beste WHFB unit?

Diskuter regler og andre ting rundt spillet The 9th Age

Moderators: zuhlmatul, Grayfox, Kalerith

Durloth
Juggernaut

Re: beste WHFB unit?

Post by Durloth » Fri Jan 06, 2012 5:03 pm

La oss ikke glemme I2 i tillegg til Ld7. I tillegg mister de jo alle bonusene fra Dragonhide banner hvis de blir charget. Beste enhet for 500 pts. bør tåle en Dwellers uten at hele enheten forsvinner og ikke være fullstendig avhengig av å få gjenom charget. 6 Mournfangs er en glasshammer av verste sort.
...Eirik...
Vradchuck wrote: så derfor spør je deg som er ogre guru :)
Arme-logg: http://warseer.com/forums/showthread.php?t=190654

Odlox
Electromancer

Post by Odlox » Sat Jan 07, 2012 5:10 pm

90 marauders med FC, MoK og GW kan vel grinde ned nesten hva som helst, så lenge de står på steadfast.

hvis de mister halve uniten til en spell, så er det 45 stk igjen, og de er fortsatt ikke ubrukelige.

uniten har 90 wounds, riktignok med T3 no save.

immune to psych frem til de mister frenzy i nærkamp, så ingen panic før man kommer så langt.

tok litt matte mot de mournfang cav, og så lenge marauderane står på steadfast første runde, er mournfangs borte før marauderane er redusert til halv størrelse.

Stemmer på marauders of khorne jeg.

Durloth
Juggernaut

Post by Durloth » Sat Jan 07, 2012 5:46 pm

Odlox wrote:90 marauders med FC, MoK og GW kan vel grinde ned nesten hva som helst, så lenge de står på steadfast.

hvis de mister halve uniten til en spell, så er det 45 stk igjen, og de er fortsatt ikke ubrukelige.

uniten har 90 wounds, riktignok med T3 no save.

immune to psych frem til de mister frenzy i nærkamp, så ingen panic før man kommer så langt.

tok litt matte mot de mournfang cav, og så lenge marauderane står på steadfast første runde, er mournfangs borte før marauderane er redusert til halv størrelse.

Stemmer på marauders of khorne jeg.
Nå begynner vi å snakke!
...Eirik...

Erikkerik
Electromancer

Post by Erikkerik » Sat Jan 07, 2012 6:08 pm

Odlox wrote: og så lenge marauderane står på steadfast første runde

som vel vil bety at det er litt under 50% sjanse for at mournfangs vinner i runde en? Hvis ikke vi faktorer inn bsb og general og slik da, men da kan vi jo begynne å faktorere inn hvordan du skal manøvrere denne 10x9 uniten også med m4. "Beste unit" er selvfølgelig helt umulig å avgjøre, i alle fall uten tydeligere kriterier, men mournfangs stiller i alle fall ganske sterkt imo, selv om 500pt vel og merke ikke er en optimal poengsum for å effektivisere dem. Men vil du vinne combaten fra og med andre runde altså?

Odlox
Electromancer

Post by Odlox » Sat Jan 07, 2012 7:22 pm

Erikkerik wrote:
Odlox wrote: og så lenge marauderane står på steadfast første runde

som vel vil bety at det er litt under 50% sjanse for at mournfangs vinner i runde en? Hvis ikke vi faktorer inn bsb og general og slik da, men da kan vi jo begynne å faktorere inn hvordan du skal manøvrere denne 10x9 uniten også med m4. "Beste unit" er selvfølgelig helt umulig å avgjøre, i alle fall uten tydeligere kriterier, men mournfangs stiller i alle fall ganske sterkt imo, selv om 500pt vel og merke ikke er en optimal poengsum for å effektivisere dem. Men vil du vinne combaten fra og med andre runde altså?
nei, ved nærmere matte ser vi at marauders taper runde 2 også (regner gjennomsnittlig her).

ser ikke ut til å ha noe å si om mournfangs er 3 eller 4 brede. kanskje en liten forskjell, i og med at marauders nærmer seg lettere 9 wounds (3 døde) hvis mournfangs charger inn 4 brede.

ser på matematikken bak det, at reroll 1'ere er veldig veldig bra for den uniten. man får vel til og med rerolle to wound med breath weaponet fra standaren? går det an å bruke breath weapon fra standaren i runde 2? hvis man vil?

