Team Norway ETC 2015

Diskuter regler og andre ting rundt spillet The 9th Age

Moderators:zuhlmatul, Grayfox, Kalerith

The Avenger
Ghetorix
Re: Team Norway ETC 2015

Post by The Avenger » Fri Aug 07, 2015 7:01 pm

Hvor ser du dette? Hvordan har det gått med danskene?
Slep deg til Indian Summer 17-18. juni 2017!!

Tunfisk
Ghetorix

Post by Tunfisk » Fri Aug 07, 2015 7:04 pm

Hmmm ikke bra, Singapore er vel i det nedre sjiktet av lag på ETC.
Ikke egentlig. De er ikke blant topplagene selvsagt, men de er som regel uhyre godt forberedt, så å slå dem er ikke nødvendigvis noen tur i parken. De har også rykte på seg for å være knakende bra karer, så jeg mistenker at gutta våre har hatt noen bra slag denne runden.
Erik Svendsen

Grayfox
Juggernaut

Post by Grayfox » Fri Aug 07, 2015 7:16 pm

@avenger info på torrent of fire. Danmark capet også, dermed fem lag pø 200

Olannon
Haley

Post by Olannon » Fri Aug 07, 2015 7:52 pm

Kort om matchen mot Singapor:

Vi melder inn til 90 poeng. Det meste ligger på 10 +/- 2 poeng. Jeg åpner matchen med avtalt 10-10 i en 8 meldt kamp. Jeg mener at Tyrionstar + PG er ille fordi både arcane på banneret og walk på PG kan bety GG (han sitter L4 + Tyrion i PG og får 2++ vs magi og 3++ vs mundane). Jeg fikk i etterkant bekreftet at 10-10 her er helt ok: Han spilte mot Dennis fra Sverige i går og vant 11-9. Jeg har også spilt mot ham på UB før og vet at han er flink så jeg tror dette var rett.

Uansett. Det som skjer videre: Øystein ligger godt an vs Empire. Han dominerer bordet og Empire spiller latterlig crazy. Det vil seg slik at Karl Franz skal klare alle 4++ i hele verden (han redder 6/6 mot kanonkuler) så selv om dragen dør holder han på poengene. Når han endelig feiler sin første 4++ er det vs en bolt thrower som gjør 1W. Øystein wiper dòg mesteparten ellers på mappet og får 13-7. Vi har dermed 23 poeng.

Christian og Amund hadde meldt 13 begge to. Amund callet at det kunne gå rett vest fordi DoC mens Christian vet at SK noenganger bare går berserk. I Amund vs DoC kjører bjella & co inn i Blightkings med 4+ overrun inn i Plaguebearers. Blight Kings taper men løper unna. Amund ruller 3 for overrun og blir stående for counter-charge. Pga mangel på impact hits + charge bonus holder PG ham og blight kings unit 2 kommer i flanken. Amund vinner stort og break test er -5, dvs at Blight Kings må holde på 3- uten re-roll. Det klarer han og i påfølgende runde dør bjella og Amund taper 20-0. Hadde èn av disse gått veien hadde det vært stor seier i vår favør. Ren og skjær uflaks.

Christian har en hell pit som bare er helt tullete kraftig og wiper halve hæren hans. Dette knekker flanken og Christian har ingenting å holde mot infantry-push med Assassin og Fellblade på death frenzy med. 3-17.

Vi har da 26 poeng på 4 kamper.

Stian åpner knallsterkt mot VC og han er en 5+ charge unna å få Wild Riders full-strength inn i morghaster med overrun inn i "bunker" (hvor bunker er vamp-lord + 1 knight). Han feiler chargen, bunker overlever og morghaster overlever + heales opp. Knights er mange ganger nede på èn modell men de klarer seg. Han prøver en charge for å wipe L4 med Waywatchers men VC klarer sin siste 4+ armour save (Nightshroud + barding) og står på 1W. 10-10.

Martin tar hjem store poeng vs DE uten skyting. 18-2.

