Tankespinn

Diskuter regler og andre ting rundt spillet The 9th Age

Moderators:zuhlmatul, Grayfox, Kalerith

Grayfox
Juggernaut
Re: Tankespinn

Post by Grayfox » Mon Jan 01, 2018 11:41 am

Godt nyttår!

Nå skal det sies at unitene i armebøkene aldri har vært "jevnere" i 9th age enn i 2.0. Kongstanken til de som lager dette er nettopp det du ønsker Leo: at folk skal kunne spille med de modellene de helst ønsker. uten at det skal gjøre deg sjanseløs mot listeflikkerne. Meningen er at den interne balansen skal være god. Dette er selvfølgelig umulig å oppnå, men 2.0 er det nærmeste hittil.

Ikke la deg skremme for mye av prosenter. Enig i at det kan være litt mange kategorier å ta hensyn til, men man må jo ha noen retningslinjer så ikke folk stiller 15 war machines eller utelukkende elitetropper. Så lenge du setter opp en noenlunde balansert hær, men det du vil, er jeg nokså sikker på at du er innenfor prosentene.

Godt gaming year!

Ivovich
Enigma Foundry

Post by Ivovich » Mon Jan 01, 2018 12:59 pm

Har ingen problemer med prosenter... De er like irriterende for meg som motspilleren.

Quick starter, er jo myntet på ferske spillere. Syns ikke en slik sak skal være like skrapa som feks den som låg i battle for skull pass. 9th age er et fyldig og tungt spill. Quick starter bør vel inneholde typ 20 sider, inkludere alle special rules (som ikke heter special rules lenger). Da kan det også fungere som raskt oppslagsverk for mer rutinerte spillere.

Jeg var i utgangspunktet ikke interessert i å kjøpe 9th hardcover regelbok (som de har sjekket interesse for). Men for ny rekruttering ville en regelbok i butikk hyllen vært ett stort pluss. Og da må spillerne bli enige om å kjøpe de regel bøkene via sin lokale hobby butikk, for at de skal gidde legge den i butikk hyllen. Eventuelt innsamlingsaksjon for hver hobbyklubb, til å kjøpe inn regelbøker eller quick starter bøker til å sette ut i butikk hyllene. Hvis det kan føre til nyrekruttering, så er jeg villig til å investere i en fysisk regelbok..
... Eller bare investere penger i 9th posters, med info om hvor reglene kan lastes ned..

Ellers. Innspillene om ekstra skirmish regler for nyrekruttering.. Ja vel, ny rekruttering til hva da? 9th er ikke ett skirmish spill, derfor jeg spiller det. Tror heller på å imponere ferskinger med bilder av store slag. GW har jo ofte tidligere postet bilder og batt.reports på slag motsvarende 9ths poengsystem, på 15000 til 30000 poeng. Altså temmelig usannsynlige mengder modeller. Tror nok de fikk solgt en eller to ekstra pakker soldater pga de bildene. Nok bedre å friste nykomlinger med hva spillet faktisk er. Store slag med rank and file fantasy trooper, Magi og monstre.
https://31.media.tumblr.com/4a5b6b04f214eef332b3f8a96072dd9c/tumblr_ng2lgrSkof1r3gb3zo1_400.gif
Raz I 9thage forum.

leolohne
Holy Zealot

Post by leolohne » Mon Jan 01, 2018 6:00 pm

Som jeg sier- Prosentene er der for turneringsspillere og det er helt greit, de kan bare være. Vi andre kan klare oss med unit restrictions, og derfor bør Prosentene fjernes fra open play/friendly games, og den type regler bør gjøres offisielle. For unit restrictions er det allerede, så det er ikke noe fare for å ta med 15 steam tanks eller warmachines. I gamle Warhammer var 6000pt uten tvil min favoritt poengsum eksempelvis. Om noen av dere sårt ønsker å spille turneringslister, og den andre uten prosenter, men innenfor unit restrictions, så tror jeg dette også ikke er så håpløst balansert heller, og jeg er overbevist om at det vil trekke flere spillere.

Jeg må innrømme at Prosentene er med på å virkelig drepe min lyst til å lage lister. Jeg hater battlescribe, og digger penn og papir, og laget nye lister til stort sett hver eneste kamp. Og jeg hadde noen hundre slag frem til 1.3. Jeg er fullstendig klar over at 2.0 antagelig er mer balansert enn spillet noen gang har vært, men dere må da skjønne at en del spillere ønsker mer lek med minis, og det er ihvertfall leken med minis som rekrutterer flest spillere.

