Christians reise til Smogcon Masters 2016! Flaks > Skills

Maling, battlereports og selvpromotering

Moderator:vizier87

Kaleth Darkblade
Juggernaut
Christians reise til Smogcon Masters 2016! Flaks > Skills

Post by Kaleth Darkblade » Mon Feb 22, 2016 2:14 pm

Med tanke på at jeg overrasket de fleste (meg selv inkludert) med en god turnering, så tenker jeg at jeg skal prøve å lage en kort oppsumering av mine 8 kamper i Masters turneringen på Clogcon. Har ikke sett hva de endelige resultanene er enda, så venter jeg fremdeles i spenning.

Takk for støtten jeg fikk i helgen, var veldig gøy for en noob som meg!

To be continued...
On the Judi bandwagon

Kaleth Darkblade
Juggernaut

Post by Kaleth Darkblade » Tue Feb 23, 2016 10:32 am

Mine Lister:

The Harbinger of Menoth - WJ: +5
- Devout - PC: 5
High Exemplar Gravus - PC: 5
High Paladin Dartan Vilmon - PC: 3
Knights Exemplar Seneschal - PC: 3
Nicia, Tear of Vengeance - PC: 3
Saxon Orrik - PC: 2
Orrin Midwinter - PC: 2
Exemplar Bastions - Leader and 4 Grunts: 8
Exemplar Bastions - Leader and 4 Grunts: 8
Exemplar Vengers - Leader & 2 Grunts: 7
Daughters of the Flame - Leader & 5 Grunts: 5
Visgoth Juviah Rhoven & Honor Guards - PC: 4

Anson Durst, Rock of the Faith - WJ: +6
- Hierophant - PC: 2
- Judicator - PC: 18
- Reckoner - PC: 8
- Reckoner - PC: 8
Vassal of Menoth - PC: 2
Vassal of Menoth - PC: 2
Wrack - PC: 1
Gorman di Wulfe - PC: 2
Eiryss2 - PC: 3
Holy Zealots - Leader and 9 Grunts: 6
- Monolith Bearer - Monolith Bearer 2
Choir of Menoth - Leader & 3 Grunts: 2
On the Judi bandwagon

Kaleth Darkblade
Juggernaut

Post by Kaleth Darkblade » Tue Feb 23, 2016 10:34 am

Dag 1. Master Qualifiers.

- Matthias Knöchel - Circle - Kruger2 - Harby
Han hadde Kruger2 og en annen caster jeg ikke kjente. Jeg var trøtt og tenkte at jeg bare skulle droppe Harby da jeg har spilt matchupen en del ganger mot Asbjørn. Det jeg ikke hadde fått med meg er at han hadde K2 med 2x Croaks, en enhet med 3 sinna folk, en stor stein med -def animus og andre morsomme ting. Jeg angret på at jeg ikke leste listene hans nærmere...
Uansett så fikk vi scenario med 3 flag i midten og en skog i midten.

Jeg fikk starte og gjør som jeg pleier i et sånt scenario. Legger denial soloer på hver side, og går for midten, med muligheter for å pushe et flag til. Jeg pusher alt maks opp og glemer å feate, oh oh..
Kampen blir en grindfest hvor jeg lærer nye ting om Circle, men kommer opp i scenario. Jeg har 2 poeng og ser en åpning for å vinne. Men her kommer uerfarenheten fram når jeg ikke har fått med meg at man ikke kan dominere flaggene for 2 poeng. Jeg kommer dermed i en farlig posisjon med harby som jeg må prøve å skjerme med Vengers. Han må til slutt gå for casterkill da jeg kom til å vinne 5-0 i hans tur.
Pga midwinter så blir det 2 croaks og K2 som må prøve å drepe Harby med skyting (Jeg hadde også glemt at k2 kunne skyte ganske bra..). Croaks var nå undead så de brydde seg ikke noe særlig om Awe. En bommer og den andre tar jeg med shieldguard, er mer redd for å brenne enn å få en boosta pow12. Harby overlever med noen få bokser.

Seier til Menoth! Flaks 1 - Skills 0

Ting jeg lærte: Les på listene til motstanderen nøyere, må lære meg scenarione.
On the Judi bandwagon

Kaleth Darkblade
Juggernaut

Post by Kaleth Darkblade » Tue Feb 23, 2016 10:52 am

- Lemmi - Cygnar - Haley2 - Durst
Han hadde H1 og H2. Jeg bestemte meg for å droppe Durst da jeg så at det var mye hordes på turneringen. H2 hadde stormwall, thorn, b13, murder ponies, og div skytesoloer.
Dette var en forferdelig kamp mot en italiener med umalt hær, ikke kunne engelsk noe særlig, var unøye, ikke kunne reglene så godt og ikke hadde malt streker på basene...
Kort fortalt, han fikk mange takebacks av meg, spiket noe så [sensur] på terninger og at modellene hans alltid var på utsiden av blast templates fra judi. Han bruker mye klokke men får grindet meg ned.

