Er 2000 for mange poeng til turneringer?

Genrelle spørsmål om warhammer 40K

Moderators: Unicorn, knightofkob

Ravage
Greylord Outrider

Re: Er 2000 for mange poeng til turneringer?

Post by Ravage » Sun Sep 22, 2019 12:13 pm

Håper at min post i alle fall ikke blir tolket som et angrep på competativeness og forsvar av casual play. Jeg bare mener at spillet er bedre på mindre poengstørrelser. I noen grad får man bedre utløp for sin indre WAACer på 1000 eller 1250 størrelser, siden det finnes færre metalister å kopiere på nettet for de med mer casual vinnerinstinkt.

Det som Thorek sier om WHFB miljøet kontra 40k for noen år tilbake stemmer også i min erfaring; organisert 40k er noe annet enn hva FB var. Har også stor respekt for dem som faktisk arrangerer turneringer; og prøver bare å beskrive hvordan jeg føler 40k skiller seg fra en andre spill/grupper.

Unicorn
Wraith Engine

Post by Unicorn » Sun Sep 22, 2019 9:32 pm

Vil bare nevne jeg er arrangør av invasion for de som evt ikke vet hvem jeg er.

Vi har kjørt 2000 poeng på invasion siden 8ed kom ut. Noen år har flere spilt over tiden og jeg har måtte mase for å få inn resultater. Om dette skyldes for liten tid i forhold til poengsum, trege spillere osv er ikke godt å si. Men i år brukte vi sjakklokker på alle bord i championship turneringen samt vi brukte bcp appen i år mens jeg tidligere har samlet inn resultater manuelt. I år så var alle kampene naturlig nok ferdige på tiden grunnet klokkene og så langt jeg har fått med meg har alle kampene blitt spilt til minst runde 5 men de fleste spilte til 6 (på invasion var det låst på 6 runder og ikke random fra 5 til 7).

Etter noen år med testing og tilbakemeldinger så er min erfaring at 3 timer burde være god tid til å fullføre en 2000 poengs kamp, og med sjakklokker i spill blir det helt rettferdig også.

Jeg har ikke fått så mye tilbakemelding på klokkene I grunn annet en at folk syntes det var veldig fint, for man hadde sin egen tid å tenke på, og brukte man for lang tid så brukte man av sin tid og det gikk ut over seg selv.

Jeg vil anta at med mindre summer så blir det naturligvis mindre modeller på bordene og mest sannsynlig mindre nettlister, men som spiller så mener i hvertfall jeg at det viktigste er å kunne sin egen hær ut og inn. Jeg ser absolutt poenget at ved mindre summer kan man ha mindre tid per kamper og det kan være appelerede for noen, spesielt yngre rekrutter.

Men vil ikke dette kunne skape samme problem som ved store summer at det er mindre tid. Bare som et eksempel, jeg aner ikke om dette er riktig eller ikke men likevel. Si man setter opp en turnering på 1000 poeng, da er det kanskje naturlig å sette tiden på å fullføre kampen til 1.5 time ( halvparten av tiden som er ganske vanlig for 2000 poeng her i norge) med mindre tid er det kanskje ikke alle som blir ferdige selv med 1000 poeng. Men øker du tiden så kan man ende opp med masse døtid på en turnering fordi mange stadig blir ferdig før tiden er ute. Denne tiden kan brukes på å være sosial og bli kjent med nye folk, men noen synes det er kjipt også.

Flere turneringer her i norge uansett poengsummer er noe jeg ønsker hjertelig velkommen, og det virker som det er i ferd med å ta seg opp nå :-) men at 2000 poeng er for mye for turneringer synes ikke jeg i hvertfall. Det er veldig mye som kan legges til rette for å få alle gjennom. Å kunne sin egen hær, nok tid, sjakklokker, turneringspakker osv. Lavere summer øker muligens muligheten for større rekrutering, noe jeg tror alle vil sette pris på, men at 2000 er for mye synes jeg

Uansett poengsum man ønsker å evt arrangere en turnering i så blir den ikke for stor eller for liten hvis ting legges til rette. Noen vil finne det mer eller mindre appelerede basert på poengsum, turneringspakke osv osv. Det viktigste er uansett at man skaper en hyggelig stemning på en turnering så flere ønsker å komme tilbake på en turnering etter å faktisk har deltatt. Mange som ikke har deltatt på en turnering før har jeg inntrykk av at se bare tror de møter powergamere som ønsker å vinne for alt det er verdt mens det egentlig er veldig sosialt og hyggelig i tillegg til mye god spilling. For veldig mange er det sosiale viktigere enn selve turneringen og det ønsker i hvertfall jeg at flere skal få oppleve.

Så arranger så mange turneringer man ønsker og vil uansett poengsum og få flere spillere inn i hobbyen vi alle elsker :-)
Okidoki, skal ikke legge meg opp i interne ting mellom en engel og en enhjørning, det kan fort bli nasty

Join the Invasion
www.Invasion.no

Ghaundan
Electromancer

Post by Ghaundan » Wed Sep 25, 2019 2:22 pm

Skal kjøre 2000 poeng 1 dagsturnering nå i helgen. Vi starter tidlig, vi spiller ikke til så alt for sent. Har lagt inn 3 og en halv time per kamp. Dette skal inkludere alt, så takedown og setup for neste kamp etc. Er og lagt inn pause til lunsj og selvfølgelig middag.

Det blir 12 spillere, og de fleste er ikke vant med turneringssetting. Har vurdert sjakklokke, men siden dette er første større turnering i Molde/Romsdalsregionen som jeg vet om så vil jeg vente med det. At en Ork spiller bruker lengre tid enn f.eks. Custodes er jeg faktisk litt uenig i, og det blir også litt urettferdig. Hva om 2 orks møtes? Skal de få lengre tid? Får elite vs elite mindre tid? Blir det problemer med tid, altså at en bruker mye mer enn den andre, så vil jeg innføre klokker. Rett og slett så begge får 1,5 time hver.

Kommer til å annonsere tidene etterhvert og når det begynner å nærme seg får du beskjed at de får spille ut runden og that's it. Det er ett lite miljø og de fleste kjenner hverandre, eller iallfall mange, så jeg tror ikke det blir mye usportslig opptreden. Skjer det blir vedkommende bedt om å gå :p

Kan si hvordan det gikk søndag eller neste uke om det er noen interesse for det.

Post Reply

Return to “Generell diskusjon”