Hei.
Da er ETC overstått for denne gang. Dette var tiende året ETC har blitt avholdt – første gang var i 2006. Da klarte vi ikke/rakk vi ikke å stille lag, men siden 2007 har Norge deltatt hvert år. Personlig var dette åttende gangen jeg deltok. Stod over i 2010, men har vært med alle de andre årene. I år hadde jeg kapteinsrollen på laget, og satt i Uttakskomiteen sammen med Asbjørn og Marius (fjorårets coach og ikke-spillende kaptein), og tok ut laget sammen med de to. Vi tre ble valgt inn på tillit iht. Uttakskomiteens vedtekter, og det ble gjennomført valg, da det var flere kandidater som stilte til dette. (Uttakskomiteen, valgreglene og vedtektene kan dere få informasjon om i en annen tråd, hvis ønskelig).
Det har vært et privilegium å få være med hele veien, og se hvordan ETC har endret seg gjennom årene. ETC i dag, er milevis unna hva det var for 5 år siden, ift. de forskjellige lagenes dyktighet, treningsopplegg, meta-analyser, lister, pairing, dyktighet, osv. Den tiden da dyktige lag kunne møte en gjeng uforbredte kompiser og knuse de sønder og sammen, er for lengst forbi, med en håndfull unntak, og når nye nasjoner deltar for første gang. Dette siste er ofte en sannhet med modifikasjoner da det ikke er uvanlig for nye nasjoner å hente inn 1-4 «mercenaries», altså spillere fra andre land enn sitt eget. Dette er typisk engelske, franske , russiske, osv, spillere som akkurat ikke er dyktige nok til å være på selve ETC-laget fra deres eget hjemland (kan nok ofte diskuteres), og som da joiner lagene til andre nasjoner. Disse gutta er stort sett ekstremt gode!
Som jeg ser det vurderte vi i «gamle dager» at det var en håndfull såkalte topplag, en håndfull nesten topplag, og resten, (ca halvparten) var lette motstandere. Sånn er det ikke lenger. ETC har vokst med 15-16 nasjoner, og kun noen ytterst få av disse, er enkle poeng å hente inn. Topplagene er flere og stort sett bedre forberedt enn noensinne, og deretter er det minst 3-4 forskjellige nivåer til. Norge har siden Sveits i 2011 (første ETC i 8th. ed.), vært et langt stykke unna toppnivå.
Synspunkter som har dreid seg om hva Norge bør klare, og ikke bør klare fremstår for meg som ganske utdaterte, og basert på et ETC-lag fra tidligere edition med andre spillere. Forventningene til det norske ETC-laget fremstår også derfor som litt urealistiske, men jeg setter pris på engasjementet, og at man håper vi skal få til gode resultater. Dette må ikke misforstås! Entusiasme og engasjement er alltid bra!
Det har også vært spennende å følge utviklingen til det norske ETC-laget gjennom årene. I «gamle dager», dro stort sett den samme gjengen hvert år – det var lite utskifninger, de senere år har det stort sett vært 2-4 utskiftninger hvert år. Dette i seg selv er også en ulempe da ETC er såpass annerledes enn andre turneringer, at selv om vi forsøker å forberede nye spillere etter evne, er det verdifullt å allerede ha deltatt. Norske ETC-laget har gått gjennom en bølgedal ila årene, og er etter mitt skjønn endelig oppe på et høyt nivå igjen. Det har vi ikke vært siden 2010 av flere årsaker – variasjon i deltagernes dyktighet, liste-sammensetning, ustrukturerte forberedelser, m.m.). Det gjorde også at vi i noen år tok ganske lett på det, og dro mest for turen og opplevelsens skyld. Dette endret seg etter smellen i 2014, der vi igjen satt med 8 dyktige solo-spillere, men allikevel havnet på 22. plass. Vi så helt tydelig at spillernes dyktighet og pairing ikke var faktorene som ødela for oss, (som jo er det første man ser på, og alle uinvidde som regel forestiller seg), men at heller manglende forberedelser, dårlig intern-kommunikasjon, manglende struktur, feil liste-sammensetning, o.l. var hovedårsak til at det gikk dårlig.
