Khador for en ny tid

Råd om listebygging, taktiske genistreker og skitne triks

Moderator: vizier87

ulrik
Juggernaut

Khador for en ny tid

Post by ulrik » Tue Aug 20, 2013 1:57 pm

Tenkte jeg skulle flytte ren taktikkdiskusjon herfra: http://www.2d6.no/viewtopic.php?f=70&t=12169 over til taktikkforumet.

Gitt at det å kjøpe inn Pikemen og Shocktroopers med UA og soloer har lavere prioritet enn skolebøker, husleie (og Berlintur), tenkte jeg å se på hva jeg faktisk har som kan stille i en 50p SR-turnering uten å kjøre dobbel IF i begge lister. Jeg plukket opp kortene mine, og satt sammen to lister.

Gitt at figurutvalget er begrenset blir råd som "bytt ut den med den" litt vanskelige å følge, hadde det vært fantastisk om noen hadde noen mer generelle råd, som hva svakhetene i listene er, i hva som er farlig og hva de kan true, og kanskje også litt om noe bør flyttes fra en liste til en annen. Eller bare tips om småting som kan inkluderes, helt blakk er man jo ikke (bare nesten).

Første liste er eSorscha. Tanken er å bruke denne hvis jeg ser en av de stygge Colossal/Gargantuane (typisk Judy, Stormwall, Mammut og så hører jeg at Galleon er fæl). Eller bare noen som prøver å spamme masse bokser (høy arm eller ei). WGI bør kunne håndtere en del infanteri i tillegg.

Code: Select all

eSorscha		+6
Spriggan		10
Decimator		9
Sylys 	   	2

WG Infantry 	6
UA		       2
2 Rockets		2
Kovnik Joe	  2
Great Bears    5
MoW Demo Corps 9

Aiyana & Holt  4
Mechaniks		2
Mortar	   	3

50
Liste 2 er Old Witch med 2 IF-mål. Brukes hvis motspilleren ikke har overveldende anti-IF tech, eller hvis han kjører mye inf og heksa kan lage ugang med featet sitt.

Code: Select all

Old Witch		     +3
Spriggan		      10
Black Ivan		    10
War Dog		        1

Nyss Hunters		  10
Kayazy Assassins	  8
UA		2
Alexia & The Risen   5

Gorman		         2
eEyriss		        3
Mechaniks		      2

50
Sånn for ordens skyld: Stuff jeg har som ikke brukes her (dvs kan byttes inn)
Harkevich
pSorscha
Standard Khador jacks (ca 2 av hver type)
Widowmaker Marksman
WG Field Gun

Ikke noe særlig m.a.o.
eUlrik: Kings of War og Epic: Armageddon

Vil du spille eller teste Epic: Armageddon i Oslo? PM meg!

Ikke Norges beste Kings of War-spiller

Jetlag
Site Admin

Post by Jetlag » Wed Aug 21, 2013 1:48 pm

Jeg tror Old witch lista sliter litt med å tygge arm. Den har rett og slett for lite punch. Det som gjør at pIrusk og butcher fungerer er muligheten til å booste et angrep der det trengs. Det vil si at man er nødt til å knekke beist og jacks på charge med en svekket enhet.

eSorchsa har mulighet til det. på grunn av feat, men old witch sliter litt tror jeg. Av den grunn tror jeg du trenger å bytte aiyana og hold.

Mechaniks er morsomme men strengt tatt skal man ikke trenge de.

Black ivan er god men bare hvis han får boosted defen littebitte som med bonded til eIrusk eller spellet til pIrusk

Sylys er ofte ikke nødvendig tenker jeg. Eller hvis man har en plan og er en fokus short. Ellers er det fryktelig mange ting som er bedre for 2 poeng.

Så hvis jeg skulle satt opp en liste med det du har.

eSorscha
-spriggan
-demolisher -bonded (hadde du ikke den?)