Vi har dermed 54 på 6 kamper. Det gjenstår Asbjørn vs BM i KOTH og Sverre vs WoC (husker ikke scenario). Asbjørn har en helt vanvittig crazy 6. tur: Han har spilt bra hele gamet og har fullstendig kontroll på mappet. BM står dòg med glittering scales + mark of nurgle doombull i Blight Kings på objektivet. Asbjørn charger med Warlocks og drage og dragen ender i challenge med Doombull. Han gjør akkurat 5W og Doombull dør. Blight Kings er steadfast på 8 men feiler og Asbjørn løper ham ned. Massiv sving og 17-3.

Sverre spiller et svært tight game mot WoC. De er ikke i nærheten av å fullføre men Sverre har låst ned alt det viktige og har kontroll på resten. Han får Crushers og BSB på slutten og plukker mye chaff, det ender 15-5 til oss.

86-74 totalt. Nå venter middag ;)
Jarle Svendsrud

www.courageofcaspia.com

ekkolodd
Thorn

Post by ekkolodd » Fri Aug 07, 2015 7:56 pm

Tunfisk wrote: Ikke egentlig. De er ikke blant topplagene selvsagt, men de er som regel uhyre godt forberedt, så å slå dem er ikke nødvendigvis noen tur i parken. De har også rykte på seg for å være knakende bra karer, så jeg mistenker at gutta våre har hatt noen bra slag denne runden.
Nå vet jeg ikke helt hva den offisielle målsettingen til det norske ETC laget er. Uansett er Singapore et lag jeg ville ha trodd det hadde vært pinlig for Norge å tape mot. Men nå leser jeg at noen mente at Nord-Irland heller ikke var pushovers. Kanskje jeg har vært litt for lenge borte fra warhammer scenen. :roll:
Levende legende

hans caboose
Ghetorix

Post by hans caboose » Fri Aug 07, 2015 8:18 pm

Singapor var helt klart veldig godt forberedt til dette og med dyktige spillere over hele linja.

Østerike i kamp 3.
Some pirates achieved immortality by great deeds of cruelty or derring-do. Some achieved immortality by amassing great wealth. But the captain had long ago decided that he would, on the whole, prefer to achieve immortality by not dying.

Kalerith
Juggernaut

Post by Kalerith » Fri Aug 07, 2015 9:13 pm

To wins må da være respektabelt det, selv om det ikke ble cap.
Good showing guys, dere er i rute, dere tar top table laga på innspurten imårra :)
Karl-Erik Hansen
Tournament Organizer:

-Drums of War

- Winterfall

ETC- 2016.
Team Norge - Orcs & Goblins
Ny kanal for kamprapporter.
https://www.youtube.com/channel/UCvnfmG6pYRFChFyeuwApAJg

JackInTheGreen
The Dude

Post by JackInTheGreen » Fri Aug 07, 2015 9:45 pm

Bra jobba - godt utgangspunkt for imorgen:-)
Have you seen the Jack in the Green?

Tunfisk
Ghetorix

Post by Tunfisk » Fri Aug 07, 2015 9:49 pm

@ekkolodd: Nord-Irland er nok det svakeste laget fra de britiske øyer vil jeg tro, wales var på samme nivå en stund, men har begynt i bite fra i six nations turneringene. Den erfaringen jeg har med saken er et par år gammel nå, men jeg vil fremdeles sette Singapor et godt stykke foran Nord-Irland i nivå.

Østerrike i morgen blir veldig spennende, de seila inn 2.plass foran England i 2012, men har levert endel dårligere de siste par årene. Tror de bomba ganske stygt i et av dem, og tok en topp ti i det andre. Fremdeles, det blir en hard match, da det er snakk om dyktige og godt organiserte spillere.

