Dwarfs, noen spørsmål:

Her diskuteres det armelister og tatikker

Moderators: zuhlmatul, Grayfox, Kalerith

Polfus
Trencher

Dwarfs, noen spørsmål:

Post by Polfus » Fri May 08, 2015 2:22 am

Jeg har begynt å leke med tanken på å starte en ekstra arme ved siden av woodelves, og jeg synes virkelig dwarf modellene er INSANE kule!

Satt opp en første gangs liste å jobbe meg mot før jeg evt. begynner å utvide mer.. er dette noe som ser greit ut for ETC comp.. og.. er den lovlig? Jeg har ikke satt meg SÅ mye inn i runes osv.. men utifra det lille jeg har sett så tror jeg det skal være lovlig

Dwarfs 2400 Etc comp (akkurat 2400 pts)

Lords: 316

Dwarf lord: 316
General, Shield bearers, GW, Rune of iron (2), Rune of fortitude, Rune of warding (3)

Heroes: 512

Runesmith: 138
Shield, Rune of spellbreaking, Master rune of balance

Runesmith: 108
Shield, Rune of spellbreaking (2)

Thane: 196
Bsb, GW, Rune of iron (2), master rune of Gromril, Oath Stone

Master engineer: 70

Core: 600

28x Longbeards: 450
Full command, shields, great weapons

10x Quarellers: 150
Shields, GW

special: 657

18x Ironbreakers: 282
Full command

Cannon: 145
Rune of forging

Cannon: 150
Rune of forging, Rune of fire

Gyrocopter: 80

Rare: 315

Organ gun: 170
Rune of forging, Rune of accuracy

Organ gun: 145
Rune of accuracy

Planen er å deploye quarellers med enginneer nærme nok slik at organ gun med kun accuracy kan benefite fra han... 1 runesmith (tror han med destroy spell på 4+) går i lomgbeards som deployes i hoard formation (med mindre det funker dårlig mot en motstander da).. Dwarf lord går i Ironbreakers 5 per rekke, slik at bsb og runesmith går i andre rekke der.. ja bsb må accepte challanges, men han er 3 W T 6 1+ save.. så skal litt til for at han dør da

Er dette en brukbar starte liste... og evt, er den lovlig? :o

Strange
Greylord Outrider

Post by Strange » Fri May 08, 2015 8:58 am

Heisann.

Lista er lovlig ja! Og ingen brudd på runereglene heller.

Lista fungerer sikkert veldig bra, men Ironbreakers er ikke så populære i dag. De faller litt igjennom. Denne typen lista foretrekker ofte å kjøre med et Hammerers istedenfor, gjerne uten Lord og heller flere kropper og et ekstra gyrokopter.

BSB equipment har du valgt en skikkelig tank. I tillegg til en Tank Lord i en tank unit. Har er det en enhet som kan ta litt juling men den gir ikke ut så mye. Folk kan bare la være å gjøre noe med den og M3 kommer ikke for mot noen.

Uansett, for å svare på spørsmålet. Hvis du vil samle Dverger er dette en meget solid start! Alle disse unitsene er ting som blir brukt hele tiden. Det eneste er at Hammerers er bedre enn Ironbreakers.
Julian

vizier87
Site Admin

Post by vizier87 » Fri May 08, 2015 9:07 am

Dverger er på mange måter det stikk motsatte av Wood Elves, men de har en ting til felles... og det er at de har en veldig ensidig spillestil og er armeer som ofte er lite likt av motstandere, ikke fordi de er så veldig gode, men fordi de ikke gir den opplevelsen folk forventer av en kamp med warhammer.

Hvis du har planer om å skaffe deg en ny arme ved siden av Wood Elves, så ville jeg nok anbefalt deg å gå for noe som var litt mer balansert, med litt flere muligheter til spillestil.

Men jeg er også enig med deg at dverger er knalltøffe, men kan fort bli litt ensidig.

Dverger er for meg den ultimate drikke armeen... lite flytting av enheter som betyr at du for det meste kan sitte stille og nyte ølen.

Listen kan nok gjøre det bra den, men som Julian sier, så Hammerers>Ironbreakers + Flere gyroer
Trond - 2d6 Administrator

Olannon
Haley

Post by Olannon » Fri May 08, 2015 9:15 am

Jeg tror Dwarfs kan spilles på flere forskjellige måter. Du har den klassiske castle-stilen hvor man basically bare står i et hjørne, og den er kjip både å spille med og mot. I tillegg har man nå muligheten for all-vanguard hærer som kan legge press på bordet veldig tidlig. Med units som Irondrakes og Hammerers kan dette bli skummelt. Til sist har man gyrospamlista som er blant de mest mobile hærene i Warhammer. Sistnevnte er svært krevende å spille men den er utrolig artig når man mestrer det og det er en helt unik spillestil.
Jarle Svendsrud

www.courageofcaspia.com

Polfus
Trencher

Post by Polfus » Fri May 08, 2015 10:55 am

Jaok, ja i første omgang så ønsket jeg meg helst hammerers, fordi modellene er så sinsykt kule.. men når jeg begynte å sette opp listen slik den ble, så fikk jeg ikke plass til mer en 18ish.. og jeg følte det ble litt lite siden de tross alt ikke tåler noe særlig i det hele tatt.. derfor valgte jeg ironbreakers fordi de har bedre save og 5+ parry og bruke longbeards for damage, men etter å teste et slag på UB hvor 23 Longbeards gjorde 12 wounds på morghast.. så ser jeg helt klart damage potentiallet i hammerers, i tillegg til at de er stubborn :o

