Ny liste- Forest spirit-ambush

Her diskuteres det armelister og tatikker

Moderators: zuhlmatul, Grayfox, Kalerith

arolig
Praetorian Ferox

Re: Flowerpower og høstdepresjon - Winter is coming (Challen

Post by arolig » Mon Nov 03, 2014 1:18 am

Hørtes ut som en veldig god plan det :)
Tror denne lista gjør det bra, med 300 ekstra VP :)

Forøvrig en litt artig ting. Jeg leker med å vurdere hærene mine i swedish compsystemet om dagen. Også lurte jeg på (som den skogalvspilleren jeg er) hvilke liste som swedish comp mente var sterkest på NM.

Her er:
0-7 = powerful army
8-13 = average army
14-20 = friendly army

Og resultatet mr beste skogalvegeneral er at du spiller meget bra, hærene til WE spillerne har følgene swe-compscore, om jeg regnet riktig:
Aleksander Kleven -11.9
Amir Hayek - 9.2
Charles Oiknines - 4.5
Thomas Christiansen - 9.1
Vidar Hemmingby - 16

Det virker dog ikke som compsystemet tar veldig høyde for waystalker+lore of beasts.

Jeg kommer meg desverre ikke til challenge, men fikk testet ut lista mi til challenge i går mot en annen challenge liste. Jeg Challenge formatet ber ikke folk om å bygge powerlister da, så de scorer høyt i swedish comp.
Lista fikk en comp score på 16:

Glade lord,general, forest dragon, dragonbane gem. charmed shield, asrai spear, potion of strenght 378
Lvl 4, High, 220
Naestra & Arahan, 275
18 gg, swiftshiver, musican, banner, gleaming pennant 313
11 dryads, 121
10 gg, trueflight,musician 170 3 warhawks, 135
5 sisters, 130
5 sisters, 130
5 wildriders, wild hunter, shields 150
5 wildriders, wild hunter, shields 150
5 waywatchers, 100
Treeman, 125

Lista di over, med HoDa og scoutenheten har en compscore på 17.2
Interessant å måle lister med swedish comp egentlig.

severus
Ghetorix

Post by severus » Mon Nov 03, 2014 7:34 am

Haha. Det var morsom lesning arolig. Dessuten lærte jeg meg kanskje endelig hvordan swekomp fungerer i praksis ;)

Trodde ikke lista var slem, men ikke så myk...

Hva gjelder lista di så ser den spennende ut. Små enheter med wild riders og søstre er forferdelig kirurgisk. Drage er jo alltid flott, men tror det blir vanskelig å få PoS til å klaffe fordi rytteren dør eller gjemmer seg.

Synd du ikke kan komme på challenge, men det kommer mange ny muligheter på nyåret. Kanskje vi ses på omsk også?
KoW-boy

Facebook:Kings of War Norway

arolig
Praetorian Ferox

Post by arolig » Mon Nov 03, 2014 1:22 pm

Swekomp er beregnet på battleline, og på 2400 pts. Så etter jeg summerte nm listene så delte jeg summen på 5 og ganget med 6 (om det ga mening, 2000 blir til 2400) Forøverig Sylvain's empire light council beregnet jeg til å ha en score på "-11"(minus elleve) :D

Jeg rekker ikke male nok innen challenge visst jeg skal komme meg gjennom skolen. Kommer definitivt på andre turneringer utover nyåret. Men jeg og en kompis fikk testet lister vi lagde med challenge comp-systemet da(altså den jeg akkurat viste).
Naestra & Arahan eliminerte 500-600 poeng(str 5 bue+2d6 poison er veldig fint mot monster som arachnarok til goblins). Dragelorden fløy rundt, gjorde nesten ingenting og drakk ikke strenght potion før i runde 5 (da var fienden allerede tabla).

