Psychic powers etter deepstrike?

Genrelle spørsmål om warhammer 40K

Moderators: Unicorn, knightofkob

Glasqul
Thorn
Posts: 962
Joined: Thu Jul 02, 2009 11:21 pm
Location: HØnefoss

Psychic powers etter deepstrike?

Post by Glasqul » Wed May 22, 2013 10:48 am

Heisann.
Har forsøkt å finne ut av dette, men finner masse motsigende svar, så tenkte jeg kunne høre her også :)

Librarian i droppod, deepstriker inn.
Kan han kaste blessings denne runden?

RAW med alt av FAQ osv ser det ut som om kastet for reserver og kastet for psychic powers skjer samtidig,
Resultatet av reserve rull skjer i movement, altså den deepstriker inn, og man kan ikke lenger rulle for psychic powers som blessings da man allerede er forbi "start of movement phase".


Hva tror dere?

Mvh
Robin
Stand rigid for the next battle
Peace means reloading your guns
The love for life is all hatred in disguise
A carnival creation with masks undone

Alyssis
Holy Zealot
Posts: 43
Joined: Wed Dec 12, 2012 12:05 am
Location: Bergen

Post by Alyssis » Wed May 22, 2013 11:33 am

Det har vært en del diskutering om dette rundt omkring..

Følgende skjer når du begynner.

1: Du roller for reserver, og roller og velger for eventuelle outflankings.
2: Du kaster blessings.
3: Du velger reserver som skal inn på bordet, og plasserer de, roller for scatter etc.
4: Du flytter resten av unitsene i movement phasen.

På side 125 står der og, med et rimelig dårlig valg av ord, at du ikke får lov til å charge, eller bruke abilities og special rules som må brukes "at the start of the turn".

De skulle muligens valgt start og the movement phase, men konklusjonen min, og til de fleste jeg har diskutert dette med rundt om på nettet, er at du ikke har lov til å caste blessings etter deepstrike.

Du kan heller, dersom du har en libby på bordet, caste en blessing på en unit som deepstriker inn, uansett om han havner nærmt nok. Blessingen skal være brukt før du plasserer inn de som skal deepstrike, ergo så er de uansett ikke in range.

Glasqul
Thorn
Posts: 962
Joined: Thu Jul 02, 2009 11:21 pm
Location: HØnefoss

Post by Glasqul » Wed May 22, 2013 12:19 pm

Alyssis wrote: 1: Du roller for reserver, og roller og velger for eventuelle outflankings.
2: Du kaster blessings.
Vel, siden det ikke spesifiseres "blessings" , men is steden psychic powers er det jeg ble litt usikker, da det er faqèt til at når det står "At the start of" på flere ting, er det du selv som velger hva som skjer først i din egen runde. ( F.eks Psychic comunnion før man roller får reserves), men er alikevel enig i din tolkning av at man ikke kan kaste blessings etter at deepstrike er gjennomført, da man gjør dette i et steg av fasen hvor modellen enda ikke er i spill.

Jeg ønsker bare andres syn på saken, da jeg VIL kaste psychic powers etter jeg deepstriker inn :P

Mvh
robin
Stand rigid for the next battle
Peace means reloading your guns
The love for life is all hatred in disguise
A carnival creation with masks undone

Alyssis
Holy Zealot
Posts: 43
Joined: Wed Dec 12, 2012 12:05 am
Location: Bergen

Post by Alyssis » Wed May 22, 2013 12:52 pm

At GW ikke er helt dyktig i ordbruket dems er velkjennt..

Som du, så har jeg og VELDIG lyst til å kaste blessings når jeg deepstriker.. EN drop pod med 9 sternguards med combiplasma, og en librarian med prescience så jeg kan rerolle hits, hadde vært awesome..

Men, jeg tviler sterkt på at dette er lov.. Det er iallefall min tolkning..

