Hilsen fra Games Workshop i Nottingham!

Genrelle spørsmål om warhammer 40K

Moderators: Unicorn, knightofkob

Sil
Gremlin

Hilsen fra Games Workshop i Nottingham!

Post by Sil » Tue Nov 01, 2016 2:16 pm

Hei til alle Warhammer fans fra Games Workshop!

Jeg heter Sil og jobber for Games Workshop's hovedkontor i England. (Yepp, jeg er norsk.) Herfra følger jeg med på forumet regelmessig. Vi vil jo selvfølgelig ha flere butikker i Norge som selger Warhammer, men prøver å gjøre dette ansvarlig, dvs bare åpne butikker der hvor det er et potensiale for det. Derfor følger jeg med på alt det dere skriver her, klubber på FaceBook, Hyperion, etc.
Nå er det ikke alltid at jeg finner entusiaster i et område, og da er det mulig jeg ikke kontakter butikker der. På den annen side har vi plasser med masse Warhammer aktivitet, men butikkene jeg kontakter er ikke interessert fordi de ikke har etterspørsel etter det. Det er derfor jeg nå henvender meg til dere: hva gjør dere hvis dere driver med Warhammer, og ikke har en butikk der? Går dere inn og spør butikker om de vil ta det inn? I så fall, hvilke butikker? Hvor mange er dere? Hvis dere gjerne vil ha butikk der dere bor, må dere veldig gjerne kontakte meg med tips om butikker som dere føler hadde passet for Warhammer. Dere må jo gjerne gå i butikken og spørre etter Warhammer (det skader jo ikke), men om jeg ikke vet at dere gjør det, så spørs det om de kommer til oss på egenhånd. Det er klart at det er ikke alle spillere som er organisert i klubber, på Hyperion, Facebook eller annet.

Litt historie:

Min jobb er å overtale butikker til å ta inn Warhammer, så det ikke bare blir tilgjengelig for alle dere, men også slik at det rekrutterer nytt blod til hobbyen. Selv var jeg D&D fan, så da jeg fikk denne jobben var jeg i fyr og flammer, for selv om jeg ikke spilte WH, har vi brukt miniatyrfigurer på kartene våre, så i mine øyne har jeg drømmejobben. Men, som jeg fort fant ut, noe av det første jeg ble fortalt av min nye arbeidsgiver var at vi desverre har tråkket ganske mange folk på tærne for noen år siden. (Tenk Ringenes-herre tiden.) Og det hører jeg av og til, fremdeles, når jeg snakker med kunder. Oppløftningsvis var det at firmaet er veldig ærlig om dette, og hva de har gjort for å prøve å gjøre opp for det, og det er ganske mye. Nå til dags er vårt mål å gjøre alt vi kan for at vi støtter opp om både våre forretningskunder og våre entusiaster, for som jeg stadig hører: vi kan bare tjene penger hvis våre forhandlere tjener penger, og eneste måten våre forhandlere tjener penger er gjennom å ha fornøyde kunder. Så tro meg når jeg sier at tilabkemelding og formeninger BLIR hørt på, noen ganger tar det bare lang tid å endre ting for en organisasjon som er så stor som GW. Og til syvende og sist er dette et firma som består av ca. 80% totalt nerds, inkludert meg selv, så vi bryr oss om hobbyen like mye eller mer enn mange av våre kunder. Det er herlig å jobbe med Norge, ettersom det har vært svensker som har gjort denne i jobben nå i et par år. Advarsel: jeg er nordlandsk, men har bodd på sørlandet i mange år, så har ikke alt for mye dialekt! :)
Sil Green
Games Workshop Ltd.
sil.green@gwplc.com

Unicorn
Wraith Engine

Post by Unicorn » Tue Nov 01, 2016 2:32 pm

Tommel opp for GW på et norsk forum :P

Mitt inntrykk er at det er ganske god dekning med warhammer i butikker rundt om i Norge, i hvertfall i de store byene. I Oslo ligger GW og Outland selger også. I kr sand selger Outland og Gamezone, i Stavanger, Bergen og Trondheim selger Outland. Jeg er mer usikker på utsalg i Drammen og over Trondheim, men det finnes egne facebooksider for mange av disse gruppene så langt jeg vet.

Hvis jeg skulle komme med en anbefaling så måtte det vært at noen av dere GW folk fra Nottingham tok turen til Norwegian Masters den 28-29 januar i 2017 og nesten gikk rundt og spurte spillerne. NM samler folk fra hele landet, og da har du større mulighet for å treffe de som ikke har et utsalgssted og hva de gjør for å skaffe seg figurer.

