35pts Retribution of Scyrah - Ny til Warmachine

Råd om listebygging, taktiske genistreker og skitne triks

Moderator: vizier87

Dagowit
Ghetorix

Re: 35pts Retribution of Scyrah - Ny til Warmachine

Post by Dagowit » Thu Nov 20, 2014 9:36 am

DyHex wrote:Vil jeg rive meg i håret fordi Ret er krevende å spille eller fordi de har mangler? :P
Ret er den nyeste faktion (bortset fra Convergence) og har ikke lige så mange valg som de "store" faktioner i Warmachine, men med de sidste to bøger føler jeg egentlig at Ret er kommet godt med. Det eneste de mangler er mere Pathfinder og multi-wound Infantry til at holde soner...

Men alle nye spillere river sig i håret. Warmachine er et spil hvor en enkelt taktisk fejl i runde 2 gør at man taber spillet i runde 5, og det er ikke altid let at gennemskue den slags når man er begynder. Retribution er også en af de mere taktisk krævende (men morsomme) faktioner, så det er vanskeligt at konstruere en "axe to face"-hær der kan spilles effektivt uden grunding kendskab til reglerne og egne modeller.
DyHex wrote:Eller en skikkelig skyte liste. Hva med heavy rifle team og stormfall archers?
Stormfall Archers er generelt alsidige og fornuftige. Heavy Rifle Teams er næsten aldrig de points værd du betaler for dem. Det ene spil ud af 8 hvor terningerne er med dig er Heavy Rifle Team en god investering men de har alt for lav RAT/POW til at være en lige så stor trussel som f.eks. en Mage Hunter Assassin til samme points.
Min personlige holdning er at Heavy Rifle Team hører hjemme i Theme Forces der udnytter dem og så muligvis kun i pVyros' Dawn's Talon...
DyHex wrote:Blir det for lite med kun MHSF, er en nødt til å ha to store units?
Nej, men generelt får du mere for dine points med store Units end en masse Solo'er. Nu har du 2xStormfall Archers i listen, og selv om det tektisk set er to enheder, så mener jeg at de tæller som din store Unit nr. 2.

Der er en frygtelig masse skyderi i din liste. Man fristes næsten til at anbefale Ravyn som Warcaster i stedet for Kaelyssa...

DyHex
Greylord Outrider

Post by DyHex » Thu Nov 20, 2014 12:18 pm

Ah skjønner :) Det kommer det vel sikkert flere modeller etterhvert og for å fylle på hæren. Ellers så liker jeg taktikk avhengige hærer som straffer en hvis en gjør feil. Må bare lære meg spillet og figurene å kjenne :p Kan jo ta litt tid.

Vel, da blir det i hvert fall ingen Heavy Rifle Team på meg. Selv om figurene er utrolig kule!
Dagowit wrote:Der er en frygtelig masse skyderi i din liste. Man fristes næsten til at anbefale Ravyn som Warcaster i stedet for Kaelyssa...
Fristende som i at jeg burde eller at det er hipp som happ? Hun virker sterkere enn Kaelyssa profil messig. Men Kaelyssa har kanskje litt bedre spells? Snipe virker jo særs bra i kombinasjon med Stormfall Archers, får de jo en range på 16" med brutal shot og med Snipe 20". Med mindre Snipe spellen og attack typen ikke stacker?

Ellers virker jo Featen hennes Fire Storm som en temmelig brutal combo å ha i en skyteliste som den jeg har.

Hvis jeg endrer til Ravyn, er det noen endringer jeg burde gjøre på listen jeg postet?

Takk for svar! Lærer masse av dere :D
Magnus
- Retribution of Scyrah

Oguleth
Juggernaut

Post by Oguleth » Thu Nov 20, 2014 2:58 pm

Ville vurdert Aiyana og Holt istedenfor Sniperne; Kiss hvis det er noe virkerlig tøft, og Magical Weapons hvis trenger skyte på incorporal eller Menothjacks, eller ting som har windwall oppe osv.