Jeg har et lass med store pene hærer, og jeg har ikke det granne lyst til å spille, fordi listesnekring og turnerings fokus tar livet av lysten... Desverre er det en del av oss. Jeg har fremdeles et intenst håp om at ting skal bli bedre, men jeg har min tvil. Jeg er rimelig klar over at jeg kjemper en litt ensom kamp, fordi spillet idag er totalt dominert av turneringsspillere.

Det som forumet må spør seg selv om - er t9a hovedsaklig et turneringsspill for turneringsspillere, og skal det være det? Hvis ja, så er det overhengende fare for at jeg legger firkanta baser på hylla.

Jalli
Trencher

Post by Jalli » Mon Jan 01, 2018 7:36 pm

Relativt enkle nybegynnerregler hadde jo bare verdt å si 25 % i core. Maks to eller tre av alle andre units, litt som i gode gamle dager!

Det å gjøre regler enkle er nok ikke helt 9th Age-prosjektets største side riktignok...

leolohne
Holy Zealot

Post by leolohne » Mon Jan 01, 2018 8:59 pm

Det er svært enkelt, og det er stort sett bare å sette unit restrictions på en måte at man ikke spiller skikkelig drittsekk. Regler som er såpass enkle, men alikevel ganske balansert - ihvertfall bedre balanse enn Warhammer noen gang var.
Core 25% unit restrictions 4
De fleste andre 3
Noen 2
Og så unik, eller 1

Økes proporsjonalt og er på dobbelt (8,6,4 og 2) ved 10.000pt

Allied battles bør også innføres, da svært mange nye spillere syns det er gøy å betryggende å kunne spille på lag med mer erfarne spillere.

Kommer slike regler på plass, tror jeg både rekruttering og introduksjon til spillet er langt bedre og enklere, og det er regler som er fullt brukbare for open play/friendly games for erfarne spillere også.

Ugrush
Thorn

Post by Ugrush » Wed Jan 03, 2018 3:55 pm

https://www.the-ninth-age.com/blog/inde ... hello-new/

Er dette noe i retning av det man ønsker for å skape noe mer enn bare et turneringsmiljø?
ETC 2016 - T9A Dwarven Holds
ETC 2018 - T9A Infernal Dwarfs - Kaptein
ETC 2019 - T9A Warriors of the Dark Gods
ETC 2020 - T9A - Kaptein
Kongsberg Tablewar

leolohne
Holy Zealot

Post by leolohne » Wed Jan 03, 2018 5:16 pm

Vet ikke om jeg forstod konseptet... Da jeg sliter max med konsentrasjonen for tida.

Men auxiliary som kun noen få units i en army bok? - NEI!
Jeg vil ha helt vanlig army bok.
Min mening er at man legger ut alle army bøkene som de er, memymed en liten mod.

Ta eksempelvis mine treehuggers. 1.3.4
archers 0 unit restrictions
Forest guards 0
Riders 0-3
Dryads 0-4
Så kommer special
Rangers 0-5 wtf???
Nei sett alt special på 0-3...
Som Kestrel, dancers, hunters
Så har man noen elite units man plasserer på 0-2
Eksempelvis pathfinders, sentinels, sisters, treelord
Etc etc

Alle core units 0-4 og må være 25%
Alle special 0-3
Alle elite 0-2
Så har man noen få på 1
Og kanskje noen unik

Så unngår man i tillegg bedriten spamming av units som er med å ødelegger r'n'f. Spam er ihvertfall ikke gøy i friendly games.
rangers er 0-5 hallo??? Hva er dette for noe tull? Beklageligvis mener jeg at man da ikke kan ta 5-6 units med 15 barbarians. Sorry Jørund ;-P og nei, jeg vil ikke ha med 5 unit med archers. 4 er nok. Har man da behov for flere archers, eller barbarer, så får man lage større units.

Om du tar med en lord som koster over 50% av hæren, så er ikke det så farlig, for det blir begrenset med scoring...

Det systemet jeg forklarer her er så latterlig enkelt og allerede langt bedre balansert enn warhammer har vært tidligere uansett. Forresten så liker jeg veldig godt den nye magi fasen, av det jeg har sett... Bare sånn at dere ikke tror jeg syns t9a er helt teit, og beveger seg i feil retning på alt. Og jeg skal gjerne være med å foreslå regler for storslag, allied battles, være med å finne ut hvordan magien skal funke opp mot 20-30. 000 pt. Hvordan man bruker bsb og general i allied battles, og jeg skal snekre masse terreng. Men jeg gidder ikke de tåpelige prosentene med turneringslister og jeg er skit lei av 4500pt.
Jeg har ingen problemer med å lage slike regler for friendly games, men det er fryktelig mange som ikke klarer å løsrive seg fra faste regelsett...

