Tankespinn

Diskuter regler og andre ting rundt spillet The 9th Age

Moderators: zuhlmatul, Grayfox, Kalerith

Kalerith
Juggernaut

Tankespinn

Post by Kalerith » Wed Dec 20, 2017 12:46 am

Snart er 2017 over og julestria setter inn for folk flest, og nørds over landet håper på firkanta harde pakker under treet.
Vil først og fremst takke for et utmerket 2017 og alle i T9A avd. Norges innsats både liten og stor for å bygge miljøet for T9A i Norge.

Det er et par ting dog som forhåpentligvis kan bli bedre i 2018.
Som alle vet så er jo ikke T9A et spill med et dedikert figurselskap bak seg pr idag.
Dette fører til at man ikke har alltid har mulighet for å gå inn i figursjapper og rekruttere nye spillere.
Rekrutteringen her til lands syns jeg jevnt over har vært bra i 2017 (truffet mange nye på turnering), men jeg tror vi kan bli enda bedre. Dark Stormy Knights er jo et av flere tiltak som er særdeles positivt i forhold til rekruttering.

Det dog jeg savner er en miljøkoordinator. En type "go to guy" som har et overordnet ansvar for rekruttering i Norge. En slags primus moter eller T9A Norge president. (Kall det hva du vil, men tror de fleste ser hvor jeg vil hen).
Før så har det meste handlet om ETC og man har egentlig tatt litt for gitt at det er det alle vil, men dette er jo egentlig ikke tilfellet (iallefall ikke nå lenger).
T9A gruppen på facebook har 90 mer eller mindre aktive medlemmer. KoW har drøyt 100.

Gjerne en som har mulighet til å hjelpe og støtte med avvikling av turnering.
Oslo GT gikk jo på en del flere utfordringer enn hva jeg gjerne skulle sett, noe som ble uheldig utfall for rekruttering til turneringen fra utlandet. (Sigbjørn har gjort en utmerket jobb med å få eventet på rett kjøl igjen (sett fra T9A miljøet sitt ståsted), men ideelt sett kunne man nok fått det enda gjevere).

Det jeg håper at man skal få til med en slik ressursperson er følgende:
- Økt rekruttering av spillere. Hver landsdel må jo stå for sitt eget miljø og gjøre det beste ut i fra det, men at denne personen blir en støttespiller for disse ved behov.
- Et stort event som trekker spillere fra hele landet, gjerne også fra utlandet. Dette er noe jeg personlig har savnet, Invasion har stort potensiale, men tror det er best om man kan ta et event som flest mulig i miljøet kan slå ring om, og kjøre rendyrket T9A. Dette skulle jo helst vært NM, men som sagt så blir NM i år litt så som så ift. til plassbegrensning.
Danmark f.eks har jo i alle år hatt Giant Fanatic med 100+ spillere og jeg ønsker å se på mulighetene for å få til et event av tilsvarende størrelse som man hadde et av årene på NM i 8th med opp imot 100 stk påmeldt.
- Oppsett av kalender for turneringer. En slags sammenkjøring med TO-ene i Norge hvor denne personen har ansvar for å sette opp turneringer på best mulig måte.

Hvordan en bør gå frem for å starte denne organiseringen av T9A avd. Norge vet jeg ikke, i og med at man ikke akkurat fungerer på samme måte som en stat eller en normal organisasjon slik at fremgangsmåten er veldig usikker.
Om man eventuelt kjører et konvensjonelt valg for dette eller hvordan går frem får en eventuelt diskutere, men tenkte iallefall å lodde stemningen for å utpeke en ansvarsperson for de områdene. (Eventuelt mer-mindre avhengig av hva majoriteten mener er en god ide).

God jul og godt nyttår til dere alle som jeg ikke får prata med før den tid kommer :)

Karl-Erik Hansen
Karl-Erik Hansen
Tournament Organizer:

-Drums of War

- Winterfall

ETC- 2016.
Team Norge - Orcs & Goblins
Ny kanal for kamprapporter.
https://www.youtube.com/channel/UCvnfmG6pYRFChFyeuwApAJg

aus_lo
Trencher

Post by aus_lo » Wed Dec 20, 2017 9:33 am

Forhåpentligvis kommer det en del bakgrunnsmateriale for 9th age i løpet av 2018 som set er mulig å bygge noe «fluffy» rundt. En spennende fantasiverden er jo inngangsporten for mange, meg selv inkludert. Kanskje det er mulig å snekre en campaign

En stor nasjonal turnering/samling hadde også vært kult, om logistikken går opp. Danmark har det jo litt lettere med kortere reiseavstander.