Ja dwarfs er litt sånn castle stil selv om man kan spille de annerledes.. hovedsaklig så tenkte jeg på dem fordi:

sinsykt kule modeller
ønsket meg endelig noe rank and file, gjerne muligheten for å kjøre hoarde formation, synes det virker morro.. og de 2 tingene er det SVÆRT lite av i woodelves :o

også har jeg aldri prøvd warmachines

men jeg har enda en 20ish modeller å fikse i WE army'en før jeg starter noe.. så blir nok å vente til rett etter 9th edition kommer ut.. også ta en videre titt.. men dwarfs frister :o

Ivovich
Enigma Foundry

Post by Ivovich » Fri May 08, 2015 1:18 pm

Leker også med Dverge lister. Enig, det er nettopp infanteri modellene som er så kule. Synd bare at det er vanskelig å spille med mye infanteri, må jo ha tilstrekkelig med artilleri for at fienden skal angripe infanteriet. Føles ikke bare som at dvergene har en snever spillestil, men også vanskelig/snevert å lage lister fordi der stort sett kun er elite enheter. .. Blir nok å vente med seriøs samlemani på denne hæren, 9`th er jo rett rundt hjørnet! ?
https://31.media.tumblr.com/4a5b6b04f214eef332b3f8a96072dd9c/tumblr_ng2lgrSkof1r3gb3zo1_400.gif
Raz I 9thage forum.

runolas
Holy Zealot

Post by runolas » Sat May 09, 2015 10:04 pm

Jeg har spilt Dverger de siste 8 åra, men har også Dark Elves, VC og Lizardmen. Jeg syntes dverger har sin sjarm, og sammen med Wood Elves har man jo nesten dekket ytterpunktene :-).

Jeg sverger til 2-3 solide blokker med infanteri og 4-5 warmachines.

Backbone i hæren min er (og ikke langt unna liste du satte opp)
- Runesmith incl Spellbreaking (general)
- BSB med Grungi
- 28 hammerers
- 29 Longbeards Shield incl Stoicism. Alt 27 med GW. Viktig med Stubborn på denne enheten. Har du GW dropp Shield på denne
- Cannon w/Forging
- Cannon w/Forging + Burning
- Organ Gun Accuracy
- Organ Gun Accuracy + Burning

Da har du drøye 675 du kan bruke på det syntes virker kult. Her kan du skvise inn Iron Breakers, men da ville jeg som deg tatt GW på Longbeards. Lurer litt på å sette in 2 x engineers og droppe Magic på en OG for ta BotWD i min liste. Ellers har jeg kutta ned til en Runesmith og det funker helt fint trenger ikke 2. Videre er Groth bra, men under ETC så blir Hammerers enhet litt for liten imho, så jeg foretrekker Stoicismn.

Iron Breakers er veldig god Anvil unit, men det er trangt om plassen i special kategorien, det er det som er problemet.

Liste med Iron Breakers kan se f.eks slik ut:
Runesmith @ 113
- Stone, Shield, 2xSpellbreaking
Thane @ 153
- Grungi, Shield
Engineer @ 75
- Stone

27 x Longbeards FC GW @ 443
- Stoicisimn
10 x Quarrellers Mus Shield @ 166

28 x Hammerers FC @ 422
20 x Iron Breakers FC @ 360
- Stoicisimn, Sanctuary
Cannon Forging @ 145
Cannon Forging, Burning @ 150
Gyro @ 80

Organ Gun Accuracy, Forging @ 170
Organ Gun @ 120 (med engineer)

Det holder med en Gyro, men kjekt å ha 2-3 stk om du får skvisa de inn. Beskytter artilleri parken og liker å møte t3 tropper.

Om du vil ham men Lord så er dette bra med BSB'en din. Da kan du lage en Hero enhet med Lord, BSB, Runesmith og Champ - den er relativt tøff å møte.

Vanguard lister er bra det, men funker ikke spesielt bra under EtC Comp. med 450p cap per enhet. Disse har typisk 2 digre infanteri enheter med 40xHammeres/Longbeard/Slayers.

Max Gunline lister kjører i tillegg til artilleri parken over Quarrellers og Irondrakes. Noen med 5-6 gyro, mens andre kjører uten.

Jeg vil anbefale å kjøre en liste alla den du har satt opp. ingen grunn til gyro sirkus når du har Wood Elves fra før ;-)

Rune

Polfus
Trencher

Post by Polfus » Wed May 13, 2015 10:17 pm

Takk for en omfattende og langt svar :)

merkelig nok har jeg faktisk sett litt på beastmen i det siste og.. skikkelig underdogs :o

haha gyro sirkus ja.. men er det effektivt da? tenker sånn mot WoC .. så gjør de vel ikke stort?

Olannon
Haley

Post by Olannon » Wed May 13, 2015 11:39 pm

Gyrosirkus knuser woc oftere enn woc knuser dem. Med 3 kanoner på den ene siden og wardsavehelter på den andre så vil dette alltid svinge men min erfaring er at Dw har best odds her
Jarle Svendsrud

www.courageofcaspia.com

Vestlandsfanden
Ghetorix

Post by Vestlandsfanden » Thu May 14, 2015 10:12 am

Polfus wrote:
merkelig nok har jeg faktisk sett litt på beastmen i det siste og.. skikkelig underdogs :o
Megaunderdogs. 100 poeng på de siste 5 kampene med dem. Igår Hallvard med Skaven ala Amund bare med to single rattlingfiends. Føkket nesten opp slagplanen mot WoC da ene Doombullen blåste rett gjennom en nurgle DP med full pakke :)

..men joda utenfor ETC er de nok underdogs :) mye artigere enn dverger :)
"You’re only given a little spark of madness. You mustn’t lose it!"
-RW-

Jeg er en sucker for en god come-back story

Wounds heal, chicks dig scars, glory lasts forever!

Post Reply

Return to “Armélister”