Irish Masters kamp referat

Råd om listebygging, taktiske genistreker og skitne triks

Moderator: vizier87

Ironclad
Wraith Engine

Irish Masters kamp referat

Post by Ironclad » Mon Mar 10, 2014 7:24 pm

Da er jeg hjemme igjen og skal prøve å få ned noen ord om mine runder.

Vil først si at det var en fantastisk helg i Dublin. Det sosiale var supert, irer er veldig trivelige og imøtekommende.
Venuen var helt grei med kort vei til en 7-11 type sjappe og med en pub rett over veien :p

Siden Masters formatet er 3 lister som jeg aldri har tenkt på spurte jeg Jonas om vi kunne Dojoe frem noe som ville fungere i det formatet. Det vi kom frem til er følgende:

Cpt Victoria Haley
* Hunter
* Gallant
* Squire
Journeyman
* Hunter
ATGM
* Dude
Rangers
Forgeguard
Rhupert
Eiryss 2
Stormcaller
Taryn

En all-commers liste som skal kunne knekke Skorn bricks ala Xerxis og annet Shield Wall rask.
Er ikke kjempeglad i Menoth lister med mange Jacks.
Er heller ikke super mot mange beist med veldig høy ARM, men er spillbar.

Cpt Kraye
* Stormwall
* 3 x Minute Men
* Squire
Journeyman
Black 13
Strangeways
Goreman
Aiyana & Holt
Rangers

All-commers liste nr 2 som er skrudd mer mot å kunne ta Menoth lister med mange jacks ala Feora 2.
Skal droppes i matchups der høy base ARM er et behov
Er kanskje minst glad i å møte på Retribution, men skal være spillbar.

Cpt Caine (2)
* Centurion
* Squire
Journeman
ATGM
* Dude
Runewood
Boomhowlers
* Murdoch
Forgeguard
Ragman
Rangers
Stormcaller
Reinholdt
Pendrake

Sliter litt mot høy ARM ala Xerxis bricks og troll infanteri spam med høy ARM mange bokser.
Hovedsaklig der for å kunne ta Morvhanna(sp?) 2 og bør kunne droppe Legion og Circle heavies rimelig enkelt.
Er ikke voldsomt glad i å møte Krueger 2 men er spillbar.

Det hele startet på Gamers World, en av de lokale spillsjappene. Da jeg kom dit sto pågikk det 5-6 spill med et par bord ledig. Jeg spilte litt watchmachine før en veldig trivelig australiener ved navn Peter spurte om jeg ville ha et øvingsspill.

Vi lekte Masters og så på listene til hverandre. Han spiller Skorn og droppet Xerxis noe jeg hadde regnet med så jeg droppet Haley 1.
Vi spiller Incursion siden det er lett :p
Kort fortalt så flytter han opp aggressivt som alle gjør med Xerxis.
Han camper 1 bak en maks enhet Centrati med Defenders Ward. Tiberion står 2" til venstre for Xerxis og en Sentry er på høyre side.
2 maks Arcuarii har hver sin flanke med 2/3 min Incindiari spredd rundt.

Begge huntere har 2 FOC
Jeg går haley opp så Xerxis er i CTRL området, kaster TB og popper feat.
Taryn går opp og Skyter Shadow Fire skudd på en Centratii.
Tibbers Shield Guarder det neste.
Eiryss går opp og skyter Xerxis av en eller annen grunn og sniper 1 boks (hun fjerner jo ikke Fury...).
Løper en Ranger opp for å male Xerxis.
Etter at støvet har lagt seg så er Xerxis på 2 bokser og han har egentlig ikke mistet så mye annet. Hadde litt kjipe terninger, men sånn er Warmachine.

Et par tre runder senere blir Haley skutt bort av ett eller annet. Greide aldri å nå Xerxis med Huntere da Taryn brant opp i runde 3.
<--- Leif

Ironclad
Wraith Engine

Post by Ironclad » Mon Mar 10, 2014 7:24 pm

Lørdag 08.03.2014 kl 08.00
Vi våkner opp etter å ha sovet i 5-6 timer... Martin Hornáček starta ballet med 2 runder Jaegerbombs, som til slutt ble 7 runder Jaegerbombs. Klokka var da 23.00 fredag kveld.

