Gatorador listepusss

Råd om listebygging, taktiske genistreker og skitne triks

Moderator: vizier87

havard
Juggernaut

Gatorador listepusss

Post by havard » Wed Jul 03, 2013 1:09 pm

I det siste har Rask hatt en relativt fast entourage av
  • battlegruppen Blackhide Wrastler (9), Swamp Horror (8) og en Bull Snapper (3),
  • et par fulle Gatormen Posse units (9x2) og en redusert Bog Trog Ambushers unit (5), og
  • soloene Wrong Eye og Snap Jaw (9), Which Doctor (3) og Feral Geist (1).
Rask - Deneghra2 I møtet med Jonas’ episke Deneghra og hennes infanteriliste, gikk det fryktelig galt. Jeg fikk samlet folkene hennes sentralt på bordet ved hjelp av gjeterne mine (Bog Trog Ambushers), tok støyten av angrepet hennes i turn 3 etter å ha utsatt bruken av featet mitt, hvoretter hun lot meg ha turn 4 fritt til motangrep og feat, før hun selv haltet fram og med sitt «Stå Stille!»- feat i turn 5 låste meg ned i turn 6, før hun trakk seg tilbake og lot styrkene rydde opp.

Hva gikk galt? For meg gikk det galt i turn 4 med ett stort feilgrep og en drøss dårlige terninger.
  1. For det første unnlot jeg å bruke Bull Snapperens Spiny Growth på Swamp Horror’en, som dermed døde de 1000 nålers død i turn 5 og 7, etter at jeg hadde lært at jeg ikke kunne stacke den med Elastisity på Blackhiden i ferd med å angripe hans Deathjack.
  2. For det andre klarte Blackhiden å fluffe mot Deathjacken, selv buffet med Boundless Charge, Fury og Elastisity.
  3. Det var også et spørsmål om jeg burde ha featet i turn 2. Da ville Deneghra trukket seg bakover i turn 3, latt meg slå hjelpeløst i lufta i turn 4 før hun ville gått til motangrep og antakelig fått mer effekt ut av featet sitt i turn 5.
Underveis lærte jeg litt om Animus, at det ikke stacker, selv ikke kastet som spell, og at det i siste tilfelle også lar seg disspelle med arcane interference.

Tweake lista? Cryx er med sine mange udøde generelt en dårlig matchup for gatormen, men det gjaldt i mindre grad denne lista . Allikevel bør noe kunne gjøres annerledes, tenker jeg. Det har vært skumlet om lister med tre Gatormen Posses der ute, og de kan enten Wrong Eye og Snap Jaw, eller Which Doctor/Bull Snapper, Bog Trog Ambushers og Feral Geist. Jeg er imidlertid glad i dem alle, og frykter trafikkork om jeg skal jobbe meg oppover med tre fulle units sentralt på bordet. Også lurer på hvilke synergier jeg bør vektlegge.

Noen tanker, kommentarer?

SevenSins
Thorn

Post by SevenSins » Wed Jul 03, 2013 3:19 pm

Jeg liker lista de godt, selv om jeg lever i "bør ha tre posse med Rask land", noe jeg også tror kan være skummelt med Rask er en Totem Hunter.

Terninger tar jo rotta på mye som kjent, og taktikken din var vel solid nok (mot en røff motstander). Akkurat mot eDenny's feat merkes gatormens totale mangel på skyting veldig godt.

Håper jeg ikke forstyrra for mye, faller lett i skravlete bry seg modus når jeg ser på andre spille :oops:

Jeg har vurdert noe lignende
Rask
Wrastler
Horror (eller Spitter)
Bull snapper
3 max posse
Minimum Bog Trogs
Witch doc
Feralgeist

Skulle jeg fletta inn totem hunter ville nok en posse blitt redusert til min unit. Selv med vårt beskjedne utvalg er det mye jeg gjerne vil ha med :)

Apropo ingenting: Har du testa Thrullg og/eller Croak hunters enda?

havard
Juggernaut

Post by havard » Wed Jul 03, 2013 9:04 pm

Det du skisserer ser ut som den mest nærliggende løsningen, sevensins. Jeg har kjørt en enkelt croak hunter eller i team med Totem hunter, men uten særlig hell - de er dyre, og mitt inntrykk er at Bog Trog Amushers gjør det de gjør bare bedre.