Dryads derimot gjorde en viktig jobb med redirecting. Jeg var nok heldig og møtte en liste uten noe fart(med unntak av arachnarok). Noe jeg savnet veldig var Banner og eternal flame på mine wildriders når jeg smalt dem inn i troll med 4+ regen, så jeg begynner faktisk å lure på om mounted BSB med Banner of eternal flame kan være en greie til turneringer... Noen ganger behøver cavaleriet flaming, andre ganger er det en curse å ha det med(da rir han med sisters). Forskjell på banner og the world dragon og forces of destruction med regen.

severus
Ghetorix

Post by severus » Wed Nov 05, 2014 6:47 pm

Mye å gjøre for tiden, men skal prøve å teste denne lista i helgen:

1 Spellweaver lvl 4 Beast på elven steed; 240
1 Tremann ancient lvl 2 Life (1 CP discount); 190

1 Captain på elven steed, shield, spear, starfire arrow, enhanted shield, hail of doom arrow, dragon gem; 131
1 Shadowdancer, PoS; 120
1 Branchwraith lvl 1 Life; 75
1 Waystalker w/bow of loren ; 110

12 Glade guards w/truflight, musician; 190
10 Dryads; 110
10 Dryads; 110
5 Glade riders; 95
5 Glade riders ; 95

5 Scouts w/hagbane; 80
7 Wild riders w/shield, champ; 206
8 Sisters w/musician, banner, gleaming pennant; 233
4 Treekin; 180
3 Warhawk riders; 135

5 Waywatchers; 100

80modeller
2400 poeng
4 CP = 300point

Føler at lista er godt tilpasset kompet, med det unntaket av metaen oppfordrer til større infanteriblokker enn ellers. Det kan bli en utfordring.
KoW-boy

severus
Ghetorix

Post by severus » Mon Nov 17, 2014 3:07 pm

Da var challenge over og jeg fikk spilt litt warhammer.

Var veldig optimist før turneringen, men det ble straks klart at jeg ikke har spilt nok i det siste til å ha de nødvendige ferdighetene.

En liten oppsummering:

Kamp 1 mot Kim sine W&G (Warmachines & Goblins)
Veldig morsom kamp. Det var svett å møte så mye skyting. Klarte å få warhawks raskt inn i en haug med krigsmaskiner og det reddet nok slaget. 14-6 seier.

Kamp 2 mot Jostein (?) sine Empire
Min hær passer veldig bra mot balanserte Empirelister, og Jostein sin var så balansert som den kunne bli med litt av alt. 1 Runde startet med at waystalkern ved hjelp av savage beast drepte templar grand master med sniping (5 skudd, 3 treff og 3 wounds). Han var også min target i for assassination, så alt gikk veldig fint etter det. 17-3 seier

Kamp 3 mot Kenneth sine beastmen. Svett match-up for min liste med 3 store blokker med nesten alle poengene. Jeg bestemmer meg for å holde opp to (og kanskje ta noen karakterer) og drepe gutta med greatweapon. Ofrer wild riders for å få dette siste til, men klarer akkurat ikke å drepe de til slutt. Har også noen fine forsøk på å drepe lvl 2 special character men når Kenneth regenerer 5 av 5 wounds blir det vanskelig. Har litt uflaks, men spiller samtidig ikke optimalt. Trygve gjemmer seg for en doombull hele kampen... Stusselig fyr. 8-12 tap

Kamp 4 mot Thomas sine bretts. Objektivkamp om en blood forest. Jeg lar han få første tur fordi jeg vil ha siste, men dette er nok en stor tap. Trebucheer fjerne både glade guards og waywatchers i første rundte og Trygve gjemmer seg igjen. I senter av brettet gir jeg bort altfor mange poeng. Har en mulighet til å konteste skogen ved å stå på ld 7, men klarer det ikke. 5-15 tap

Kamp 5 mot Lasse sine Empire. Mye tøffere empireliste med en tonn av smerte (amour). Trygve har fått beskjed om å gå hardere ut. Tar imot en gjeng med helebarder og står der hele kampen. Flott! Sisters of the thorn ryker på en voldsom smell når de mister 7 til banishment i første tur. Krise! Lasse sine knights blir allikvel stående på midten av bordet og jukke, men demoner og stanks "stoppes" av dryader. Jeg ofrer igjen wildrider for å ta ut stanken, men den står tilslutt igjen med 1 wound (som vanlig). Demigiffene blir først jaget av dryader og shadowdancer, men hevner seg ved å rallye, ta imot ørner i rear, vinne kampen, og reforme. Jeg får skutt bort magikerbunkerne til Lasse og dreper magikeren. Min egen magiker misfirer i samme slengen og mister et wound som var hans siste (etter banishment, misiler og piler). I denne kampen fikk jeg til mye god synergi med healing og Trygve som anvil, men jeg hadde flaks ved at magikeren overlevde så lenge som han gjorde. 10-10

