Maps i Warmahordesturneringer

Det meste av WmH diskusjon skjer på 2d6 Slack - her er en åpen invitasjon

Moderator: vizier87

Olannon
Haley

Maps i Warmahordesturneringer

Post by Olannon » Mon Jan 25, 2016 10:28 pm

I forbindelse med NM har det kommet mange innspill på hvordan maps har blitt håndtert. Det er mange meninger og synspunkter og jeg tror vi er tjent med en lengre diskusjon hvor vi kan enes om hvordan vi ønsker å gjøre dette fremover på turneringene våre. Om ikke annet kan vi i alle fall belyse de forskjellige synspunktene slik at turneringsansvarlige kan ta en informert beslutning (når alt kommer til alt står en hver TO fritt til å gjøre som han/hun selv vil, naturligvis).

De punktene jeg mener vi bør diskutere er:

- Hva er formålet med kart?
Er det variasjon? Rettferdighet? En blanding? Noe annet?

- Hvilke prinsipper bør ligge til grunne når man designer kart?
Uavhengig av om kart designes i forkant og uavhengig av om de i så tilfelle publiseres eller ei så mener jeg det er en rekke prinsipper vi bør diskutere. Eksempelvis hvor mange terrengbiter man skal bruke, do's and don'ts for obstacles, hills and trenches, balanse mellom spiller 1 og spiller 2 osv.

- Bør kart designes i forkant av en turnering?
Et veldig sentralt punkt som mange har meninger om. Bør dette gjøres i forkant av TO? Hvordan bør feedbackloops struktureres? Bør det gjøres der og da på turneringen?

- Hvis kart designes i forkant, bør de publiseres åpent for alle?
Et av hovedankepunktene i forbindelse med NM var at med publisering av kart i forkant kunne man trene på selve kartene. Bør vi publisere i forkant og tillate dette? Hvis ja, hvor lenge i forkant?

Kjør debatt!

Jeg har naturligvis sterke meninger om dette selv og veier inn når jeg har tid til å strukturere tankene ;)
Jarle Svendsrud

www.courageofcaspia.com

Oguleth
Juggernaut

Post by Oguleth » Tue Jan 26, 2016 1:59 am

Med turneringskart mener jeg formålet med samlingen med kart er å gi en "pakke" med utfordringer for listene/spillerne å håndtere. I praksis betyr det for meg å ha en eller flere terrengbiter i kritiske posisjoner på bordet (som regel midten) av forskjellige typer spredd ut over de forskjellige kartene. For eksempel biter som gir cover (linears, obstacles, trench) på et brett, en skog plassert rimelig sentralt og stor obstacle for LOS på et annet, flere biter rough (vann, skog, vanlig rough) på et tredje.

Delvis for variasjon, delvis for å la ikke la noens spesialregler bli unyttige i løpet av en hel turnering (og dermed fairness) og delvis for å ikke dyrke en spesifikk spillestill over andre.

Tenke på formålet og ha assymetriske kart. Noen kart med skytebeskyttelse som fristelse til å velge side. Andre med dobbel rough eller en form for hinder som grunn til å velge side, mens defansive biter er likt. Grunn nok til at man får noe ut av å være spiller 2, men ikke nødvendigvis at man vil være spiller 2, alltid. Eller aldri, hvis man spiller matchups hvor terrenget ikke får noe å si.

Jeg vil si "aldri" til dobbel stor skog sentralt, ei heller klynger med store obstacles (landsbygreia) eller deep water sentralt. Ingen dobling av terrengbiter sentralt på mer enn et kart per turnering. Ikke gjenta fryktelig irriterende terrengbiter i midten (skog, obstacle) helt i midten. Variere linears mellom utafor killbox, utafor allfarvei og gode posisjoner.

TL;DR er vel bare formål + assymetri... :oops:

Improterreng er jeg ikke nødvendigvis noen fan av; å delegere deltakere til å sette opp kart er ikke nødvendigvis god bruk av tid heller. Så design på forhånd er sikkert fint. TO/kartperson spillteste, sende ut et og annet kart til andre de eventuelt kan teste litt og gi tilbakemelding på, noe i den duren.

Foretrekker ingen publisering, bare publisering av hva slags scenarioer som blir spilt. Dernest "vi spiller x av y kart" publisert 1-2 uker i forkant, eventuelt "vi spiller disse x kartene" 1-2 uker i forkant.

