Open Ground = Terrain ?

Diskuter regler og andre ting rundt spillet The 9th Age

Moderators: zuhlmatul, Grayfox, Kalerith

Frederique
Archangel

Open Ground = Terrain ?

Post by Frederique » Wed May 04, 2011 9:13 am

En av de nye spellene i TK minner oss på at Open Ground teller som terreng.
Jeg kommer derfor til å spille Curse of Anraheir (Lore of Beast) som at open ground gjelder som terreng, på basis av Tk spellen.
(hvis jeg får den på min Lvl 1 mage) :lol:
Ikke så veldig gamebreaking, men gjør spellen litt mer nyttig.
Erklærer det nå, og slipper kanskje å argumentere fra scratch i hver kamp jeg prøver å kaste spellen.

Er det flere situasjoner hvor denne tolkningen kan få konsekvenser?
Den mest åpenbare er naturligvis Night Goblin Fanatics, som åpenbart ikke dør når de toucher Open Ground, selv om de kun spesifiserte Hills som unntak fra terreng i deskripsjonen deres. Det kan tyde på mangelfulle detaljer i akkurat deres regler, istedetfor at dette betyr "ergo: open ground er ikke terreng".
Frederick B

join Kings of War Norway (facebook)

Asbjørn
Wraith Engine

Post by Asbjørn » Wed May 04, 2011 11:43 am

Frederique wrote:En av de nye spellene i TK minner oss på at Open Ground teller som terreng.
Hvilken spell? Hva er wordingen?

Frederique
Archangel

Post by Frederique » Wed May 04, 2011 12:04 pm

Skal innom Outland etterpå og kan få en peek i TK boka. Skal finne den og skaffe ordrett wording. Har egentlig bare tatt noen forumheads på ordet ang wording. :)
Frederick B

Khephnes
Stannis Brocker

Post by Khephnes » Wed May 04, 2011 12:37 pm

Nøyaktig wording på akkurat denne spellen og denne delen av teksten er "and treats all terrain (even open ground) as Dangerous Terrain,"

Frederique
Archangel

Post by Frederique » Wed May 04, 2011 1:09 pm

Nettopp, takk Fredrik.
Ved å nevne open ground som en type terreng (les: innrømme at det er en slags terreng) så har de lagt lista for en vid tolkning.
Derfor mener jeg at Curse of Anraheir kan brukes med samme forutsetning.
Frederick B

Frederique
Archangel

Post by Frederique » Wed May 04, 2011 8:12 pm

Man kan også holde TK spellen helt utenfor og bare argumentere for at siden Open Ground står som en type terreng under kapittelet for terreng, så er det påvirkelig av Curse of Anraheir.
Selv om det står i teksten at open ground har ingen effekt på spillet, så
betyr ikke det at det ikke fungere andre veien; at en spell ikke kan ha effekt på open ground.
Frederick B

Thorek the Immortal
Battle Boar

Post by Thorek the Immortal » Thu May 05, 2011 5:45 am

Det står i regelboka at open ground ikke har noen innvirkning på spillet.

I TK spellen spesifiseres det at spellen omfanger både terrain, OG til og med open ground.

Så ja, i begge tilfeller defineres open ground som terrain, men som det påpekes det at det ikke har noen innvirkning på spillet, ergo er TK spellen skrivd slik at den også gjelder for open ground, som er en type terreng, men som vanligvis ikke har noen effekt.

Frederique
Archangel

Post by Frederique » Thu May 05, 2011 7:51 am

Open Ground er ikke en Terrain Piece.
Men det er uten tvil terreng.