Gudarian
Trencher

Post by Gudarian » Thu Dec 21, 2017 11:19 am

I mine øyne er det ikke så dumt å ha noen som har overnevnt ansvar. I tillegg så synes jeg det også bør være noen som fokuserer og tar seg av nye spillere.

Jeg hadde i en periode et litt selvpåtatt ansvar her i Kristiansand om å legge til rette for nye spillere, finne motstandere og bruke tid på å forklare regler osv.
Dette tar en del tid og for at opplevelsen av å prøve et nytt spill som er såpass komplisert må det spilles en del kamper.

Jeg vet at Elliot her i Kristiansand har vært kjempeflink til å rekruttere nye spillere til andre spillsystemer som X-wing, Bolt action osv. Han har jevnlig kontakt med fritidsklubber i kommunen og drar jevnlig ut og holder demoer til brettspill osv.

Så, det store spørsmålet for rekruttering er om det er lurt å fokusere på turneringer, Tim har gjort en knalljobb i Oslo med nybegynnerturneringer. Eller om man skal prøve med spill med mindre poengsum, kampanjer?

For å få nye spillere til å ha lyst til å spille så tenker jeg at det første steget er å finne dem. Vi må kanskje bli mye flinkere på sosiale medier og reklamere for 9th age, og fysisk lete etter folk som kan være interesserte. Og når de først dukker opp på klubben må vi være flinke til å ta vare på dem, gjerne et dedikert medlem som har fokus på det og lager avtaler og tar med seg hærer så de får prøvd seg.

Og når nye spiller ytrer et ønske om å spille så bør vi erfarne spillere la det være vår førsteprioritet og heller avlyse våre egne kamper for å ta vare på de nye.

Kalerith
Juggernaut

Post by Kalerith » Thu Dec 21, 2017 8:45 pm

Tenker iallefall at målet må være å få folk på turnering, turnering er iallefall i mitt hode det beste med wargaming, det er når alle kommer sammen fra flere steder :)
Så kan man heller diskutere hvorvidt man bør kjøre turneringer med mer fokus på utvikling og/eller lagturnering osv.

Jeg tror at å ha en person som folk kan henvende seg til er generelt bra, noen steder er flinkere enn andre, men er nok kanskje slik at folk ser her på 2d6 eller på T9A og lurer på hvem de kan ta tak i for å få litt hjelp i oppstarten.

Jeg tror iallefall at tiden begynner å nærme seg moden for en slags "community spokesperson", eller noe i den grad. Vi på ETC nivå klarer oss jo generelt ganske bra, men det er jo ikke bare bare for en person som ikke har litt kjennskap til miljøet å komme inn å spille eller å se på. Jeg tenker f.eks at det i det minste burde bli gjort en innsats for å reklamere i større grad for spillene, type posters/flyers på Outland/lokale gameshoppen, der folk kan komme inn å se figurene. (Enten for den lokale spillklubben eller T9A generelt).
Karl-Erik Hansen
Tournament Organizer:

-Drums of War

- Winterfall

ETC- 2016.

Gudarian
Trencher

Post by Gudarian » Fri Dec 22, 2017 2:00 pm

Er kanskje enig at målet må være å folk på turneringer. Det er gøy på turneringer å møte nye folk, men er kanskje ikke alle som kan tenke seg å reise noen timer og overnatte for å delta på diverse turneringer?

Jeg tenker spesielt på en del av de yngre spillerne, vi har i Kristiansand 2 stk som fortsatt går på videregående og de har ikke tid eller penger til å delta på NM eller reise til Stavanger etc.

Så jeg mener at vi bør gjøre 2 ting samtidig. Rekruttere spillere kanskje har spilt Warhammer tidligere og som kan bli gira på turneringsspill, men også samtidig fokusere på helt blodferske spillere som med tiden kanskje vil interessere seg for turneringsspill og som man kan prøve å arrangere nybegynnerturneringer lokalt som Tim gjør.

Jeg savner flere spillere som spiller jevnlig på klubben slik at miljøet oppleves som morsomt og at det vil trigge flere som sitter litt på gjerdet og lurer på om de skal ta opp igjen hobbyen eller nysgjerrige sjeler som kanskje velger å prøve. Akkurat nå opplever jeg selv at det er fokus på å spille bra, listene er ofte ganske harde og dette blir vanskelig for en ny person som ikke helt har dette fokuset. Noen ganger synes jeg det blir altfor seriøst på turnering og jeg mister litt av gleden med selve spillet. Av de som jeg har prøvd å få med på turneringer av de nye spillerne, har mange sagt akkurat det samme. Så da er spørsmålet om det å fokusere på å få folk til turneringer er riktig mål? Jeg tenker at det kan være et flott delmål, men ikke hovedfokus for nye spillere.

