da 8th ed kom ut dannet vi en Facebook gruppe for sørlandsområdet slik at vi kunne avtale spill oss imellom, ettersom det hadde vert så og si dødt over en lengre periode.
Vi gikk fra en 15 stk, til 100 iløpet av to år. Det ville vert fryktelig trist om folk begynnte å falle av lasset igjen - slik det har skjedd flere ganger tidligere.
Vi er en gjeng som skal ta et par slag med AoS reglene nå i helgen, skal lage batreps og noen refleksjoner om opplevelsene våre.

Det siste vi trenger er en polarisering av miljøet, og jeg håper virkelig alle lander på samme sted. Skal bli spennende å se hvilke regler turneringer legger seg på nå fremover.
Last edited by jimjim on Fri Jul 03, 2015 9:42 am, edited 1 time in total.

The Avenger
Ghetorix

Post by The Avenger » Fri Jul 03, 2015 9:41 am

Jeg tror dessverre ikke det er til å unngå at miljøet blir delt som følge av AoS. Sikkert veldig pessimistisk innstilling, men jeg tror det. Endel vil kanskje spille AoS siden det er offisielt og tilgangen til miniatyrer og disse scrollsene er hele tiden åpen.
Det å fortsette med 8th/9th vil være for de som spiller idag og liker spillet såpass at de vil fortsette med det for seg selv lokalt eller via en større gruppe som enes om et regelsett de vil benytte. De aller fleste som spiller idag har antageligvis det de trenger av bøker og modeller for en stund. På sikt må muligens nye modeller kjøpes hos andre produsenter.
Rekruttering til et slikt spill blir selvsagt vanskelig av praktiske årsaker, men dette vil vel primært være for den eldre garde.
Offisielle arrangementer og klubber etc innstiller seg nok på AoS fremover, men jeg ser det ikke som umulig at det går 1-2-3 år før de fleste fra dagens miljø har skillt seg ut og spiller 8th/9tj, begynt med andre spill eller har kutta ut helt.

Sgt Ingwall
Electromancer

Post by Sgt Ingwall » Fri Jul 03, 2015 9:42 am

Vad med shieldwolfs nya spel som Leevoth rekommenderade?

Jag finner det mycket intressant, kan man æven fortsetta att spela med sina warhammer modeler.

http://www.shieldwolfminiatures.com/
"A good woman make a man hard she will, not his life."- Yoda

The Avenger
Ghetorix

Post by The Avenger » Fri Jul 03, 2015 9:51 am

Sgt Ingwall wrote:Vad med shieldwolfs nya spel som Leevoth rekommenderade?

Jag finner det mycket intressant, kan man æven fortsetta att spela med sina warhammer modeler.

http://www.shieldwolfminiatures.com/
Jeg og Leevoth kommer til å teste dette litt fremover tenker jeg og gi tilbakemelding på utkastet dems. Syns det er flere punkter der som jeg gjerne skulle sett i WFBsammenheng. Noe så enkelt som at kun 1 character pr unit o 50% core syns jeg appellerer.

Sgt Ingwall
Electromancer

Post by Sgt Ingwall » Fri Jul 03, 2015 10:05 am

oki, førdel med det spelet blir ju också att man får ett spel som blir uppdaterat med nya bøcker og modeler. Vilket ett omgjort 8th ikke skulle kunna ge.
"A good woman make a man hard she will, not his life."- Yoda

JackInTheGreen
The Dude

Post by JackInTheGreen » Fri Jul 03, 2015 11:19 am

Hei,

jeg synes det er trist at en del gjør seg opp en mening før de har sett helheten i hva som skjer, og testet det.

Denne typen forslag ser vi hver edition...har liten tro, av grunnene andre har nevnt her.

Om AoS blir kjedelig, vil jeg vurdere warmahordes. Det er et bra spill, med eksisterende miljø. Men jeg tester AoS først!
Have you seen the Jack in the Green?

Post Reply

Return to “Generell diskusjon”