Troll og atter troll!!

Maling, battlereports og selvpromotering

Moderator:vizier87

Øystein
Archangel
Re: Troll og atter troll!! (Nå også med Minions)

Post by Øystein » Tue Dec 22, 2015 10:33 am

Ja, Rok har jo ikke reach...
Han burde ha det...
Mvh
Øystein Berg

Ironclad
Wraith Engine

Post by Ironclad » Tue Dec 22, 2015 12:06 pm

Jeg innbilte meg at Slag koster 3 poeng, men jeg må ba blingsa noe voldsomt!
Øystein wrote: Godt forslag. Testet Earthborn for første gang på lørdag i pGrissel-lista mi. Der er det nok en del å hente, ja..

Kan gjøre et enkelt bytte i Doomshaper3-lista, med Røk mot Earthborn. Da får jeg også et helt poeng til overs å leke meg med :P
Enten det eller Dire Troll, som gjør at du enten må droppe Whelps eller noe annet.

Litt av grunnen til at jeg innbiller meg Slag kan være ok er at Ravagores plutselig ikke er så farlige lenger, men da er kanskje Pyre bedre siden nesten all Legion og en god del Menoth skyting er Fire basert.

Jeg hadde muligens prøvd:

Doomshaper3 +3
-Mulig 12
-Røk 11
-Earthborn 10
-Axer 6
-Pyre troll 5
Janissa 3
Krielstonebearers (min) 3
+UA 1
Troll whelps 2

Det blir litt en smaksak mellom det å bytte Røk mot Earthborn vs Dire Troll.
Mulg blir bedre inn i Caine og andre castere med DEF 16+ :p
<--- Leif

Øystein
Archangel

Post by Øystein » Tue Feb 02, 2016 1:53 pm

Hei. Evigheter mellom hver gang jeg poster noe her, men får forsøke meg på en liten oppdatering. (Bloggen har for min egen del uansett vært fin for å komme ordentlig i gang).

Hva har skjedd siden sist? Dessverre ikke så mye spilling som jeg skulle ønske, men litt har det blitt. 4 turneringer, inkludert NM, samt noen kamper på klubben, gjør at jeg vel har spilt mellom 30-40 kamper siste halvåret.

Synes selv jeg begynte å få dreisen på Grissel1-lista mi, klassisk MM-list med dobbel warders, champions, Skaldi, krielstone, og litt attåt var etter hvert forbausende gøy å spille. Har også malt opp og snust litt på Doomshaper3. Sterk liste uten tvil, men kjenner at den fort blir litt statisk for meg, så forsøker å lage to lister for turneringsspill uten Doomshaper3 (hvis jeg klarer).

Grissel1-lista mi før errataen kom:

Grissel1: WB+5
- Dire troll bomber 10
- Troll impaler 5

Fell caller 3

Trollkin Warders 8
Trollkin Warders 8
Trollkin Champions 10
- UA: Skaldi 3
Krielstone bearers 3
- UA Elder 1
Nortkin Fire eaters 4

Totalt: 55 poeng

Dette var en liste som var gøy å spille attrition med og sterk på scenarioer. Slår knallhardt fra seg på feat, har en god ranged trussel med bomberen, som også er veldig god i nærkamp. Ikke den mest utfordrende lista å spille ift. triks og synergier, men mye å flytte på, gjør at man må konsentrere seg med denne lista også.

Som sagt, etter at den nye errataen kom i januar, fikk Grissel1-lista mi seg en skikkelig smell da warders mistet weaponmaster, og etter en test-kamp med dobbel warders, er det bare å erkjenne at det må større endringer til enn det jeg forsøkte. Konklusjonen min er at 2 warders-enheter ikke er verdt 16 poeng, rett og slett.

Lista jeg har testet var følgende:

Grissel1: WB+5
- Dire troll mauler 9
- Storm troll 5

Fell caller 3
Stone Scribe Chronicler 2
Victor Pendrake 2

Trollkin Warders 8
Trollkin Warders 8
Trollkin Champions 10
Krielstone bearers 4
- UA Elder 1

Tanken var at denne lista skulle virke nogenlunde likt som den forrige. Mauler-animusen gjør at flere Warderers kan få +3 strength, som sammen med krielstone effektivt vil si 14 eller 16 i str+pow, avhengig av om battle-driven er i effekt eller ikke. Det fungerer i og for seg, men 2 enheter blir for mye her. Blir rett og slett for puslete.

Tilbake til tegnebordet...
Mvh
Øystein Berg

Øystein
Archangel

Post by Øystein » Tue Feb 02, 2016 2:28 pm

Har satt sammen en ny Grissel1-liste som jeg håper skal kunne utføre de samme oppgavene og funksjonen som tidligere. Den forrige var morsom å spille (i alle fall for meg), og håpet et at denne gir samme spilleglede.

Grissel1 (v3):

Grissel1: WB +5
- Pyre troll 5
- Storm troll 5

Fell caller 3
Trollkin champion hero 3
Trollkin champion hero 3

Trollkin Champions 10
Trollkin Champion 10
Trollkin Warders 8
Krielstone bearers 4
- UA: Elder 1

Er veldig usikker ift. War beasts. Får teste litt, og se hva jeg ønsker. Dire troll mauler eller earthborn er også et godt alternativ som jeg ser det. Kanskje bedre? Må teste litt.