Vestlandsfanden
Ghetorix

Post by Vestlandsfanden » Fri Dec 22, 2017 11:16 pm

Godt poeng Gudarian.
"You’re only given a little spark of madness. You mustn’t lose it!"
-RW-

Jeg er en sucker for en god come-back story

Wounds heal, chicks dig scars, glory lasts forever!

Ugrush
Thorn

Post by Ugrush » Sat Dec 23, 2017 12:13 am

Jeg liker veien denne diskusjonen går! Tim har gjrot en knall jobb i Oslo med å bygge opp miljøet og jeg har tatt meg av det tekniske på disse dagene stort sett og vært der for å tjenestegjøre som vandrene leksikon for nybegynnere. Når vi begnyte var vi 4 stk på den første opplæringsdagen, nå sist var vi 16 stk med 2 til syke hjemme. Denne forvandlingen har skjedd på et drøyt år bare.

Jeg gjør det jeg kan for å promotere turneringer selv og prøver å fokusere på at det i enhver turnering kjøres swiss pairing og at det i praksis betyr at første kamp er random motstander, etter det skal du i hovedsak spillt mot folk som har prestert like bra som deg. Dette er for å avskrekke at turnering er "så skummelt".

Jeg tror nok at slik som DSK skal bli arrangert er en lur nøkkel til rekruttering. Det å bygge hobbyen som noe sosialt og se på å reise på turnering som en guttetur med knakende bra karer med felles interesser er nok lurt.

Jeg har hodet mitt langt inne i "ETC bobla" men kunne gjerne tenkt meg å spille escalation campaign og unngå stenharde lister. Hadde jeg bodd i Oslo, så hadde det nok også helt sikkert vært en slik kampanje i gang pdd....

Som nevnt så mange ganger allerede så tror jeg nøkkelen til å bygge miljøet et å kjøre opplærings og rekrutteringsdager. 3 kamper a 3000p er en fint format som begrenser litt hvor vilt ting bli, folk kan lære seg hæren sin med "god tid" til hver kamp og de får litt blod på tann til å male/kjøpe mer til neste opplæringsdag.
Med 3 kamper på en dag så behøver ikke folk å sette av hele helga til dette opplegge heller. For mange kan nok å reise bort en hel helg med liten grad av innsikt i hvordan dette fungrer virke som ei enorm dørstok mil og da passer det kanskje bedre å stikke bort på den lokale spillebula en dag :)
ETC 2016 - T9A Dwarven Holds
ETC 2018 - T9A Infernal Dwarfs - Kaptein
Kongsberg Tablewar

TurboTT
Electromancer

Post by TurboTT » Sun Dec 24, 2017 1:52 pm

Folk har forskjellige behov av hobbyen, noen liker å male og andre liker turnerings arenaen, mens andre liker å spille i ny og ne.

For å få flere til hobbyen så bør vi appellere til flere gruper. Slik som Ugrush forslag som eskalerings og små turnering er ypperlig til dette. Det er ikke alle som liker konkurranse aspektet eller har ikke interesse, eller tid til å bruke en hel helg til.

Vestlandsfanden
Ghetorix

Post by Vestlandsfanden » Sun Dec 24, 2017 3:00 pm

Her flagrer det jo med gode poeng :)
"You’re only given a little spark of madness. You mustn’t lose it!"
-RW-

Jeg er en sucker for en god come-back story

Wounds heal, chicks dig scars, glory lasts forever!

leolohne
Holy Zealot

Post by leolohne » Mon Dec 25, 2017 10:33 pm

Nå er vel jeg en av dem som ikke syns turneringer er spesielt gøy, for annet enn det sosiale, og jeg må innrømme at jeg syns spillet fra 1.3 har tatt feil retning. Jeg tror vi er helt nødt til å få mer bredde og flere før vi tenker at vi skal bli rekrutteringsarena for etc... Så for meg har spillet utviklet seg mye mer retning turneringsspill og ikke lek med lister og hyggelig terningtrilling.

