Rolling for spray attacks

Det meste av WmH diskusjon skjer på 2d6 Discord - her er en åpen invitasjon

Moderator:vizier87

Avian
Enigma Foundry
Rolling for spray attacks

Post by Avian » Sat Mar 25, 2017 3:26 pm

Dette var en ting som kom opp på turneringa forrige helg, men dessverre husker jeg ikke hvilken kamp det gjalt. Min motstander var veldig insisterende på at når du har en spray som dekker over flere modeller, så skal du ta alle attack rolls først og så ta alle damage rolls etterpå. Visstnok var det noe på grunn av boosting som var årsaken. Jeg hadde aldri kommet borti en slik oppfattelse av spray reglene før, men jeg tenkte at min motstander kjente bedre til reglene enn jeg, og protesterte ikke, selv om det virket veldig upraktisk.

Nå som jeg har finlest reglene litt mer, kan jeg ikke finne noe som skulle tilsi at det er slik det skal spilles. Så jeg lurer på om min motstander enten har misforstått hva som menes med "simultaneous effects" eller "Make separate attack rolls against each model under the template", eller om det er jeg som har misforstått.

Noen som har noen innspill?

matsemann
Archangel

Post by matsemann » Sat Mar 25, 2017 4:55 pm

Siden det er jeg som insisterte på denne upraktiske måten å rulle så kan jeg forklare hvorfor jeg mener det er riktig.

Du må si ifra på forhånd på hva du velger å booste på når du skal treffe siden de alle er "simultaneous". Så når en spray går over flere så skal man på forhånd si hvem man velger å booste på. Jeg oppfatter akkurat det samme når det gjelder skade. Man kan ikke skulle se an de tre første som ble truffet for så å bestemme seg for å booste på den siste (dette gjelder også for annen AOE skade).

"Make separate attack rolls against each model under the template" betyr at du må rulle seperate rolls for alle som du treffer, man kan ikke si at et roll gjelder for alle som ble truffet.

Om du sier før du sprayer at du ikke skal booste på noe som helst, så er det ingenting i veien for at du ruller først to hit, så skade på en og en modell, men jeg hadde satt pris på at du var veldig klar på det, noe jeg ikke husker om var tilfelle her.

Nå kan det jo også fort hende at jeg har spilt det feil, men da er det jo håp for at det blir korrekt fra nå av.
Gult er kult

15 min of shame - https://www.youtube.com/watch?v=SkzDfGMDhiA

Avian
Enigma Foundry

Post by Avian » Sat Mar 25, 2017 5:07 pm

Jeg lurer på om du har lest litt mer inn i Simultaneous Effects enn regelen egentlig sier. Det den sier (p 43) er at du må resolve alle attack og damage rolls før du tar for deg regler som har med å ta skade eller dø. Det står ingenting om at andre ting må gjøres samtidig.

Nurion
Thorn

Post by Nurion » Sat Mar 25, 2017 6:15 pm

Simultaneous effects bruker spray som eksempel i regelboka.
"A repeter make a flame thrower spray attack against some Scrap Thralls. The attack generates several damage rolls that all resolve simultaenusly. Scrap Thralls destroyed by the attack do not explode due to their thrall bomb special rule until after all the attack and damage rolls generated by the spray attack are resolved"

Her står det at alle damage rolls skal rulles for "samtidig". Altså for en og en modell, men alle damage rolls etter du finner ut hvor mange som ble truffet.

Si feks at jeg treffer 4 modeller med en pureblood spray (fury4). Jeg trenger 7'ere for å treffe og 7'ere for å drepe 3 av dem. Den siste er UA og har 5 bokser, altså trenger jeg 12 for å drepe den.
Rulle sånn du mener: Jeg prøver å rulle atk roll for modell 1, bommer. Attack roll for nr2 treff, men ikke nok til å drepe. Sitter igjen med 4 fury og bestemmer meg nå for å booste to hit og dmg på de siste to. Dette vil være en fordel for meg siden jeg kunne ha flaks å drepe noen først før jeg bestemte meg for å booste.
Rulle som Mats sier: Jeg bestemmer meg for boost to hit på 2stk og UA. Jeg treffer alle 3 og bommer på nr 1. Jeg bestemmer så for boost dmg på UA. Failer å drepe 1 vanlig dude, men dreper UA. Jeg har bestemt bruken av fury på forhånd og har ikke kastet noen terninger for å se om jeg har flaks.

