Regler vi glemmer eller forvirres af

Råd om listebygging, taktiske genistreker og skitne triks

Moderator:vizier87

Kaleth Darkblade
Juggernaut
Posts:1494
Joined:Sun Oct 03, 2010 7:20 pm
Re: Regler vi glemmer eller forvirres af

Post by Kaleth Darkblade » Mon Apr 04, 2016 10:45 am

Raskt spørsmål ang martydom og self-sac og free strikes.

Utifra det jeg ser på menoth forum (tar alltid det jeg ser på forum med en klype salt) så ser det ut som at en model som blir disabled gjennom freestrike kan fullføre chargen sin om den blir healet av harby eller f.eks en errant som tar self-sac. Jeg ser ikke noe sted i Disabled regelen som sier at aktiveringen slutter som jeg antok det fungerer.

Jeg ser bare at det står: If 1 or more damage points are healed or removed from a model, it is no longer disabled."

Betyr det at jeg kan bruke harby og errants til å gjøre litt charge/free strike shenanigans?
On the Judi bandwagon

Ironclad
Wraith Engine
Posts:2224
Joined:Tue Oct 13, 2009 8:01 am
Location:Oslo

Post by Ironclad » Mon Apr 04, 2016 10:48 am

Kaleth Darkblade wrote:Raskt spørsmål ang martydom og self-sac og free strikes.

Utifra det jeg ser på menoth forum (tar alltid det jeg ser på forum med en klype salt) så ser det ut som at en model som blir disabled gjennom freestrike kan fullføre chargen sin om den blir healet av harby eller f.eks en errant som tar self-sac. Jeg ser ikke noe sted i Disabled regelen som sier at aktiveringen slutter som jeg antok det fungerer.

Jeg ser bare at det står: If 1 or more damage points are healed or removed from a model, it is no longer disabled."

Betyr det at jeg kan bruke harby og errants til å gjøre litt charge/free strike shenanigans?
Det skal gjøre det så lenge du ikke blir Knocked Down av en eller annne grunn (crit KD e.l.).

Så et spill fra Crucible hvor Brian White gjør akkurat det med en Flame Bringer for å nå et par Croak Raiders.
Flame Bringer må ta Free Strike fra Mulg, men ingen crit.
<--- Leif

Kaleth Darkblade
Juggernaut
Posts:1494
Joined:Sun Oct 03, 2010 7:20 pm

Post by Kaleth Darkblade » Mon Apr 04, 2016 11:10 am

Ironclad wrote:
Kaleth Darkblade wrote:Raskt spørsmål ang martydom og self-sac og free strikes.

Utifra det jeg ser på menoth forum (tar alltid det jeg ser på forum med en klype salt) så ser det ut som at en model som blir disabled gjennom freestrike kan fullføre chargen sin om den blir healet av harby eller f.eks en errant som tar self-sac. Jeg ser ikke noe sted i Disabled regelen som sier at aktiveringen slutter som jeg antok det fungerer.

Jeg ser bare at det står: If 1 or more damage points are healed or removed from a model, it is no longer disabled."

Betyr det at jeg kan bruke harby og errants til å gjøre litt charge/free strike shenanigans?
Det skal gjøre det så lenge du ikke blir Knocked Down av en eller annne grunn (crit KD e.l.).

Så et spill fra Crucible hvor Brian White gjør akkurat det med en Flame Bringer for å nå et par Croak Raiders.
Flame Bringer må ta Free Strike fra Mulg, men ingen crit.

Så om du har noe som i tillegg stopper KD, som Menoth har en del av, så er det good to go.

Takker!
On the Judi bandwagon

Ironclad
Wraith Engine
Posts:2224
Joined:Tue Oct 13, 2009 8:01 am
Location:Oslo

Post by Ironclad » Thu Jun 16, 2016 7:51 am

Ny versjon, nye spørsmål!

Journeyman Warcasters har følgende regel:
Battlegroup Controller: This model is not a warcaster but has the following warcaster special rules: Battlegroup Commander, Focus Manipulation, Power Field and Spellcaster...

I Prime under kapittelet Warcasters & Focus har Power Up egen overskrift og har følgende settning: Warjacks are empowered by the mere presence of their controlling warcaster on the battle field...

Det står videre: ... with a functional cortex in a battlegroup that is in its controller's control range....

Jeg antar at Journeymen har Power Up regelen men det er ikke helt klart for meg hvorfor i følge reglene.

halp?
<--- Leif

Olannon
Haley
Posts:5843
Joined:Sat Feb 11, 2012 2:12 pm

Post by Olannon » Thu Jun 16, 2016 11:50 am

Jeg skjønner hvor forvirringen kommer fra pga wordingen warcaster som du siterer, Leif. Hvis det gjør det enklere kan du heller se på beskrivelsen under hva som skjer i de forskjellige fasene:
Warjacks power up. Each warjack in a battlegroup that
has a functional cortex and is within its controller’s
control range gains 1 focus point. A warjack with a
crippled cortex or no cortex at all cannot power up
and does not gain this focus.
Seksjonen du siterer er rett og slett litt klønete. Det virker som om PP har forsøkt å differensiere focus-based controllers og marshall-based controllers men i farten har de utelatt junior warcasters ettersom deres regler eksplisitt sier at de ikke er warcasters.