Thrullg har tidligere gjort noe nytte for seg når jeg har kjørt ham opp bak Gatormen Posse og nær en Blackhide Wrastler på vei til å gi Warjacks deng, men med archane interference er ikke Rask like avhengig av ham som Maelok kan være. Samtidig har jeg inntrykk av at jeg ikke har lært å bruke de to soloene taktisk optimalt ennå...

SevenSins
Thorn

Post by SevenSins » Thu Jul 04, 2013 12:06 am

Ble seint i dag...

Vil jo bare si at kampen din med Jonas inspirerte meg til å male litt minions igjen :D en posse helt ferdig, nummer to underveis og både rask og bog trogs ser lovende ut, en produktiv kveld mao, takk!

Totem hunteren er vel en assassination piece i noen sammenhenger, men å velge riktig prey blir vel hovedvansken. Croak hunters har jeg også hørt litt godt om, men da må man visst kjøre 2-3 stykker for å få noe ut av dem. Både hunter og croaks er jo ikke så vanskelige å avlive, stealth er vel main def for begge.

Thrullg ser jo kul ut da, som jo er et trekkplaster for meg :) men sinna skilpadde må nok kjøpes først tror jeg.

Dagowit
Ghetorix

Post by Dagowit » Fri Jul 05, 2013 7:49 am

For det første er en given liste ikke god imod alt. Det er WM/H simpelthen for stort til. Jeg tror at mange typiske hære får problemer med din Rask-liste som den er. Kan det evt. være din anden liste, der håndterer Cryx?

Overvejelser (om de er brugbare er noget andet):

Et tidligt feat kan forhindre en masse skade fra Satyxis fordi du stopper det famøse Power Swell Charge i tur 2.

Cryx håndterer generelt få modeller med høj ARM godt (spil et. imod eAsphyxious og Banes for at afprøve dette). Løsningen er typisk mere infanteri med høj DEF (muligvis ikke Gantormens stærke side).

Jeg tror at den taktiske værdi af Bog Trogs er essentiel imod de fleste af dine modstandere, og ville beholde dem i listen.

Selv om afstandsvåben er fantastiske imod Deneghras feat, så hjælper de ikke det store imod DEF 16 Satyxis (som alligevel løber ind og holder på dine afstandstropper hvis muligt). Den ideelle løsning er at have nogle ekstremt billige tropper med Reach stående forrest for at true med Free Strikes (Gatormen, I know), eller få din hær spredt tilstrækkeligt til at Deneghra ikke kan fange det hele (lettere sagt end gjort).

havard
Juggernaut

Post by havard » Wed Aug 07, 2013 1:07 pm

Har fulgt rådet om å erstatte Wrong Eye og Snap Jaw med et fullt Posse og prøvd lista et par ganger nå. Ny liste er altså

Rask
  • battlegruppen Blackhide Wrastler (9), Swamp Horror (8) og en Bull Snapper (3),
  • Tre fulle Gatormen Posse units (9x3) og en redusert Bog Trog Ambushers unit (5), og
  • soloene Which Doctor (3) og Feral Geist (1).
Erfaringen er at tre fulle units gir god abundancy og jeg slipper knotingen med å Fury/spell manage Wrongeye og Snapjaw. Det er noen problemer med trafikkork, men forhåpentligvis lar det seg løse opp med litt drilling.