Når har dette noe å si? Praktisk talt aldri.
Fanatics dør nemlig bare når de toucher en piece of terrain.
Men det har noe å si for Curse of Anraheir spellen i Beasts.
Frederick B

Erikkerik
Electromancer

Post by Erikkerik » Thu May 05, 2011 11:53 am

Vel, RAW har Frederiqe rett, uten tvil. RAI - hvem vet, jeg tviler.

soulassassin
Battle Boar

Post by soulassassin » Thu May 05, 2011 1:16 pm

RAI, RAI... Hadde intensjonen vært at alle flater (open ground og terreng av forskjellig slag) skulle innefattes i spellen, hadde de vel skrevet at uniten måtte ta en dangerous terrain test for å få flytte i det heletatt.
Arcon 2014 - Ikke flykt inn i grillen

Thorek the Immortal
Battle Boar

Post by Thorek the Immortal » Thu May 05, 2011 2:26 pm

Erikkerik wrote:Vel, RAW har Frederiqe rett, uten tvil. RAI - hvem vet, jeg tviler.
Absolutt ikke, RAW betyr ikke "utnytt hver minste flik av beskrivelser man finner". Men jeg har allerede påpekt det, den eneste måten man kan tolke det som at Anraheir påvirker enheter i open ground, er om man har svekkede engelskkunnskaper. Hvertfall angående ordet "even".

Frederique
Archangel

Post by Frederique » Thu May 05, 2011 3:28 pm

Ser ingen grunn til å argumentere så veldig på dette, denne spellen er som en bagatell å regne. (bare gjør det litt mer risky å marche)
Hadde vi diskutert "challenge-teleport" trikset eller noen andre greatest hits fra warhammer forumer så hadde jeg forstått hard motbør.
Men så tolker jeg ingen av de greatest hits (cheats) RAW heller, dette er første gang jeg er blitt overbevist om en RAW greie.
Så møtes vi i turnering Thorek, så regner jeg med at vi må avgjøre det med en dice roll, ettersom du har faktisk ingen bedre argumenter enn meg i saken annet enn å fornærme engelskkunnskapene til folk. :wink:
Frederick B

Thorek the Immortal
Battle Boar

Post by Thorek the Immortal » Thu May 05, 2011 3:41 pm

Argumentene står i den første posten min.

Og slik det virker etter det du svarte på det, så virker det som det er betydningen av ordet "even" som det koker seg ned til. Men hovedargumentene mine står fortsatt i den første posten.

Og om Anraheir skulle omhandlet open terrain, hadde det ikke da vært logisk om de hadde lagt til den samme "(even open terrain)" i den spell-beskrivelsen også? Dette er dog ikke verdens mest holdbare argument, er klar over det, for når har GW noensinne gjort noe med logikk? :P

Frederique
Archangel

Post by Frederique » Thu May 05, 2011 3:53 pm

Såklart er jeg enig i at det burde ha stått spesifisert i Curse også.
Men det KAN tenkes at de ikke tenkte på da den gikk i trykken.

De skulle gjerne også FAQ'et det, for å fjerne all tvil.
Men det er flere ting som godt kunne vært FAQ'et uten at det kommer noe..

Merk også at TK spellen ikke sier:
"...treats all terrain, even open ground, as Dangerous Terrain..."
men den sier:
"...treats all terrain (even open ground) as Dangerous Terrain..."

dette er en vesentlig forskjell, spesielt når vi ser at den andre (av totalt to) felt som står i parentes i spell description er en ren påminner, nemlig;
"...testing every time it moves (including when charging, fleeing, pursuiting, moving compulsory etc) ..."

Når den andre parantesen er der tydeligvis for å referere til reglene, er det naturlig å anta at den første også er der for å referere til reglene.

La det være sagt at hvis dette en vakker dag blir FAQ'et imot meg så vil jeg naturligvis innfinne meg da. 8)
Frederick B

aleksander
Archangel

Post by aleksander » Thu May 05, 2011 3:56 pm

Fredrik, Fredrik, Fredrik. Du kan ikke forvente at du bare skal poste "sånn skal jeg spille det, alle må være enig med meg så jeg slipper å argumentere for det hver kamp" UTEN at folk gir uttrykk for et motsatt syn.

Derimot er jeg ikke noe for å rakke ned på engelskkunnskapene til folk for å få gjennom et poeng. (Daniel, du skal få smekk når jeg kommer hjem)

Skriver et lengre svar i kveld..
Nazreg Moonsinger wrote:
Oh Finland, Finland, Finland... ...the land of 15 power dices, roaming Dragons and never-ending gunlines. There shall armies of 13 models fight for glory, there shall the five armies of doom point their guns at enemies.

Post Reply

Return to “Generell diskusjon”