Så kommer det verste øyeblikket i noen turneringskamp jeg har hatt så langt, 5 år med warhammerturneringer inkludert.
Jeg ser han har lite tid igjen, så durst løper egentlig bare rundt i sirkler. Jeg har en halv Reckoner igjen med skadet reach arm og han har så og si alt igjen. Han har et minutt igjen og pusher Stormwall med full focus og Templar acc opp mot durst. Han hadde kampen i sin hule hånd, og jeg vurderte å bare takke for meg der og da. Men så kommer den store tabben hans. Han begynner å slå på min ubrukelige Reckoner! Etter at han har drept den så har han 3 sekunder igjen på klokka. Han tar fram terninger og treffer Durst. Men da har han timet ut! Han ruller for skade, men dreper ikke Durst.
Jeg skjønner ikke hvordan i helvette det skjedde, så jeg bare takker for kampen. Jeg er fornøyd og han ser fornøyd ut?

Problemet er at når vi teller poeng, så hopper han over H2 og stormwall og gir meg noen få poeng. Han hadde ikke fått med seg at han hadde timet ut...

Han blir veldig sinna og lei seg, men jeg forklarer til han at han hadde tapt fordi han klokket ut.
Utrolig kjip måte å vinne på, men regler er regler, og jeg kom ikke hit for å gi bort gratis seiere når han driter seg ut.

Seier til Menoth!

Ting jeg læret: Durst sliter mot H2, og at jeg må ikke la folk få for mange takebacks. Flaks 2 - Skills 0
Last edited by Kaleth Darkblade on Tue Feb 23, 2016 4:14 pm, edited 3 times in total.
On the Judi bandwagon

vizier87
Site Admin

Post by vizier87 » Tue Feb 23, 2016 10:55 am

venter i spenning på flere rapporter :)
Trond - 2d6 Administrator

Kaleth Darkblade
Juggernaut

Post by Kaleth Darkblade » Tue Feb 23, 2016 11:11 am

Andy Garrard - Trollblods - Grim1 - Harby

Han hadde Grim1 og Grim2. Tenkte at siden det var trolls, så bare dropper jeg ned Harby baby. Han hadde Glaciar King, noen av de troll spray folka, Burrowers, impaler, fire eaters, og en journeyman lock med Pyre troll. Hadde heldigvis spilt mot grim1 mot Øystein helgen før, så viste ca hva han gjorde.
Vi spilte Recon, noe som jeg vanligvis ser på som et bra scenario for Harby. Jeg pusher opp for å ta scenario, men han får løpt opp sin glaciar king for å tåe scenario. oh noes.. Han feater, men jeg har jammet han godt med daughters og nicia. Jentene gjør som de pleier mot troll, og det er å spise steinene hans. Så kommer min store tabbe (uerfarenheten lenge leve!) Harby står bak sin Effigy og kamper minimalt, jeg tror jeg er trygg. Har jammet GK, har shield guard og cover. Så lærte jeg om en spell som heter Cross country og snipe på GK. I tillegg så mente han (og virket som han hadde rett i forhod til WarRoom) at Gargantuans kan fremeles få aim bonus når de er engaged. Harby går fra å stå utenfor rekkevidde, i cover og stopper han fra å aime, til å bli en stor blink med en shieldguard. Han bommer første skudd med dårlig rulling, treffer andre som Devout tar og treffer siste som får harby ned til 3 wounds!

Vi fortsetter spillet, men han er tydligvis veldig missfornøyd og har gitt opp. Jeg grider ned GK og får tatt sonen. Midwinter stopper han fra å kaste spells og han gir seg i sin neste tur.

Seier til Menoth!

