The Great Swinnish -turneringsrapport

Det meste av WmH diskusjon skjer på 2d6 Discord - her er en åpen invitasjon

Moderator: vizier87

unseenlurker
Gud

The Great Swinnish -turneringsrapport

Post by unseenlurker » Tue Apr 16, 2013 12:42 pm

Jeg stillte med disse listene:

eVayl er den warlocken jeg har spillt mest, og dette var min go-to liste.
Vayl, Consul of Everblight (*6pts)
* Angelius (8pts)
* Angelius (8pts)
* Angelius (8pts)
* Afflictor (4pts)
* Typhon (11pts)
Blackfrost Shard (5pts)
Spawning Vessel (Leader and 5 Grunts) (3pts)
Blighted Nyss Shepherd (1pts)

3 angeliuser gjør at man kan spille super-aggresivt for scenario (med repulsion), de attritioner bra pga overtake, og gjør en del skade på heavy armor. Afflictor er et fantastisk firepoengsbeist, og incubiene den lager kan komme frem til de merkeligste steder. Jeg måtte kunne håndtere colossals/høy armor med denne lista, derfor kom Typhon (som orså er bra mot infanteri) og BFS inn. Med både BFS og Icy grip, ville jeg også kunne kompensere for lav Mat på beistene. Denne lista har assassinations som det er nesten umulig å beskytte seg mot og håndterer det aller meste -bare ikke alt for mye infanteri...

...derfor ble dette min liste nr. to.
Saeryn, Omen of Everblight (*5pts)
* Angelius (9pts)
* Angelius (9pts)
* Afflictor (4pts)
* Scythean (9pts)
Blighted Nyss Legionnaires (Leader and 9 Grunts) (6pts)
Spawning Vessel (Leader and 3 Grunts) (2pts)
Incubus (5pts)
1 Spell Martyr (1pts)
The Forsaken (2pts)

Denne lista er designet for å vinne på scenario, primært mot cryx, men også andre hærer med mye melee. Med Incubi vinner man ofte attrition og med potte i tillegg har man recursion effekter som de fleste lister sliter med. Den er sårbar mot skyting.

Kamp 1: "Into the Breach"

Motstander: Magnus Matz med Cygnar, eHaley og eStryker

Jeg visste at jeg måtte spille Vayl her pga stormwall og mye skyting. Han valgte eStryker:

Lord Commander Stryker (*6pts)
* Stormwall (19pts)
* Squire (2pts)
Cylena Raefyll & Nyss Hunters (Cylena and 9 Grunts) (10pts)
* Captain Jonas Murdoch (2pts)
Storm Lances (Leader and 2 Grunts) (7pts)
Archduke Alain Runewood (3pts)
Journeyman Warcaster (3pts)
Professor Victor Pendrake (2pts)

Masse skyting og Pendrake var et kjempeproblem, men jeg kjørte vanlig deployment, svært samlet rett ovenfor sonen. Han satte stormwall ovenfor sonen, nyss på sin høyre flanke og lances på venstre flanke.

Jeg hadde første tur og løp to angeliuser opp på en hill litt til venstre for sonen (så ovenfor nyss), typhon gikk sentralt (rett utenfor sonen) og den siste angeliusen flyttet mot flagget for å ha kontroll på lancene. Typhon fikk occultation, refuge på dene ene angeliusen på hill, admonition på den til venstre. Magnus løp frem med det han hadde, og skjøt på Angeliuser. Han bommet med ett skudd, og gjorde ca 10 skade med det andre. Arcane shield på stormwall.

Min tur to: BFS harmet og ice caget stormwall, to angeliuser charget og gjorde ca 25-30 på stormwall. Den ene refuget inn i nyss for å binde dem opp litt, den andre ble stående for å hindre Stormwall i å avansere. Angelius med admonition presset stormlances bakover.

Magnus charget en angelius med Pendrake-boostede nyss (slik at de ble stående i en fin-fin sirkel rundt den) og den andre med stormwall med positiv charge. Begge ble smadret, selvfølgelig. Lances trakk seg tilbake, og Stormwall fikk ny dose arcane shield.

Tur tre: Afflictor dreper en nyss og lager en incubi, som flytter seg midt inn i sirkelen med nyss der det en gang sto en angelius. Jeg feater, flytter inn i sona purifyer, dreper 7 nyss med en obliteration, og ca 12 skade på stormwall med den andre (som selvsagt er harmet igjen). Typhon dreper Stromwall, den siste angeliusen flytter inn i sona, jeg scorer 2 poeng.