-full WG infantery
-UA
-2 Rockets
-great bears
-Alexia
-full nyss

-kovnik
-gorman
-eEyriss

Ble visst bare en liste i dag :)
-Sir, we are completely surrounded
-Excellent, this means we can attack in any direction

ulrik
Juggernaut

Post by ulrik » Wed Aug 21, 2013 3:31 pm

Grunnen til at Sylys er med Sorscha er fordi han kan gi henne pseudoboost på Freezing Grip, slik at hun kan bruke 2 focus på Cyclone for å komme seg bort igjen etterpå (og +2 RNG også). Totalt ender altså Sorscha 8 tommer lenger bak enn hun kan uten Sylys. Uten Sylys treffer hun bare def13 på snitt, med er det def15 på snitt, og man vil jo helst ikke bruke 6 focus på noe som har nesten 50% sjanse for å feile, så (spesielt!) mot def12-13 er Sylys gull verdt. I tillegg til at hun kan upkeepe IF den runden hun fryser motstanderns frontlinje. (Når man kaster Freezing Grip bruker man jo faktisk alle bonusene til Sylys...)

Gorman er med OW for å gi henne skyer for Prowl, men er kanskje lurt å flytte ham til Sorschalista som du foreslår? Hvis det er standardvalg mot Colossals kan han jo bruke Black Oil på den, før han neste runde (hvis han lever!) bruker Rust når jeg prøver å ta den ut. Bør prøves ut.

Ser at du dytter Nyss inn i eSorschalista, da blir jo den IF-spam lista. Kan Old Witch virkelig kjøre Demo Corp? Hmm, Murder of Crows oppå dem er jo ikke dumt... Sorscha kan gi dem Boundless Charge, men bare noen, og bare for veldig mye fokus. (Hvis Sorscha har Nyss og Joe må Old Witch klare seg uten både alvene og WGIDS.)

Sorschalista ser veldig bra ut, men den er old style Khador. Trenger en liste til som ikke er det, og der er jo problemet...skulle gjerne hatt Pikemen eller til og med Shocktroopers (med IF Kovnik). Men det har jeg altså ikke. Kan jo alltids kjøre trikset med en Harkevichliste med 4 jacks, som bare spilles hvis jeg ikke bryr meg om jeg vinner og vil dytte store ting rundt på bordet :)

Grunnen til at jeg har Black Ivan i OW-lista er fordi bombard og Augury er kult. Og hvis man vil ta en Destroyer er det veldig billig å betale ett poeng til for at den skal få def12, rat5 og bulldoze!
Jetlag wrote: -demolisher -bonded (hadde du ikke den?)
Nei :( Bare Spriggan, Ivan og kombinasjoner av Destroyer, Decimator, Marauder og Juggernaut..

Veldig glad for innspill!

Bockclou
Gremlin

Post by Bockclou » Thu Aug 22, 2013 8:59 am

Lurer litt på vis EIrusk + Kayazy + en Demolisher (Girded før Kayazy) ikke er ett alternativ? Borde fungera veldigt bra i scenario spill.

Med EIrusk borde en Widowmaker Marksman også vara rett vild. Bruk FFE på Marksman, Pow 12 med 3 die range 16 (Switch Hunter).

Supreme Kommandant Irusk (*5pts)
* Demolisher (9pts)
* Sylys Wyshnalyrr, the Seeker (2pts)
Great Bears of Gallowswood (5pts)
Iron Fang Pikemen (Leader and 9 Grunts) (8pts)
* Iron Fang Pikemen Officer & Standard (2pts) - Eller Black Dragon
Kayazy Assassins (Leader and 9 Grunts) (8pts)
* Kayazy Assassin Underboss (2pts)
Winter Guard Infantry (Leader and 9 Grunts) (6pts)
* Winter Guard Infantry Officer & Standard (2pts)
* 2 Winter Guard Infantry Rocketeers (2pts)
Kovnik Jozef Grigorovich (2pts)
Winter Guard Mortar Crew (Leader and Grunt) (3pts) - Kan byttes mot Epic Eyriss
IF Kovnik (2pts)
Widowmaker Marksman (2pts)

Skjønner denna listan kan vara litt svag mot High arm.
I must break you. - Ivan Drago

ulrik
Juggernaut

Post by ulrik » Thu Aug 22, 2013 9:25 am

Bockclou wrote:Skjønner denna listan kan vara litt svag mot High arm.
Ser bra ut for meg. Battle Lust + charge tar det meste, og med så mange modeller (IFP, Kayazy for ikke å glemme Bears) får du charget noe en eller annen gang. 2 bjørner med battle lust tar en heavy, eller en 3-4 pikemen.