Andre ting som er helt klart med på å øke rekruttering er customization av units. Jeg vet at dette er vanskelig iforhold til dere som metagamer og finner syke combo er, så det er kanskje ikke det viktigste :-P

Tar forbehold om at jeg forklarer meg dårlig, men håper dere forstår.

Ugrush
Thorn

Post by Ugrush » Wed Jan 03, 2018 10:57 pm

Poenget mex auxilary lists er å gjøre en tweek, de refererer en del enheter fra sin hovedbok: i denne er feks Chaos Warriors special i steden for core siden det er en barbar stamme. De har også tilgang til enheter og oppgraderinger som ikke finnes i den vanlige WDG boka. Jotuner er med som monster feks.

De har uttalt at de ønsker å komme med en ny axuiliary list til hver nye 9th Scroll som kommer ut, tilnknyttet en ny hær. Dette er for å skape grobunn for fluffy tematiske ting og inspirere folk til å gjøre andre ting enn bare turnerings spilling.

Prosjektet tar nok hjertelig i mot frivillige for large scale forenklet tilpassning av reglene hvis du ønsker å dra det såpass langt.
ETC 2020 - T9A - Kaptein
Kongsberg Tablewar

leolohne
Holy Zealot

Post by leolohne » Wed Jan 03, 2018 11:37 pm

Sorry. Jeg gir opp. Tror jeg trenger alvorlige abstinenser for å ta til på t9a igjen...

Ugrush
Thorn

Post by Ugrush » Thu Jan 04, 2018 12:32 pm

Siden alt som gjøre i prosjektet er på frivilling basis, så merker jeg at mengden energi jeg er interessert i å bruke på dette når det ikke finnes vilje til å bidra er sterkt redusert.
ETC 2020 - T9A - Kaptein
Kongsberg Tablewar

leolohne
Holy Zealot

Post by leolohne » Thu Jan 04, 2018 4:23 pm

Nettopp... Men selv om jeg bruker tusenvis av timer på hobbyen i året (og sikkert en av de få som går i pluss økonomisk), blir jeg ikke tatt seriøst, fordi jeg ikke er turneringsspiller. Det er ETC spillerne som sitter med nesten all makt i å gjøre de forandringer som trengs for også å gjøre t9a til et attraktivt spill for samlere, og fløff spillere. Og det er uhyre enkelt.

Ugrush
Thorn

Post by Ugrush » Thu Jan 04, 2018 5:23 pm

Det er veldig mange personer som bidrar i prosjektet med ting som ikke er turneringsrelatert. Se alt som gjøres med content og art ved siden av. Folk som lager egne bøker, quick starter osv.
Det er riktig at flere stemmer har ytret ønske om utnyttelse av fluff og det første offisielle steget er aux lister.

Å si at alt dette ansvarlig ligger på ETC spillere synes jeg blir for lett. Slik du formulere deg da så er alt som ikke er ETC verdt null og niks? Tim har feks bygd opp miljøet i Oslo fra 3-4 spillere til neste 20 på to år, dette er altså ikke verdt noen ting?

Nå som før så er ikke denne hobbyen stor nok til at det går rundt uten ildsjeler. Disse personene er vi helt avhengig av for å holde liv i hobbyen enten man er ETC spiller eller ikke. Før jeg ble en del av laget så var det ikke noe problem for min del å bygge opp det lokale miljøet det jeg var og jeg kan ikke se hvorfor dette skal være så fryktelig mye vanskeligere for andre i samme situasjon?

På godt og vondt så er vi ikke lenger knyttet til GW. Dette innbærer også at man heller ikke kan forvente at det er folk ansatt for å legge alt mulig til rette for alle og enhvers foretrukne aspekter ved hobbyen.

Poenget mitt er at vi er helt avhengig av ildsjeler som driver de forskjellige aspektene ved hobbyen og vi kan ikke vente på at noen skal bruke av sin tid for å innfri andres behov.
Jeg er helt enig med deg i at dette er lett å gjøre noe med og det innebærer å brette opp arma og ta i et tak sjøl for våre respektive lokale miljøer. Dette gjelder alle og ikke bare ETC spillere. Organiser en dag med et kjempeslagpå klubben, lag forenklede regler, dra i gang en kampanje, tale of x gamers male konkurranser osv. Det finnes utallige muligheter bare man ønsker og vil bidra. Akkurat dette er friheten ved at folket styrer skuta sjøl.
ETC 2020 - T9A - Kaptein
Kongsberg Tablewar