40k delen av 2d6 forumet her inne er desverre ikke alltid like aktivt, i hvertfall ikke sammenlignet med KOW og Warmahordes delen. Mye foregår på facebook egentlig.

Håper det hjalp noe, er ellers bare å spørre :)
Okidoki, skal ikke legge meg opp i interne ting mellom en engel og en enhjørning, det kan fort bli nasty

Join the Invasion
www.Invasion.no

Sil
Gremlin

Post by Sil » Tue Nov 01, 2016 3:11 pm

Hei!

Ja det stemmer at vi stort sett dekker alle de store byene, men så gjør vi det jo kjempegodt her og der i mindre byer. Lillehammer og Hamar gjør det kjempebra, og vi åpnet et utsalg i Bodø også! :) (Hjembyen ligger jo mer nært til hjertet for meg da.) For ikke å snakke om den sjappa i Haugesund som driver Facebook rekruttering som en BOSS! Haha! Vi har også en sjappe i Drammen nå, som ligger nesten rett under brua. Vet ikke om jeg har lov å nevne navn, men de skal være enkle nok å finne på FaceBook.

Takk for tipset! Skal snakke med sjefen min om muligheten til å dra dit. Det er jo ikke alt som kommer opp på radaren min når jeg er avhenging av Google og FaceBook søk.

P.S. Betyr det at Norsk Warhammerforum også er på FaceBook? Har gjort mange søk, men ikke funnet noe. Søker også etter 2D6, men finner ingen norske treff der. Jeg vet jo om veldig mange klubber gjennom FaceBook og Hyperion, men som sagt, det er ikke alt jeg klarer å fange opp.

Alt hjelper! Takk for tilbakemelding.
~Sil
Sil Green
Games Workshop Ltd.
sil.green@gwplc.com

Unicorn
Wraith Engine

Post by Unicorn » Fri Nov 04, 2016 10:23 am

Hei

Norsk Warhammerforum har ikke en egen facebook side, det er mer de forskjellige klubbene som har egne facebooksider. Her på sørlandet så avtaler vi kamper og snakker om nye ting fra GW og hobbyen i egen gruppe på facebook. Jeg vet det finnes tilsvarene grupper for de fleste klubber rundt om forbi. I slike grupper treffer man gjerne de som ikke er her inne på 2d6 også. Det kan sikkert bli en del grupper å holde styr på og titte innom men det er jo jobben din så ;)
Okidoki, skal ikke legge meg opp i interne ting mellom en engel og en enhjørning, det kan fort bli nasty

Join the Invasion
www.Invasion.no

Qlipoth
Holy Zealot

Post by Qlipoth » Tue Nov 08, 2016 11:20 am

Som Unicorn sier så foregår det meste på Facebook, der gruppene hovedsakelig er delt inn etter geografi.

Warcry - Stavanger Miniatyrspillklubb dekker Rogaland:
https://www.facebook.com/groups/306926829382673

Vestlandet Wargaming av Titan for Bergensområdet:
https://www.facebook.com/groups/946704232087381/

Tror det er Sørlandet Spillklubb for Sørlendingene?
https://www.facebook.com/sorlandetsspillklubb/?

Ellers er det og egne grupper for de fleste store turneringer (Invasion, NM, Armacon, Winter War)

og til slutt en for Horus Heresy Norge, som vokser raskt og har ganske høyt aktivitetsnivå:
https://www.facebook.com/groups/1685543681667833/

For å få nye folk inn i hobbyen, samt å beholde de gamle spillerne, tror jeg GW gjør mye riktig nå med å være aktive på sosiale medier, svare på regelspørsmål og generelt ikke sende signaler om at de ikke liker kundene sine :) Folk vil ha et fungerende spill, ikke 3-4 forskjellige 200-siders FAQer for å oppklare utydelige regler ("rull en terning" funker ikke alltid som grunnlag for en hyggelig sosial opplevelse), så jeg tror mange i hobbyen er lettet over at GW endelig virker å ha satt fokus på dette.