Rask - Stryker2 I møtet med Leifs attritionliste gikk det veien etter en jevn kamp. Mitt feat kom til riktig tid, men jeg er mer usikker på Ambusherne. Jeg unnlot å sende dem på i Featturnen fordi Leif da ikke ville ha hatt noe annet å slå på, men til gjengjeld kunne jeg ha tatt ut en hel del Stormblades. Slik det ble, forble de en generell irritasjon bak hans linjer. Leifs skjerm av Risen ledet av Alexia var en halv-turns fartsdump, men hun kunne kanskje selv hatt glede av litt mer skjerming?

Andrelista er en annen sak. Her brukte jeg noe i retning av følgende sist:

Maelok
  • battlegruppen Blackhide Wrastler (9), Swamp Horror (8) og Bull Snapper (3x1),
  • Tre fulle Gatormen Posse units (9x3) og en redusert Bog Trog Ambushers unit (5), og
i Kampen Maelok - Asphyxious2 ble resultatet mot Jonas uklart ettersom vi måtte avbryte, men etter et forsinket feat fra min side fikk jeg ham i fjeset. Mannefallet var enormt, slik det gjerne er når Maelok posisjonerer sine menn for Feat-runden. Til slutt så det ut til at Jonas hadde stilt Epic Asphyxious utsatt til for en Flying Gator Assasination Run. Motsatt ville jeg ha tapt på attrition. Wrathe ga ham en nasty edge.

Tweake lista? Maelok buffer Armour og gir undead, men kunne kanskje dra nytte av å bytte inn Ambusherne og Feral Geist inn i enda en Whitch Doctor og Bull Snapper for ekstra beskyttelse. Noen tanker, kommentarer?[/quote]

SevenSins
Thorn

Post by SevenSins » Wed Aug 07, 2013 10:30 pm

Tweaken på maelok kan funke, der kjører du jo hardt på armor. Tier gir jo rabatt på witch doc, men da får du kanskje bare to posse?
Bog trogs har jo sin ambush da, en ganske solid evne.. Valgvalg..

Ironisk nok har jeg ikke skaffet meg en tredje posse sjøl enda, men det kommer. Tenkte å kjøre Rask og enten Carver eller Dr A på iron moot/RM, da med bla totem hunter.

(Ellers fikk jeg prøvd boneswarm med midas, funker bedre når den starter med tre corpse tokens)

havard
Juggernaut

Post by havard » Thu Aug 08, 2013 10:04 am

SevenSins wrote:Tweaken på maelok kan funke, der kjører du jo hardt på armor. Tier gir jo rabatt på witch doc, men da får du kanskje bare to posse?
Bog trogs har jo sin ambush da, en ganske solid evne.. Valgvalg..

Ironisk nok har jeg ikke skaffet meg en tredje posse sjøl enda, men det kommer. Tenkte å kjøre Rask og enten Carver eller Dr A på iron moot/RM, da med bla totem hunter.

(Ellers fikk jeg prøvd boneswarm med midas, funker bedre når den starter med tre corpse tokens)
Sant nok. Bog Trog Ambushers klarer å ødelegge/oppholde sin poengsum og vel så det, og deres evne til å tvinge motstanderen til å handle på er ubetalelig. På den andre siden er det å kunne gi en ekstra unit Undead og Tough mildt sagt artig. Spiny Growth-spam er også gøy, men svært tidkrevende i turneringssammenheng, så det er ikke umulig at man bør nøye seg med én Bull Snapper. Med tierliste kan i stedet Feralgeisten byttes i en Whitch Doctor.

Midas og Boneswarm høres ut som en artig Tier-kombo. Ser fram til å høre åssen det går med din Rask, Sjur.

SevenSins
Thorn

Post by SevenSins » Thu Aug 08, 2013 10:17 am

Får du blitt med på turnering 17-18de?

Vi minions må representeres :P

havard
Juggernaut

Post by havard » Tue Aug 13, 2013 8:29 pm

Blir ikke noen turnering 17.-18. dessverre. Familietid.

Fikk testet ut den nye andrelista mot Leif i dag. Er ennå litt usikker på lista - den utgjør mye å tygge gjennom med sine 3 fulle gatormen units - men mangler noe.

