Noe er galt med Eriks warhammer!

Maling, battlereports og selvpromotering

Moderator:vizier87

Tunfisk
Ghetorix
Noe er galt med Eriks warhammer!

Post by Tunfisk » Fri Aug 28, 2015 9:15 am

Hei :D

*sett inn generisk og/eller humoristisk setning om hvor kjipt det er at GW ikke lar oss spille warhammer mer, og at warmahordes er den nye vinen*

Siden det er en helt ny verden og alt er spennende, kjenner jeg en trang til å lage en slags blogg om det her. Forvent sporadiske oppdateringer, battle reporta uten bilder, og lange perioder med stillhet, da jeg ikke er særlig flink til disse greiene.

Etter en del om og men, falt valget på protectorate of menoth. En kombinasjon av kule figurer og spennende synergiregler sealed the deal, og i den anledning har jeg faktisk klart å male en figur.

Image
redeemer

Litt kjipt å ikke ha superskarpe bilder, da det ligger noen usynlige timer med blending der, men dere får bare late som om jeg er dødsbra på å male :wink:

Har laget meg et par 50 poengslister også, ikke noe grensesprengende vil jeg tro, men om dere ser noen åpenbare åndssvakheter, er det bare å rope ut.

Liste 1:
pSeverius
-hierophant
-reckoner
-reckoner
-redeemer
Covenant of menoth
Vassal
Rhupert Carvolo
Wracks
Paladin
Paladin
Min choir
Max bastions
Max errants med UA

Liste 2
High reclaimer
-hierophant
-reckoner
-vanquisher
Vassal
Vassal
Reclaimer
Wracks
Knights exemplar seneschal
Min choir
Max holy zealots med UA
Max bastions
Max errants med UA

Dette er ikke noe jeg spiller med om dagen, dette er målet. Ideen er at jeg kan spille disse på turnering.

Har fått spilt tre slag også (vel, to og et halvt hvertfall). Det første var mot med-Menother Christian. Ikke mye å si om dette, vi spilte 25 poeng i fire timer, da det var det første slaget noensinne for oss begge. Tror jeg vant...
Andre var mot Øysteins troll 35 poeng. Jeg sier et halvt slag fordi vi ikke rakk å spille ferdig. Det var tight når vi måtte gi oss, men jeg hadde mistet en jack, og han hadde mistet alt infanteri, så jeg stod i god posisjon til å låse ned beista hans og vinne på scenario.

Tredje og siste var mot Jans troll 35 poeng. Han kom med eHoarluk (heretter kalt Horeluka) og jeg med severius. Et spennende slag hvor vi begge gjorde masse feil, og Jan fikk casterkill noen sekunder før jeg ville vunnet på scenario. Siden jeg ikke har noen bilder, skal jeg ikke kjede dere med detaljene, så kjører bare en rask recap av mine avgjørende feil:

-altfor aggro med reckoner. Kjører den for langt opp på min høyre flanke, og den blir crippled av et digert troll med gønner på ryggen.
-satte severius feil. Hadde han stått tre tommer til høyre, hadde jeg vunnet. Men ble grådig, og satte han der for å kaste spells på digre troll (som ikke drepte dem).
-Ikke en feil per se, men jeg sliter litt med å venne meg til å ikke måle. Alle år i 8.ed WHF luksus har gjort meg lat, og jeg bruker mye tid på å avgjøre avstander (ofte feil).

Anyway, dritmye prat fra meg nå, så jeg skal gi meg. Sleng inn kommentarer om dere har, da blir jeg glad.

Fred og kjærlighet brødre.
Erik Svendsen

Ironclad
Wraith Engine

Post by Ironclad » Fri Aug 28, 2015 9:38 am

Sweet!
<--- Leif

aleksander
Archangel

Post by aleksander » Fri Aug 28, 2015 10:41 am

Gleder meg til å se mer!
Nazreg Moonsinger wrote:
Oh Finland, Finland, Finland... ...the land of 15 power dices, roaming Dragons and never-ending gunlines. There shall armies of 13 models fight for glory, there shall the five armies of doom point their guns at enemies.

Vradchuck
Wraith Engine

Post by Vradchuck » Fri Aug 28, 2015 11:37 am

Vil sjå mye mer Erik, bra jobba så langt
Marius

Green is the new everything

Tunfisk
Ghetorix

Post by Tunfisk » Fri Aug 28, 2015 1:17 pm

Takk for det gutar.