Durloth
Juggernaut

Post by Durloth » Sat Jan 07, 2012 9:13 pm

Odlox wrote: ser på matematikken bak det, at reroll 1'ere er veldig veldig bra for den uniten. man får vel til og med rerolle to wound med breath weaponet fra standaren? går det an å bruke breath weapon fra standaren i runde 2? hvis man vil?
Det kan man, men man får bare rerollen den turen man charger. Det jeg mener gjør marauderenheten overlegen er at den fungerer bedre enn mournfangsene i alle situasjoner utenom akkurat når den får gjennom charget på en infanterienhet. Den er bedre mot warmachines (Særlig kanoner bryr seg lite om T4 og 2+AS), den er bedre mot omtrent all magi, den blir ikke gruset av ting med høy styrke og initiativ (500 pts. minotaurer tar dem vel ganske greit uansett hvem som charger) og den har ikke noe imot å bli flanket, siden den er steadfast uansett. Her snakker vi om en enhet som kan miste femti wounds og fortsatt være en fullverdig kampenhet mot mournfangsene som blir mer en supportenhet hvis den mister tolv eller flere wounds.

Som har blitt nevnt er det vanskelig å kåre en beste WFB-enhet. Man må på en måte bestemme seg for om man bare skal se på en en-mot-en situasjon, eller se på hvordan enhetens andre egenskaper og synergi med resten av lista er.
...Eirik...

duke balduin
Fennblade

Post by duke balduin » Mon Jan 09, 2012 4:58 pm

hva med 100 skinks?

men seriøst, jeg stemmer på witch elves, vet ikke helt hva de koster, men har gørt at de er UTROLIG bra, med 3 angrep, poison, og eternal hatred!

slå den! :mrgreen:
SJEKK UT FORUMET OM ABSOLUTT ALT!
http://www.everythingforum.net76.net
(Inkluder warhammer)

Erikkerik
Electromancer

Post by Erikkerik » Mon Jan 09, 2012 5:28 pm

Odlox wrote: ser ikke ut til å ha noe å si om mournfangs er 3 eller 4 brede.
Mot maurauders i horde formasjon kan jeg kjøre mournfags 6 brede :)

Så er det det må faktorere manøvrering igjen...

Men...

3 døde?

Med mindre jeg går glipp av noe har marauders 40 angrep som hitter på 3+ = 27(farvør maurauders) hits som wounder på 3+ som vil si 18 wounds som saves av mournfang først på 4+ som vil si 9 wounds. 1/3 av failsa vil være 1ere som gir 3 rerolls som vil resultere i 1,5 saves til. Du står nå med si 8 wounds (farvør maruaders), som saves på 6+ som gir en save (farvør maruaders) og en reroll (farvør maruders) som ikke saves (farvør maruaders). Så om terningene tipper i ditt farvør dreper du 2.

Til forskjell: Mournfangs i 2. runde (4 igjen) slår med 20 ws 3 angrep som hitter på 4+ dvs 10 hits som wounder på 2+ dvs 7 wounds (farvør maruders) + 12 ws 3 som hitter på 4+ dvs 6 hits som wounder på 4+ = 3 wounds. + 4 stomp som wounder på 2+ dvs 3 (farvør maruaders) + breath weapon (1 runde vinner jeg lett uten å bruke det så jeg sparer det) 2d6 s3 = 7 hits på 4+ = 3 wounds (farvøær maruaders)
Totalt 16 wounds + 1 CR fra banner. Første runde har jeg sansynligvis drept dobbelt så mange.

Marauders har nå mistet frenzy of en fjerdedel av attacksa men si du gjør 7 wounds igjen, du vil fortsatt tape combaten ganske massivt.

Når det er sagt så ville jeg nok jeg også heller kjørt 90 marauders enn 6 mournfangs da det er så vanskelig å ta noe poeng fra førstnevnte mens mounfangs er vulnerable mot magi og warmachines. Men du skal ikke glemme den massive fordelen mournfangs har over maruaders med m8 over m4. Den chargen som er så viktig er ikke veldig vanskelig å få med m8 og swiftstride.

Spiff
Archangel

Post by Spiff » Mon Jan 09, 2012 6:38 pm

Tror du må ta matten om igjen pga om du ser mournfangene komme 6stk i bredden (mener at de har hver 50mm brede baser), kan du sette opp marauderne til 14stk i bredden før de blir angrepet.
Dette vil da gi deg 56 angrep (57 om championen overlever).