Jeg har alltid spilt sånn som Mats sier og mener det er både mest fair og at reglene sier det. :)

Avian
Enigma Foundry

Post by Avian » Sat Mar 25, 2017 6:45 pm

Nurion wrote:Simultaneous effects bruker spray som eksempel i regelboka.
"A repeter make a flame thrower spray attack against some Scrap Thralls. The attack generates several damage rolls that all resolve simultaenusly. Scrap Thralls destroyed by the attack do not explode due to their thrall bomb special rule until after all the attack and damage rolls generated by the spray attack are resolved"

Her står det at alle damage rolls skal rulles for "samtidig". Altså for en og en modell, men alle damage rolls etter du finner ut hvor mange som ble truffet.
Altså, det er ikke det det står. Det det står er at du ikke resolver Scrap Thrall eksplosjonene før etter at du har kastet skade på alle sammen fra sprayen.

Det virker på meg som om dere har lest for mye inn i eksemplene. Se på hva regelteksten faktisk sier:

"When resolving simultaneous effects, completely resolve all
attack and damage rolls before applying any of the target's
special rules triggered by suffering damage, being destroyed,
or being removed from play."

Ingenting om at du skal erklære boosting i forkant.

Ja, det er en fordel for den som skyter, men jeg kan ikke se at det er relevant.

Olannon
Haley

Post by Olannon » Sat Mar 25, 2017 11:30 pm

Mats har rett. Sjekk warmachine prime mk 3 appendix, side 91. Står veldig tydelig hvordan dette skal resolves.
Jarle Svendsrud

www.courageofcaspia.com

Avian
Enigma Foundry

Post by Avian » Sun Mar 26, 2017 9:52 am

Jeg sjekka offisielle rulings på PP forumet, og begge har litt rett. Du skal gjøre alle attack rolls før alle damage rolls, men du erklærer boosting rett før hvert kast.

http://privateerpressforums.com/showthr ... d-boosting

Geir V
Juggernaut

Post by Geir V » Tue Mar 28, 2017 6:29 am

1 attack multiple attack rolls: You make the attack roll for all models first, then you roll damage for all models. You can decide to boost right before each roll, you do not have to decide in advance.

1 attack generating multiple attacks: You make the attack roll for 1 model, then you make the damage roll for that model and then you move on to the next model. You can decide to boost right before each roll, you do not have to decide in advance.
Yes, that's it.
Denne kom fra en lilla bruker. Men dette var i 2013. Har wordingen i regelboka endra seg siden MK2?

matsemann
Archangel

Post by matsemann » Tue Mar 28, 2017 10:02 am

Spør Dagowit? Jeg sier uansett ifra på forhånd hva man skal booste, noe annet er bare ønsketenkning i mine øyne.
Gult er kult

Dagowit
Ghetorix

Post by Dagowit » Tue Mar 28, 2017 12:42 pm

Så vidt jeg ved har den generelle procedure ikke ændret sig fra det Geir postede.
Dette er måden jeg har set det spillet på de tuerneringer jeg har været med til:

Ved simultaneous attacks må du tage alle to hit rolls før du begynder med damage rolls (bemærk at mange ikke gør det, for eksempel fordi det er lettere at blive helt færdig med én model før man kaster sig over den næste. Ved boosts bliver rækkefølgen dog vigtig - derfor denne tråd).

Hvilken rækkefølge du tager enkelte to hit rolls i er ligegyldig. Du behøver ikke at erklære boosts før det er relevant. Hvis f.eks. du har 4 modeller under en spray kan du godt begynde med at slå på nr. 2 og 4 for at se om du rammer dem, og derefter beslutte at booste på 1 og 3.