Greier gutta å holde hodet kaldt? Britene bruker mye av twitter-tiden sin på å sutre om manglende AC og 30+ grader..
Erik Svendsen

ekkolodd
Thorn

Post by ekkolodd » Fri Aug 07, 2015 10:11 pm

Tunfisk wrote:@ekkolodd: Nord-Irland er nok det svakeste laget fra de britiske øyer vil jeg tro, wales var på samme nivå en stund, men har begynt i bite fra i six nations turneringene. Den erfaringen jeg har med saken er et par år gammel nå, men jeg vil fremdeles sette Singapor et godt stykke foran Nord-Irland i nivå.
Jeg lurte ikke. Mulig det var et dårlig forsøk på ironi fra min side, tar selv kritikk for at det ikke kom igjennom. Uansett mener jeg at Norge bør være overlegne Singapore. Jeg tror også Østerrike bør være overkommelig (som igjen er noen hakk over Singapore). Jeg er mer spent på hva som skjer når Norge møter noen av de virkelige topplagene. Noen som vet hva målsettingen til det Norske ETC laget er? (Plassering før turneringen startet?)
Levende legende

Tunfisk
Ghetorix

Post by Tunfisk » Fri Aug 07, 2015 10:51 pm

Ah, sorry. Går ikke så raskt i topplokket akkurat nå.

Tror de snakka om pall eller topp 5. Mulig resultatet mot Singapore burde vært bedre om de skal holde stødig kurs, men man har råd til et resultat av denne typen. Om det blir fler kan saken bli litt verre...
Erik Svendsen

Slayer
Timotei

Post by Slayer » Fri Aug 07, 2015 11:39 pm

Finfin start! Nå gjelder det bare å ikke drikke seg helt bort i løpet av kvelden/natten..... :D

S

Olannon
Haley

Post by Olannon » Fri Aug 07, 2015 11:54 pm

Hvorvidt Singapor er pinlige å tape for eller ikke føler jeg er en forholdsvis irrelevant diskusjon. Hvis jeg forstod dem rett så slo de Sverige i en treningskamp før ETC startet og ettersom Sverige vant i fjor kan man vel på bakgrunn av det si at de i alle fall ikke er pushover på samme måte som Tyrkia feks.

Uansett er det slik at vi hadde en melding på 90 poeng mot Singapor. Som jeg utdypte over fikk vi "gratis" +2 på dette pga. tilbud om 10-10 i en kamp vi hadde meldt 8 på og vi burde dermed fått 92 poeng, gitt like god spilling på begge sider av bordet i samtlige kamper og average dice.

Vi har vært gjennom kampene i detalj ila. kvelden, Øystein, Asbjørn, Stian og jeg og konklusjonen er at vi har hatt stang-ut. Vi feilberegnet èn matchup som straffet oss dyrt. Asbjørn var veldig heldig i sitt slag. Til sammen gir dòg dette et bilde som er forholdsvis irrelevant: At vi ikke vinner større koker ned til at hele 3 spillere har ganske betraktelig stang ut:
- Stian feiler på X-antall skytinger for å ta ut en Black Knights buss som ved 3 anledninger har 1 modell igjen, for deretter å heales tilbake
- Morghasts overlever på 2 wounds etter at Stian feiler en 5+ charge på Swiftstride. Denne chargen ville også gitt overrun inn i lordens bunker og han hadde da også fått black knights, muligens mer
- L4 på barded steed med nightshroud overlever 2 combat runder mot maksimerte Waywatchers som slår på ham

Dette er altså en diff på 5 poeng.

Øystein legger 6 kanonkuler på Karl Franz og han warder alle på 4+. Modellen er verdt 770VP og igjen er dette en diff på 5 poeng.

Den ene store tingen som virkelig knekker oss er dòg at Blight Kings klarer en 3- break test uten re-roll. Hadde de løpt hadde Skaven hatt fritt leide gjennom hele baklinja og sannsynligvis vunnet i området 15+. I stedet blir det 0-20 tap.

