Diorama-rollespill-drøm

Det meste av WmH diskusjon skjer på 2d6 Discord - her er en åpen invitasjon

Moderator:vizier87

tomas@fabula.no
Gobber
Diorama-rollespill-drøm

Post by tomas@fabula.no » Mon Mar 13, 2017 10:39 pm

Hei dere!
Fant et lite blogginnlegg om å bygge et diorama på mange bord, sammenhengende, som flere ledere og grupper av spillere kunne gå inn i samtidig, og spille seg innover i.
Det syns jeg er en storartet ide!

Jeg lurer på om noen her har gjort noe slikt?
Og om noen kunne tenke seg å gjøre det?

Her er linken:
http://backtothedungeon.blogspot.no/201 ... -idea.html

SevenSins
Thorn

Post by SevenSins » Tue Mar 14, 2017 6:36 pm

Hørtes unektelig kult ut.

Har aldri gjort noe slikt men. Noen av narrative eventene til kluffen er det nærmeste jeg har vært.

tomas@fabula.no
Gobber

Post by tomas@fabula.no » Sat Mar 18, 2017 9:54 pm

Ja, det er kult!
Og jeg vet, fordi ...
- noe jeg hadde glemt: vi gjorde forsåvidt noe som ligger i nærheten av denne drømmen tilbake på tidlig nittitall, i det som skulle bli forløperen til rollespillet Fabula, altså et slags "proto-Fabula".

Vi var fire spilledere som kjørte fire rollespill-scenarier, som alle endte opp på samme sted: ei øy i en innsjø midt i Dragetindene. Denne øya bygget vi som et miniatyr-landskap.

Så, vi tok en pause etter rollespillet, men ba spillerne komme tilbake til runde to etter pausen. I runde to fikk alle spillerne en miniatyr som tilsvarte rolla deres. Og så spilte vi et miniatyrspill der alle fire gruppene beveget seg innover øya, mot det sentrale tempelet. Vi lot gruppene ta turer ved bordet, brukte selvsagt fog-of-war, og lot dem snakke sammen i rolle, eller kjempe, når de fant hverandre.

Det ble et minneverdig spill, særlig fordi spillerne hadde fått et sterkt forhold til figurene/rollene gjennom rollespill-sesjonen. Det gjorde at de var mindre villige til å la figuren sin dø, så det var høy nerve i spillet, og mye kreativitet. Det gjorde miniatyrspillet enda kulere!

Post Reply

Return to “Generell diskusjon”