Kalerith ETC VC brainstorming thread.

Her diskuteres det armelister og tatikker

Moderators: zuhlmatul, Grayfox, Kalerith

Kalerith
Juggernaut

Kalerith ETC VC brainstorming thread.

Post by Kalerith » Thu Jun 04, 2015 3:18 pm

Liste 1:
Master Necromancer lv 4, General [Vampires], Book of Arkhan, Talisman of Preservation 270pts
Master Necromancer lv 4 [Undeath], Dragonbane Gem 205pts
Necromancer, lv 1 [Vampires], Dispel Scroll 90pts
40. Ghouls 400pts
5. Dire Wolves 40pts
24. Zombies, standard, musician 82pts
23. Zombies, standard, musician 79pts
30. Graveguards, great weapons, standard, champion, banner of barrows 430pts
2. Fell Bats 32pts
4. Morghast Harbingers 320pts
Terrorgheist 225pts [1 pool choice]
Terrorgheist 225pts [3 pool choices]
[1 more pool choice for above 1 terrorgheist/banshee]

Pros: 3 flyvende trusler. To skrik. Mye healing for Terrorgheistene sånn at de kan skrike på høy kraft ofte. To sturdy blokker med Ghouls og Graveguards, samt garanti på å få Vanhel, gode sjanser for to, gjennom boka og lv 4.
5/5 PC

Cons: Ingen dødsmagi, litt lite chaff, sårbar vs kannoner.

Liste 2:
Vamp Lord Lv 4 [Vampires], General, great weapo, glittering scales, talisman of preservation, Master of the Black Arts, sceptre of stability, Aura of Dark Majesty 520pts
Master Necromancer lv 4 [Death] Discpel Scroll, 225pts [1 pool choice]
Necromancer [Death] 65pts
Necromancer [Vampires] 65pts
5. Dire Wolves
40. Ghouls 400pts
24. Zombies, standard muso 82pts
23. Zombies, standard, muso 79pts
23. Zombies, standard muso 79pts
8. Crypt Horrrors 304pts
2. Fell Bats 32pts
2. Fell Bats 32pts
2. Fell Bats 32pts
Mortis Engine 220pts
Terrorgheist 225pts [1 pool choice]
[1 Additional for LD 10 spirit leech]
3/5 PC Kan uppes til 5/5 dersom man bytter ut en zombie unit for mer Dire Wolves.

Pros: Masse drops, en del skrik crypt horrors med 4+ sammen med mortis, to leeches med høy LD og -4 Ld dersom en makser modifiers. Basicly en Mannfred style liste, dog uten Mannfred. Jeg tror denne er noe tryggere, siden man stort sett kaster lore of vampire spells på 1-3 dice, mens man har en del alternativer med dødsmagi hvor man ønsker å kaste med 4. Om man cascader med MNecro er det ikke så krise, mens hvis man gjør det med Mannfred suger det pent sagt balle.

Cons: Litt redd for at jeg har for lite anvils til at jeg kan holde på de offensive elementene til motstander lenge nok til at jeg får chunket de ut med dødsmagi+skriking, den forrige listen kan i enkelte tilfeller knekke motstander med mer mobilitet og hitting power.

Kommer flere lister etterhvert som tankekverna fortsetter.
Karl-Erik Hansen
Tournament Organizer:

-Drums of War

- Winterfall

ETC- 2016.
Team Norge - Orcs & Goblins
Ny kanal for kamprapporter.
https://www.youtube.com/channel/UCvnfmG6pYRFChFyeuwApAJg

Kalerith
Juggernaut

Post by Kalerith » Mon Jun 08, 2015 6:07 pm

Ny liste "Stiv Lanse"

Vamp Lord, lv 4 [Vampires] General, Aura of Dark Majesty, Dark Acolyte, Summon Creatures of the Night, Nightshroud, gwep, harmor, Talisman of Preservation, Zombie Dragon. 731pts
Necromancer lv 1 [Vampires] Scroll 90pts
20. Zombies standard, muso
50. Skellies, hwep shield, full command 280pts x 2
2. Fell Bats 32pts x 3
5. Morghast Harbingers 400pts
Terrorgheist 225pts x 2

2397pts 5/5 pool choices på Terrorgheists.

Full pupp fremover med Morghaster, Terrorgheister og lorden. Bør sette en dent i det meste. Skummelt med dverge gunlines, men tror den har grei kustus på en del lister. Mye press med x 7 fliers/hovers og 4 av dem er potensielle trussel units.
Last edited by Kalerith on Tue Jun 09, 2015 10:50 am, edited 1 time in total.
Karl-Erik Hansen
Tournament Organizer:

-Drums of War

- Winterfall

ETC- 2016.

jyfe
Fennblade

Post by jyfe » Mon Jun 08, 2015 9:56 pm

Ser spennende ut :) men vurdert vargheist/black knights kombo?:) tenker å bygge en liste med det å prøve i ferien :)

Kalerith
Juggernaut

Post by Kalerith » Tue Jun 09, 2015 6:45 am

Liker ikke Vargheister av følgende grunner:
T4 No Save
Frenzy med laber LD og høy movement.