Efter alle to hit rolls kommer relevante damage rolls. Samme regel gælder her: Du vælger selv rækkefælgen, og kan erklære boosts for hver enkelt model når det er relevant.

Så for at opsummere diskussionen i tråden:
1) Ja, alle to hit rolls må overstås før man begynder på damage rolls.
2) Nej, du behøver ikke at erklære boosts "på forhånd" (du vælger ved hver enkelt model - og du vælger også selv rækkefølge for både to hit og damage rolls).

matsemann
Archangel

Post by matsemann » Tue Mar 28, 2017 2:13 pm

Gjelder dette da også for andre AOE rolls som f.eks. blast damage?

Fyr av en aoe, se om jeg dreper nok med "vanlige" rolls før jeg eventuelt gidder å booste.

Merkelig at stort sett alle på 2d6 har spilt dette feil om det er så tydelig... :roll:
Gult er kult

Avian
Enigma Foundry

Post by Avian » Tue Mar 28, 2017 8:41 pm

Vel, det er veldig mange regler i dette spillet. Ofte antar vi vel rett og slett at vi spiller ting korrekt fordi det er sånn alle andre spiller det, i stedet for å slå opp hva reglene egentlig sier.

Dagowit
Ghetorix

Post by Dagowit » Wed Mar 29, 2017 10:06 am

matsemann wrote:Gjelder dette da også for andre AOE rolls som f.eks. blast damage?

Fyr av en aoe, se om jeg dreper nok med "vanlige" rolls før jeg eventuelt gidder å booste.

Merkelig at stort sett alle på 2d6 har spilt dette feil om det er så tydelig... :roll:
Ja, det vil sige at blasts o.l. følger samme regler (du kan vælge undervejs hvad du vil booste på og hvornår).

Jeg påstår bestemt ikke at det er tydeligt - der er en del gråsoner i reglerne, og det er utroligt let at overbevise sig om at en regel fungerer på en bestemt måde for kun at få sig en overraskelse når man finder ud af hvad normal praksis er (det er bestemt sket et par gange for mig på dommerforummet). Da jeg lærte spillet blev alle vi nye overbevist om, at alle modeller der blev Tramplet over blev knocked down og det var først da vi kom uden for vores egen ligge gruppe på Outland at det gik op for os at det overhovedet ikke var det der stod i reglerne...

I dette tilfælde: tænk på det som om "simultaneous attacks" egentlig ikke sker samtidigt (fra et terningkast- og regelperspektiv) men blot betyder at modellerne i angrebet "venter" med at blive ramt eller dø til alle er blevet påvirket (hvilket strengt taget er det eneste der står i reglerne. Om effekten har et misvisene navn er en helt anden historie).

khprime
Gobber

Post by khprime » Sun Jul 16, 2017 4:50 pm

ikke får å kaste bensin på bålet inn i en tråd som ser ut til å være over for en stund siden, men, dere ruller ikke attack rolls for alle modellene under AOE templaten på blast damage? Ruller bare for å treffe på target. hvis det blir direct hit på target så treffes alle andre under AOE templaten automatisk. dvs helt forskjellig fra spray der alle under template må bli rulla en attack roll for:p og ja, velger før hver enkelt roll om man vil booste eller ikke. er nå sånn vi spiller ihvertfall:)
skjegg og bart til dovre faller:p og warmachine/ Hordes da:)

Nurion
Thorn

Post by Nurion » Thu Jul 20, 2017 11:21 am

Modellen du sikter på får en direct hit hvis du treffer og tar full styrke av angrepet. Resten av modellene under template tar halv styrke og blir truffet automatisk. Har modellen du sikter på stealth så ruller du bare scatter med en gang. Skyter du på noe du ikke har range til så ruller du scatter fra det punktet skuddet når frem til. Muligheter for heldige scatters altså :)

Post Reply

Return to “Generell diskusjon”