Norge briljerer på WTC

Det meste av WmH diskusjon skjer på 2d6 Discord - her er en åpen invitasjon

Moderator: vizier87

Olannon
Haley

Norge briljerer på WTC

Post by Olannon » Fri Sep 29, 2017 7:09 pm

I fjor var en særs trist affære for Norge på WTC. Begge lagene gikk 2-4 og hadde i tillegg svært dårlig SoS, noe som resulterte i plasseringer langt, langt ned på lista. Det var en demotivert gjeng som returnerte til Norge. Jeg tror ingen av oss følte at vi hadde levd opp til det potensiale som bodde i oss, hverken individuelt eller som lag.

I etterkant av denne fiaskoen gikk vi sammen og fant ut av hva som hadde skjedd og hva vi ville videre. Vi ble enige om at målet for 2017 skulle være å heve det generelle nivået i Norge. Vi ønsket å gjøre dette til en team effort hvor alle skulle med. Vi åpnet opp for at samtlige interesserte skulle få delta i satsningen fra starten av, ingen kriterier! Vi satte oss også som mål at vi ikke skulle toppe noe lag, vi skulle spre de antatt beste spillerne på tvers av lagene. Hugin og Munin ble valgt som nye lagnavn, en fersk start på en ny æra.

De initielle lagkampene skapte stor interesse og på det meste hadde vi over 20 engasjerte spillere som vi tracket og vurderte for uttak. Blant disse 20 valgte vi ut 10 stk som ble spredt over Munin og Hugin etter beste evne for å sikre jevne lag. Gjennom prosessen ble begge kapteiner konsultert og vi endte opp med to lag som alle var godt fornøyde med. To lag med mye potensiale, to lag som ikke ante hva som ventet dem.

Vi begynte for alvor å innse potensiale vårt på Iron Moot i august i år. Mange, mange nordmenn markerte seg som svært sterke spillere. Vi vant turneringer og hadde topp-plasseringer på samtlige dager, dag 3 avsluttet vi med stil: Nordic Championship hadde en helnorsk finale. Da vi ankom Belgia og begynte å spille treningskamper så vi den samme trenden: Vi beit ordentlig hardt fra oss. Hugin vant for eksempel en treningskamp mot England Lions (et av de antatt beste lagene i forkant av turneringen) 3-2 på fredag kveld.

Da dag 1 på WTC startet var det to sultne og klare lag som gikk til dyst. Begge åpnet sterkt med seire mot hhv. USA for Munin og Irland for Hugin. Deretter fortsatte det med Nederland for Hugin og New Zealand for Munin. Etter 2 kamper sto begge lag med 2-0. Etter 2 kamper hadde begge lag tangert antall seire fra i fjor.

Den utrolige starten ga seg dessverre for Hugin som i kamp 3 gikk på en smell mot Sverige. Det var en svært jevn match hvor vi dessverre til slutt røk ut 2-3. Munin derimot peiset på i samme tempo og avsluttet dag 1 med 3-0 etter en sterk 4-1 mot Italia. Hugin måtte i kjelleren og hente motivasjon for dag 2, Munin forberedte seg på knallhard motstand. I runde 4 fikk Hugin fantastiske matchups mot Østerrike og tok serien 4-1. Munin hadde en skikkelig nail-biter mot Frankrike som de til slutt vant 3-2. Det ene norske laget i semifinalen altså med det andre på 3-1. Helt utrolig!

I kamp 5 møtte Hugin Polen, en av verdens beste nasjoner. Munin fikk semifinale mot England. Begge de norske lagene var skarpe og forberedte her, begge matchene gikk hjem 4-1 og vi satt dermed med et lag i finalen med 5-0 og et på 4-1. I finalen ble dessverre den tyske motstanden for stor for Munin, som til slutt bukket under 1-4. Hugin slo Frankrike 3-2, men grunnet en svært kontroversiell dommeravgjørelse (som det foreligger en klage på som ikke er ferdigbehandlet per tid) ble denne seieren snudd til tap. Jeg har allerede skrevet mye om dette i andre kanaler så jeg skal ikke dvele ved dette i denne posten.

Det jeg derimot skal fokusere på er at vi har to norske lag som gikk 5-1 på WTC! Det er helt fantastisk og dette er i min mening den største prestasjonen Norge har hatt i miniatyrspillsammenheng noensinne. Man ser ut fra SoS at ingen av lagene møtte dårlig motstand heller, dette var ikke snakk om å flakse seg gjennom. Munin hadde høyest SoS av samtlige lag, Hugin fulgte ikke langt bak.