Stryker flytter seg slik at han truer sonen, nyss dreper BFS og lances må løpe inn i sona for å conteste.

Tur fire: Vayl stikker av, Typhon og angelius dreper lances, afflictor + incubi dreper de siste 2 nyss'ene og jeg scorer et poeng.

Magnus dreper Typhon med Stryker, og flytter alt inn i sonen.

Tur fem: Jeg dreper alt unntatt stryker (og squire som jeg repulser ut), flytter Vayl inn igjen i sonen og scorer de siste to poengene jeg trenger.

Dette var en kamp som gikk 100% etter planen, Magnus gjorde to små feil ved at han flyttet stormwall litt for langt frem og ikke featet etter at han hadde drept den ene angeliusen, slik at jeg kunne obliterate "hele" enheten. Han tok en grusom hevn ved å vinne alle de andre kampene sine, og endte en plass over meg på resultatlisten. En veldig dyktig spiller, og et spennende slag.

Kamp 2: Supply and Demand (tror jeg)
Motstander: Kristoffer Håkansson, Cygnar: eHaley, Siege

Cygnar igjen, denne gang med Stormwall i begge listene. Lett valg med eVayl

Kristoffer valgte Siege:

Major Markus 'Siege' Brisbane5
Sentinel4
Stormwall19
Squire2
Black 13th Gun Mage Strike Team4
Field Mechaniks (Leader and 3 Grunts)32
Lady Aiyana & Master Holt4
Rangers5
Eiryss, Angel of Retribution33
Journeyman Warcaster3
Reinholdt, Gobber Speculator1

Samme deployment: Jeg vant terninkastet, valgte å gå først og plasserte alt rett ovenfor sonen. Kristoffer plasserte stormwall ovenfor sonen og resten rundt.

Tur 1. Jeg flyttet aggresivt opp med to angeliuser og afflictor som alle fikk cover bak en obstacle som var omtrent midt på bordet. Klarte ikke å spre tenacity rundt (pottefolket klarte ikke å drepe hverandre hele turneringen), men tenkte at det var greit. Typhon fikk occultation og ruslet etter. En angelius opp på min høyre flanke.

Kristoffer feater og brenner løs. Terningene hans tar også fyr, og begge angeliusene mine ryker tross def 18.

Tur 2. Jeg har store problemer og må skifte fra scenariostrategi til ren assassinationspilling. BFS løper og blir charget av Typhon som da får sprayet et par rangers og 2 B13. Afflictor dreper en ranger og en incubi dreper ett eller annet. Dermed har jeg Los til Siege og brenner av sted to obliterations som gjør 6 skade på ham.

Kristoffer konsoliderer, og dreper typhon med det han har igjen. Mekanikerne lager skjerm rundt Siege, men han gjør en kritisk feil ved å flytte sentinelen litt for langt unna Siege slik at han kan drepe incubien min.

Jeg får en sjanse til på assassination og rydder Los med afflictor (med påfølgende incubi), BFS og en harrier (fra potta). Obliteration gjør ca 6 skade til. Jeg dummer meg lut og får incubi i melee med siege, så når angeliusen min skal skyte, må jeg rulle 12 for å treffe. Heldigvis spiller terningene mine på lag og Siege ryker...

Her er jeg litt heldig på slutten, men alt i alt er terningene på Kristoffers side. Slik er det av og til, og man må prøve å spille rundt det. Trengte flaks på det siste slaget fordi jeg dummet meg ut med incubien. Det er UTROLIG vanskelig å beskytte seg mot eVayl. Siege sto bak Stormwall, med en screen foran seg, likevel kom jeg til uten store problemer.

Kamp 3: Process of Elimination
Motstander: Gustav Linderup, Cygnar: eHaley, eCaine

Nå begynner jeg å bli litt svett fordi jeg må spiller Saeryn i minst to kamper, men har ikke noe valg her heller. eVayl it is...

Gustav velger eHaley:
Major Victoria Haley (*5pts)
* Stormclad (10pts)
* Squire (2pts)
Arcane Tempest Gun Mages (Leader and 5 Grunts) (6pts)
* Arcane Tempest Gun Mage Officer (2pts)
Black 13th Gun Mage Strike Team (4pts)
Stormblade Infantry (Leader and 5 Grunts) (5pts)
Sword Knights (Leader and 5 Grunts) (4pts)
* Stormclad (10pts)
* Sword Knight Officer & Standard (2pts)
Captain Arlan Strangewayes (2pts)

Gustav vinner første tur og jeg har problemer...

Han setter opp begge Stormclads sentralt, gunmages på sin venstre flanke og swordknights på sin høyre. Jeg klumper meg sammen på midten som vanlig.

