Regler vi glemmer eller forvirres af

Råd om listebygging, taktiske genistreker og skitne triks

Moderator: vizier87

haraldtorvatn
Trencher

Re: Regler vi glemmer eller forvirres af

Post by haraldtorvatn » Fri Feb 19, 2016 10:01 pm

Spørs vel hva man mener med slammes. De kan være målet for et slam-angrep, de blir bare ikke slammet av det.

Ordlyden er "Cannot be ... slammed..."

Olannon
Haley

Post by Olannon » Fri Feb 19, 2016 10:34 pm

Ordlyden var slik ja, men den ble endret via errata. Nå lyder den som følger:
A colossal cannot be moved by a slam
Litt utenfor spørsmålet, men viktig distinksjon.
Jarle Svendsrud

www.courageofcaspia.com

Oguleth
Juggernaut

Post by Oguleth » Sat Feb 20, 2016 6:45 pm

Angående hva man må gjøre under sine turer når det er kort tid igjen - hva er et minimum for meaningful activation? Etter det jeg har fått med meg er det krav at man skal spille på en måte som gjør at man kommer nærmere en seier som ikke er på klokka. (Så å aktivere ting og så forfeite er greit hvis man vinner på CP på slutten av sine runde, men ikke ellers).

Ta et scenario; to spillere har igjen under 2 min på klokka, den ene leder 1-0 på cp, og trenger to turer med dominering for å vinne, som sansynligvis ikke vil skje. Personen som har 0 CP vil kunne score lett 1 poeng, men vil også trenge 2 runder for å vinne på CP, som også er usasynlig.

Er det greit hvis begge bare løper ting for å blokkere og ikke angriper ting for å vinne via scoring? Må man angripe for å gjøre en innsats for å vinne? Og hva er nok "innsats" for at det isåfall skal være meningsfult forsøk på å vinne? Charge, slå et, ikke kjøpe angrep ok?

Olannon
Haley

Post by Olannon » Sat Feb 20, 2016 7:27 pm

Jeg tror den regelen er utdatert. Den nye regelen er vel at en tur minimum må vare 15 sekunder tror jeg.
Jarle Svendsrud

www.courageofcaspia.com

Vradchuck
Wraith Engine

Post by Vradchuck » Sun Feb 21, 2016 2:32 pm

Kom opp noe i dag å. Hvis en bruker drag til å dra ett beast med flight som står bak feks en infanterimodell. flyr den da over? Eller stopper den når den toucher infanterimodellen.

Pinkt 2: Kan man charge når man er enganged? Man får jo så klart en free strike.

Punkt 3: hestene til bane knights, de kan kun gjøre impact hits? Je kan itte slå med de i nærkamp? Det er det kun light cav som kan?
Marius

Green is the new everything

Templar
Wraith Engine

Post by Templar » Sun Feb 21, 2016 4:45 pm

Vradchuck wrote:Kom opp noe i dag å. Hvis en bruker drag til å dra ett beast med flight som står bak feks en infanterimodell. flyr den da over? Eller stopper den når den toucher infanterimodellen.

Pinkt 2: Kan man charge når man er enganged? Man får jo så klart en free strike.

Punkt 3: hestene til bane knights, de kan kun gjøre impact hits? Je kan itte slå med de i nærkamp? Det er det kun light cav som kan?
1. Den stopper når den rører infanterimodellen

2. Jupp (regner med at du mener charge ut av melee?)

3. Stemmer det, bane knight hestene kan bare gjøre impact attacks.
Mr Everblight!

haraldtorvatn
Trencher

Post by haraldtorvatn » Sun Feb 21, 2016 9:40 pm

Noen kavallerimodeller har regelen "Combat Rider", de som har den regelen kan bruke mounten til å angripe i sin combat action med så fremt de ikke har gjort et chargeangrep.

Dagowit
Ghetorix

Post by Dagowit » Sun Feb 21, 2016 11:09 pm

Oguleth wrote:Angående hva man må gjøre under sine turer når det er kort tid igjen - hva er et minimum for meaningful activation? Etter det jeg har fått med meg er det krav at man skal spille på en måte som gjør at man kommer nærmere en seier som ikke er på klokka. (Så å aktivere ting og så forfeite er greit hvis man vinner på CP på slutten av sine runde, men ikke ellers).

Ta et scenario; to spillere har igjen under 2 min på klokka, den ene leder 1-0 på cp, og trenger to turer med dominering for å vinne, som sansynligvis ikke vil skje. Personen som har 0 CP vil kunne score lett 1 poeng, men vil også trenge 2 runder for å vinne på CP, som også er usasynlig.

Er det greit hvis begge bare løper ting for å blokkere og ikke angriper ting for å vinne via scoring? Må man angripe for å gjøre en innsats for å vinne? Og hva er nok "innsats" for at det isåfall skal være meningsfult forsøk på å vinne? Charge, slå et, ikke kjøpe angrep ok?
Normalt er det fuldt acceptabelt ikke at angribe eller forfeite movement og/eller action. Hvis du føler at din modstander misbruger det kan du kalde på en dommer (hvis dommeren er mig bliver svaret at det er helt ok så længe man aktiverer hver unit hver for sig - ikke noget med at sige "resten forfeiter movement og action").
Olannon wrote:Den nye regelen er vel at en tur minimum må vare 15 sekunder tror jeg.
...med mindre du vinder på CP samme runde!
Husk også at tjekke CP hvis den ene spiller klokker sig selv. Der var en del der ikke havde læst reglerne for Deathclock før NM...
Last edited by Dagowit on Sun Feb 21, 2016 11:17 pm, edited 1 time in total.