Summert er Asbjørn heldig med ca ~7 poeng og vi svinger ned ~25 poeng i andre kamper. Nå er ikke jeg den som liker å klage på uflaks, men dette er så svart/hvitt ned til konkrete terningskast at jeg synes bildet er tydelig. Hadde disse tingene slått gjennom hadde vi ligget ca 100 - noe som er over meldingen vår - og en cap mot Singapor er et resultat jeg mener alle lagene på ETC bør være høyst fornøyd med.
Noen som vet hva målsettingen til det Norske ETC laget er?
Vi hadde en hårete målsetning om topp 3 da vi dannet laget i fjor høst og har forberedt oss deretter. Dette betyr ikke at vi er misfornøyde hvis vi ikke kommer på pallen, men det er noe å sikte mot som for alle vil føles som en stor seier.

Helt konkret hvor grensen går for hva man er fornøyd med og ikke har vi ikke snakket om i detalj. Ut fra generell "feel" i laget vil jeg gjette på at de fleste vil være fornøyd med en plassering som beskrives med kun ett siffer, men dette blir spekulasjon fra min side.
Jeg er mer spent på hva som skjer når Norge møter noen av de virkelige topplagene.
Det er naturligvis vi også, for dette er kun et spørsmål om tid. Vi hadde en oppvarmingsturnering i Sverige for noen uker siden hvor vi vant overlegent. Jeg vet ikke om Sverige regnes som et av de "virkelige topplagene", men det er i alle fall noe konkret.

Vi utarbeidet en liste med topp 10 før vi dro ned hvor vi så spesielt på våre vurderinger. Her er alle usual suspects som Polen, Hellas, Tyskland osv. Det vi ser er at mot noen lag treffer vi veldig godt med listene mens mot andre har vi store problemer på bakgrunn av mange negative matchups. Dette er en vanskelig greie å jobbe rundt men dette er strukturelle svakheter i laget som vi har visst om lenge men ikke hatt mulighet til å gjøre noe med. Eksempelvis hadde vi en diskusjon om et hærbytte for en tid tilbake som kokte ned til at ingen var villige til å kjøpe en ny hær for ETC, noe man nå i etterkant av AoS-release kanskje er ekstra glad for at man ikke gjorde.

Uansett: Nå venter Østerrike i morgen. Terninger skal rulles og dette er sannsynligvis den hardeste motstanderen vi har fått så langt. Rett over oss lurer det en mengde lag som har 200 poeng og under oss er det også farlige motstandere. Alt kan skje, det som er sikkert er at vi er veldig spente og vil gjøre vårt beste.

PS! Det er helt uutholdelig varmt her. Jeg vet ikke om dette er rekordvarmt for ETC men i dag ble det målt 32 grader inne i hallen når det var lunsjpause (og dermed færre folk enn under spilling ettersom de fleste rømte etter beste evne). Det er vanskelig å konsentrere seg ordentlig og så lenge men igjen så er jo dette likt for alle.
Jarle Svendsrud

www.courageofcaspia.com

JackInTheGreen
The Dude

Post by JackInTheGreen » Sat Aug 08, 2015 8:02 am

Hei,

jeg synes laget bør være veldig fornøyd med den første dagen. Man har innkassert to seire og kommet godt igang. Det er tydelig at man har truffet bra på pairing, og hatt god kontroll...i den grad man kan ha kontroll!

For litt stang ut kan man alltids ha. Det er ofte på ETC noen få terningkast som påvirker utfallet til hele laget ganske mye, og det er umulig å sikre seg helt mot det. Her er det tydelig at man med "litt medvind" hadde cappet Singapore.

Kjipt der og da, men samtidig kanskje like greit. Nå slipper Norge å møte et antatt topplag allerede i tredje slaget. Østerrike er et bra lag, men med god pairing, er de fullt mulige å slå. Kanskje til og med cappe.

Nå ligger Norge i øvre halvdel, der vi hører hjemme. Her er alt mulig - lykke til!!!
Have you seen the Jack in the Green?

hans caboose
Ghetorix

Post by hans caboose » Sat Aug 08, 2015 8:37 am

Runde 3 pairing:
Image
Some pirates achieved immortality by great deeds of cruelty or derring-do. Some achieved immortality by amassing great wealth. But the captain had long ago decided that he would, on the whole, prefer to achieve immortality by not dying.

Post Reply

Return to “Generell diskusjon”