Noen tips til et nytt fjes med minimal erfaring?

Diskuter regler og andre ting rundt spillet The 9th Age

Moderators: zuhlmatul, Grayfox, Kalerith

matsemann
Archangel

Re: Noen tips til et nytt fjes med minimal erfaring?

Post by matsemann » Thu May 26, 2011 11:20 am

Fikk bekreftet det jeg selv spurt om angående generaler. Den med høyest leadership og ved hjelp av Inspiring Presence så hjelper han med leadership.
Gult er kult

15 min of shame - https://www.youtube.com/watch?v=SkzDfGMDhiA

Frederique
Archangel

Post by Frederique » Thu May 26, 2011 12:18 pm

En character som har joinet en unit vil også gi sin Ld til uniten.
Hvis Generals Ld (inspiring presence) er enda høyere enn dette, kan man velge å bruke den.
Frederick B

join Kings of War Norway (facebook)

matsemann
Archangel

Post by matsemann » Thu May 26, 2011 12:35 pm

En character som har joinet en unit vil også gi sin Ld til uniten.
Hva slags regler gjelder her? Samme størrelse antar jeg at er et krav, eller kan man slenge inn en bad ass på mount inn blant mindre units?
Gult er kult

JackInTheGreen
The Dude

Post by JackInTheGreen » Thu May 26, 2011 1:02 pm

Hei,

mitt beste tips: Invester i en regelbok og les den ;-)

Regelboka er ganske godt skrevet, og grei å lese. Du vil komme gjennom på et par dager om du er litt fokusert og ikke leser for nøyaktig. Dette vil gi en mye bedre forståelse både av hvordan ting fungerer, og hvilke spørsmål som er vitkige.

SElvfølgeliger det bare å spørre her, men det kommer til et punkt der det er viktig å se sammenhengen :-)
Have you seen the Jack in the Green?

matsemann
Archangel

Post by matsemann » Thu May 26, 2011 1:22 pm

SElvfølgeliger det bare å spørre her, men det kommer til et punkt der det er viktig å se sammenhengen :-)
Eventuelt at man blir lei av dumme spørsmål man egentlig burde kunne lese seg opp til selv 8)

Neida, men jeg kommer til å kjøpe den, har bare ikke vært førstepri da jeg ikke visste om dette ble en liten flørt eller ekte kjærlighet :D
Gult er kult

Kaleth Darkblade
Juggernaut

Post by Kaleth Darkblade » Thu May 26, 2011 1:29 pm

Et annet tips er å se på Battle reports på youtube. Mye bra som blir forklart muntlig og med bilder.
On the Judi bandwagon

matsemann
Archangel

Post by matsemann » Fri May 27, 2011 9:42 am

Fikk lest meg opp på plassering av helter og andre lords/generals inn blant andre tropper. Det meste var jo ganske logisk.

Da får jeg se om jeg ikke finner meg en fin fyr med gode verdier til å lede min lille hær :twisted:
Gult er kult

Christars
Enigma Foundry

Post by Christars » Fri May 27, 2011 12:48 pm

Valget faller generelt mellom Sorcerers (evt. Sorcerer Lords), Chaos Lords eller Daemon Princes (Exalted Heroes er generelt for å brukes som Battle Standard Bearer - BSB).

Sorcerer / Sorcerer Lord bruker jeg ofte, fordi jeg allerede har en Exalted Hero som BSB, og fordi jeg føler jeg trenger magisk backup. Sorcerers har bare Ld 8, så det hjelper ikke Warriorsa, men Marauderne og andre drar god nytte av det.

Chaos Lords noe sjeldnere, men jeg har en tendens til å lage ridende monster-lords som tåler å få et lite fjell i hue og bruke dem. Ld 9 er jo fin-fint, også for Warriors.

Daemon Princes... meh. Har aldri prøvd en selv, men de er veldig dyre, brukbare både i nærkamp og magi, ja, men har "bare" Ld 8 og tåler ikke all verden (en kanonkule i fleisen og god natt).

Men prøv det ut selv; du finner sikkert dine egne favoritter.
El Psy Congroo

matsemann
Archangel

Post by matsemann » Fri May 27, 2011 1:12 pm

I en liten hær, si 500 poeng som jeg tenker å male meg opp til i første omgang, da vil vel en Exalted Hero fungere som en general? Selv om man sikkert vil dra mer nytte av en Sorcerer. Alt ettersom.
Gult er kult

Christars
Enigma Foundry

Post by Christars » Fri May 27, 2011 11:22 pm

Jeg liker Sorcerers. Ser lite poeng i generelle Exalted Heroes - foretrekker dem enten som BSB eller eventuelt på en Juggernaut eller noe, med kit slik at de tåler ting, slik at de essensielt blir en "egen unit" som faktisk kan sloss selv. Synes liksom at Chaos Warriors slår hardt nok uten en Exalted Hero til å gjøre overkillet større, og Marauders skal bare dø uansett (ok, ikke helt riktig, men samma det).

Men hei, prøv det ut, finn ut hva som funker for deg. Det er ikke som om jeg har alle svarene!
El Psy Congroo

Erikkerik
Electromancer

Post by Erikkerik » Fri May 27, 2011 11:37 pm

Ja, bsb, resten av chr magikere.

Dalek
Battle Boar

Post by Dalek » Sat May 28, 2011 10:23 am

matsemann wrote:I en liten hær, si 500 poeng som jeg tenker å male meg opp til i første omgang, da vil vel en Exalted Hero fungere som en general? Selv om man sikkert vil dra mer nytte av en Sorcerer. Alt ettersom.
En chaos sorcerer er litt barskere enn de fleste magikere, så han funker sikkert som general i en så liten hær, du kan gi han beskyttelse så han ikke dør med en gang. Da får du nytte av litt magi også.

Men en exalted er jo billigere, og har kanskje litt bedre leadership? Begge deler funker i en så liten hær, så bare mal den modellen du har mest lyst til å male først :D

Christars
Enigma Foundry

Post by Christars » Sat May 28, 2011 5:20 pm

Exalted Hero og Sorcerer har begge Ld8. Hvilket er hvorfor Sorcerer er så mye bedre. Og Sorcereren koster knapt mer - han koster faktisk mindre som Lvl 1, og bare 10 poeng mer som Lvl 2.

Om noe er det vel fordi Exalted Hero er overpriset. Han kan gjøres nyttig, som sagt, men en Sorcerer gjør hæren mer fleksibel.
El Psy Congroo

matsemann
Archangel

Post by matsemann » Sat May 28, 2011 5:35 pm

Av ren nysgjerrighet... noen av dere som var utenfor GW sjappa i Oslo i forbindelse med finecast loddtrekningen de hadde i dag?

Følte meg veldig, veldig, veldig gammel...
Gult er kult

Christars
Enigma Foundry

Post by Christars » Sat May 28, 2011 6:07 pm

Var inni der... men ble ikke, hadde steder å løpe.

Generelt kan dette med lav snittalder på GW forklares med at GW i det siste har hatt som policy å utestenge alle som har peiling på hobbyen og heller satse på å introdusere unger (les: lettlurte tullinger med ubegrenset adgang til foreldrenes penger) til hobbyen.

For bare ett år siden hadde jeg helt garantert vært med, men nå visste jeg ikke en gang at det var lotteri. Det sier kanskje litt at selv om jeg var der så gadd de ikke en gang fortelle meg at "det er lotteri i dag, kjøper du den Tyranten i dag heller enn om en måned får du et lodd" - de vil åpenbart ikke ha mine skitne "veteran"-penger? :?
El Psy Congroo

Post Reply

Return to “Generell diskusjon”