Regler vi glemmer eller forvirres af

Råd om listebygging, taktiske genistreker og skitne triks

Moderator: vizier87

Dagowit
Ghetorix

Regler vi glemmer eller forvirres af

Post by Dagowit » Mon Feb 06, 2012 10:59 am

Efter Rookie Mistake 3 er der et par regler, som jeg kan huske blev diskuteret. Jeg tænkte at det muligvis er fornuftigt at samle dem et sted, så vi alle kan prøve at huske dem i fremtiden.

1) Hvis en Trooper er uden for CMD range må modellen vælge Full Advance eller Run imod lederen. Kommer den inden for CMD efter Full Advance kan den tage sin Action. Husk at 'Full Advance' (på trods af det misvisende navn) kan være alt imellem 0" og SPD".
Hvis en model er uden for CMD når enheden er færdig med at aktivere får modellen øjeblikkeligt -2 CMD og må tage et CMD check eller flygte (denne del glemmer jeg altid). Dette CMD check påvirker ikke den del af enheden som er inden for CMD.

2) Tough trigger på Disabled og de fleste 'remove from play'-effekter trigger på Boxed. Snacking, Hellmouth etc. ignorerer altså ikke Tough.

3) Tramples kan være en hvilken som helst afstand fra 0" op til SPD+3". Efter Errata 2012 må du Trample over en del af en models base for at få et angreb på den (før var det tilstrækkeligt at komme i kontakt med basen).

4) Power Attacks: Afstand for Throws måles fra basekanten af den model som kastes (altså ikke den som kaster).
Lights kan foretage Throw og Headbutt Power Attacks, men ikke på modeller med en større base end dem selv.

5) True Sight ignorerer ikke LOS (eller Cover) - så ingen angreb igennem skov eller skyer (i modsætning til Eyeless Sight).

6) SR 2012 giver points for de modeller som er blevet dræbt, så hvis du spiller imod feats eller evner der bringer modeller tilbage fra de døde (eksempelvis Morvahna med Regrowth eller Alexia and the Risen) så husk at få points for alle de modeller du har slået ihjel - muligvis 2-3 units!

7) En rettelse: Unit + UA tæller som en enkelt enhed når du tæller points (jeg havde misforstået SR 2012 og påstod hårdnakket at UA gav separate points - undskyld!).

8) (Til os Circle-spillere) Light Cavalry får +2 MAT på Charge Attacks. Vortex på Druids giver -2 på alle angreb (ikke kun melee).

Skriv endelig hvis der er flere ting vi bør huske!

Ironclad
Wraith Engine

Post by Ironclad » Mon Feb 06, 2012 11:21 am

Ikke mange ganger jeg opplevde dettei helga, men det skjer ofte:
* Husk at en modell må charge i en rett linje og kan ikke charge over andre baser.

Er man usikker så bør man ikke røre modellen som skal utføre chargen men pause tida og bruke en annen base og skyve den frem for å se om det går.
<--- Leif

Kaptajn Congoboy
Archangel

Post by Kaptajn Congoboy » Mon Feb 06, 2012 11:53 am

Dagowit wrote: 1) Hvis en Trooper er uden for CMD range må modellen vælge Full Advance eller Run imod lederen. Kommer den inden for CMD efter Full Advance kan den tage sin Action. Husk at 'Full Advance' (på trods af det misvisende navn) kan være alt imellem 0" og SPD".
Hvis en model er uden for CMD når enheden er færdig med at aktivere får modellen øjeblikkeligt -2 CMD og må tage et CMD check eller flygte (denne del glemmer jeg altid). Dette CMD check påvirker ikke den del af enheden som er inden for CMD.
La oss dobbeltsjekke den her (dvs det med at trooperen som er Out of Command må ta en CMD check eller flykte) her neste gang en av oss har boka i hånda. Jeg begynte plutselig å tvile litt.
-Kaptajnen

Dagowit
Ghetorix

Post by Dagowit » Mon Feb 06, 2012 1:33 pm

Jeg mener at have set reglen om at flygte i går, men det er absolut fornuftigt at dobbeltchecke alt hvad jeg påstår - som vist ovenfor husker/læser jeg ikke rigtigt hver gang :oops:
Edit: Det ser ud til at jeg kan huske denne gang. Primal s. 71 under "Out of Formation".
Ironclad wrote:Husk at en modell må charge i en rett linje og kan ikke charge over andre baser.
Er jeg i tvivl om jeg støder på en base undervejs, holder jeg målebåndet 'lodret' i stedet for 'vandret' som normalt (for at undgå at skygge for baser og modeller) - gerne med min mostanders hjælp. Dette gør at man både kan måle maksimal afstand for charge og samtidig flytte basen langs en ret linje. Man kan evt. måle på siden af basen hvor front/back arc alligevel er markeret når man begynder at flytte modellen.

Det minder mig om: Ghostly er ikke Incorporeal. Husk at Ghostly kun gør at modellen kan flytte igennem terrain men ikke andre modellers baser (folk tror ofte at min Pureblood kan komme frem uanset hvad de stiller i vejen, men sådan er det ikke - i alt fald ikke før Mohsar har kastet Curse of Shadows).

Husk at Slams (i modsætning til Charges) er 'directly towards' så man altid må flytte direkte imod centrum af den model man angriber. Angriberen må inden for 0,5" af målet for at udføre et Slam, også selv om modellen har Reach! Hvis der er mindre end 3" imellem modellerne flytter målet sig ikke, men man får stadig angrebet og dermed mulig skade (specielt relevant for Counter-Slams).