Ting jeg lærte: GK med grim1 er veldig farlig og Harby må stå langt bak. Flaks 3 - Skills 0
Last edited by Kaleth Darkblade on Tue Feb 23, 2016 4:18 pm, edited 2 times in total.
On the Judi bandwagon

Ironclad
Wraith Engine

Post by Ironclad » Tue Feb 23, 2016 11:37 am

Kaleth Darkblade wrote:Andy Garrard - Trollblods - Grim1 - Harby

... I tillegg så mente han (og virket som han hadde rett i forhod til WarRoom) at Gargantuans kan fremeles få aim bonus når de er engaged. Harby går fra å stå utenfor rekkevidde, i cover og stopper han fra å aime, til å bli en stor blink med en shieldguard. ...
Da har dere ikke lest godt nok i War Room.
Det står vitterlig under Colossal Combat Rules... A colossal cannot gain the Aiming bonus while engaged.
(Samme står under Gargantuan.)
Kaleth Darkblade wrote: Flaks 3 - Skills 0
Vet ikke helt om jeg er enig denne stillingen :p
<--- Leif

Kaleth Darkblade
Juggernaut

Post by Kaleth Darkblade » Tue Feb 23, 2016 11:43 am

Ben De Bosdari - Convergence - Lucant - Harby
Han hadde Lucant og Axis theme force. Har spilt mot CoC bare noen få ganger, så jeg følger planen min om å droppe harby krykka når jeg er usikker.
Vi spilte også Destrucion som jeg anser som et bra scenario for Harby.
Husker ikke navn på enhetene hans, men noen små folk med shield wall og reach, noen spray folk, en jack som knocker ned ting og slår hardt, battle engine som er irritende, 2 enheter med engler, 2 ting som får tilbake folk, og en enhet med medium base folk med reach.

Dette ble mer eller mindre en grindkamp hvor hans feat countret min. Jeg holder tingene mine i live, og han fikk sine ting tilbake. jeg fikk tilslutt kontroll på sonen, men hadde ikke mye folk igjen på slutten.
Begge hadde lite tid igjen, men jeg var nå oppe på 3-0 på scenario. Han prøvde å finne en vinkel på harby som måtte opp for å caste cataclysm for å få to poeng turen før. Jeg hadde midwinter som stoppet spells, Gravus som sto i veien og harby campet ekstremt lite.
Han fikk først gjordt veldig mye skade på gravus men han sto på 1 wound på hesten, så begynte han å rulle dårligere, og etter et par martydoms, så sto fremdeles Gravus i veien. Han måtte da kjøre plan B og fylle sonen ettersom jeg hadde 2 min eller noe slikt igjen.
Weponmasters på høyre flanke drepte de få folka i sonen der. Gravus med 2 soultokens som ignorer skjold og shield wall drepte 2 medium dudes, og harby med cataclysm rydder sonen!

Seier til Menoth!

Veldig artig kamp mot en hyggelig fyr. Begge spilte rent og pent, og det var ingen diskusjoner. Var dessuten første kamp hvor jeg følte at jeg ikke hadde dritet meg skikkelig ut og vant på flaks.
Ting jeg lærte: Lucant sin feat countrer harby greit. Drep battle engine så fort som mulig. Flaks 3 - Skill 1
Last edited by Kaleth Darkblade on Tue Feb 23, 2016 4:22 pm, edited 4 times in total.
On the Judi bandwagon

Kaleth Darkblade
Juggernaut

Post by Kaleth Darkblade » Tue Feb 23, 2016 11:46 am

Ironclad wrote:

... I tillegg så mente han (og virket som han hadde rett i forhod til WarRoom) at Gargantuans kan fremeles få aim bonus når de er engaged. Harby går fra å stå utenfor rekkevidde, i cover og stopper han fra å aime, til å bli en stor blink med en shieldguard. ...
Det står vitterlig under Colossal Combat Rules... A colossal cannot gain the Aiming bonus while engaged.
"A Gargantuan does not get an aiming bonus when targeting a model in its melee range"
Står det på gargantuan. Så vi tok det som at den har en annen regel enn colossals.
On the Judi bandwagon

Kaleth Darkblade
Juggernaut

Post by Kaleth Darkblade » Tue Feb 23, 2016 11:52 am

Oppsumering:

Endte opp på 4. plass etter 4 seiere (av 110 spillere tror jeg?)! Selv om jeg fremdeles hadde dårlig samvittighet for italieneren som klokka ut og følte at jeg burde blitt straffet hardere for kamp 1 og 3, så var jeg veldig fornøyd med spillingen min. Helt utslitt, men ekstremt gøy å gjøre det så bra, samt å komme til finalene på søndag.

Kampene fra finalene kommer om noen dager.