Runde 1 - Ovolv Winroths Butcher 3
Husker ikke helt hva han hadde men det var noe slik:
Butch
* Spriggan
* Wardog
Bokur
Max Riflecorps
Joe
Eiryss 2
Max IFP
* UA(?)
Widowmakers(?)
Assasins

Jeg vinner initiativet og går først.
Løper opp i posisjon. Eiryss er kanskje litt langt ut venstre.
Han løper alt opp med Butch bak en vegg på 5 camp og Bokuren 2" bak Butch.
Jeg står litt før jeg tenker fuck it, lets go.
Haley går opp, litt for langt skal det vise seg, og er 13.5(?) unna Butch, kaster TB gir Gun Mages Dead Eye og feater.
Huntere har 2 FOC hver.
Løper en ranger i posisjon for å male Butch og greier faktisk å male Bokuren og.
Gun mages går frem slik at 2 rekker Bokuren omtrent på 10".
Thunderbolter Bokur 3" bakover med skudd 1.
Planen var egentlig å Thunderbolte Butch slik at han ikke fikk cover, men fikk the Yips og turte ikke gjennomføre.
Var redd for at dersom jeg dyttet ham 2" så ville ikke Eiryss nå Butch.
Rydder unna noen Riflemen og et par IFP.
Eiryss går opp og trenger 7+ for å strippe FOC'en, triller 5.
Burde egentlig nå ha gjort noe annet med resten men velger å prøve meg men med -8 på skade terningene så gjøre jeg ikke stort når 2 skudd bommer. Huntere trengte 6+ for å treffe.

Butch går over veggen, Energizer og kaster Impending Doom og kløyver Haley i 2.

Burde gått for Thunderbolt!

Runde 2 Incursion - Patrick Long med Doomy 2 beist brick.
Trodde han skulle troppe Madrak 2, han sa etter spillet at han hadde tenkt å droppe Grisell 2 med en Warwagon men turte ikke.
Jeg dropper Haley 1 igjen.

Doomy2
* Mulg
* Rok
* Earthborn
* Axer
* Firetroll
Min Krielstone
* UA
2 enheter Whelps
Janyssa

Er andre spiller i dette spillet mener jeg.
Han løper uansett første runde.
Jeg løper opp 10-11" med alt bortsett fra Haley og greier å nå Rok og Mulg med TB.
Venstre flagg blir borte. Dette er litt viktig siden bricken er på vei mot venstre. Jeg dekker begge flagg med Rangers i B2B og innen 4" av det høyre.

Han går opp videre og legger ut vegg, popper aura og kaster Rush på Axer.
Axer løper og er akkurat innenfor 4" av flagget.

Min runde velger jeg å gi gass så Haley går litt bakover for å gi plass men dekke Doomy med TB, feater og gir Gun Mages Dead Eye. Burde i etterkant ha gitt Taryn Dead eye da Mulg var DEF 14 under TB.
Taryn går opp og skyter Shadow Fire på Mulg, bommer med første, treffer med andre.
Rangers løper for å sende en Danger Dan innenfor 5" av Doomy.
Gun Mages rydder unna hele Krielstone enheten bortsett fra UA'en samt legger endel skade på Doomy.
Doomy camper vel 1 eller 2 tror jeg. Det er uansett for lite og 4 Hunter skudd senere må Doomy gjøre en tough roll. Han triller 6...
Har igjen Eiryss og muligens Journeyman som kan nå ham.
Eiryss går og pinker Doomy for 1, ny tough roll som han ikke klarer.

VICTORY!
Last edited by Ironclad on Tue Mar 11, 2014 10:05 pm, edited 3 times in total.
<--- Leif

Ironclad
Wraith Engine

Post by Ironclad » Mon Mar 10, 2014 7:25 pm

Runde 3 Fire Support (tror jeg??) - Siskey! med Kreoss 3

Møter podcast kjendis Siskey fra Overload Online podcasten. En superhyggelig motstander og kjempehyggelig fyr.