Og hermed afsluttes "the Circle light guide to Power Attacks" for denne gang :)

Dagowit
Ghetorix

Post by Dagowit » Mon Mar 05, 2012 11:25 am

Et par ting der blev slået op i går:

1) Du kan afbryde Advance på din Warcaster for at måle CMD ("at any time for any reason") men ikke måle andet end dette og melee range under Movement (alt som er beskrevet som "at any time during a unit's activation" kan f.eks. ikke måles før du er færdig med at flytte modellen).

2) Det er tilladt at have flere spells på samme model men kun én Animus eller Upkeep Spell ad gangen.
(Dette betyder at Animi med RNG: SELF også forsvinder hvis du benytter en ny Animus, så man kan f.eks. ikke placere flere 4" skove med Wild Growth fra Circle's Woldwarden - og skoven forsvinder i øvrigt hvis modellen der satte den skydes af Eiryss)

Dagowit
Ghetorix

Post by Dagowit » Thu Mar 08, 2012 12:04 pm

Så var det min tur til at forvirre mig selv (over noget som egentligt er logisk):
Linear Obstacles giver Cover eller Concealment baseret på hvad materiale de består af (f.eks. Cover for mure og sten, Concealment for buske).

Vi diskuterede også om model A kan angribe B hvis den har line of sight (LoS) men angrebet går "igennem" model C (altså at model C står i vejen der hvor A reelt måler melee range). Dette er tilladt da der blot står under melee attacks at man kan angribe modeller i LoS og melee range (der står ikke at din melee range må måles der hvor du rent faktisk har LoS).

Pjolterbeist
Juggernaut

Post by Pjolterbeist » Thu Mar 08, 2012 12:54 pm

We again had the question about whether you get Cover from standing behind (not in) a Wreck marker. And the answer is: You do gain Cover.

http://privateerpressforums.com/showthr ... reck+cover
<-- Christian Tellefsen. Code games. Play games.
Currently playing Guild Ball Fishermen, also got Cygnar and Trollbloods.

Pjolterbeist
Juggernaut

Post by Pjolterbeist » Thu Mar 08, 2012 1:04 pm

Dagowit wrote: Vi diskuterede også om model A kan angribe B hvis den har line of sight (LoS) men angrebet går "igennem" model C (altså at model C står i vejen der hvor A reelt måler melee range). Dette er tilladt da der blot står under melee attacks at man kan angribe modeller i LoS og melee range (der står ikke at din melee range må måles der hvor du rent faktisk har LoS).
This is correct, the melee range is measured independently from the LOS. So, as long as you have LOS, and the bases are within 2", you can hit with reach.

http://privateerpressforums.com/showthr ... e-of-Sight

Pjolterbeist
Juggernaut

Post by Pjolterbeist » Thu Mar 08, 2012 1:08 pm

You can't run (or fail a charge), and then use Reform. So no 15" move for my Sword Knights :(

http://privateerpressforums.com/showthr ... rification

Dagowit
Ghetorix

Post by Dagowit » Thu Mar 08, 2012 1:42 pm

Tak for tilføjelser, Pjolterbeist, jeg husker ikke alt. Faktisk glemte jeg følgende detalje:

Når du vælger Aim må du ganske korrekt 'forfeit movement' men det betyder reelt bare at du vælger at Advance 0". Ting (som Admonition) der trigger efter endt Advance vil derfor aktivere selv om du ikke flytter din model.
EDIT: Nej, link'et siger det modsatte. Admonition trigger ikke hvis modellen ikke har en Advance, hvilket den ikke har efter Forfeiting Movement!

Inspireret af Pjolterbeists grundige research:
http://privateerpressforums.com/showthr ... Admonition
Last edited by Dagowit on Sun May 20, 2012 11:50 am, edited 1 time in total.

Eisenhorn
Juggernaut

Post by Eisenhorn » Fri Mar 09, 2012 12:18 am

Vil det si at hvis jeg skyter en jack med min pistol wraith. Slik at den for Death chill (model hit must forfeit movment or action) så er det ingen aiming bonus?

Interesangt :roll:
Advarsel! Dyslexi kan ha sniket seg inn i innlegget. (eller denne signaturen)

Cricel Xmas

Min nettbutikk Frozenforge.com

Ironclad
Wraith Engine

Post by Ironclad » Fri Mar 09, 2012 7:18 am

Eisenhorn wrote:Vil det si at hvis jeg skyter en jack med min pistol wraith. Slik at den for Death chill (model hit must forfeit movment or action) så er det ingen aiming bonus?

Det stemmer det, man kan ikke oppgi noe man ikke har for å få en bonus.
<--- Leif

Templar
Wraith Engine

Post by Templar » Fri Mar 09, 2012 10:24 am

Eisenhorn wrote:Vil det si at hvis jeg skyter en jack med min pistol wraith. Slik at den for Death chill (model hit must forfeit movment or action) så er det ingen aiming bonus?

Stemmer, samme gjelder også under eHaley sitt feat
Mr Everblight!

SevenSins
Thorn

Post by SevenSins » Sun Mar 11, 2012 2:20 pm

Et par andre ting å huske på:
lights KAN headbutte større modeller, men får -2 på hit

slam er vel også halv distanse mot større modeller

Templar
Wraith Engine

Post by Templar » Sun Mar 11, 2012 6:18 pm

SevenSins wrote:Et par andre ting å huske på:
lights KAN headbutte større modeller
Dette stemmer ikke, står i reglene for head-butt "A model cannot head-butt a model with a larger base" så lights kan ikke gjøre det på en heavy.
Mr Everblight!

Post Reply

Return to “Taktikk og lister”