leolohne
Holy Zealot

Post by leolohne » Thu Jan 04, 2018 9:54 pm

Jo, all honnør til Tim for det.
jeg var svært aktiv på forumet frem til 1.3 siden den gang har spillet stort sett tatt feil retning for min del. Og hadde noen poster hvor jeg foreslo nettopp slike enkle fløff regler. Om mine ideer ikke er gode nok skal jeg ta til meg det. Jeg tror jeg har vært å regne som en ildsjel selv når det kommer til spillet, og vet vel at terrenget jeg har laget og fremdeles lager er etterspurt og kunne vel neppe laget bra terreng uten at jeg hadde tro på spillet. Eller var ildsjel... Men ikke forvent at folk av lojalitet til et gratis prosjekt skal være ildsjeler for et spill man ikke syns er særlig gøy lenger. Og jeg har nok gitt opp forumet, kanskje desverre...

Mens Tim er fantastisk flink og rekrutterer, så har vel sørlandet mistet nesten tilsvarende av aktive spillere.
jeg vet man kunne klart å gjøre dere i ETC teamet fornøyd, samt at vi kunne opprettholdt rekruttering kun med et par forenklinger av innføring av noen få enkle regler. Og jeg vet utmerket godt at turneringsspillere med meritter som ETC har langt mer å si enn hva samlere, fløff spillere, og som syns det er vel så gøy å bare flytte minis.

Som jeg også sa. Jeg skal gjerne lage terreng og rekruttere og spille store slag, men jeg trenger hjelp til å få til et spill jeg har lyst til å spille igjen for gøy!

Hva med offisielle norske vennskaplige slag/allierte slag kun med unit restrictions og 25%core?
Hermund mente vel Savagehammer skulle foregå uten prosenter og med 25% core.
så hvorfor ikke spille videre på det?
Jeg vil videre foreslå disse unit restrictions nettopp for at man får litt begrensninger i storslag og for å unngå drittsekkspilling.
Det kan gjøres så utrolig enkelt.

Starte Savagehammer som en regelpakke?

Ugrush
Thorn

Post by Ugrush » Fri Jan 05, 2018 10:39 am

Jeg har stor respekt for det du har gjort Leo, du må for alle ikke tro noe annet :) Jeg har siklet på terrenget du lager også og håper en dag jeg kan kjøpe det inn til min lokale klubb!

Forslaget med å lage Savagehammer som en custom enkelt "regelpakke" er noe av det bedre jeg har hørt! Jeg ser også nytten av dette i rekrutterings øyemed også, om ikke annet så for å ha en mykere introduksjon enn fullblods comp satser slik spiller brukes i full størrelse.

Fornuftige regler for Grand Battles er du nok ikke alene om å savne. GW hadde Storm og Magic som et heller labert forslag til dette. For min del så kan gjerne Grand Battles være litt villere enn en vanlig kamp. Det bør gjerne være en 2-3 drager e.l. episke monster per side! Jeg tror nok evt villere ubalanser pga dette jevner seg ut naturlig fordi man stiller med alt man har i samlingen sin. Her kan man jo lage noen husregler etterhvert også, for å benytte seg at fete modeller som feks. nye Archaon på en ennå tøffere chaos drage hvis man ønsker det.
ETC 2020 - T9A - Kaptein
Kongsberg Tablewar

Weiseth
Gobber

Post by Weiseth » Fri Jan 05, 2018 12:14 pm

Vi er bare 4 9th age spillere her i Nord-Trøndelag og fikk vi inn en ny person men pga alle endringene i reglene mistet han raskt interessen og startet med en annen hobby. Dette er vell bare sånt som hender under en slik utvikling med mye forandringer.

Men må si meg enig med leolohne og innrømme at alle de spesielle restriksjonene på listebyggingen har ødelagt interessen vår for 9th. Vi har bare spilt Mordheim og 40K i 2017. Spesielt som High elf player er det restriksjoner overalt som endrer seg opp og ned frem og tilbake ut ifra hva en velger av feks general osv som bare blir forvirrende, spesielt når patches for armybuilder program ikke klarer å henge med endringene.

Men vi har snakket en del om å prøve starte 9th igjen, vi har jo senket mange tusen inn i hobbien og digger gameplayen som er en forbedring av 8th.

Har ikke så mye annet å komme med enn at jeg second muligheten for å ha et casual percentage rule system for restriksjoner mer likt tidlig 9th og 8th samtidig som den mer balanserte official 9th age turningsfokuserte regel systemet.

Det er nesten litt ironisk, GW syntes 8th var for restriktiv så de sa fck all of it! anything goes! Og dette skapte en mot reaksjon som er det nye 9th age som gikk litt for mye i motsatt retning imo :o Menmen ser frem til et nytt år med fantasy Battles ^^

Post Reply

Return to “Generell diskusjon”