Har også gått til anskaffelse av en ny warlock og ny liste som jeg er spent på å teste ut.

Grim Angus: WB +6
- Troll impaler 5
- Dire troll bomber 10

Fell caller 3
Victor Pendrake 2

Burrowers 6
Scattergunners 8
- UA: Standard + officer 2
Croak raiders 8
Croak raiders 8
Nortkin fire eaters 4

Totalt: 56 poeng

Dette er en ganske annerledes liste enn hva jeg er vant med. Mange synergi-muligheter, og flere triks på lager. Grim Angus har en threat range på 18 tommer (SP 6, range 8 + 4 pga Far Strike), og en god assasination-mulighet når han feater, (dersom ting står riktig på bordet). Det blir spennende, for dette har vært noe MM-lista i stor grad har manglet, så blir moro med en ny dimensjon for meg.

Impaler er god her, (kombinert med knock down børsa til Grim Angus, gjør det nok at mange castere må spille forsiktig og defensivt).

Croak raiders og Northkin fire eaters blir bra sammen, hvis de kommer frem, og kombinert med beast lore-regelen til Victor Pendrake, gir dette en økt trussel for motstanderens war beasts. (Tror uansett Victor Pendrake er bedre i denne lista enn i forrige MM-liste, da jeg ser for meg at beast lore er bra med skyting, spesielt ceoak raiders. (Se forrige post). Han er nok litt match up-avhengig, men han koster bare 2 poeng, det får jeg forsøke å ta meg råd til).

Burrowers er moro, og ganske bra med fell caller (de treffer jo ingenting med melee attack 4, så viktig å få boostet denne).

Det jeg er mest spent på er scattergunners. Med UA blir de tilsynelatende lettere å spille med (i hvert falll på papiret). Tanken er at de kommer som en bølge nr 2, bak resten og kan skyte sprayene sine igjennom mine egne tropper uten å skade de.

Det jeg er mest usikker på i lista er bomber. Kunne godt tenke meg axer (for rush, og økt threat-range på Grim Angus), og witch doctor + swamp gobbers for å beskytte Grim Angus litt. Får teste litt forskjellig, men tror nok at axer skal inn i lista, i stedet for bomber. (Bør være skyting nok i denne lista).

Det er planen min fremover. Spille med disse to listene, og dersom det viser seg at de ikke passer sammen, ikke er morsomme, ikke fungerer eller jeg ikke er god nok til å spille med de, skifte ut en av de med en Doomshaper3-liste… (Håper å slippe).

Det er all teori-synsinga for nå. På tide å få testet teoriene mine litt i praksis også, så det blir neste.
Last edited by Øystein on Wed Feb 03, 2016 7:33 am, edited 1 time in total.
Mvh
Øystein Berg

SevenSins
Thorn

Post by SevenSins » Tue Feb 02, 2016 11:45 pm

Grim lista så veldig lovende ut, men bytt ut bombern ja, tror ikke han trengs der.

Ironclad
Wraith Engine

Post by Ironclad » Wed Feb 03, 2016 8:25 am

Tror Grim er morsom å spille.
Artig trivia om Grim Angus og det er at veldig mye på kortet hans kommer fra en låt av Front 242 som heter Headhunter (navnet på våpenet hans).

Refrenget lyder noe sånn (Ref Metrolyrics

One, you lock the target, two, you bait the line
Three, you slowly spread the net and four, you catch the man.

Vet jeg har hørt folk lovprise Dhunia Knot med Grim 2 og de må vel være bra med Grim 1 og? Puppet Master er kanskje en av de beste effektene i spillet akkurat nå.
<--- Leif

Øystein
Archangel

Post by Øystein » Wed Feb 03, 2016 9:35 am

Dhunia Knot? Skal se nærmere på det...
Mvh
Øystein Berg

Øystein
Archangel

Post by Øystein » Sat Oct 01, 2016 11:32 am

Hei. Mk3 har kommet siden forrige gang jeg postet noe her, noe som betyr nye lister, nye figurer, nye erfaringer og ny moro!

Er personlig veldig godt fornøyd med endringene i mk3, selv om det er skjevheter ute og går ift. fraksjon-balanse, men det bryr jeg meg ikke så veldig mye om. Har drevet med minityrspill såpass lenge til å innse at den problematikken aldri kommer til å bli eliminert - det beste vi kan håpe på er endringer i metaen som følge av errataer og fremtidige minityrutgivelser som gjør at problemet ift. dette blir minimert - i hvert fall mindre...

I mk2 spilte jeg MMM: Grissel1 med masse "udødelig", hardtslående infanteri. Var igjennom både dobbel warders og dobbel champions ++, og brukte generelt lite WB i listene mine. Var gøy i starten - ble smålei etterhvert.