Og Holt kan jo skyte nok selv for to ghost snipere nesten..

DyHex
Greylord Outrider

Post by DyHex » Thu Nov 20, 2014 4:18 pm

Så noe slikt?

Ravyn, The Eternal Light
* Phoenix (10pts)
* Sylys Wyshnalyrr, the Seeker (2pts)
Mage Hunter Strikeforce (Leader and 9 Grunts) (8pts)
* Mage Hunter Commander (2pts)
Stormfall Archers (5pts)
Stormfall Archers (5pts)
Lady Aiyana & Master Holt (4pts)
Mage Hunter Assassin (2pts)
Arcanist (1pts)

41/41 (35+6) WC: 1/1 WJ: 1 BE: 0 S: 3 U: 4

Ellers har Ravyn, Sylys og Phoenix'n magical attacks fra før.
Magnus
- Retribution of Scyrah

DyHex
Greylord Outrider

Post by DyHex » Thu Nov 20, 2014 8:38 pm

Ellers, vil ikke Ghost Snipers sine Deadly shots kunne fungere for å plukke Solo's og vanlig infanteri modeller uavhengig av hvor høy ARM de har da de som regel ikke har mer enn et liv uansett? Så trenger kun å treffe for å ta ut modeller. Eller har jeg misforstått?
Magnus
- Retribution of Scyrah

Oguleth
Juggernaut

Post by Oguleth » Thu Nov 20, 2014 9:20 pm

De aller fleste solos har 5+ bokser, så du må skyte med begge to på samme med Deadly Shot for å ta ned en med fem bokser - og mange solos har lav armor så et treff er mer enn nok med vanlig POW så deadly shot er å skyte seg selv litt i foten. Grunts i small-based enheter har som regel bare en, cav og medium-base infanteri har som regel 5-8.

Så det kommer vel mest an på om det er noe spesifikt du har tenkt til å ta ut med dem, eller om du vil ha de med fordi de er kule, noe som seff er gode grunner begge to.

DyHex
Greylord Outrider

Post by DyHex » Thu Nov 20, 2014 10:12 pm

Ah daså, da fungerer det ikke like bra nei. Men kan hvert fall ta ut 2 små base modeller reliably hver runde, men det kan vel Holt også..:p Ghost Snipers fungerer vel kanskje bedre enn Holt til å ta ut en arm på en WJ før en sender noe inn i den, hoved våpenet dens eller noe? Også ser de jo kule ut ja! :D Men Digger modellene for Holt og Aiyana og så ikke noe problem der ^^

Antar jeg at det lønner seg å ha Sylys med Ravyn også, slik som med Kaelyssa som Nima påpekte :)

Nima posten jo en liste jeg kunne prøvd å starte med, men har mer lyst på en liste med mer skyting.

Virker siste listen med endringen fra GS til Holt & Aiyana som du foreslo bra, eller ser du noen åpenbare mangler? Jeg lider av fraværende erfaring som sagt.
Magnus
- Retribution of Scyrah

Oguleth
Juggernaut

Post by Oguleth » Thu Nov 20, 2014 11:06 pm

Jeg synes listen ser veldig spillbar ut sånn den er nå. Ganske enkelt å kunne variere lista senere også med enkle bytter (prøve Banshee eller en annen jack istedenfor Phoenix, riflemen+thane istedenfor noe annen skyting osv etc), for å teste ut ting også. Gjelder bare å ikke møte for mye stealth :)

DyHex
Greylord Outrider

Post by DyHex » Thu Nov 20, 2014 11:33 pm

Vel det er bra! :D Lett å bytte ut ting ja, samt Ghost Snipers og hvis jeg har lyst å prøve de ^^ Fordelen med GS over Holt og Siyana er jo at de og har Stealth selv og pathfinder hele tiden, selv om Holt og Siyana kan få stealth når de er B2B. Samt Ravyns veil of mists fungerer vel bra i kombinasjon med GS?