Kan absolutt være med å støtte at vi kan ha en kontaktperson, president, eller hva det skal hete, men dette må være en som er like dedikert til å ta seg av bredden, hobbyen, samlingen, og kan være til hjelp med liste snekring og råd om innkjøp for å bygge turneringslister, morsomme og temstiske, også for de som ikke er der for turneringer.

Jeg har hatt stor tro på prosjektet til Hermund når det gjelder savagehammer, team tournament og enklere oppbygging av lister. Men skal vi rekruttere, så må spillet etter min mening ta en retning som gjør at man kan ta med mer av de minisene man har lyst på fremfor å balansere alt rundt turneringd perspektiv. Fordi man også er helt avhengig av å få folk inn i hobbyen med å samle og male, om man skal få spillere.

Skal også sies at jeg aldri har spilt så lite som det siste året, hovedsaklig fordi jeg syns listesnekring er dritkjedelig innenfor flust av prosenter. Og jeg tror spillet trenger noen skrevne open play regler for å rekruttere bedre. Og tror vi må huske hva som gjorde at vi som i tenårene brukte utallige kroner på å kjøpe blisterpakker for ukepengene, som var langt dyrere enn hva de er nå.
hva var det som gjorde at vi begynte å samle? Hva gjorde at vi begynte å spille? Da jeg var 13 var det ihvertfall ikke turneringer som stod i hue? - Det var massive slag, storslag, massive brett med awesome terreng, allied battles, og små slag med våre favoritt minis.
og jeg håper spesielt dere som sitter i ETC og høyt oppe i systemet kan være med å bygge opp den type spill igjen, og da tror jeg t9a kan bli greit å rekruttere til. Men pr idag rekrutterer vi flest med god råd og med turneringer for øyet...

Og dom jeg også nevnte i FB posten, Sørlandet mister spillere i langt større grad enn vi rekrutterer. For min del handler det mest om at liste snekring ikke er gøy, og litt vel mye konkurranse og ikke lek med minis.

Kalerith
Juggernaut

Post by Kalerith » Tue Dec 26, 2017 10:11 pm

For min egen del er jeg utelukkende interesert i turnering og det er 100% derfor jeg holder på med T9A.
Hadde nok trolig startet med 40k om jeg skulle spilt noe annet pga at miljøet her jeg bor er 95% 40kere.

Men jeg er den første til å erkjenne at jeg trolig er en av et fåtall som er interesert i warhammerspilling på denne måten i Norge, derfor min apell til rekrutering og at vi forhåpentligvis kan få til en person.
Min agenda med dette initiativet er jo å få flere folk på turnering og end gamet mitt er å få flere ETC spillere, men man starter som regel ikke på dette nivået, de fleste starter i bunn og derfor om man klarer å rekrutere spillere i bånn er det naturlig å håpe at for hver tiende spiller man rekruterer er det kanskje 3 av dem som kan bli intereserte for turneringsspill og kanskje 1 av disse i ETC level spilling.

Jeg både håper og tror at miljøet er såpass stort at dette kan bli en ambisjon på sikt. For meg handler turnering først og fremst om å vinne og den sosiale arenaen der jeg får treffe nye mennesker med samme hobby.
Jeg er veldig klar over at turneringsspillerne trolig er et mindretall av potensielle T9A prospekter i Norge og derfor ønsker jeg selvfølgelig å forsøke å bygge en arena som omfavner begge ender av skalaen, fra turneringspiller i den ene til fluffbunny/samler/maler i den andre :)

Er mange gode poenger her, men jeg er ikke sikker selv hvordan eller hvem som skal ta dette videre, men tanken min at vi har en person som har ansvar for å støtte rekrutering mener jeg i høyeste grad bør videreføres, både pga de poengene som blir nevnt her, men også fordi jeg mener at en slik person trengs for at et system som T9A som er en nisje i en allerede nisjete bransje, skal ha nubbesjanse på å være noe mer enn et kortsiktig prosjekt.
Karl-Erik Hansen
Tournament Organizer:

-Drums of War

- Winterfall

ETC- 2016.

leolohne
Holy Zealot

Post by leolohne » Wed Dec 27, 2017 11:58 am

Jeg tror nok veldig mange som spiller t9a allerede er der med turnerings innstilling. Jeg tror bare desverre spillet dør ut, om ikke man får med bredden og de som er der for hobbyen... Her taper t9a terreng til både KOW og AOS - dessverre.. Og t9a har hatt alle muligheter til det, og jeg håper og tror ikke det er for seint. Men med fokus på hobby delen av spillet, ser jeg at vi blir ledd av på flere forumer.