Han velger Kreoss 3 med noe ala dette:
Kreoss 3
* Reckoner
* Templar
* Scourge of Heresy
* Hierofant
Maks kavaleri
Maks Flameguard
* UA
3 Wracks
2 Vassals
Min Choir
Reclaimer

Jeg spiller Kraye lista mi.

Jeg skyter bort det meste av Flameguard som han så flytter foran Vengers slik at de ikke kommer skikkelig frem.
Jeg får blind ut på Scourge etter en litt heldig diviation.
Kiss går på Reckoner som blir skutt opp av Holt, B13, Minutemen og Stormwall.
Jeg legger ut en pod foran Templaren og går en Minuteman foran Scourge.

Han går opp bak en vegg og feater med Kreoss, legger +2 skade buffen sin på Templar, Warpath på seg selv. Han har feil allokert 3 FOC til Templar egentlig, da Reclaimeren ikke rekker frem til Scourge. (Reclaimer er ganske full av sjeler...).
Templar trampler over pod'en som dør og trigger Warpath som gjør at Templaren kommer frem til Stormwall.
Templaren gjør ikke rare skaden på Stormwall og Siskey glemmer beat back på det første slaget. Han går 1" nærmere Kraye med det andre slaget.

I min runde rydder jeg bort resten av Flameguard og begynner å score poeng med Rangers.
Stormwall slår 5 ganger på Templaren men gjør ikke altfor mye skade på den.
Minute men begynner å rydde unna Vengers som løp opp i forrige runde.
Gorman får Blind på en Venger og Templaren ved å sikte på en Pod som jeg plasserte mellom de.

Han prøver å slå Kraye som camper 0 over en vegg, men har bare MAT 2 så det går ikke. Han slår en Minuteman i filler.

Jeg bestemmer meg for å feate denne runden for å få Stormwall på Kreoss.
Rangers går først og skader Kreoss endel.
Goreman får en heldig diviation igjen og klipper Kreoss.
Kraye går over veggen for å slå Templaren men gjør ikke stort. Stormwall får Ful Tilt. (Jeg husker ikke om jeg sa at jeg featet men jeg tror jeg glemmer det).
Skal aktivere Stormwall for å charge Kreoss men kommer på at jeg har glemt å feate og jeg vil ikke nå Kreoss uten feat.
Siskey er altfor snill og sier det er greit siden jeg ikke har gjort noe med Stormwall enda.
2 initials senere og Kreoss er ferdig.

SHAMEFULL VICTORY!
Last edited by Ironclad on Tue Mar 11, 2014 10:04 pm, edited 2 times in total.
<--- Leif

Ironclad
Wraith Engine

Post by Ironclad » Mon Mar 10, 2014 7:51 pm

Runde 4 Close Quarters(?) - Dr. Norbert Krueger 2

I den siste runden på lørdag møter jeg den videnkjente Dr. Norbert. Det er vel ikke feil å si at han er hoveddommer i europa og reiser rundt på mer eller mindre alt som er av cons og master turneringer.
Jeg har på dette tidspunktet "bare" rukket å helle i meg 3 pints, eller halvlitere som vi kaller det her. Pint #1 kom da Gerry kom bort til meg mellom runde 3 og 4 å sier: "it's 15 minutes til the next round, pub now!" Har i tillegg forsynt meg rimelig greit av Gerrys Rummi Bears, gummi bjørner med Rom...

Norbert har Morvhanna 1, Krueger 2 og Kaya 2.
Jeg regnet med Krueger 2 siden han hadde spilt alle 3 allerede og legger ut Caine 2 da jeg føler Kraye lista mi mister endel når Minutemen har RNG 0" i hans CTRL området.

Korte highlits her er: jeg glemmer at Krueger 2s feat flytter modeller 3".
3-4 Forgeguard charger 2 Gatormen mens resten venter litt bak. Dvergene klarer ikke CMD check og er livredde i de påfølgende 3 rundene.
Hans Nyss har trøbbel med å skyte opp Gun Mages med Blur + Concealment og/eller Cover men jeg taper attrition der sakte men sikkert pga 3" flyttet nevnt over.