Skulle gjerne hatt pikemen og Demolisher, men dessverre har jeg ikke det. Mot alt annet enn eFeora er IFP upåvirket av blast damage (de brenner dessverre ganske bra), og en Demolisher er jo knall til scenario med arm25 og bulldoze. Girded på kayazy er knall, men igjen, eFeora. Hvis jeg kjører en IF-liste, så må den andre tåle Judicator (og electroleap). Tror ikke Kayazy har så mye å gjøre i den matchupen.

Bockclou
Gremlin

Post by Bockclou » Thu Aug 22, 2013 10:27 am

pVlad + 11 berserkers ;) Borde funke med eFeora
I must break you. - Ivan Drago

ulrik
Juggernaut

Post by ulrik » Tue Aug 27, 2013 11:53 pm

Prøvde pSorscha frys-og-skyt liste i dag mot Kaboom. Virket sånn tålelig bra, nøytraliserte Vengers og Daughters of the Flame, og hadde kanskje rodd i land en scenarieseier hvis jeg hadde featet i siste runde (eller kanskje blitt tråkket flat av Force Hammer + Jack uansett, hvem vet). Brukte Rifle Corps, men sånn jeg spillte dem (opp og conteste sone) hadde de vært bedre som WGI. Siden det tross alt er WGI-modeller jeg har er det sikkert bedre også. Tror de kan funke selv uten Joe, Freezing Grip gjør underverker for rat5. Så da har jeg kimen til et dobbelt Sorscha-oppsett:

pSorscha +5
Destroyer 9
Sylys 2
Reinholdt 1
WGI 6
UA 2
2 Rocketeers 2
Nyss Hunters 10
Great Bears 5
Alexia 5
Aiyana & Holt 4
eEyriss 3
Mortar 3

47

eSorscha +6
Decimator 9
Spriggan 10
War Dog 1
WGI 6
UA 2
2 Rocketeers 2
Kovnik Joe 2
Kayazy Assassins 8
UA 2
4 Mechaniks 2
Mortar 3
Gorman 2

43

Sliter med å fylle listene, særlig eSorscha sin...

Også usikker på hvor Bears gjør seg best. pSorschalista er den som er svakest på å ta rustning, men tenker å bruke eSorscha hvis alvorlig panserknekking står på programmet. I tillegg er jeg bekymret over at jeg ikke har noe egentlig svar på de gode colossalene (Stormwall, Judicator, Mammoth) - har punch til å ta dem ut, men de kan fort skyte i stykker store deler av lista.

havard
Juggernaut

Post by havard » Wed Sep 18, 2013 9:43 pm

Jeg antar at eSorscha vil være ditt førstevalg mot gators pga risikoen for å møte Maeloks ARM-buff.

Skal vi se ... hva ville eSorscha-lista di gjort mot Rask? WG death star ville vel ryddet effektivt opp i Posse på featrunden, men jeg vil anta at featet ville bli en runde forsinket pga Rasks eget feat - antakelig nok til å unngå annen skyting enn mortaren? (Eller vil du da bare vente med det til endgame?)

Etter det er gatorgutta tryggest i melee, men da ville de kanskje løpe inni Assassins, som vil overleve i hopetall neste runde pga def 18-19, minifeate og charge inni neste unit med gators mens bakre rekker tar seg av den første? Rask ville kunne fjerne infanteriskjermen med warbeasta i neste rekke, bare for å fjese Decimatoren (som allerede har fjernet en gatorman i runden) og Spriggan som antakelig ikke vil ha gjort noe fornuftig før nå. ... Så blir det kanskje Maelok som bør fjese henne allikevel da?

De siste poengene dine kunne kanskje synkes i en unit til?

Captain_Cutthroat
Gremlin

Post by Captain_Cutthroat » Tue Jan 14, 2014 8:53 pm

Butcher eller Karchiev og Behemoth løser alt :P

Post Reply

Return to “Taktikk og lister”