Noen refleksjoner rundt enhetene:

1 Spellweaver lvl 4 Beast på elven steed; 240
Helt konge. Styrer kampene og magien er alltid en trussel. Svært vanskelig å drepe

1 Tremann ancient lvl 2 Life (1 CP discount); 190
Absolutt verdt det med discount, kanskje til og med uten. Problemet var at jeg ikke bruker han godt nok, men feiger ut.

1 Captain på elven steed, shield, spear, starfire arrow, enhanted shield, hail of doom arrow, dragon gem; 131
Grei fyr, men fikk ikke slåss fordi søstrene og magikeren var noen reddharer

1 Shadowdancer, PoS; 120
Fikk brukt han i siste kamp og tror han er en stor ressurs, men han ble for vanskelig for meg å få til ordentlig i denne omgang

1 Branchwraith lvl 1 Life; 75
vet ikke helt om han er nødvendig, men tror han er verdt det på grunn av healing og billig redirecting

1 Waystalker w/bow of loren ; 110
Absolutt verdt det!

12 Glade guards w/truflight, musician; 190
Fin base med skyting

10 Dryads; 110
10 Dryads; 110
Kan egentlig bare brukes til ofring, og de er litt for dyre til det

5 Glade riders; 95
5 Glade riders ; 95
Flott gjeng. Blir enda bedre hvis jeg lærer meg å spille raskere slik at de får vært med i flere runder

5 Scouts w/hagbane; 80
Merket lite til disse, men en fin billig enhet som burde congaline i skog sammen med shadowdancer

7 Wild riders w/shield, champ; 206
Tar poengene sine relativt lett, men dør...

8 Sisters w/musician, banner, gleaming pennant; 233
Sterk enhet som sjeldent dør og som skaffer god mobilitet til magiker og hail of doom

4 Treekin; 180
Totalt ubrukelige til alt annet enn å dø sakte. En enhet på 3 er bedre.

3 Warhawk riders; 135
Genial enhet

5 Waywatchers; 100
Gode, men myke

Forandringer i lista:

Jeg vurderer å prøve ut Trygve litt til, men er redd for at han blir for dyr og sårbar uten discount
Beastmagi er overlegent
Det er fristende å bytte en dryadeenhet for en enhet med ethernal guards, om ikke annet for litt variasjon
treekin blir på 3 hvis de får lov til å være med videre
KoW-boy

Vestlandsfanden
Ghetorix

Post by Vestlandsfanden » Mon Nov 17, 2014 3:24 pm

Mange gode poeng!

-VF-
"You’re only given a little spark of madness. You mustn’t lose it!"
-RW-

Jeg er en sucker for en god come-back story

Wounds heal, chicks dig scars, glory lasts forever!

arolig
Praetorian Ferox

Post by arolig » Mon Nov 17, 2014 8:14 pm

Spennende oppsummering. Virker som at lista fungerte ganske bra for deg denne turneringen.

Dryads, tree-kin og Shadowdancer føler jeg at rett og slett ikke er verdt sine poeng. De har en plass i boka, men jeg tviler på verdien. Synergien må være ganske perfekt. Flere buer i denne hæren hadde nok hjulpet. Desverre straffes våre gode core archers veldig i dette compet.

Trenden med sisters, warhawks, waywatchers og wildriders som våre beste enheter(I ca den rekkefølgen) er ikke til å gå vekk i fra så lett.

Alle trær og rangers føler jeg er de minst kompetative, mens resten av core, special og rare faller inn et sted i mellom dette når man spiller U-compet.