Da Warhammer er et spill som krever en del logistikk og plass (plass til figurer og hobbyrom, plass til spillebrett, plass til terreng, osv.) er det nok mange som ikke får spilt så mye som de ønsker, spesielt i byer uten fast spillelokale. Å delta på turneringer blir da en kul måte å få spilt en del kamper over en helg/dag, og gjerne møte litt nye folk, utveksle strategier, hobbytips osv. Vis at hobbyen er levende, rett og slett! Ingen blir hekta på noe de tror er "dødt". Har hørt at GW nå samarbeider med FrontlineGaming og LVO og noen av de større turneringene i USA/Storbritannia, hadde vært kult om dere ble mer synlige her til lands og, selv om våre turneringer er langt mindre. Som Unicorn og sier: møt opp på NM ;)

kaldCB
Wraith Engine

Post by kaldCB » Tue Nov 08, 2016 10:19 pm

Vi søringer bruker denne!

https://www.facebook.com/groups/190366644348428/

(Dog lukket gruppe)
Join the Invasion www.Invasion.no

Hope is the beginning of unhappines

Utrulig
Gremlin

Post by Utrulig » Thu Nov 17, 2016 6:54 pm

Hei Sil! Opprettet bruker fordi jeg håper du leser dette: I Trondheim, Norges 3. største by, med nerderøtter dype som grådige dvergeambisjoner, er det ett stort umettet potensiale for Warhammer.

Den lokale FLGS'en, Outland sluttet å føre GW i det hele tatt for over ett halvt år siden. Og alt som er å skrape opp lokalt er nå i en liten hylle i en sånn gammel modellfly- og jernbane butikk drevet av en halv-trivelig grinebiter, som ikke fører noen av malingene og tar egentlig bare inn stuff på måfå. Selv om han selvfølgelig har skrudd opp volumet etter han merket at han har monopolet i byen.

Byen har hatt warhammer-spillere siden åtti-tallet og den lokale klubben, Wartrond kjører to turneringer i år, i tillegg til spilling på Arcon conventionen, og har vel så vidt jeg vet ingen presence på Torucon-conventionen som har vokst med rekordfart. Men likevel er alt du finner på hylle i byen noen strøbokser på en liten hylle, man må t.o.m. spesialbestille inn maling da dette ikke er på hylle i det hele tatt.

PS. Om det er interessant, vurder å legge en butikk til Tiller utenfor sentrum, lavere leie og større gulvarealer, pluss enormt mye mer handelstrafikk enn i sentrum ;)

rudolfrudolf
Gremlin

Post by rudolfrudolf » Sun Dec 25, 2016 2:50 am

Trondheim mangler utsalg. Kjøpte meg faktisk inn i 40k 7th edition på Outland der i forfjor, men nå er det ikke noe å få tak.

Etter at spillsjefen også oppga å føre GW produkter, handler jeg stort sett brukt på ebay, da det går under tollen (vanligvis). Før det gikk det noe i Warstore og Maelstrom, som begge ble herjet med av GW til de sluttet.

Har ikke kjøpt gw i butikk på mange år, bortsett fra litt småtterier som terninger og ting på 50% og slikt.

Når det gjelder friskt blod, så er GWs forfølgelse av egen spillerbase ganske skadelig. Jeg vet ikke hvor mange spillere jeg har fått halvveis interessert i 40k, og kanskje kjøpt seg en battaljonpakke, bare for å bli stirret på som en klovn, når jeg må forklare at man ikke kan diskutere poengverdiene på nettet. Strategi-guider for hvordan du skal spille en hær bruker kodeord som "prisen av to meltabomber" og forumer banner deg for å drøfte armelister på det som er den mest naturlige måten.

Det kan ikke overdrives hvor off-putting dette er for normale folk og ikke-autister.

Det er altså ikke et krigsspill/miniatyrspill man har startet opp med, men en sær kult, der det er regler for hva man kan si og drøfte på nettet. På nettet, der man ellers kan gjøre hva pokker hva man vil. Det er like sykt som om Riot games skulle nektet folk å poste builds i Leage of Legends på nettet, og bruke advokater for å forfølge dem som gjode det.

chranos
Warlock

Post by chranos » Sun Dec 25, 2016 11:31 am

rudolfrudolf wrote: Før det gikk det noe i Warstore og Maelstrom, som begge ble herjet med av GW til de sluttet.

Når det gjelder friskt blod, så er GWs forfølgelse av egen spillerbase ganske skadelig.
Maelstrom gikk konkurs grunnet gigantiske pengeproblemer og var en massiv skandale, de førte GW produkter helt til slutten.

Når det gjelder dine andre punkter har du kanskje ikke fått med deg endringene GW har gjort etter at Roundtree ble CEO i selskapet? Jeg kan være enig i at ting har vært leit i lang tid men det siste året har selskapet gjennomgått store endringer i en positiv rettning.
Uansett hvordan man ser det er det bare et spill.