Vi gikk da i gang umiddelbart etter fjorårets ETC med planer om å endre dette, og etter at laget var tatt ut, gikk vi straks i gang med å sveise en gruppe solo-spillere sammen til et helhetlig lag. Dette var nytt territorium for oss alle – noe vi ikke hadde gjort før. Inspirasjonene kom fra Sverige, og var basert på refleksjoner de delte med oss ang Sveriges reise til å bli et av topplagene, i hvert fall for en stakket stund

Sverige kjørte et intenst treningsopplegg på omtrentlig samme gruppe spillere i 2 år – vi konsentrerte oss om 1 år av gangen, ellers antar jeg at vi har gjort mye likt som Sverige.
Våre egne forventninger til resultat er også interessant, da jeg mener vi satte oss helt urealiste mål, på det første lagmøtet vi hadde, høsten 2014. Der kom det klart og tydelig frem at flertallet på laget mente det var et mål å spille om topp 3, noe bl.a. jeg og andre veteraner på laget da anså som helt urealistisk. Vi hevdet topp ti var realistisk med treningsprogrammet vårt, men det norske ETC-laget består åpenbart av en gjeng sterkt konkurranseinnstilte personer Løsningen ble at jeg sa «greit, men dette forplikter ytterligere, og konsekvensen er enda mer arbeid inn i forberedelsesfasen, og at treningsprogrammet intensiveres!» Slik besluttet vi målsetning og grad av involvering og trening. Dette var bra, da det motiverte laget til å gjøre en skikkelig innsats, noe vi uansett ville ha glede av!
Ila. året har laget sammenlagt brukt flere hundre, kanskje tusen arbeidstimer eller mer på dette. Vi gjorde mye forskjellig. Bl.a. satte vi ned forskjellige arbeidsgrupper som fikk i oppgave å jobbe med en total-komposisjon for lagets lister og strategi, meta-analyser, ut-testing av nye konsepter, simulering av ekte lagkamper gjennom Team Awesome, trening på low-risk spilling, utarbeiding av eget pairing program, faste møter og oppdateringer, forum-diskusjoner, faste spilledager ukentlig, out-sourcing av liste-testing, m.m. I tillegg fordelte vi praktiske arbeidsoppgaver og annet. Jeg og Mats (som coach), med bistand fra flere, forsøkte å strukturere dette etter evne så godt vi kunne. Personlig synes jeg vi lyktes ganske godt med dette, selv om det så klart finnes forberedningspotensiale.
Ang. den overordnede strategien vår, kom vi til at vi ikke ønsket å ha med typiske hjørne-hærer (som kan bli «fanget» i feil match-up og potensielt tape stort), i den grad det var mulig å unngå dette, og vi ønsket lister med mye skyting og mobilitet som kunne ta poeng på avstand, og være fleksible nok til å unnvike når presset blir for stort, og konservere poeng. Med en slik hær-sammensetning er ikke laget laget for å «cappe» andre lag, men er en mer «grinding»-liste, der vi maler og maler på motstanderen vår, tar mer poeng enn vi taper, og vinner totalt. (Det er kanskje ikke så lett å se uten videre for et utrent øye, når man ser på listene våre). Vi hadde 2 unntak fra dette. Daemons – de er bare awesome, og Tomb Kings med morghast-spam. Vi så at vi mot de fleste andre lag kom positivt ut i pairing, men at enkelte lag hadde en liste-sammensetning som straffet vår ganske stygt, der Polen (av alle lag) hadde de verste listene for oss å møte. Dette er ikke til å unngå, og alt i alt fungerte dette godt. I tillegg hadde vi flere uvanlige lister som enkelte motstandere ikke skjønte ordentlig hvordan fungerte før det var for sent. Dette var en fordel!
Hva gjorde vi for å få til dette? Jo, når listene ble sluppet, ble de forskjellige hærene fordelt på forskjellige spillere, som fikk som oppgave å «grov-klassifisere» listene. Vi lagde default-utgaver til de forskjellige hærene, og brukte stikkord til å synliggjøre avvik fra dette. Alt ble lagt inn i et Excel-program. Vi opererte med tidsfrist, og lyktes godt med dette. Var MYE arbeid. Neste skritt var at samtlige på laget møtte gjøre match-up vurderinger av samtlige lister (ca 300), og legge inn i samme program. (I tillegg var det 3 scenarioer som måtte vurderes, totalt 4 vurderinger pr. liste, totalt i underkant av 1200 vurderinger pr. pers).