Bestemmer meg for å gjøre et forsøk på å myrde Krueger 2 på turen da jeg har fått tilbake SPD, men har glemt å flytte en dverg som står i veien for Caine slik at jeg kan ikke gå for Charge 10" + RNG 7" siden han har Stormwall oppe.

I min påfølgende tur greier jeg å flytte unna dvergen, Charge min egen Squire men glemmer å feate på den.
Må skyte opp en Gorax som Norbert har satt i veien for Caine. Krueger sitter på 2 (Stormwall 3 + Lighting Strike 2).
Gorax har igjen 1 boks når jeg sitter på 4 eller 5 FOC og ettersom jeg har 2 min igjen av min tid må jeg bare gå for det.
Etter at jeg er ferdig har Krueger igjen 2-3 bokser og jeg har klokket meg selv.
DEFEAT

Etter dag 1 er jeg 2-2 som jeg egentlig er fornøyd med. Stang ut i et par runder som i all hovedsak er min egen feil og en altfor snill Siskey gjør at jeg ikke kan klage.

Klokka er nå rundt 8 og vi går på pub. Vi har en pub for oss selv frem til de stenger i 12-1 tida og vi trekker videre.
Kl 04-04.30 finner Gerry, Phil og jeg en taxi hjem, vekker opp hele huset og faller i seng.
Kvelden var helt genial, folka er som nevnt veldig sosiale og artige.
Joakim Rapp, som vinner hele greia er med hele kvelden!
Last edited by Ironclad on Tue Mar 11, 2014 9:23 pm, edited 2 times in total.
<--- Leif

Ironclad
Wraith Engine

Post by Ironclad » Mon Mar 10, 2014 7:51 pm

Dag 2, Runde 5 Balance of Power(?) - Harry Cullen Darius.
Første runde skal starte kl 11.00 og vi greier å være der ca 10.45...
Kuppelhue er ikke så ille, men jeg føler meg rimelig kvalm så jeg presser i meg en sammich med egg & bacon + kaffe.

Husker ikke hva Harry hadde, mener det var Haley 1, Darius + ett eller annet.
Lista hans er noe slik:
Darius
* 2x Centurion
* Squire
Journeyman
Reinholdt
2 x Steelhead Halberdiers
Max Forgeguard
Alexia 1
(5 poeng jeg ikke husker).

Vinner initiativ og går først. Scenarioet er en zone i midten og 2 flagg på hver side halv opp på hver halvdel.
Høydepunkter er:
Han jammer opp Risen og Halbs mens jeg TB'er og skyter opp Risen & Halbs som forer Alexia.
Han plasserer 11 og 12 risen i to runder.
Planen min er å spare featet til Eiryss får los på Darius, som camper 4-5 FOC hver runde.

Gigatabben jeg gjør er å oppdage en tur for sent at jeg kunne skutt Fortify av den ene Centurionen, featet og dyttet bort eller drept det han hadde i zona.
Prøver det turen etterpå men glemmer å skyte bort Fortify før jeg aktiverer Gun Mages...
Er for langt unna Darius men jeg har ikke stort annet å skyte på med Hunterne mine og de greier å skyte bort 9-10 bokser på Darius.

I sin tur skjønner han hva Eiryss er i ferd med å gjøre, men han har allerede aktivert Darius og han har bare Junior igjen. Han kommer innenfor 5" og booster for å trille 12+ noe han greier og Eiryss er borte.

Jeg begynner igjen å få svært lite tid igjen på uret og må bare be til terninggudene om at de lar meg trille høyt.
Darius camper 5 FOC, jeg kan få 2 Huntere og 1 dverg på ham.
Hunterne gjør vel 3 skade hver mener jeg å huske så dvergen som triller skade -13 må slå voldsomt hardt. 21+ eller noe hadde vel slått i stykker toalettskåla, men jeg triller 13 akkurat.
DEFEAT

Runde 6 Destruciton - Adam Fox og Rask
Adam er en ny veldig trivelig motstander dog noe nærvøs tror jeg av en eller annen grunn.
Listene hans er Maelok(sp?), Rask og Barnabas.
Regnet med at han ville droppe Rask og jeg dropper Caine 2.