[url=http://www.2d6.no/viewtopic.php?f=14&t=3547]My painting Blog[/url]

rudolfrudolf
Gremlin

Post by rudolfrudolf » Mon Dec 26, 2016 3:05 am

chranos wrote:
rudolfrudolf wrote: Før det gikk det noe i Warstore og Maelstrom, som begge ble herjet med av GW til de sluttet.

Når det gjelder friskt blod, så er GWs forfølgelse av egen spillerbase ganske skadelig.
Maelstrom gikk konkurs grunnet gigantiske pengeproblemer og var en massiv skandale, de førte GW produkter helt til slutten.

Når det gjelder dine andre punkter har du kanskje ikke fått med deg endringene GW har gjort etter at Roundtree ble CEO i selskapet? Jeg kan være enig i at ting har vært leit i lang tid men det siste året har selskapet gjennomgått store endringer i en positiv rettning.

Det siste året har Games Workshop lagt ned warhammer fantasy, i en rebranding som var et sabla rot, spør du meg. Nå var WHFb allerede søppel, og ikke akkurat et bra brettspill, men kan ikke si jeg er imponert generelt sett over det siste året i så måte.

Nå spiller jeg en del andre krigs/brett/miniatyrspill ved siden av 40k, og har alltid gjort det, så jeg kan bare uttale meg som brettspiller generelt: Om GW har gjort det "lov" å holde en samtale i offentlig digitalrom der man prater taktikk uten å få brev fra advokater, så er jo det bra. Velkommen dit alle andre spillmiljøer alltid har vært.

chranos
Warlock

Post by chranos » Mon Dec 26, 2016 11:10 am

Det er flott du har en så negativ holdning, tenk hva du kunne bruke energien du bruker ved å være så frustert istedenfor.

Du kunne kanskje satt deg inn i AoS reglene og sett at det er et utfordrende og taktisk spill? Som når man (og jeg er enig at det tok lang tid) endelig fikk points values ble balansert og helt ærlig veldig undeholdende. Settingen til det gamle spillet går ingen vei, 300+ gode og dårlige black library bøker om Old World står i bokhyllen min, bøkene er også tiljengelig fra blacklibrary i ebook format eller til en billig penge på ebay om man vil lese den gamle settingen. reglene er ikke vanskelig å få tak i heller om man vet hvor man skal lete.

Jeg prater taktikk, hærlister og maling daglig med spillere i hele verden på facebook, tilogmed spilldesigneren, product manageren og sculptors er alle med i samtalen, ingen av oss har fått noe cease and desist de årene denne gruppen holder på før eller etter GW begynte å være mer aktive i communities.
Men nå er det jo ganske mange fæle folk som holder til på de større forumene, jeg skjønner det er vanskelig å ha nok moderatorer tiljengelig når så mange folk vil sladre om tinnsoldater på en gang.
Jeg vil kanskje driste meg til å si at online communitiet jeg er en del av for Middle Earth SBG er det mest åpne og vennlige av alle spillene som er der ute GW og non-GW og at du finner noen av de aller værste folkene på 40k forum men det er mine observasjoner.

Chaz Sexington
Gobber

Post by Chaz Sexington » Fri Jan 06, 2017 9:24 am

Sil wrote:Hei til alle Warhammer fans fra Games Workshop!

Jeg heter Sil og jobber for Games Workshop's hovedkontor i England. (Yepp, jeg er norsk.)

Men, som jeg fort fant ut, noe av det første jeg ble fortalt av min nye arbeidsgiver var at vi desverre har tråkket ganske mange folk på tærne for noen år siden. (Tenk Ringenes-herre tiden.) Og det hører jeg av og til, fremdeles, når jeg snakker med kunder. Oppløftningsvis var det at firmaet er veldig ærlig om dette, og hva de har gjort for å prøve å gjøre opp for det, og det er ganske mye. Nå til dags er vårt mål å gjøre alt vi kan for at vi støtter opp om både våre forretningskunder og våre entusiaster, for som jeg stadig hører: vi kan bare tjene penger hvis våre forhandlere tjener penger, og eneste måten våre forhandlere tjener penger er gjennom å ha fornøyde kunder. Så tro meg når jeg sier at tilabkemelding og formeninger BLIR hørt på, noen ganger tar det bare lang tid å endre ting for en organisasjon som er så stor som GW.
Kult at vi har en mann i Nottingham!