Det kommer mer, vi må bare vente litt. Her er stemningsbilde fra arbeidsplassen som bevis:
Image

Reckoner, bastions og choir er snart klare til litt maling.
Erik Svendsen

Olannon
Haley

Post by Olannon » Fri Aug 28, 2015 2:22 pm

Dette ser veldig bra ut :) Det ser ut som om du i hovedsak holder deg til standardtemaet. Stemmer det?
Jarle Svendsrud

www.courageofcaspia.com

Tunfisk
Ghetorix

Post by Tunfisk » Fri Aug 28, 2015 2:47 pm

I hovedsak, ja. Menofixen over hodet hans er malt med grønne highlights, så det er litt annerledes. I tillegg er det endel blå shading her og der, men det syns ikke med mindre man ser nøye etter, og det er endel av poenget.
Erik Svendsen

Tunfisk
Ghetorix

Post by Tunfisk » Mon Sep 14, 2015 9:52 am

Hei igjen.

Ingen bilder i dag dessverre. Jeg har malt endel, men mesteparten av tida har blitt brukt på liming, basing og andre dølle ting, så ingenting er helt ferdig enda. Som vanlig bærer maletempoet mitt preg av ambisjoner som overskrider evner, og da går det sakte.

Har spilt endel også, mest mot Jarle, så utfyllende rapporter fins i bloggen hans. Jarle er et naturtalent innen miniatyrspill, spiller cygnar, og har klokka inn omtrent 1000 ganger fler slag enn meg, noe som gjør det maksimalt oppoverbakke å spille mot han. Jeg har dermed gått på noen stygge smeller, og en ikke fullt så stygg. Allikevel verdifullt å spille disse slagene, da bratt læringskurve=mye læring. Jarle er også ganske noobvennlig, da han gjerne snakker om hvordan ting kunne vært annerledes.

Skal spille mer i dag, mot Hans og skorne. Jeg håper jeg husker å ta bilder, sånn at jeg kan få laga en batrep. Min list er:

pKreoss
-hierophant
-reckoner
-vanquisher
Vassal
Min choir
Max errants med UA
Max bastions

Som vanlig sender vi lister til hverandre, slik at vi slipper å bruke en time på å forklare hverandre hva listene gjør under slaget. Jeg sendte liste først, og jeg mistenker at Hans tok en spansk en, da jeg fikk en liste hvor halvparten av figurene er immune mot knock down i retur. Oh well, game on!
Erik Svendsen

Ironclad
Wraith Engine

Post by Ironclad » Mon Sep 14, 2015 9:56 am

Hehe, lykke til!
Alltid greit å ha spilt litt i oppoverbakke slik at du vet når du skal droppe liste nr 2 :)

Er forøvrig flott å se så mange Menoth lister uten max Zealots med Monolith Bearer (UA)!
Gud som jeg hater de...
<--- Leif

Tunfisk
Ghetorix

Post by Tunfisk » Mon Sep 14, 2015 10:19 am

De kommer Leif.. De kommer :wink:
Erik Svendsen

Ironclad
Wraith Engine

Post by Ironclad » Mon Sep 14, 2015 10:51 am

Tunfisk wrote:De kommer Leif.. De kommer :wink:
"Bra"

Det slo meg nemlig at den Kreoss lista er et lite mareritt for noen med Zealots i stedet for Bastions.

Plutselig treffe de dømrade POW 14 bombene og det er lite man kan gjøre mot de hvis du er flink til å posisjonere og mini feate riktig. (Normalt i tur 2?).
<--- Leif

Tunfisk
Ghetorix

Post by Tunfisk » Mon Sep 14, 2015 8:56 pm

Har tenkt endel på at jeg burde hatt zealots med UA i stedet for bastions. Egentlig litt synd, bastions er tøffe..
Erik Svendsen

Tunfisk
Ghetorix

Post by Tunfisk » Mon Sep 14, 2015 10:11 pm

Battle report

Spilte et slag mot Hans og skorne i dag, og for en gangs skyld husket jeg å ta bilder (nesten hver runde hvertfall). Tenkte jeg skulle lage en rapport, så uten noe mer dikkedarer, lista til Hans:

Master tormentor Morghoul
-Archidon
-Archidon
-Basilisk Krea
-Molik Karn

paingiver taskmaster

min beasthandlers
max gatormen posse

Min liste er referert til over, tar den en gang til i tilfellet noen lesere er for late til å scrolle:

High exemplar Kreoss
-Hierophant
-Reckoner
-Vanquisher

Vassal

min choir
max errants med UA
max bastions

Hans tok en achievement, og lot meg velge side eller første tur. Den ene siden hadde en hill og et gjerde rett i nærheten av hverandre, og jeg fikk våte drømmer om bastions med def 17, så var valget tatt. Det hadde ikke noe å si, da det viste seg at Hans ikke hadde noe skyting med seg...

