Maskineri eller infanteri?

Det meste av WmH diskusjon skjer på 2d6 Discord - her er en åpen invitasjon

Moderator:vizier87

Trencher
Trencher
Maskineri eller infanteri?

Post by Trencher » Tue Apr 27, 2010 7:20 pm

Digre warjacks som knuser allt i sin vei er det som umidelbart skiller warmachine fra andre spill men når jeg ser warmachine kamp rapporter på youtube så er det infanteri det går i, med en og annen warjack innimellom. Hva er standard? Jeg kunne tenke meg å spille med hovedsakelig warjacks så det ikke blir så mye å male.

Imhotep
Electromancer

Post by Imhotep » Tue Apr 27, 2010 8:10 pm

Mesteparten av videoene på youtube er med de gamle reglene.
Endrè kan si noe om hva som er normen nå tipper jeg.
40K:
Necrons ca 3000 poeng malt, Orks 1000 poeng malt
Fantasy:
Empire 3000 poeng malt, Tomb Kings 3000 poeng malt, Warriors of Chaos ca 1000 poeng malt
Warmachine:
Khador ca 15 poeng malt

Kaptajn Congoboy
Archangel

Post by Kaptajn Congoboy » Tue Apr 27, 2010 8:22 pm

Det er nok Mk1, de gamle reglene, de spiller. Mk1 var ofte kjent som "infantrymachine" da vekten etterhvert beveget seg vekk fra 'jacks, særlig i de siste utgivelsene før PP ga ut Mk2.

Man slipper nok ikke helt unna infanteri: gode hærer består gjerne av en synergistisk miks av warjacks/beasts, soloer og units. Men det er alikevel visse warcasters/warlocks som favoriserer jacks/beasts. Premieeksempelet er Karchev, som er en warjack selv. Noen warcasters har ikke nok jack-støttende spells eller evner til å ha med seg mer en 2-3 jacks effektivt, max, mens andre kan stille 4-5 eller fler (Amon fra Protektoratet stiller gjerne så mange Lights han kan pga hans Synergy spell). Andre jack-casters er Khadors Kommander Strakhov, Protektoratets High Executioner Reznik, Cpt. Darius fra Cygnar og Master Necrotech Mortenbra fra Cryx. Beastlocks er folk som Doomshaper, Shaman of the Gnarls fra Trollbloods, Master Tormentor Morghoul fra Skorne, Absylonia eller Thagrosh the Messiah fra Legion og Kromac the Ravenous fra Circle Orboros. Alle warcasters/locks kan - må, egentlig - ha med jacks/beasts, men disse er spesialiserte på å ta med fler enn det som er vanlig.

Når det er sagt kan du alltids starte med en warcaster/warlock eller to og et par-tre warjacks/beasts og spille "Mangled Metal/Tooth and Claw" (kun warcaster/warlock og warjacks/warbeasts) på f.eks. 15 poeng. Så er det fullt mulig å utvide etter det.
-Kaptajnen

Trencher
Trencher

Post by Trencher » Wed Apr 28, 2010 1:49 pm

Det høres veldig bra ut. Greit nok å ha med en tropp eller to selvom hovedfokuset mitt vill altid være store maskiner og monstre! :D
Har sett litt på reglene og det ser ut som for meg at tropper har bare ett wound? Er det nytt for den nye versjonen?

Kaptajn Congoboy
Archangel

Post by Kaptajn Congoboy » Wed Apr 28, 2010 2:54 pm

Alle modeller som ikke har wound boxes har bare 1 wound, ja. Soloer har gjerne flere wounds, det samme har character units (Jarok Croe, Black 13th, etc) og kavaleri. De fleste factions (unntatt Cygnar, Mercs og Minions) har også tungt infanteri som typisk har 8 wound boxes hver (Man of Wars, Bastions, Black Ogrun, Warmongers, Cataphracts etc).
-Kaptajnen

Post Reply

Return to “Generell diskusjon”