Sliter sikkert en del mot stealth men har jo en noe som kan treffe det og, teppe bombe med Stormfall archers f.eks. Phoenix har jo og en AOE. Ravyn kan få AOE. Men det er vel kanskje ikke nok? Hvilke hærer består typisk av mange stealth units/solo's?
Magnus
- Retribution of Scyrah

Oguleth
Juggernaut

Post by Oguleth » Thu Nov 20, 2014 11:55 pm

Det verste er lister med Shadow Pack - som eKaya og eLylyth - hvor det er masse beist med stealth som teppebombing ikke er noen god løsning mot, eller masse Bane Thralls (eller Knights med occultation), hvor pow 6 blast ikke er like spenstig.

Men det er vel marginalt hvor mange harde countere det er, men vil være skikkelig ille når man møter dem.

DyHex
Greylord Outrider

Post by DyHex » Fri Nov 21, 2014 12:01 am

Tenker jeg merker det raskt hvordan det er å møte en liste med masse stealth den dagen det skjer :p

Når jeg måtte ha kommet meg så langt og fått malt ferdig og spilt en del games hadde det vært kult å prøve en Arcantrik Force Generator i kombinasjon med Ravyn i en 50pts liste :) Har du prøvd det? Les litt på nettet om den, og ikke veldig mange har så mye positivt å si om den.
Magnus
- Retribution of Scyrah

DyHex
Greylord Outrider

Post by DyHex » Fri Nov 21, 2014 4:34 pm

Så.. 15pts, 25pts og 35pts :p Vet ikke om mindre versjoner av den endelige 35pts lista fungerer like bra. Men er jo de jeg får testet først i hvert fall. Så ender jeg forhåpentligvis med god kjennskap til 35pts lista før jeg kommer så langt :)

15pts: 21/21 WC:1 WJ:1 S:2 U:1
Ravyn, The Eternal Light
* Sylys Wyshnalyrr, The Seeker 2pts
* Manticore 8pts
Mage Hunter Strike Force 5pts (small)
* Strike Force Commander 2pts
Mage Hunter Assassin 2pts

25pts: 31/31 WC:1 WJ:1 S:2 U:3
Ravyn, The Eternal Light
* Manticore 8pts
Mage Hunter Strike Force 5pts (small)
Stormfall Archers 5pts
Stormfall Archers 5pts

35pts: 41/41 WC:1 WJ:1 S:3 U:4
Ravyn, The Eternal Light
* Phoenix 10pts
Mage Hunter Strike Force 8pts (large)
Stormfall Archers 5pts
Stormfall Archers 5pts
Lady Aiyana & Master Holt 4pts
Arcanist 1pt

Men blir nok noen battlebox slag på klubben før noe av det her :)
Magnus
- Retribution of Scyrah

DyHex
Greylord Outrider

Post by DyHex » Sat Nov 22, 2014 12:40 pm

Å skalere lista opp til 50pts var ikke så veldig vanskelig, 15 poeng mer bare. Men det blir en del soloer hehe :p

50pts: 56/56 WC:1 WJ:1 BE:1 S:6 U:4
Ravyn, The Eternal Light
* Phoenix 10pts
Arcantrik Force Generator 10pts
Mage Hunter Strike Force 8pts (large)
Stormfall Archers 5pts
Stormfall Archers 5pts
Lady Aiyana & Master Holt 4pts
Arcanist 1pt
Arcanist 1pt
Ghost Sniper 2pts
Ghost Sniper 2pts

Fikk jeg alle modellene jeg har lyst på inn i lista! :)
Magnus
- Retribution of Scyrah

everlasti
Thorn

Post by everlasti » Mon Nov 24, 2014 3:36 pm

Mitt forslag er at du spiller Retribution, og tester på egenhånd. Eneste muligheten for å lære modellene. Men, jeg kan peke i riktig retning. Så langt min retning er den riktige?!?