In any case: Beskrivelsen over er tydelig.
Jarle Svendsrud

www.courageofcaspia.com

Dagowit
Ghetorix
Posts:1560
Joined:Thu May 12, 2011 3:52 pm

Post by Dagowit » Thu Jun 16, 2016 1:54 pm

Ironclad wrote:Jeg antar at Journeymen har Power Up regelen men det er ikke helt klart for meg hvorfor i følge reglene.
Det er ikke spor klart ifølge reglerne. Vi ved at meningen er at Journeymen har Power Up fordi Jason Soles har sagt det på PP-forummet, men reglen kunne bestemt være skrevet bedre (release errata?).

everlasti
Thorn
Posts:915
Joined:Fri Sep 02, 2011 1:37 pm

Post by everlasti » Fri Jun 24, 2016 10:57 pm

Kan BE få mirage? Evt. out of activation move/place?

SevenSins
Thorn
Posts:822
Joined:Tue Feb 10, 2009 11:39 pm
Location:Oslo

Post by SevenSins » Sat Jun 25, 2016 7:27 am

everlasti wrote:Kan BE få mirage? Evt. out of activation move/place?
Massive regelen sier at de ikke kan bli pushed, knockdowned eller stationary, så joda place og moves burde gå fint. Som før mao.

Ironclad
Wraith Engine
Posts:2224
Joined:Tue Oct 13, 2009 8:01 am
Location:Oslo

Post by Ironclad » Thu Jun 30, 2016 10:38 am

http://privateerpressforums.com/showthr ... ost3591563

Kort fortalt så gjelder ikke Gang og Flank mot modeller man ikke kan være enganged med.
<--- Leif

Sverre
Thorn
Posts:946
Joined:Wed Mar 09, 2005 8:35 pm

Post by Sverre » Thu Jun 30, 2016 11:06 am

Så UTROLIG latterlig!
Blue moon over the Nightmare Empire
#DennyWillHaveSnuggles

Olannon
Haley
Posts:5843
Joined:Sat Feb 11, 2012 2:12 pm

Post by Olannon » Thu Jun 30, 2016 11:16 am

Hvorfor er det latterlig? Han sier jo spesifikt at dette er tiltenkt fra playtesting.
Jarle Svendsrud

www.courageofcaspia.com

matsemann
Archangel
Posts:3192
Joined:Tue May 03, 2011 3:00 pm
Location:Oslo rock city

Post by matsemann » Thu Jun 30, 2016 11:21 am

Rent logisk gir det jo masse mening. Når man sparker noen som ligger nede så får man ikke mer futt fordi han tjukke ved siden av deg også sparker....
Gult er kult

15 min of shame - https://www.youtube.com/watch?v=SkzDfGMDhiA

Ironclad
Wraith Engine
Posts:2224
Joined:Tue Oct 13, 2009 8:01 am
Location:Oslo

Post by Ironclad » Thu Jun 30, 2016 11:21 am

Olannon wrote:Hvorfor er det latterlig? Han sier jo spesifikt at dette er tiltenkt fra playtesting.
Man må jo egentlig bare tro på det, men en kan vel begynne å lure ettersom den samme formuleringen forhindret modeller å charge modeller man ikke kan engage.
<--- Leif

Olannon
Haley
Posts:5843
Joined:Sat Feb 11, 2012 2:12 pm

Post by Olannon » Thu Jun 30, 2016 11:31 am

Jeg tror du blander begrepene litt, Leif.

Dersom modell A har modell B i sin melee range så vil modell A være "engaging" mens modell B vil være "engaged". Selv om en modell ikke kan være "engaged" kan fortsatt andre modeller være "engaging" den modellen, slik jeg har forstått det.

Er det en regel som sier at dersom man ikke kan "engages" så kan heller ikke motstander "være engaging med deg"? I så fall bortfaller logikken over men jeg kan ikke huske å ha lest dette. Med logikken over vil charges være lovlig (fordi wordingen her er "engaging") mens gang ikke vil fungere mot modeller som ikke kan være engaged.
Jarle Svendsrud

www.courageofcaspia.com

Ironclad
Wraith Engine
Posts:2224
Joined:Tue Oct 13, 2009 8:01 am
Location:Oslo

Post by Ironclad » Thu Jun 30, 2016 11:44 am

Det er i hvertfall errata på vei ifm charging ref: http://privateerpressforums.com/showthr ... ta-Threads

Tråden om man kan charge KD og Stationary modeller: http://privateerpressforums.com/showthr ... ost3591549
Darklegacy wrote: This line in charge is being changed from:
If a charging model ends its charge movement without engaging its charge target, it has made a failed charge.
to this:
If a charging model ends its charge movement without its charge target in its melee range, it has made a failed charge.
<--- Leif

Post Reply

Return to “Taktikk og lister”