Du trenger sannsynligvis ikke å lete lenge for å finne noen med en annen tolkning.. Folk velger å tolke enkelte ting som de selv ønsker det.. :P

Alyssis
Holy Zealot
Posts: 43
Joined: Wed Dec 12, 2012 12:05 am
Location: Bergen

Post by Alyssis » Wed May 22, 2013 1:08 pm

http://www.dakkadakka.com/dakkaforum/po ... 28551.page

Her kan du lese litt på folk som krangler, men de fleste er ganske klar på hva som går og ikke går! :P

Octavius
Electromancer
Posts: 180
Joined: Fri Sep 23, 2011 7:29 am
Location: Gjøvik

Post by Octavius » Wed May 22, 2013 1:40 pm

Alyssis wrote:Følgende skjer når du begynner.

1: Du roller for reserver, og roller og velger for eventuelle outflankings.
2: Du kaster blessings.
3: Du velger reserver som skal inn på bordet, og plasserer de, roller for scatter etc.
4: Du flytter resten av unitsene i movement phasen.


På side 125 står der og, med et rimelig dårlig valg av ord, at du ikke får lov til å charge, eller bruke abilities og special rules som må brukes "at the start of the turn".

De skulle muligens valgt start og the movement phase, men konklusjonen min, og til de fleste jeg har diskutert dette med rundt om på nettet, er at du ikke har lov til å caste blessings etter deepstrike.

Du kan heller, dersom du har en libby på bordet, caste en blessing på en unit som deepstriker inn, uansett om han havner nærmt nok. Blessingen skal være brukt før du plasserer inn de som skal deepstrike, ergo så er de uansett ikke in range.
Mulig jeg er litt simple-minded, men slik jeg oppfattet reglene er det ikke noe mellomrom mellom reserve rolls og å flytte enhetene inn på bordet fra reserve, det gjøres rett etterpå som en konsekvens. I FAQen står det at du kan velge rekkefølgen på tingene som skjer "at the start of the movement phase", så siden enheten også kommer inn på bordet i begynnelsen av fasen ,vil jeg tro at en psyker som var på bordet fra før kan kaste blessings på en enhet som kommer fra reserve.

Mulig jeg tar feil, men inntil en ny FAQ omtaler dette vil jeg tolke det på denne måten. Så lenge man blir enige før spillet begynner, eller eventuelle turneringsledere/arrangører tar en naziavgjørelse som gjelder for alle, så er det vel ikke et problem.

Glasqul
Thorn
Posts: 962
Joined: Thu Jul 02, 2009 11:21 pm
Location: HØnefoss

Post by Glasqul » Wed May 22, 2013 2:07 pm

Octavius wrote: Mulig jeg er litt simple-minded, men slik jeg oppfattet reglene er det ikke noe mellomrom mellom reserve rolls og å flytte enhetene inn på bordet fra reserve, det gjøres rett etterpå som en konsekvens. I FAQen står det at du kan velge rekkefølgen på tingene som skjer "at the start of the movement phase", så siden enheten også kommer inn på bordet i begynnelsen av fasen ,vil jeg tro at en psyker som var på bordet fra før kan kaste blessings på en enhet som kommer fra reserve.

Mulig jeg tar feil, men inntil en ny FAQ omtaler dette vil jeg tolke det på denne måten. Så lenge man blir enige før spillet begynner, eller eventuelle turneringsledere/arrangører tar en naziavgjørelse som gjelder for alle, så er det vel ikke et problem.
Det er litt dette som er min tanke også, derfor jeg ikke klarer å slå meg helt til ro med min tidligere konklusjon.
Det defineres ikke faste trinn inne i en movement phase, kun at det skal gjøres i starten. FAQ sier at spiller selv velger hva som skjer først så lenge flere ting skjer i "Starten".

Mvh
Robin
Stand rigid for the next battle
Peace means reloading your guns
The love for life is all hatred in disguise
A carnival creation with masks undone

Alyssis
Holy Zealot
Posts: 43
Joined: Wed Dec 12, 2012 12:05 am
Location: Bergen

Post by Alyssis » Wed May 22, 2013 2:17 pm

Å rolle for reserves, og caste blessings skjer i begynnelsen av movement phasen.