Tur 1: Gustav avanserer hardt fremover med alt, stormclads trekker litt innover mot min høyre side, hvor jeg har typhon. Jeg avanserer nesten ikke fremover i det hele tatt, men sprer meg derimot utover så spredt som mulig. Håpet er at han skal komme for langt frem med Haley når han feater.

Tur 2. Gustav sparer featet sitt og løper heller fremover for å presse meg enda lenger bakover. Det gir meg sjansen til å drepe en stormclad, men Typhon og en Angelius klarer ikke dette (harm og icy grip veies opp av decelleration).

Tur 3: Gustav dreper 2 angeliuser og dytter typhon utenfor trussel og feater. Jeg gjør fint lite, men får drept noen gunmages og stormknights, samt låst opp stormclad'ene hans.

Tur 4: Stormcladene gjør litt skade, men jeg har fortsatt en angelius og typhon igjen, samt afflictor og potte. Shredder, harrier fra potta og de tre gjenværende beistene mine dreper så og si hele hæren hans, og jeg scorer 3 poeng.

Tur 4: Haley uten hær kan ikke gjøre mye ugang, men han charger Haley inn i Typhon i et desperat forsøk på å drepe ham. Med admonition på Typhon går dette heller dårlig. Jeg sikrer meg 4 nye scenariopoeng og gjør et halvhjertet (hun er jo tross alt my girl) forsøk på å drepe Haley, men lykkes ikke. 7 CP er to mer en det man trenger, og jeg fikk bare 5. Det er likevel greit.

Jeg var fryktelig på defensiven i denne kampen siden jeg ikke fikk første tur, men visste at hvis jeg kunne holde to beasts i live gjennom featet hennes og gjøre litt skade turen før, ville jeg kunne klore meg tilbake. Det var akkurat det som skjedde. Hvis jeg hadde fjernet den ene stormcladen slik snittet tilsier FØR featet, ville dette blitt mye styggere, men likevel: Holder man ut mot Haley, blir det bedre etterhvert.
Founding member of FADHDA (Faction ADHD Anonymous)

unseenlurker
Gud

Post by unseenlurker » Tue Apr 16, 2013 12:43 pm

Skal prøve å gjøre dette ferdig mens jeg enda husker noe...

Siste kamp lørdag var mot en finne:

Kamp 4: Incoming
Motstander: Tero Särkijärvi med Circle, eMorvhana og pBaldur.

Jeg var rimelig sikker på at jeg ville få Morvhana, men trodde jeg skulle kunne vinne scenarioet rimelig lett med Saeryn hvis jeg spilte riktig -selv med 5 poeng mindre enn ham (incubi spawner ikke på RFP, og hele hæren hans har potensielt RFP). Jeg fikk rett:

Morvahna the Dawnshadow (*5pts)
* Warpwolf Stalker (10pts)
* Warpwolf Stalker (10pts)
Shifting Stones (2pts)
* Stone keeper (1pts)
Warpborn Skinwalkers (Leader and 4 Grunts) (8pts)
* Warpborn Alpha (3pts)
Wolves of Orboros (Leader and 9 Grunts) (6pts)
* Wolf of Orboros Officer & Standard (2pts)
Wolflord Morraig (5pts)

Jeg fikk første tur og flyttet opp, det samme gjorde Tero. Det ble klart at vi begge gikk ganske hardt for å vinne på scenario i motstanderens sone.

Tur 2: Jeg kastet Breathstealer på Skinwalkers som beskyttet hans sone, og løp legionaires inn i min egen sone. Etter litt om og men valgte jeg å "toe" afflictoren min inn i sonen jeg skulle forsvare også. Usikker på om det var et riktig valg, tror det var en feilvurdering. Tanken var at han måtte slite litt med å rense sonen, men jeg ofret et beist jeg trengte neste tur.

Resten av hæren min sto slik at den truet Teros sone. En av angeliusene sto bak en skog mellom de to sonene, slik at jeg kunne velge hvor den skulle.

Tero ryddet bort alle legionaires med letthet og klarte med litt god rulling også å fjerne Afflictor med Morraig (han trengte 18 på fire terninger, og fikk det med reroll) slik at han slapp å teleportere inn en stalker

Skinwalkers gikk inn i hans sone, og Morvhana dominerte min sone for 3 poeng.

Tur 3: Saeryn feater stiller seg mellom sonene slik at jeg har control i begge. Angelius og en potteshredder blokkerer min sone og min eneste incubi dreper en shifting stone.