Deployment:
Image

Scenario husker jeg ikke hva heter, men det er fra steamrollerpakka. Killbox og to flagg. friendly flagg kan domineres for en CP, fiendtlig kan kontrolleres for en, domineres for to.

Hæren min gikk tyngst på høyre flanke, med Jacks og errants errants i midten.

Tur 1

Hans åpnet showet med å løpe fram, og å legge på diverse spells og animus. Den ene archidonen fikk admonition, og Krea samlet beista rundt seg for å gi dem +2 def og arm.
Jeg gjorde selvsagt mye av det samme, fikk opp defenders ward på errants, og la enliven på vanquisher. Bastions og Kreoss i posisjon bak gjerde rett ved mitt flagg. Errants opp for å bli spist av krokodillene, de tar noen skudd, men gjør ingen skade.

Image
Bildet etter begge spilleres tur en.

Tur 2

Hans flytter seg litt fram med gators, og prøver å lure fram errants. Jeg faller ikke for det, flytter litt fram og skyter ineffektivt en gang til. Hans har gjort en liten blemme, og satt taskmaster helt inntil krokodillene, Som et resultat av dette har vanquisher fått to fokus, og booster et skudd på posse-medlemmet foran. Jeg treffer, booster skade, og dreper taskmaster. tre krokodiller tar fyr. Ganske viktig modell å fjerne, da den gir gatormen immune to knock Down. Vi fortsetter å luremuse mot hverandre. Bastions flytter ut fra bak gjerde, Kreoss kaster def ward på dem (upkeepet altså ikke), og lamentation på seg selv. Deretter charget han en krokodille. Øyemålet var for en gangs skyld på plass, og Kreoss må stoppe inntil flagget. Ett poeng til meg, og jeg er utenfor killbox #flinkgutt
Bordet etter min runde to:

Image Hans 0- Erik 1

Tur 3

Nå begynner ting å skje. Gators charger errants, og slenger dem veggimellom. Beastbobla med morghoul i midten flytter litt fram, og legger på Enrage på begge archidons og Molik. Jeg svarer med å flytte bastions fram i en litt mer truende situasjon, resterende errants og Jacks lager hakkemat av gators. Thresher er gøy 8) Ancillary attack fra vanquisher targeter Molik, og tenner på Morghoul, som transfer skaden uten å tenke seg om. Begge dominerer sine egne flagg denne runden. Nå følte jeg at jeg hadde kontroll, men det skulle selvsagt ikke vare... Bordet etter min tredje:

Image Hans 1- Erik 2

Tur 4

Hans åpner med å charge begge archidons ut av bobla. Den ene tar en stygg free strike som crippler spirit, og kan dermed ikke forces noe videre. Et lite skår i planen, men ikke noe stort problem. Den andre unnslipper uskadet, og charger reckoner. Han får selvsagt Critical Pitch, og pælmer reckoner mot Kreoss. Han treffer perfekt, og Kreoss og to av hans bastion bodyguards er knocked Down. På dette tidspunktet introduserte Hans meg for en fyr som heter Molik Karn.... Han charger ut av bobla etter at Mourghul (eller hvordan man enn staver det forbanna navnet) har rydda opp i errants foran. Molik slår og sidestepper, og står plutselig over Kreoss, det ble stygt...
Bilde etter at Kreoss ble smørt utover matta:

Image

Tap på assassination.

Hva har jeg lært i dette slaget?
-At Molik Karn er helt krise markise.
-Tviler på bastions. Vil gjerne prøve å få dem til å funke, det er dødskule modeller.
-Jeg burde ventet lenger på å flytte defenders ward fra errants til bastions. Hadde jeg hatt fler av dem senere kunne jeg forhindret Molik å komme fram. Posisjoneringen kunne også vært bedre, uten at jeg helt ser hvordan.

For første gang følte jeg at jeg hadde en slags kontroll. Jeg gjorde svært få dumme feil (feil i aktiveringsrekkefølge, glemme regler, glemme å gi ut fokus osv), og det var en veldig deilig følelse.

Litt usikker på hvordan jeg skal ta lista videre til Challenge, det mest ideelle tror jeg ville vært å ta med holy zealots med UA i stedet for bastions. Jeg har et annet alternativ også, som passer bedre til modellene jeg har:

pKreoss
-hierophant
-vanquisher
-reckoner
-redeemer

vassal
covenant

min choir
max errants med UA

Litt lite kropper, og focus starvation er de første tankene som slår meg her, men jeg vet jo ikke. jackene skyter ganske hardt, og med kreoss sitt feat, kan selv redeemer treffe ganske godt.