Her er det sannsynlig at det gjøres feilvurderinger, og vi konsulterte hverandre mens vi arbeidet med dette, en del av oss jobbet også sammen 2 og 2. For å kvalitetssikre vurderingene (dette er alfa og omega for pairingen!!), lagde vi et strengt tidsskjema for spillerne under selve ETC, og strukturerte oppgavene som måtte gjøres. (Var flere – viktigste var at når vi fikk vite motstander, gikk vi sammen 2 og 2 i forutbestemte grupper, gjennomgikk de spesifikke vurderingene på nytt, meldte endringene til Asbjørn som hadde som oppgave å oppdatere programmet, og også hovedansvaret under selve pairing). 3 forutbestemte personer gjorde hele pairingen uten innblanding eller forstyrrelser + coach som førte oversikt underveis og videreformidlet til spillerne underveis. Alle hadde med et hefte vi hadde laget, med forhåndsmeldt resultat/match-up vurdering, og samtlige lister, så det var lett å jobbe. Vinduet vårt var 30 min, vi brukte stort sett 28-29 min, så dette var godt jobbet, og noe helt annet enn de siste årene, der vi har manglet lister, 1 på deling, og vurderingene fort blir litt bingo. Tidligere opererte vi også med – og + kamper (-2 til +2), mens i år opererte vi med eksakte VP. Mye mer nøyaktig, krever mye mer arbeid.
Oppsummert: Laget som helhet jobbet veldig bra i forberedelsesfasen. 1-2 av spillerne burde vært mer involvert, men dog var totaliteten bra, og jeg tror det er urealistisk å tro at det er mulig å hente ut mer tidsbruk totalt for laget, enn det vi brukte i forkant av ETC. En ting som var annerledes i år, og som dessverre nok var med på å senke oss littegrann, var AoS-releasen i juni, med påfølgende motivasjonsdropp. (Flere av spillerne begynte med WMH ila someren, bl.a.). Sommeren har normalt vært en høy-intensiv periode der vi spilltester uventede lister, og de match upene vi er mest usikre på. Dette skjedde nesten ikke i år, og flere av spillerne hadde knapt spilt de siste 2 mnd. før avreise. Dette må nesten GW ta skylden for
Til slutt ønsker jeg å takke for interessen, og ikke minst den hjelpen og støtten vi har fått. For å sitere Jarle:
Til slutt vil jeg takke alle som har hjulpet Norge til den plassen vi fikk i går. Team Awesome med Mats i spissen har vært helt uvurderlige for oss under hele forberedelsesfasen og jeg garanterer at uten dere ville vi ikke gjort det så bra som vi gjorde. Dere skal vite at vi setter stor pris på all innsatsen dere har lagt ned for å hjelpe oss. De som har bidratt her nede har også vært til svært stor hjelp: Christian Martinsson, Hans, Mats og Kyrre har hjulpet oss med ting som er helt essensielle: Holde oversikt, komme med mat og drikke, hente dommere, fikse lunch - alle de tingene vi helst ikke vil trenge å tenke på og som de har hatt full kontroll over. Igjen er vi veldig takknemlige for all bistanden vi har fått fra dere.
Totalt sett har vi fått et godt resultat, ti plasseringer høyere enn i fjor. Vi har ikke seilet opp i siste runde heller, men møtte det verst tenkelige vi kunne, og ble knust. Fair nok! Det vi ba om var å få sjansen til å spille om pallen etter femte slag. Det fikk vi! Litt ergerlig at vi endte på tolvte. Min oppriktige mening er at 6-10 hadde vært «riktig» ift. hvor jeg mener Norge bør rangeres ift. lagene. Dette er veldig subjektivt, og ikke så viktig, og resultatet sier langt fra alt. En liten kuriositet til slutt (ekstremt lang post, jeg vet). Hadde Norge hatt 1 poeng mindre etter kamp 5 hadde vi møtt Nederland i stedet for Polen…
PS: Ila. høsten kommer vi til å flytte over mye av arbeidet vårt og en del diskusjonstråder over til det åpne ETC-forumet (ja, det eksisterer et super-hemmelig, «lukket» ETC-forum også

), slik at spesielt interesserte kan lese seg opp på hva vi har drevet med siste året. Kanskje noen ønsker å trekke noen erfaringer ut av dette en gang i fremtiden også?
Kaptein Berg mønstrer av, legger WFB på hylla en tid fremover, og fortsetter dypdykket inn i Warmahordes