Madrak2 med mye infanteri ser veldig bra ut i mk3, men bestemte meg tidlig for å styre unna infanteritunge lister samt at Madrak2 ser litt kjedelig ut imo, så ville ikke ha han. Jeg hadde også et ønske om å forsøke og få til noe annet enn en typisk "brick"-liste hvis mulig, altså en liste som har potensiale til å få inn en alpha-strike (litt utypisk for troll, men mulighetene i dette spillet er nesten ubegrenset).

Valget falt derfor på Doomshaper2, hovedsakelig pga. featet hans (+3 spd samt gratis charge og power attacks på WB), men også gode spells, hyper regenerering, field marshal: overtake, 1 gratis animus pr. rnd. og 7 fury, gjorde han attraktiv ift. hva jeg var ute etter. (Modellen var også ferdigmalt, men hadde så langt aldri blitt testet).

Første utkastet til 75 poengs liste ble som følger:

Doomshaper2
- Mulg
- Mauler
- EBDT
- Pyre troll
- Axer

Feral geist
Whelps

Krielstonebearers (Max)
- UA
Fire eaters
Fire eaters
Swamp

Måtte male opp en ekstra enhet med fire eaters, resten hadde jeg liggende - perfekt! Har spilt med lista 4-5 ganger på klubben, samt Indian Summer (turnering i Gjøvik) og Invasion (turnering i Kristiansand). Veldig fornøyd så langt, er faktisk ingenting jeg ønsker å endre i lista - svært uvanlig da jeg normalt elsker å sitte og tweake på poengene og leke med kombinasjoner. Lista har noen gode match ups, og noen horribelt dårlige match ups, men den byr også på en assassination-mulighet, noe som har vært en forfriskende endring fra Grissel1-tiden...

Så langt har jeg ikke hatt en liste å paire med denne, jeg har brukt Borka2 og litt ymse rask, mest for å teste litt forskjellig, og fordi Borka2-modellen er helt rå! Det blir jeg fort lei av kjenner jeg, og siden jeg skal på Clog Con i november, ønsker jeg å skaffe meg en seriøs liste nr 2 til da.

Valget har falt på Gunnbjorn med mye skyting. Tror han kan utfylle Doomshaper2 til en viss grad - selv om det nødvendigvis ikke er en "match made in heaven". Gunnbjorn gir meg dessuten stor variasjon i spillestil, noe jeg også setter veldig pris på for min egen del.

Første versjon:

Gunnbjorn
- Runebearer
- Bomber
- Bomber
- Bomber

Whelps
Feral geist
Chronicler

Krielstonebearer (Max)
+ UA
Bushwhackers (Max)
+ UA

Bushwhackers, UA og 2 ekstra bombere ble bestilt og malt opp forrige uke - hadde min første kamp med lista på onsdag. Gjorde meg noen enkle erfàringer så langt: lista sliter mot infanteri-spam (3 bombers burde håndtert det, men er en del Blast damage-immunitet ute og går, så blir litt ensporet), Gunnbjorn må bruke mye fury og er derfor sårbar, Bushwhackers var fantastiske! Kjærlighet fra første runde! De gleder jeg meg til å teste mer.

Basert på erfaringene mine gjorde jeg noen små, men viktige endringer i lista - ut med runebearer og 1 bomber, inn med Pyre trolig 2 x enheter med Fire eaters. Lista ble da som følger:

Gunnbjorn
- Bomber
- Bomber
- Pyre troll

Feral geist
Chronicler
Whelps

Krielstonebearers (Max)
+ UA
Bushwhackers (Max)
+UA
Fireeaters
Fireeaters

Kombinert med Gunnbjorns feat bør fire eaterne stort sett få inn en runde med litt skyting og moro, og bitt ordentlig fra seg. Tror dette er et godt svar på infanteri spam som håndterer blast damage, gir meg mer board control og muligheter ift. å spille på scenario, samt en rekke andre bruksområder. Denne lista har jeg veldig trua på, og gleder meg til å teste ut!

(Har også vurdert Mountain King og troll wagon, men er generelt skeptisk til så store baser, så dropper de i første omgang).

Må også se an om det er nødvendig med Whelps og Chronicler eller ikke, så er litt rom for tweaking fortsatt - det liker jeg :P
Mvh
Øystein Berg

matsemann
Archangel

Post by matsemann » Sat Oct 01, 2016 5:31 pm

Tror du kan klare deg uten whelps selv om jeg digger de enormt. Du får autoboosta skudd med Gunnbjørg som gir deg rom for kunne booste skade på 2-5 targets pr. runde. Du kan kanskje kaste inn en Gobber Chef og ofre en og annen bushwacker om du må bruke mye eller om du dunker løs med Pyre Troll også.
Gult er kult

15 min of shame - https://www.youtube.com/watch?v=SkzDfGMDhiA

Pjolterbeist
Juggernaut

Post by Pjolterbeist » Thu Oct 06, 2016 11:45 pm

Doomshaper 2, min Mk2 - favoritt i trolls! :)
<-- Christian Tellefsen. Code games. Play games.
Currently playing Guild Ball Fishermen, also got Cygnar and Trollbloods.

Post Reply

Return to “Blogger”