Planen er nå at jeg skal charge inn scythean, rydde sone (RFP på skinwalkers slik at han ikke kan feate dem tilbake) og score to poeng. I neste tur kan ikke Tero skade meg, jeg rydder sonen igjen, flytter inn Saeryn og dominerer...voila 5 Poeng :)

Problemet? Jeg glemmer å kaste Slaughterhouse med Scythean før jeg dreper tre Skinwalkers med den. :oops: :oops:

Jeg prøver nå å fjerne hele enheten, men bommer med Angelius charge, og han står igjen med tilsammen 6 bokser på 2 skinwalkers. Jeg får repulset dem ut av sonen, men det er ikke nok.

Tero Feater og jammer sona med en nå full enhet med skinwalkers, en stalker, en shifting stone og et par wolves.

For å gjøre en lang historie kort: Jeg klarer ikke å rydde unna i min neste tur (det står igjen akkurat tre skinwalkers), han dreper angeliusen som contester min sone og scorer tre nye poeng.

Dette er en matchup som jeg SKAL vinne, men en feilvurdering (sende afflictoren inn i min sone i tur to) og en grov brøler (glemme Slaughterhouse) gjorde at jeg fortjent tapte kampen. Lærte masse om Saeryn, fant ut at legionaires er litt for treige for lista, og at jeg egentlig bare kan offre 2-3 scenariopoeng i runden før featet.

Jeg var helt utmattet etter lite soving hele uka og fire kamper WM/H. Orket ikke bli med ut på livet (var også i relativt dårlig humør pga mine dumheter i siste kamp), og sovnet ca halv elleve. Frisk og rask dagen etter, gjøv jeg løs på nye utfordringer. Siden jeg var ute av dansen, var hovedformålet for dagen å få trent med Saeryn. Det fikk jeg sjansen til i...

Kamp 5: Supply and Demand
Motstander: Pär-Ola Nilsson med Khador: eVlad og eSorcha.

Valget mitt her var relativt lett, han valgte:
eVlad +5
Drago 8
Doom Reavers + ua 8
Full Uhlan IFP 11
Kayazy Eliminators 3
Kayazy Eliminators 3
Lady Aiyana & Master Holt 4
eEiryss 3
MOW Drakhun + dismount 5
Saxon Orrik 2

P-O vant terningkatet og valgte første tur. Han matet alt oppover. Her så jeg for alvor svakheten med legionaires. Jeg måtte opp med beistene mine for å true hele sonen, men legionaires'ene mine klarte ikke løpe langt nok opp til å være effektive som screen. Han kunne derfor feate, charge og drepe en Angelius. Denne fikk respawn, Uhlans mistet pusten fordi Saeryn stjal den og kunne ikke charge neste tur.

Tur 2: P-O gjorde som forutsett: Featet doomreavers og drepte en angelius (som gjenoppsto) og en haug med legionaires. Han fikk også inn en treffer på afflictor, som ble stående igjen på én boks...

Jeg featet og drepte fryktelig mye, her kom incubi'ene virkelig til sin rett (tror de drepte to uhlans og tre doomreavers, eller noe slikt). Høydepunktet var da jeg spawnet en shredder og plasserte ham slik at jeg dekket alle fire eliminatorene hans med Blight Bringer. Lavmål: Jeg drepte bare tre ;)

Nå utviklet alt seg til en grind på midten over noen runder, som han tapte ganske klart. Det hele endte med at han bare hadde vlad og Holt igjen, og jeg dominerte to runder (det var egentlig tre) og drepte hans objektiv for en scenarioseier.

Det viktigste jeg lærte her var egentlig at å skrive skade på iPad ikke er særlig lurt på deathclock... jeg hadde egentlig bra med tid, men det ble unødvendig stress på slutten. Fikk også bekreftet at Legionaires er for treige.

Kamp 6 Incursion
Motstander: Olli Reunanen med Cryx: eGaspy og pDenny

Jeg hadde designet Saeryn listen for å møte Cryx, så mitt valg var enkelt. Han valgte eGaspy, og fikk første tur.

Tur 1: Olli løper alt fremover. Jeg løper Legionaires opp for å møte ham. Kommer ikke langt nok opp (et mønster her?). Angeliusene skyter bort et par Raiders og Saeryn kaster Breathstealer på Raiders.
Midtflagget forsvinner

Tur 2: Olli løper alt fremover, engager med Raiders.
Her gjør jeg en vurdering, og tror at jeg ikke klarer å grinde ham ut. Derfor velger jeg å ta en assassinationsjanse som jeg tenker er grei. Jeg kan nå Asphyxious (uten fokus) med to Angeliusskudd og en spawnet incubi.