Når du går så langt som å faktisk flytte folka ut på bordet, da er du langt forbi begynnelsen, da har du allerede beynnt å flytte de.

Dette er det jeg, og de jeg spiller med er enige om, og det er sånn vi spiller.. Om dere spiller på en annen måte, så er jo ikke det noe problem, sålenge begge parter er enige før dere begynner.

I en eventuell turnering, så hadde jeg uansett føyet meg under hva de bestemte, og hvordan de tolket det..


Edit: Leser igjennom faqen nå, og de skriver at blessings og slikt skjer samtidig som reserve og outflanking _rolls_.

Det står og i boken, egentlig veldig greit når jeg leser det, at du roller for reserves. Deretter, noen avsnitt legger ned, så står der "When reserves arrive, you pick one unit arriving, and moves it onto the table as described below".

Helt til slutt står der at du deretter fortsetter å flytte resten av unitsene som normalt.

Når jeg leser dette, så er iallefall jeg overbevist om hvordan det er..

Surmelk
Enigma Foundry
Posts: 413
Joined: Sat May 21, 2011 7:58 pm

Post by Surmelk » Thu May 23, 2013 12:06 pm

Jeg trodde dette var forholdsvis greit.

I regelboka på side 67 står det:

"On a turn that a psyker arrives from reserve (see page 124) he cannot attempt to manifest any psychic powers that must be manifested at the start of the Movement phase".

Units som skal deep strike må i reserve, jfr deep strike reglen på side 36, se også side 125 venstre kolonne.

Hva gjelder Blessings og Maledictions fremgår det på side 68 at disse "are manifested at the start of the Psyker's Movement phase".

Konklusjon: en psyker som ankommer per reserve, deep strike inkludert, kan ikke bruke blessings/malediction den runden han ankommer. Anderledes blir det med witchfire.
Last edited by Surmelk on Thu May 23, 2013 12:13 pm, edited 2 times in total.

Surmelk
Enigma Foundry
Posts: 413
Joined: Sat May 21, 2011 7:58 pm

Post by Surmelk » Thu May 23, 2013 12:06 pm

dobbel post..
Last edited by Surmelk on Thu May 23, 2013 12:07 pm, edited 1 time in total.

Surmelk
Enigma Foundry
Posts: 413
Joined: Sat May 21, 2011 7:58 pm

Post by Surmelk » Thu May 23, 2013 12:06 pm

trippel post... Hvordan i all verden greide jeg dette.... :shock:

Glasqul
Thorn
Posts: 962
Joined: Thu Jul 02, 2009 11:21 pm
Location: HØnefoss

Post by Glasqul » Thu May 23, 2013 12:14 pm

Surmelk wrote:Jeg trodde dette var forholdsvis greit.

I regelboka på side 67 står det:

"On a turn that a psyker arrives from reserve (see page 124) he cannot attempt to manifest any psychic powers that must be manifested at the start of the Movement phase".

Units som skal deep strike må i reserve, jfr deep strike reglen på side 36, se også side 125 venstre kolonne.

Hva gjelder Blessings og Maledictions fremgår det på side 68 at disse "are manifested at the start of the Psyker's Movement phase".

Konklusjon: en psyker som ankommer per reserve, deep strike inkludert, kan ikke bruke blessings/malediction den runden han ankommer. Anderledes blir det med witchfire.

Takk :)

Av en eller annen grunn har jeg ikke sett:
""On a turn that a psyker arrives from reserve (see page 124) he cannot attempt to manifest any psychic powers that must be manifested at the start of the Movement phase"."

Det løser jo hele problemet :)

+1

Mvh
Robin
Stand rigid for the next battle
Peace means reloading your guns
The love for life is all hatred in disguise
A carnival creation with masks undone

Post Reply

Return to “Generell diskusjon”