Dagowit
Ghetorix

Post by Dagowit » Sun Feb 21, 2016 11:16 pm

Vradchuck wrote:Kom opp noe i dag å. Hvis en bruker drag til å dra ett beast med flight som står bak feks en infanterimodell. flyr den da over? Eller stopper den når den toucher infanterimodellen.
Som Templar skrev ovenfor, så stopper modellen fordi Flight specificerer "Advance" og derfor kun fungerer når modellen foretager en sådan. Drag/Push o.l. er ikke defineret som Advances.

Eisenhorn
Juggernaut

Post by Eisenhorn » Mon Feb 22, 2016 2:19 pm

Dagowit wrote:
Som Templar skrev ovenfor, så stopper modellen fordi Flight specificerer "Advance" og derfor kun fungerer når modellen foretager en sådan. Drag/Push o.l. er ikke defineret som Advances.
Dette gjelder også phatfinder :P modeller i rough terreng. Man har bare pathfinder på sin activation så ting som pusher model i rough terreng uten for deres activation pusher bare halvparten.

Eksempler på slike evner er:
EKruger feat (push 3 inch)
Force bolt (d3 push)
Butcher3 sin drag spell (5inches towards this model)

Exempler på push evner som ikke brytere seg om rough terreng:
Galleon sin harpun ( any distanse towards this model)
Advarsel! Dyslexi kan ha sniket seg inn i innlegget. (eller denne signaturen)

Cricel Xmas

Min nettbutikk Frozenforge.com

Olannon
Haley

Post by Olannon » Wed Mar 30, 2016 1:13 pm

Rulling av flere kast samtidig: Vi ruller ofte deviation og damage branch parallelt med andre kast (henholdsvis avstand og damage), men vi ruller attack rolls og damage rolls separat.

Er det egentlig lov å rulle deviation samtidig med distanse? Hva med damage branch parallelt med damage roll? Kan man rulle attack og damage roll samtidig?
Jarle Svendsrud

www.courageofcaspia.com

Ironclad
Wraith Engine

Post by Ironclad » Wed Mar 30, 2016 1:23 pm

Olannon wrote:Rulling av flere kast samtidig: Vi ruller ofte deviation og damage branch parallelt med andre kast (henholdsvis avstand og damage), men vi ruller attack rolls og damage rolls separat.

Er det egentlig lov å rulle deviation samtidig med distanse? Hva med damage branch parallelt med damage roll? Kan man rulle attack og damage roll samtidig?
Innbiller meg at det ikke står noe sted at man ikke kan gjøre det sånn så lenge man har forskjellige terninger til de ulike tingene.

Vet at det var vanlig i gamle dager når man spilte med Timed Turns

Typisk er å ha en farge for å treffe, en annen for skade og en tredje for kolonne.
<--- Leif

matsemann
Archangel

Post by matsemann » Wed Mar 30, 2016 1:24 pm

WTC document for Clean Play. Punkt 2 er mest relevant, men synes også punkt 1 er fint å huske på.

https://docs.google.com/file/d/0B_LhZF6 ... FGZUE/edit

1. Dice should be rolled in plain sight of your opponent, and he should get the opportunity

to acknowledge the roll before the dice are picked up again. Note that dice with numerals on

them are generally harder to read quickly than those that use pips; keep this in mind when

asking your opponent to acknowledge your roll.

2. If appropriate, the damage location die can be rolled together with the damage roll using

different colour dice. Deviation location and distance can also be rolled together if clearly

declared ahead of the roll. All other rolls should be rolled separately.
Gult er kult

15 min of shame - https://www.youtube.com/watch?v=SkzDfGMDhiA

Olannon
Haley

Post by Olannon » Wed Mar 30, 2016 3:53 pm

Det forklarer hvor praksisen kommer fra. Thanks!
Jarle Svendsrud

www.courageofcaspia.com

Dagowit
Ghetorix

Post by Dagowit » Thu Mar 31, 2016 8:49 am

Olannon wrote:Er det egentlig lov å rulle deviation samtidig med distanse? Hva med damage branch parallelt med damage roll? Kan man rulle attack og damage roll samtidig?
Kun hvis din modstander tillader det. Den (ekstremt nye) officielle politik er som følger:
PPS_Hungerford wrote:Normally players cannot combine die rolls during gameplay. If both players agree, a player can combine die rolls during gameplay (ex: to hit roll and damage roll, AOE distance and deviation, damage roll and column / branch damaged, etc), but this must be explicitly stated and agreed upon by both players. In the case of a dispute where a Judge was not present to witness the explicit agreement, no combined die rolls will be allowed to stand and all die rolls must be rerolled in the correct order.
Dette har været en lang kamp på dommerforummet. Essentielt er alle enige i, at det er helt OK at slå deviation + distance og/eller damage + location samtidigt, men hvis man tillader det generelt kan der blive problemer med evner der tillader re-rolls!

I praksis ville jeg slå begge dele samtidigt. Når du løfter terningerne og siger "rød er damage - grøn er location", så indvilliger din modstander essentielt i at spille på den måde.
Det eneste tidspunkt jeg ville brokke mig er som sagt ved re-rolls, så f.eks. Morvahna2-spillere skal passe på (eksempelvis kunne jeg forsøge at insistere på, at hvis de allerede har slået for location, så har de ikke lov til at tage et re-roll på damage længere).

Post Reply

Return to “Taktikk og lister”