For å gjøre dette må jeg fjerne en haug med modeller for å rydde plass, aktiveringsrekkeføgen er veldig komplisert, men jeg klarer det. Desverre bommer jeg med den ene Angeliusen, og Gaspy kan selvfølgelig ikke charges av incubi'en pga Hellbound :oops: :oops:

Resultatet er at jeg gjør 6 skade på Gaspy, men det kritiske er at jeg har gitt ham et kontrollpoeng (jeg måtte flytte angeliusen som skulle konteste annerledes for å skyte), han skårer også i sin neste tur.

Tur 3: Olli dreper litt infanteri og skorer poenget sitt.

Tur 3: Jeg dreper masse og dominerer et flagg. Det er nå jeg innser at hvis jeg hadde kontestet det ene flagget ville jeg ikke kunne unngått å vinne :)

Slik som det ble, klarer jeg ikke å ta nok poeng, Olli kan drepe en Angelius med feat og ta 2 CP. Vi spoler kjapt, er enige om at han vinner 5-2 og avslutter for å se slutten på finalen... Olli var en veldig avslappet og dyktig motstander -god stemning

Det er av og til litt vanskelig å spille legion fordi man har så få modeller. Ting kan derfor se helt håpløst ut når det ikke er det i det hele tatt. Jeg ga egentlig opp i tur 2, og dette kostet meg en ganske sikker seier. Saeryn er helt enorm til å rydde infanteri, og når beistene ikke kan skades gjør man det to ganger. ...og så er Legionaires for treige...

unseenlurker
Gud

Post by unseenlurker » Tue Apr 16, 2013 1:09 pm

Reservert

the godfather
Holy Zealot

Post by the godfather » Tue Apr 16, 2013 3:57 pm

Great Gard. Jag kom hit för att rapportera att du är top 100 i Sveriges ranking nu!
http://gotapair.se/stats
97 för att vara exakt.
///ber om ursäkt för min svenska///

Obiken
Battle Boar

Post by Obiken » Thu Apr 18, 2013 8:39 am

Høres ut som spennende kamper.

Et lite spørsmål, funket potta i Vayl-lista? De råd jeg har hørt sier at man burde ha en egen infanterienhet å ofre til potta for å få utnyttet den ordentlig. Slik som legionaires i Saeryn-lista.
Kenneth
Spiller Protectorate of Menoth i Warmachine.

unseenlurker
Gud

Post by unseenlurker » Thu Apr 18, 2013 1:48 pm

Tobias! Hyggelig :)
Tror du jeg kan få et diplom på at jeg er den nittisjuende beste spilleren i Sverige? 8) :lol:

Kenneth: Jada, potta fungerer svært bra uten enhet. Jeg dreper mine egne pottefolk hvis jeg trenger en shredder i første runde. Stiller dem i en formasjon som gjør at jeg får slå 5 backstrikes. Det gjør at jeg treffer på 6+ og dreper på 4+. Som regel holder dette til å få 3 tokens som man da kan lage lesser med.

Hvis jeg ikke trenger shredder flytter jeg bare opp. Dette er Warmachine: Shit dies 8) .

Som regel får jeg 2-3 lessers ut av potta, som koster 3 poeng. Det som er enda viktigere er at man plasserer dem innenfor et ganske stort område (først flytter potta, så er det "place within 3"), det gjor at jeg får lesserne akkurat der jeg vil ha dem -og jeg kan velge akkurat den typen jeg trenger. Hvis den hadde kostet dobbelt så mye, ville jeg fortsatt vurdert å ha den med.

Når man har en enhet får man ikke fullt utbytte av den, fordi det som regel dør mer enn tre gubbs pr tur.

eVayl lista fungerer svært bra (på 50 poeng har jeg en scythean også). Jeg skal si litt mer om den i den siste reserverte posten ved anledning.

SevenSins
Thorn

Post by SevenSins » Thu Apr 18, 2013 9:56 pm

Artige reps, så skinwalker tabba di på pp forumene også :wink:

Hva tenker du ville fylt plassen bedre enn de for treige legionærene? Hex hunters?

unseenlurker
Gud

Post by unseenlurker » Thu Apr 18, 2013 10:12 pm

Blooperne mine er på pp forumet, jeg er kjendis :)

Ja, testet et par kamper med hex hunters + gatorman witchdoctor i går. De funket greit, men jeg tror jeg må ha inn swamp gobbers for å få fullt utbytte av doktorn.

Post Reply

Return to “Generell diskusjon”