Jeg var faktisk ikke klar over at GW visste de hadde vært litt vanskelige før; da jeg var i Rio for noen år siden var GW-produkter ikke å finne hos de lokale forhandlerne pga. behandlingen de hadde fått tidligere.

Betyr dette at det kommer til å bli mulig å kjøpe Web Exclusives gjennom lokale forhandlere?

Knallogfall
Fennblade

Post by Knallogfall » Sat Jan 07, 2017 9:11 am

Litt innspill, ting eg har merket meg.

1: Utenfor tettsteder er det svært lite organisert. Det nytter ikke med flere butikker som fører GW-produkter om det ikke finnes annen representasjon. Det er rett og slett ikke nok interesse for å ha ett bærekraftig miljø.

2: Gamezone knuser grunnlaget for å ha noen lokale spillsjapper. Dette fordi de faktisk gidder å drive butikk, de svarer på spørsmål så godt de kan, og om de ikke har svaret så finner de det. Om andre butikker ikke gidder å gjøre bedre så er det hverken Gamezone eller GW sin feil.

3: GW hater penger, og elsker uvilje. Folk tror fortsatt at Matt Ward er sjefsutvikler og har laget de fæle nåværende 40k-reglene som en del av en ond plan for å gjøre noe vagt og udefinert. Om dette stemmer eller ikke er irrelevant, ett dårlig rykte lever lenge og vil plage GW i mange år fremover.

England har en annen kultur for dette. Det må noe stort til å endre kursen her borte.

Sil
Gremlin

Post by Sil » Tue Jan 10, 2017 6:02 pm

Hallo alle!

Wow, fikk noen private meldinger fra dere, og har derfor ikke tittet inn på forumet på en stund. Det var ikke meningen. Kjempeflott diskusjon. Her er det mye positivt og negativt jeg kan bruke og ta videre, tusen takk!

P.S. Jeg er ikke en Games Workshop dude, men heller en Games Workshop dudette. ;)

Jeg ser en del kommentarer som jeg kommer til å svare på direkte i løpet av uken, så bare ha tålmodighet med meg. Det er ikke alt dere har sagt som jeg forstår (jeg er ikke en aktiv spiller, jeg foretrekker å male), men jeg skal oversette det dere har sagt og ta det videre opp i systemet her.

Bare husk at GW er en stor organisasjon, hvis jeg ikke har nevnt det allerede, og endringer tar tid. Men det ER vilje til å endre, og til syvende og sist kan vi ikke leve, tjene penger og få utbetalt lønn uten at vi har en solid kundebase. Og denne kundebasen er DERE, som elsker hobbyen, både på godt og vondt. OG husk også at her på hovedkvarteret er det nok i alle fall 60% om ikke mer av alle ansatte som er like lidenskapelige for hobbyen som dere er, og som raser eller lovpriser hver gang noe endres.

Kanskje jeg skulle postet her hver gang vi åpner en ny butikk en plass i Norge. Ville det bryte noen regler?

Gode nyttårshilsner til alle fra GW-dama Sil. :)
Sil Green
Games Workshop Ltd.
sil.green@gwplc.com

chranos
Warlock

Post by chranos » Tue Jan 10, 2017 7:14 pm

Kjør på Sil!

Som tidligere GW ansatt under den forrige "gull" alderen 2002-2006 (fortsatte som fast ansatt til 2009 og videre som hobby trainer/outrider mens jeg holdt annen jobb)

Jeg ser at mye gjøres riktig for tiden og noe man kan se på det nylige offentliggjorte halvårsresultatet. Ting går i riktig rettning for GW både som en hobby og som en bedrift som er bra for oss alle. Priser på enkelte produkter går ned noe man ikke har sett på et tiår pluss.

Transparancy er noe mange hobbyister ser seg "entitled" til og også her er GW blitt flinkere, dere viser frem mer, tidligere og morsommere (warhammer tv gutta er awesome)
GW har også begynt å sammarbeide med communitien noe jeg ser på en daglig basis som deltager i argumentativt det beste miljøet av alle spillene gw (eller kanskje noen andre har) Hobbit SBG.

En ting som trenger å skje som jeg forsåvidt er skråsikker på skjer ila kort tid er sammenslåingen av salgskanalen til GW og FW.

Jeg kunne pratet i timesvis om slike ting som dette og du er hjertelig velkommen til å kontakte meg om du ønsker.

hilsen
Andreas F. Øwre

Post Reply

Return to “Generell diskusjon”