Som det ene kart-trollet for NM-kartene var jeg ingen fan av dem (subjektivt), men jeg har ikke nødvendigvis vært fan av en del andre kart på turneringer. Forskjellen er når alle (som ikke var TO eller kartdesigners feil strengt tatt) MÅ spille publiserte kart i en liten evighet fram til turneringa, og gjerne fortsetter å gjøre det etterpå også. Forskjellen på å stable modeller på dobbel hill uten variasjon (eller 2d terreng, ikke TO eller kartpersons feil heller) i en turnering og noen tosifra kamper er ganske stor, for min del. Det faktum at et par scenarioer bare blir konstant oversett i tillegg (jeg spilte Incursion og Close Quarters for første gang på 3 måneder eller noe sånt denne uka [Takk Mikkel!]), hjelper ikke heller.

Jeg ser poenget i å la folk få lov til å ikke bli overraska av whacky kart på turnering/fjerne ukjente variabler (eller som noen kommenterete i NM feedback; at det er greit for folk utafor miljøet å se hvordan miljøet spiller) - men trenger man virkerlig opp mot 2 måneder for å se på kartene/teste de? Nå er jeg vel litt på casual gamer mafia kjøret her, men jeg er ikke veldig glad i den ideen.

Templar
Wraith Engine

Post by Templar » Tue Jan 26, 2016 10:28 am

Hva er formålet med kart?
La spillere få se hvordan terreng delene skal stå på bordet, dette vil også spare TO for tid når det kommer til å passe på at terreng er satt opp korrekt på vært enkelt bord. Og spare spillere for diskusjoner om hvor terrenget skal stå.

Hvilke prinsipper bør ligge til grunne når man designer kart?
Variasjon, jeg foretrekker faktisk forskjellige terreng oppsett pr bord gjennom hele turneringen og ikke basert på scenario, såklart vil jo terreng flyttes basert på hvilket scenario, men etter tidligere erfaringer har ikke dette vært et problem for spillere og forholde seg til.

Terreng biter burde nok ligge på en 5-6 stk, basert på størrelse.

For å spare tid under selve turneringen absolutt ja. Gjør det vel også lettere for TO å se hvor mye terreng de trenger og.

Hvis kart designes i forkant, bør de publiseres åpent for alle?
Jeg ser nok ingen grunn til at de trengs å publiseres på forhånd.
Mr Everblight!

Dagowit
Ghetorix

Post by Dagowit » Tue Jan 26, 2016 11:51 am

Godt initiativ!

At alle spiller under samme omstændigheder (mere retfærdigt end at du tilfældigvis bliver sat på alle de bord der blokerer LoS for din hær el. lign.).

Sekundært: At man ikke flytter for meget på ting på bordet (det sker ofte på andre turneringer at ting langsomt "migrerer" væk fra midten - og det gør typisk spillene mindre interessante).

Steamroller har egentlig ganske klare regler. Du skal bryde spillefladen op så spillet bliver mere interessant - uden helt at forhindre modellerne i at bevæge sig.
For mig betyder det at du ikke har en alt for åben spilleflade, men introducerer elementer der blokerer LoS semi-centralt (men helst ikke med en enorm Impassable midt på bordet).

Steamroller dikterer også at siderne bør være semi-identiske (hvis den ene side har Forest for Cover bør den anden side f.eks. have en Hill for Elevation).
Jeg er enig i at der bør være en vis symmetri, men på den anden side mener jeg, at det er fint hvis valget om side er meningsfyldt (og det bliver det såklart ikke hvis bordet er totalsymmetrisk).

Jeg er for design på forhånd. Det gør det let for spillerne at sætte op før kamp, og mere retfærdigt at alle spiller samme fordeling.

Nej, ikke "bør". Jeg er relativt neutral mht. om de publiceres, men det har ind til videre fungeret fint uden (jævnfør Rookie Mistake).

Eisenhorn
Juggernaut

Post by Eisenhorn » Mon Feb 01, 2016 8:02 pm

For min del enig i det som blir sagt av Dagowit.

Slik jeg ser det så handlere vel dette om og gi TO verktøyene til og lage rettferdig og intresantet kart etter SR reglene.

Terje hadde en utmerket pdf eller lignde så vidt jeg husker. Den kan vel brukes som basis?

Dette forutsetter selvfølgelig at alt ternget som brukes nogleunde har samme størrlse som det som brukes i kart programmet...

Dette er den størrste utfordringen tror jeg.
Advarsel! Dyslexi kan ha sniket seg inn i innlegget. (eller denne signaturen)

Cricel Xmas

Min nettbutikk Frozenforge.com

Post Reply

Return to “Generell diskusjon”