Erikkerik
Electromancer

Post by Erikkerik » Mon Jan 09, 2012 9:49 pm

Spiff wrote:Tror du må ta matten om igjen pga om du ser mournfangene komme 6stk i bredden (mener at de har hver 50mm brede baser), kan du sette opp marauderne til 14stk i bredden før de blir angrepet.
Dette vil da gi deg 56 angrep (57 om championen overlever).
haha ouch da begynner det nok å se stygt ut 2. runden :D

Omnichron
Thorn

Post by Omnichron » Mon Jan 16, 2012 2:57 pm

duke balduin wrote:hva med 100 skinks?

men seriøst, jeg stemmer på witch elves, vet ikke helt hva de koster, men har gørt at de er UTROLIG bra, med 3 angrep, poison, og eternal hatred!

slå den! :mrgreen:
Ved å ta med banner of murder (AP er ett must for de jentene) og FC, får man 45 witch elves for 500 poeng.

Om man stiller 10 i bredde mot marauders, vil Witch elves gjennomsnittlig kverke 20 marauders første runde. Jeg er usikker på hvor mange marauders man får i en slik bredde, men ved å si at 10 stk fikk slå tilbake, vil de klare å gjøre gjennomsnittlig 12,5 kills, som vil si at de vil tape og dermed miste frenzy. De neste rundene vil da witch elves gjøre gjennomsnittlig 12-13 wounds per runde, mens marauders vil gjøre ca 8-9...

Hvor mange vil marauders få i bredden mot 10 witch elves?

Uansett så holder jeg en knapp på Witch Elves, spesielt fordi de har en ganske grei leadership som kan komme godt i bruk ved mindrazor, og ellers god synergi med Cauldron of Blood. Det at de kan komme såpass godt ut uten noe ekstra, gjør at jeg digger dem... bare synd man ikke kan får noe anti-skyts på dem, men men.
Last edited by Omnichron on Mon Jan 16, 2012 3:05 pm, edited 1 time in total.
"Rock is fine, Scissors are overpowered" - Paper

TorAK
Greylord Outrider

Post by TorAK » Mon Jan 16, 2012 3:03 pm

Omnichron wrote:Hvor mange vil marauders få i bredden mot 10 witch elves?
Om begge enhetene er 10 i bredden, vil alle få slått fra begge sider.
Tor-André

Omnichron
Thorn

Post by Omnichron » Mon Jan 16, 2012 3:10 pm

TorAK wrote:
Omnichron wrote:Hvor mange vil marauders få i bredden mot 10 witch elves?
Om begge enhetene er 10 i bredden, vil alle få slått fra begge sider.
Ville trodd at det ble ca 8, siden basene til marauders er større.

TorAK
Greylord Outrider

Post by TorAK » Mon Jan 16, 2012 3:13 pm

Omnichron wrote:Ville trodd at det ble ca 8, siden basene til marauders er større.
Alvene har 20mm, marauders 25mm.

20x10= 200mm

25x10= 250mm

Det er 50mm til overs, dvs 2 marauders. De får fremdeles slått siden de står på siden og er i basekontakt, hjørne mot hjørne. ;)
Tor-André

Omnichron
Thorn

Post by Omnichron » Mon Jan 16, 2012 3:22 pm

TorAK wrote: Alvene har 20mm, marauders 25mm.

20x10= 200mm

25x10= 250mm

Det er 50mm til overs, dvs 2 marauders. De får fremdeles slått siden de står på siden og er i basekontakt, hjørne mot hjørne. ;)
Riktig, da er regnestykket riktig uansett da (Siden jeg regnet på 10 stk vs 10 stk). Siden da Marauders har fler, vil de overleve lengre om de ikke brekker... det blir endel runder med steadfast kast... spørs om jeg ville satset på dem da.

Gjennomsnittlig vil det ta 5 runder tilsammen med close combat for marauders å pløye gjennom witch elves. Det er 4 breaktests det.

Witch elves vil nok uansett kunne reforme og brette seg ut enda bredere og få 4 mer witches i close combat etter første runde. Da blir det enda fler døde Marauders i runden og enda jevnere kamp. Da dør det ca 19 stk per runde og de er ferdige etter ca 5 runder også... Om ikke Marauders klarer å få reformet også da. Mye kast på deres leadership i dette spesifikke slaget ;)

Post Reply

Return to “Generell diskusjon”