Av lords and heroes så kan alle være verdt å ta, kanskje med unntak av branchwraiths og shadowdancers, men de har jo sin plass. :roll:

Tror som mange på ulike nettforum sier stemmer. At Wood Elves lett kommer unna med en sier, men at en massacre mot alle mulige hærer er vanskelig i turneringer.

severus
Ghetorix

Post by severus » Tue Nov 18, 2014 10:31 am

Hvis jeg skal kutte lista ned til 2400 uten discount på Trygve så må jeg fjerne en treekin og branchwraith

Jeg liker sistnevnte fordi han også kan heale Trygve, men jeg vil heller prøve mer med shadowdancer.

Der taktikken min på challenge var å booste characters så de slo bra i combat var dette noe jeg ikke klarte så godt på challenge. Amber spear og wyssant wildform ble oftere brukt enn savage beast. Likevel tror jeg at jeg, hvis jeg spiller oftere, kan få denne hæren til å være veldig god.

Når jeg bytter ut en dryadeenhet med ethernal guard så er det bedre muligheter for shadowdanceren fordi han kan være stubborn ikke bare med de, men også med scouts i skog.

En anne viktig faktor på NM var feedback scroll som ikke er særlig god med GF-comp. klarer jeg å kutte 15 poeng til så vurderer jeg å feige ut og skaffe meg en dispel i stedet.

Trygves oppgave blir nok (på tross av at han er general) å gå hardere ut. stoppe blokker og str 4 tropper, og jakte monstre med lavt initiativ.
KoW-boy

Øystein
Archangel

Post by Øystein » Tue Nov 18, 2014 2:12 pm

Gratulerer med Best Army! Kult!
Mvh
Øystein Berg

severus
Ghetorix

Post by severus » Tue Nov 18, 2014 3:07 pm

@Øystein

Tusen takk!

Det var egentlig en liten overraskelse, men for bare et år siden var det en uoppnåelig drøm. Har sagt det før, men skogalvene mine er nok først og fremst et reulatat av planlegging enn presise maleferdigheter. Også tror jeg konverteringer og andre modeller enn gw sine er med å å gi en personlighet som folk likte.

Min første pokal i warhammer. Synd jeg får black-out når jeg må gå fram og hente premien. Det samme skjedde på NM med beste skogalv-diplomet... Har fortsatt angst for å ha hatt et altfor fårete smil foran en så stor gruppe av eminente warhammer-gentlemen (spotlight effect much? YES!)
KoW-boy

vizier87
Site Admin

Post by vizier87 » Tue Nov 18, 2014 5:24 pm

Du fikk i alle fall min stemme pga gjennomført farge tema... konverteringen... og alternative figurer. Som du sier så har du nok litt å gå på på selve malinga men hæren ser fantastisk ut slik den er nå :) ...vel fortjent!
Trond - 2d6 Administrator

severus
Ghetorix

Post by severus » Sat Feb 21, 2015 7:20 pm

Hei til alle trehuggere (dobbel betydning, yay!)

Her er lista til conquest:

Trygve Tremann, lvl 4 Life
Stine spellsinger på enhjørning med scroll, lvl 2 beast
Asbjørn, helt på hest med hail of doom
Bjørnar, helt på gizzlybjørn (Great stag) med styrkedrikk

12 glade guards med truflight
21 dryader
5 glade riders
5 glade riders
5 scouts med hagbane
5 wardancers
7 wildriders
8 sisters og the thorn
3 warhawk riders
5 waywatchers
1 eagle

Morsomt å spille og passe flaut å tape mot :p
KoW-boy

Impulse9
Thorn

Post by Impulse9 » Mon Feb 23, 2015 2:05 pm

Trygve er et sjanseløst navn på en treeman. Sees i ringen.

matsemann
Archangel

Post by matsemann » Mon Feb 23, 2015 2:06 pm

Ligner mer på en Torbjørn.
Gult er kult

15 min of shame - https://www.youtube.com/watch?v=SkzDfGMDhiA

severus
Ghetorix

Post by severus » Mon Feb 23, 2015 2:37 pm

@Mats - Typisk fraudian slip fra din side. Jeg kan ikke endre navn på Trygve bare fordi du drømmer om å bli tatt i toeren av en bjørn.

@Jan - Du er nedstemt. Hele Warhammer-Norge har omfavnet Trygve, og vil ha autografen hans.
KoW-boy

Post Reply

Return to “Armélister”