Stay tuned!
On the Judi bandwagon

Ironclad
Wraith Engine

Post by Ironclad » Tue Feb 23, 2016 12:05 pm

Kaleth Darkblade wrote:
Ironclad wrote:

"A Gargantuan does not get an aiming bonus when targeting a model in its melee range"
Står det på gargantuan. Så vi tok det som at den har en annen regel enn colossals.
Det har du jo helt rett i! Jeg leste ikke ut hele setningen! Skamme seg!!
<--- Leif

Ironclad
Wraith Engine

Post by Ironclad » Tue Feb 23, 2016 12:10 pm

Det vist gjort en forespørsel om å endre det siden det ikke er likt:

Endring i War Room

Ref Valanders svar her
<--- Leif

Kaleth Darkblade
Juggernaut

Post by Kaleth Darkblade » Tue Feb 23, 2016 2:16 pm

Ironclad wrote:Det vist gjort en forespørsel om å endre det siden det ikke er likt:

Endring i War Room

Ref Valanders svar her
Kult takk for info, hadde nok endret kampen ganske greit. Gå fra 7+ for å treffe til 9+.
On the Judi bandwagon

Kaleth Darkblade
Juggernaut

Post by Kaleth Darkblade » Wed Feb 24, 2016 11:26 am

Master Finals Forbredelser:

Etter en avslappende dag 2 hvor jeg var med i Iron Gauntlet og lekte meg med noen nye lister Så følte jeg meg klar. Endte opp 2-2 som jeg ikke er så fornøyd med, men prøvde tross alt nye ting.
Fant ut at jeg kunne ha The Covenant(boka) i Harby lista, noe jeg ikke hadde tenkt på fordi den var i min 3. liste (pSeverius) til IG. Så jeg hadde byttet ut Midwinter med Boka til Masters finalene på søndag.

Etter kampene på lørdag så spurte jeg Christian Vestøl om han kunne gi meg litt deng med Legion før finalene på søndag. Vi kom fram til at pTagrosh med Blightbringer og 2x Warspears var det verste Durst kunne møte av det han hadde med. Så da hentet vi figurene våre og masse øl for litt kosespilling. Christian endte opp med å gi durst grisebank som forventet. Vi gikk gjennom noen store tabber jeg gjorde og jeg var fornøyd med at jeg hadde lært matchupen bedre. Noe som skulle vise seg å bli veldig viktig dagen etter!
On the Judi bandwagon

Kaleth Darkblade
Juggernaut

Post by Kaleth Darkblade » Wed Feb 24, 2016 11:53 am

David Mace - Legion - pTagrosh - Durst

Han hadde med Lylyth2 og pTagrosh. Han fortalte meg i ettertid at han anser L2 som en dårlig matchup mot Durst, så han la ned pTtags. Durst skulle være mitt svar for Legion, så jeg la ned Durst (Selv om jeg fikk grisebank kvelden før).
pTags hadde med seg Blightbringer (BB), Ravagore, 2x warspears, warspears solo, max potte og en sånn solo som tar fury og kan kjøpe angrep. Vi spilte Incoming. Jeg vant rullen til å starte, men valgte fatisk å velge side da hans side hadde en stor stein midt mellom sonene.

Jeg priset meg overlykkelig over at jeg hadde spilt matchupen dagen før, og at han hadde en litt dårligere liste enn det Christian hadde.

Jeg gjorde alt det jeg lærte fra kvelden før, Zealots popper minifeat og løper i midten i runde 1, 2x reckoners løper for å conteste sonen hans men ikke for langt unna senteret, og judi+Durst prøver å rydde min egen sone. Jeg ignorerer BB hele kampen og fokuserer ned WS soloen først. Judi skyter ned Objektivet hans mens hun sprayer ned WS på høyre flanke.
Zealots er irritende og jammer for harde livet. Reckoners på venstre flanke dreper ca 2-3 warspears i runden. Etter noen dårlige terninger så får jeg ikke fjernet alle WS i min sone, så jeg begynner å bli bekymret for klokka.
Klarer til slutt å få kontroll på min sone og på grunn av steinen på hans side, så er det vanskelig å få BB inn i min sone.
Reckoners i hans sone kjøper meg nok tid til at jeg får poeng først. Han klarer ikke å komme i min sone, mens jeg dytter inn choir og vassals i hans.
Vinner til slutt 5-2 på scenario.

Seier til Menoth!

En kamp jeg var veldig fornøyd med, som jeg følte jeg hadde god kontroll på. Brukte det jeg lærte kvelden før og var fornøyd med at jeg fikk så mye igjen for det.
Jeg anser den kampen som en god blanding av flaks og skills på grunn av dette.
On the Judi bandwagon

Post Reply

Return to “Blogger”