Og jeg tror faren med spillet og organiseringen idag er nettopp det at nesten samtlige på toppen, og de som driver spillet videre skaper et rent turneringsspill for turneringsspillere. Jeg håper virkelig dere som sitter med makten fordi dere nettopp er ETC kan ta den kampen om open play regler, så det faktisk går an å begynne gradvis å samle litt, - for skal man rekruttere, så må vi ha med de også, og det må bli lett og oversiktlig å bygge lister, og man må kunne bygge lister uten å være avhengig av battlescribe. Beklager at dette er litt utenfor trådens intensjon...

Og nei, det frister ikke å begynne å spille et spill med 2D terreng av en printet skog, eller fjell, så om vi har planer om å rekruttere så må kutte ut det tullet der når vi spiller offentlig

Hadde jeg hatt hørsel og økonomi i orden, skulle jeg gjerne reist på flere turneringer og også promotert spillet, men jeg føler nok det viktigste er å få på plass open play regler, så man i fremtiden også har et spill å rekruttere til. Nå skal det også sies at jeg har klatret litt opp på gjerdet når det gjelder hele t9a, for jeg er usikker på om det overlever. Men det er fint lite jeg ønsker mer enn at det skal bli gøy å spille igjen, eller gøy og enkelt å bygge lister igjen.

Så for min del er det viktigste at en person som skal være spokesperson for t9a i Norge anerkjenner disse tingene.

Ivovich
Enigma Foundry

Post by Ivovich » Thu Dec 28, 2017 1:15 am

Ser diskusjonen rundt Beta reglene. For rekrutering trengs relativt enkle regler. Bør kunne være en slags mini utgave av reglene. Så blir det opp til spillerne selv å inkludere flere advanced rules etterhvert som situasjonene oppstår. Alle reglene kan fortsatt være på samme side.
Hoved temaet i reglen er lett å finne i en kortfattet og uthevet boks som denne.
Fordypning og beskrivelse av hvordan regelen implementeres i myriadene av forvirrede situasjoner som kan oppstå... Kan stå i en etterfølgende tekst utenom for eksempel boksene. Da holder det å kun lese reglene i boksen, og ready, lets go- lets play!! Turneringer da kan jo da spesifisere at alle advanced rules brukes under turneringen. Ferske spillere, som spiller casual kan da selv vurdere om de vil ta en roll off eller ekstra regel lesing, ved regel splid.
https://31.media.tumblr.com/4a5b6b04f214eef332b3f8a96072dd9c/tumblr_ng2lgrSkof1r3gb3zo1_400.gif
Raz I 9thage forum.

Ugrush
Thorn

Post by Ugrush » Sat Dec 30, 2017 5:03 pm

Dette er jo det perfekte tidspunktet å nevne at Quick Starter reglene som prosjektet har laget er stort sett akkurat det dere spør etter. Disse vil også bli oppdatert når 2.0 er igjennom Beta testing så vidt jeg har forstått.
ETC 2016 - T9A Dwarven Holds
ETC 2018 - T9A Infernal Dwarfs - Kaptein
Kongsberg Tablewar

leolohne
Holy Zealot

Post by leolohne » Mon Jan 01, 2018 5:37 am

Quick starteren er i beste fall en introduksjon.. Og aldeles ikke særlig spennende regler for open play/friendly games eller allied battles. Jeg hadde store forhåpninger til Quick starteren, men den er litt vel kjedelig med sine begrensninger for litt mer erfarne spillere.

Men siden 1.3 kom, så har det for meg vært tydelig at t9a turneringsprosjektet er på alvorlig kollisjonskurs med fantasy hobbyen.

Noe av det viktigste for å få folk til å begynne å spille tror jeg er at de kan bruke de figurene de syns er kulest innenfor en fraksjon uten å bry seg så mye om prosenter...

-Hovedregelen bør presenteres på samme side som advanced rules. Og gjerne i en box.
-La unit restrictions være utgangspunkt for friendly games. Reglene for grand armies er også i beste fall elendig forsøk på å komme hobbyspillerne imøte. Regler for allied battles manglet sist jeg sjekket.
-Droppe tungvindt prosenter. Units har gjerne flere forskjellige kategorier som igjen har forskjellige prosenter, slike prosenter bør droppes i friendly games (evt beholde core, på25%). Slike prosenter er det vel egentlig bare dere som spiller turnering som trenger - og de som leser metaen etter paragraffeil, så de kan lage OP lister alikevel ;-P

Post Reply

Return to “Generell diskusjon”