Alt det arbeidet vi har lagt ned i fellesskap har resultert i dette. Det er helt utrolige resultater. Vi har et bunnsolid miljø med en drøss dyktige spillere. Det er samtlige involverte sin fortjeneste at dette har gått så bra. Naturligvis er det selve spillerne som fortjener mesteparten av æren, men miljøet og samholdet er så elementært for å muliggjøre slike resultater. Uten de utallige gangene dere aller stiller opp mot powerhouses som feks Haley2 og Deneghra1 hadde vi ikke fått den treningen vi trenger. Uten de utallige gangene dere igjen finner motet etter å ha møtt en WTC-spiller på turnering og blitt slått ut hadde vi ikke fått de kampene som er så viktige. Jeg vil derfor rette en stor takk til alle som spiller med oss. Dette er i stor grad deres fortjeneste! Dere har bidratt til at Norge har gjort det så bra, det er det ingen tvil om.

Et stort gratulerer og hurra til samtlige spillere på Munin og Hugin er naturligvis også på sin plass. Dette er historisk for Norge. Jeg håper dere tar det innover dere og er stolte over hva dere har prestert. Endelig har vi vist hva vi kan, endelig får vi uttelling for alt arbeidet vårt. Det er så utrolig deilig!

Jeg mener at Norge
(og i hovedsak Oslo) akkurat nå har verdens beste meta. Det finnes ikke en plass i hele verden hvor det er bedre grunnlag for å bli god enn her. Vi har så mange dyktige spillere, så sterkt samhold, så høy aktivitet og så stor bredde i det som spilles at vi overgår absolutt alle andre. Personlig finner jeg det veldig givende. Jeg håper og tror også at resultatene fra årets WTC blir en boost for hele landet. Vi har en unik mulighet til å hevde oss og ikke bare briljere internasjonalt, men faktisk dominere. Det synes jeg er utrolig spennende. Det er en stund siden jeg vant min første internasjonale turnering, men nå ser vi at mange andre fra Norge også er kjempesterke. Det er plutselig en hel nasjon det er snakk om. "Kommer nordmennene?" De frykter oss. Det er, helt enkelt, [sensur] gøy!

Hva som skjer fremover tror jeg ingen har bestemt seg for helt enda. Selv om resultatene på WTC var over en hver forventning er det også en kraftanstrengelse uten like. Det er naturlig med en lengre pause nå, før de som ønsker å satse bør sette seg ned og finne ut hva som skjer videre. Dette tenker jeg er helt naturlig, i mellomtiden synes jeg det er vel fortjent å lene seg litt bakover og ta spillingen med ro. Nå kan vi nyte det vi har oppnådd og være stolte over oss selv.

Heia Norge!
Jarle Svendsrud

www.courageofcaspia.com

Sverre
Thorn

Post by Sverre » Mon Oct 02, 2017 9:29 am

Jeg har dessverre ikke like mye å skrive som Jarle, men ønsker likevel å henge meg på og si noen korte ord om WTC.

Hvorfor gjør vi det bra?
-Hardt arbeid, mye spilling og bra folk. Dette gjelder både de som endte opp på laget og alle dere andre som har vært med på lagkamper og i prosessen helt fra den startet i begynnelsen av 2017. Personlig tror jeg vi kunne hatt mange varianter av lagene som alle hadde gitt gode resultater.

Målet for begge lag var å gå minst 4-2, helst uten å få en ubåt etter dag 1. For Munin sin del var det harde kamper som vi med pairing og lagsammensetning klarte å få i vår favør. Jeg er stolt over å få være en del av den norske delegasjonen hvor begge lag gjør en solid innsats og klarer å vinne 5 kamper, som også slår svært mange gode lag.

Det er alltid noen marginer og flaks i toppen, men jeg ser hvor mye det arbeidet alle sammen har lagt ned betyr for at vi klarer å snu marginene til vår fordel. Jeg møter ingen spillere som er på et høyere nivå enn det vi har i Norge og på 2d6, det er en sier sitt.

Jeg gleder meg til fortsettelsen, først og fremst som en del av det norske WMH-miljøet og så dernest når nye lag skal til WTC neste år.

Heia Norge!
Blue moon over the Nightmare Empire
#DennyWillHaveSnuggles

Post Reply

Return to “Generell diskusjon”