Tar gjerne imot tanker og innspill :)
Erik Svendsen

Olannon
Haley

Post by Olannon » Mon Sep 14, 2015 10:26 pm

Ok, la oss starte med det som var bra her:

- Du går for hill og deployer bak eget objektiv. Det liker jeg godt og det gjør ting litt vanskelig for Hans ettersom han vil pushe deg og du sakker effektivt ned gamet en del.
- Errants screener fint, du faller ikke for bait e.l.
- Fin posisjon på jacks og relativt ok på heavy hitters
- Ingen "rookie mistake" achievement :D

Problemet er i hovedsak at Skorne kommer frem med the heavy hitters. Jeg vet ikke helt hva listen din kunne gjort med dette. Han shaker jo bare featen din med det meste som betyr noe, som betyr at den gjør forholdsvis lite mot det du egentlig er redd for her. Best case kan du true caster og sørge for autohits på beasts, men jeg er usikker på hvordan du kan sette det opp. Kunne du delayet/screenet battlegroupen hans bedre med counter-charge av heavy hitters på feat? Jeg tenker at Bastions bør ta sikte på å måke inn i senteret hans T3 ish. Målet ditt blir dermed å ha kontroll på gators og ha igjen nok Errants til å screene Bastions etter hans T2 er ferdig. Ville dette vært mulig?

Angående Bastions så tok jeg et raskt søk på discountgamesinc. Jeg fant ingen sololister i USA som har gjort bra med dem nylig, men jeg ser at Polen er fan av dem til WTC. Usikker på om Poland Grunts er første- eller andrelaget men i min erfaring er miniatyrspillere fra Polen solide karer uansett.

Listene ser ut som følger:
The Harbinger of Menoth -5
Crusader +6
Crusader +6
Crusader +6
Choir of Menoth (min) +2
Daughters of the Flame +5
Exemplar Bastions (max) +8
Flame Bringers (max) +10
Knights Exemplar +5
High Paladin Vilmon +3
Gorman di Wulfe +2
Rhupert Carvolo +2
The High Reclaimer -6
Hierophant +2
Vanquisher +8
Choir of Menoth (min) +2
Exemplar Bastions (max) +8
Idrian Skirmishers (max) +10
Idrian Skirmishers UA +3
Temple Flameguard (max) +6
Temple Flameguard UA +2
Visgoth Rhoven & Honor Guard +4
Exemplar Seneschal +3
The Covenant of Menoth +2
The Wrack +1
Vassal of Menoth +2
Eiryss 2 +3
Gorman di Wulfe +2
Rhupert Carvolo +2
Det kan godt hende flere har dem, jeg sjekket ikke. Dette er uansett kun food for thought, hvordan du vil inkorporere dem er umulig å si uten videre playtesting vil jeg tro ;)

Ellers vil jeg gi samme rådet til deg som jeg har gitt flere andre: Ta en titt på Merc soloer og forsøk å spill dem. Selv om Gorman og Eiryss2 er de meste populære og gjør forholdsvis lite mot Hordes så er det mye snækz i denne avdelingen og min oppfattelse er at dette er noe av det tregeste man kommer i gang med å spille.
Jarle Svendsrud

www.courageofcaspia.com

Tunfisk
Ghetorix

Post by Tunfisk » Mon Sep 14, 2015 10:38 pm

Målet ditt blir dermed å ha kontroll på gators og ha igjen nok Errants til å screene Bastions etter hans T2 er ferdig. Ville dette vært mulig?
Litt vanskelig å si. Hvertfall ikke uten å ofre minst en jack til Skorne charges neste runde. Mulig bastions burde vært mer offensive. Det store problemet mitt var Archidons. Hans brukte dem som screening i front, da de er immune mot knock down og flyr ganske langt. Dersom bastions er for langt fram, må de plasseres forsiktig, ellers flyr archidons bare over dem og inn i Kreoss.

Jeg hadde følte jeg hadde kontroll etter mine runder to og tre, men stod for langt fram med Kreoss. Sånn sett flyttet jeg Kreoss fram for tidlig. På den annen side, så hadde jeg ikke fått CP om han hadde stått lenger bak.

Jeg tror det viktigste er å finne en måte å fjerne Molik Karn på. Ser ikke helt hvordan det gjøres uten å miste for mye dog...
Erik Svendsen

Post Reply

Return to “Blogger”