Lista hans er noe slik:
Rask
* 2x Swamp Horror
* Bull Snapper
3x Gatormen Posse
Wrongeye & Snapjaw
Swamp Gobbers
(Sikkert noe mer?)

Jeg velger side denne gangen, og tar siden der jeg kan stå i Cover utenfor Kill Box.
Han har Gators spredd over hele linja med beist i midten.
Han feater i sin tur 2 og selv om Boomhowlerne mine får skutt på mange gators så sliter de med å treffe ting. Får ikke inn Rangers da de skal hjelpe til med å fjerne en av Posse enhetene.
Jeg glemmer å sjekke hvor langt Snapjaw er fra der jeg vil Gate Crashe Caine bak veggen.
Snapjaw bommer heldigvis på alle sine angrep...
Taper attrition så jeg posisjonerer for en assasination. Planen min er å gi Caine Beast Lore for å skyte bort Swamp Horroren han bruker for å dekke Rask.
Dette vil fungere svært dårlig da Swamp Horrors tar 1 mindre terning fra Ranged Attacks...
Jeg gir Gun Mages Beast Lore i stedet og etter litt kreativ bruk av Thunder Bolt + litt flaks med Push avstand og en Gun Mage som skyter inn i nærkamp så greier en Gun Mage å få los på Swamp Horroen og dytte den slik at det er en 5 mm glippe til Rask.
Rask står i en sky med 3 Fury men har en Ranger innen 5" av seg.
Går opp med Caine og vurderer veldig hardt om jeg skal kaste True Shot, en brainfart og 4 to-hit kast under 6 senere og Rask sitter på 1 boks...
Har igjen 2,5 min på klokka og prøver å dekke Caine med en Squire, som ikke får plass til å komme helt frem.
Innser at Junior kan nå Rask, går 6" til siden og måler LOS, som er god inntil Adam minner meg på at Squiren jeg så flott løp opp blokker LOS til Rask.
Junior hadde trengt 11+ men i stedet får Caine en Paralysis harpun i låret og blir spist av en Swamp Horror.
ANNOYING DEFEAT!

Gikk 2-4 noe jeg hadde forventet så jeg er ikke veldig skuffet.
Spillmessig har jeg litt uflaks i et spill, ganske uflaks i et spill, en snill motstander, feilvurderer situasjonen i 2 spill. Gjør det meste riktig i den andre runden min, burde kanskje valgt en annen liste men jeg tror Haley er grei mot Madrak 2 og Grissel 2.

Møtte bare flotte folk der borte og oppfordrer sterkt til at alle blir med neste år.
De skal med stor sannsynelighet bytte lokaler til noe som er større og håpet er vel at det skal være bar der.
Last edited by Ironclad on Tue Mar 11, 2014 10:04 pm, edited 1 time in total.
<--- Leif

SevenSins
Thorn

Post by SevenSins » Tue Mar 11, 2014 5:46 pm

Oooh godsaker, var bel snilt av sisky det skal sies :wink:

Ironclad
Wraith Engine

Post by Ironclad » Wed Mar 12, 2014 5:30 pm

SevenSins wrote:Oooh godsaker, var bel snilt av sisky det skal sies :wink:
Ja det var det. Nå skal det sies at jeg prøvde 3 ganger å si at det var min feil etc. Viste til og med at Stormwall bare kunne charge 13" uten featet men han insisterte.

Glemte faktisk å måle reach fra de 13" så det kan faktisk hende at jeg kunne nådd ham uten feat, Kreoss hadde Templaren som slo på Kraye i sitt CTRL området så men det husket jeg ikke da.
Uansett hadde jeg nok sikkert glemt å måle Reach fra Stormwall så jeg hadde nok tapt det spillet, var litt over gjennomsnittlig stressa på det tidspunktet :p
<--- Leif

SevenSins
Thorn

Post by SevenSins » Wed Mar 12, 2014 8:04 pm

Høres jo ut som det var good times all over, gode motstandere og utfordrende spill alt som hører til :)

Post Reply

Return to “Taktikk og lister”