Føler de er for risky i forhold til hvor mange poeng man må legge ut for dem. Liker dem dog bedre dersom man spiller med Lore of Undeath da man kan få dem opp i mer situasjonelt gunstige situasjoner. Ser bla. Jarle (Olannon) er god på det i sine kamper der han ofte summoner disse med loremasteren sin. Da får man ofte satt dem i gunstige match ups mot fast cav eller krigsmaskiner eller i en flanke og man er generelt mye mer happy. Å ha dem i listen min derimot er jeg mer skeptisk til.
Ikke noe fan av medium glasscannons ;)
Karl-Erik Hansen
Tournament Organizer:

-Drums of War

- Winterfall

ETC- 2016.

Vestlandsfanden
Ghetorix

Post by Vestlandsfanden » Tue Jun 09, 2015 10:40 am

7 flyvere?

3 bats 1 Morg og 2 TG? Eller?

Polfus kjørte ei artig liste med dobbel TG, Vargs og lord med Scabby. Flying circus!

-VF-
"You’re only given a little spark of madness. You mustn’t lose it!"
-RW-

Jeg er en sucker for en god come-back story

Wounds heal, chicks dig scars, glory lasts forever!

Kalerith
Juggernaut

Post by Kalerith » Tue Jun 09, 2015 10:51 am

Du har helt rett Hermund. Jeg glemte å legge inn Zombie dragon på lorden. Da skulle det bli 7 ;)
Karl-Erik Hansen
Tournament Organizer:

-Drums of War

- Winterfall

ETC- 2016.

jyfe
Fennblade

Post by jyfe » Thu Jun 11, 2015 4:00 pm

Vargheist noe risky? Tenker du da på charge når du ikke ønsker det? Di har vel free reform når de mover? Så da er vel en ikke ønsket charge noe problem? Gleder meg til å få prøvd dem :) hittil har jeg kun erfaring med horrors men synes de blir for treg og rett fremm for min spille stil men awesome modeller ;)

Kalerith
Juggernaut

Post by Kalerith » Thu Jun 11, 2015 5:28 pm

Liker dem ikke så godt fordi med T4 så er de veldig sårbare for missiler og generelle ting som kan kastes i deres retning. De er Vampiric og derfor utfordrende å heale opp igjen om de mister modeller. S5 er heller ikke fantastisk sammenlignet med en del andre tropper som man finner rundt omkring.

Eksempelvis:
For 8 Vargheister får man:
28 S5 angrep på WS 4 og I4. + 4 stomps (til 368pts((Legg til 10pts og et angrep om man ønsker champ)) om man kjører dem i 4x2 formasjon, som trolig er den mest optimale om man ikke kjører noe MSU opplegg med flere enheter på 3-4 og da er disse ment for å jakte small units som fast cav, redirectors og warmachines. Til dette har man bedre units i vampyrheren som Fell Bats, Dire Wolves og Spirit Hosts (til en viss grad).

Skal så syns jeg rett og slett at man heller kan ta Graveguard/Horrors.
Hvorfor?
- Graveguards: Må bygges dyrere for å være effektive, men...
De har bedre damage output. 11 S6 angrep med KB og +1 to hit er bedre for å ta elite fiender, trolig det vamps sliter mest med. Spesielt om man sløyfer blender lorden(e).
De har i tillegg bedre synergi, en 4/6+ eller en 5+ save med samme toughness som Vargheistene har.

- Crypt Horrors: Har 5+ Regen, T5 og poision. Nesten like bra tar pit enhet som beasts of nurgle hadde det ikke vært for unstable. Selv om deres 18 (+1 om champ) med S4 poisoned attacks og +4 stomps ikke er allverden å skryte av så gjør de det bedre koblet sammen med resten av VC hæren siden de kan heales Wizard level +1 (hvis jeg husker healing reglene korrekt).

Slagkraft og mobilitet har fungert i andre oppsett. Flere sterke tournament builds har hatt dette, man kan se på chariot spam+DP og Chimeraer, man kan se på HE bussen, Brolock buss med chars osv. Den eneste store flawen til alle disse er at de ikke har gode nok saves. Dess bedre saves man har dess bedre er man stilt uavhengig av hvor mobil man er. Derfor konkluderer jeg med at jeg ikke liker Vargheister (til annet enn summoning) fordi de er T4, no saves og vanskelige å heale. Velger jeg et av de to andre alternativene så vet jeg at min enhet trolig holder seg på brettet lengre tid og for gjort mer for seg enn en glass kanon som Vargheister.

Det koker ned til spillestil og personlig preferanse på hva man vil gjøre. Vil man plent ha en mobil enhet så ville jeg gått med Morghaster istedenfor Vargheister. +1T og W og killing blow, samt crumbler med en mindre er vert poeng justeringen for min del iallefall. Samt at de ikke lider av negative frenzy effekter og kan heales Wizard level+1 wounds. (Igjen forutsetter at jeg husker invocation korrekt).
Karl-Erik Hansen
Tournament Organizer:

-Drums of War

- Winterfall

ETC- 2016.

jyfe
Fennblade

Post by jyfe » Fri Aug 14, 2015 6:53 pm

Først å fremst invoc reglene husker du helt riktig :)

Men ja fant raskt ut at de er litt for skjøre ifforhold til damage output :(
Men i kombo med wolfs som redir og black knights til KO charge med blender lord slik at vargheist fikk løpe litt fritt til å plokke war machines eller lone heroes/light (cav) units så dunka dem som fan ;) men merket raskt at jeg var avhengig av at motstanderen ikke skjønte hvem di var ute etter i di første 2-3 rundene :)

Men blir nokk å gå tilbake til horrors for mer allsidig bruk å heller satse på dance til ekstra move ;)

Post Reply

Return to “Armélister”