Hold deg unna listen:
Gorgon (5pts)
Heavy Rifle Team (Leader and Grunts) (2pts)
Nayl (2pts)

Gorgon (5pts)
5 pts jack som kan Force Lock, og Kinetic Grip. Med ARM 16 def 12. Er veldig kjedelig.

Heavy Rifle Team (Leader and Grunts) (2pts)
Light Artillery reglen gjør dem VELDIG dårlige.

Nayl (2pts)
Hvis du klarer å finne en god måte på å bruke ham, fortell gjerne meg og. 2pts solo i Retribution, the faction of great 2 pts solos, faller Nayl av.

Gode Solos i Retribution:
Arcanist (1pts)

Arcanist er det nærmeste du kommer til "et must".

Dawnguard Destor Thane (4pts)
Veldig bra i noen situasjoner, spesielt bra med Ravyn feat.

Eiryss, Mage Hunter of Ios (3pts)
eEiryss er neste like mye et must som Arcanisten. Men fortsatt mange lister uten henne. Vel verdt å se på reglene hennes, eller som at hun kan jobbe for deg, mens din motstander spiller henne.

Ghost Sniper (2pts)
3 pts og dmg, og du bestemer hvor. Veldig bra i par av 2, sliter lit alene. Dermed koster denne egentlig 4 pts mener nå jeg.

House Shyeel Magister (2pts)
Fantastisk solo, 2 pts for en d6 slam, regardless og size! Han her er full av flotte regler.

Houseguard Thane (2pts)
Retributions Jesus, gir Houseguard enten +2 move, eller se stealth . Denne er også veldig nærme et must.

Sett 2 sånne på bordet, og se din motstander offre mye for å drepe dem, hvis du treffet, så kan du potensielt drepe hva som helst.

Hvis du vil spille Ravyn, så sines jeg du skal se på Discordia, som din prime jack, eller evt, Elare og Hyperion.

Casters: 1/1Points: 50/50Ravyn, Eternal Light (*6pts)
* Discordia (10pts)
Houseguard Halberdiers (Leader and 9 Grunts) (7pts)
* Houseguard Halberdiers Officer & Standard (2pts)
Lady Aiyana & Master Holt (4pts)
Stormfall Archers (Leader and 3 Grunts) (5pts)
Stormfall Archers (Leader and 3 Grunts) (5pts)
Arcanist (1pts)
Arcanist (1pts)
Fane Knight Skeryth Issyen (5pts)
Ghost Sniper (2pts)
Ghost Sniper (2pts)

Er en god start på listen. Du behøver ikke å bruke denne listen, men den gir en generell standard Retribution liste. Men litt tweak, kan du kjøre den mot alle.

Listen jeg kjører med Ravyn:

Casters: 1/1Points: 50/50Ravyn, Eternal Light (*6pts)
* Sphinx (7pts)
Mage Hunter Infiltrators (Leader and 9 Grunts) (8pts)
Mage Hunter Infiltrators (Leader and 9 Grunts) (8pts)
Elara, Tyro of The Third Chamber (3pts)
* Hyperion (18pts)

Det kan lønne seg å se på casters som Lord Arcanist Ossyan og, Kealyssa er fantastisk. Issyria og eVyros krever litt mer, men top lvl casters.

everlasti
Thorn

Post by everlasti » Mon Nov 24, 2014 3:47 pm

DyHex wrote: Men Kaelyssa har kanskje litt bedre spells? Snipe virker jo særs bra i kombinasjon med Stormfall Archers, får de jo en range på 16" med brutal shot og med Snipe 20". Med mindre Snipe spellen og attack typen ikke stacker?
spells som har samme navn stacker ikke. Snipe shot på Archers, stacker ikke med Ravyn snipe.

men 16" Brutal er noe å tenke over.

Post Reply

Return to “Taktikk og lister”