Maelok tier 3 (incorporal første turn og undead (ingen) kan advance deploye.)
  • battlegruppen Blackhide Wrastler (9), Swamp Horror (8) og Bull Snapper (3),
  • to Which Doctor (2 x 2) soloer.
Maelok - Stryker2 I andre kamp mot Leifs attritionliste klarte jeg "to grip victory from the claws of defeat" som Mikkel ville sagt, etter et særdeles kaotisk og distraherende spill. Vi hoppet i tid mer enn en gang, og lot kontrafaktiske scenarier gå sin gang. En smule fortumlet av Strykers herjinger sjangset jeg på en flyvende gator. Det fluffet fullstendig idet en enslig hammerdverk smalt til det tramplende beistet og sendte det veggimellom. Etterpå skulle det vise seg fra at det uansett ikke ville har gitt stort mer enn en bulk i Strykers rustning. Sikker på nederlag lot jeg spillet fortsette litt til, med det resultat at Leif ble litt for nonsjalant og tapte Stryker mot en assassin run fra Maelok selv med Malediction, en Resurrected Gatorman og et par Calls To Sacrifice. Med mer preg av en treningsrunde enn reell kamp, må vi vel kalle resultatet interessant nok.

I denne matchupen må Stormwall'en ignoreres, og jeg er litt usikker på hva Stormbladenes kan bidra med om de lykkes i å komme i Melee. Alexias Risen har vel mindre effekt på min liste enn de får i andre tilfeller ettersom de gjør lite annet enn å gi mine Gatormen +2 arm i Melee og nekte meg charge

havard
Juggernaut

Post by havard » Fri Aug 16, 2013 8:21 pm

Oppdaget først nå at Gatorman Posse er FA 2 - ser ut til at jeg kjører rundt med ulovlige lister, eller er det noe jeg har oversett?

Jf HORDES MINIONS s. 16 Gir Bloody Barnabas' tier 1 Gatorman Posse FA U. Calaban har ingen tier som øker FA for Posse. Jf HORDES DOMINATION s. 85 har heller ikke Maelok noen slik tier og jf HORDES GARGANTUANS gjelder det samme Rask.

Dermed er det tilbake til listebygging.

... eller?

The Blindwater Congregation Pact, nevnt i førstnevnte bok s. 17 sier: "Increase the FA of all non-caracter Gatorman models and units by +1." - eller gjelder dette kun Barnabas og Calaban?

SevenSins
Thorn

Post by SevenSins » Fri Aug 16, 2013 8:56 pm

Blindwater (altså ikke tiered gators, uansett warlock) har +1 FA så tre posse går helt fint for hvem som helst :)
Er vel bare barnabas som kan ha flere han får vel FA:U med sin tier.

Skal teste litt rask/dr a på RM7, tenkte å prøve å skrible rapporter og slikt, tester bla croak og t.hunter så vi får se, helt uprøvde lister, slik det altid blir på RM for meg ;)

havard
Juggernaut

Post by havard » Sun Aug 18, 2013 8:36 pm

takk. Null tier så lenge jeg kjører 3 posse med andre ord. Hjem og mekke Maeloks menn ...

havard
Juggernaut

Post by havard » Tue Aug 27, 2013 8:08 pm

Jeg sitter igjen med Blindwater Congregation Pact på både Rask og Maelok og identiske styrker:

Rask
Maelok
Takket være casterne fungerer de allikevel ganske forskjellig. Maelok savner litt upkeep/animus removal, og om jeg fjerner Ambusherne og Feral geist er det plass til både Thrullg og ekstra Bull Snapper/ Which Doctor. Men så er det det med å bruke Thrullg riktig da... Og uten Ambusherne er det lite å strekke hans bakre linjer med så det blir plass til Gatorman Pop Ups...

4 dager igjen til deadline på å få listene klare ... noen i siste liten-råd?

Post Reply

Return to “Taktikk og lister”