Grendels filosofiske hjørne (fluff spoilers kan forekomme)

Maling, battlereports og selvpromotering

Moderator: vizier87

Grendel
Electromancer

Re: Grendels filosofiske hjørne

Post by Grendel » Fri Mar 20, 2015 6:10 pm

PetterTB wrote:Jeg skal ikke påberope meg noen stor litteratur-kjenner-egenskap, men følte ikke at man brukte folks død som en utvei i AGOT. Kanskje heller at han tidlig viste at han ikke var redd for å drepe figurer, og at folks handlinger har konsekvenser.
Må si meg enig her. Om enn føltes GoT litt for realistisk, dvs. hvis man tenker 'what would humans do?' (sett i lys av verdenshistorien).
Om man finner litteratur morro er så klart individuelt og basert på smak, men fortsatt artig å høre hva folk har å si om ting og tang.
Interessant er jo at mange (jeg inkludert) ikke ser ut til å klare å slutte å lese gamefluff til tross for at mange (synes det ut som) føler de får juling hver eneste gang.

La oss si i kor: Hvem gleder seg til Reckoning fluffen?! Jeg gjør! :)
I am so smart, I am so smart. Smrt, smrt...I mean smart.

SevenSins
Thorn

Post by SevenSins » Sun Mar 22, 2015 10:48 pm

Gleder meg sjøl jeg, selv om enkelte biter er forutsigbare så leser jeg alltid hele smæla og liker å se hvor historien tar veien.

Grendel
Electromancer

Post by Grendel » Thu Jul 02, 2015 9:56 pm

Da er tiden nesten inne til å debattere og drøfte fluffen i Reckoning!

Jeg fikk nylig tak i boka, og skal lese gjennom historiene i løpet av noen (håpefulle) rolige sommeruker. Har skyhøye forventninger, hvor jeg med skyhøye mener såvidt en smule.

Har dere noen meninger så langt?

Kaptajn Congoboy
Archangel

Post by Kaptajn Congoboy » Fri Jul 03, 2015 12:18 pm

Det er mindre fluff enn det pleier å være, men det ser ut som om de har kuttet ned på mengden meningsløse slagbeskrivelser endel.

Haleyboka er en 150 siders bok som burde ha hatt 3-500 sider. Plottet går fremover i rakettfart og Seacat har ikke fått plass til å skrive en ordentlig historie. Desverre.
-Kaptajnen

Grendel
Electromancer

Post by Grendel » Sun Jul 05, 2015 6:33 pm

Kaptajn Congoboy wrote:Det er mindre fluff enn det pleier å være, men det ser ut som om de har kuttet ned på mengden meningsløse slagbeskrivelser endel.

Haleyboka er en 150 siders bok som burde ha hatt 3-500 sider. Plottet går fremover i rakettfart og Seacat har ikke fått plass til å skrive en ordentlig historie. Desverre.

Har ikke lest Haleyboka, og tror jeg står over den. Det er fordi jeg ble overrasket over fluffen i Reckoning. Negativt overraska that is. Og jeg hadde ikke så høye forventninger, de var av typen 'vær så snill, la det være lesbart og spennende.'

Såvidt jeg kan se - med min begrensede viten om old fluff (dvs. før MK2) - så skjer det ingenting av konsekvenser i Reckoning. Og man skulle jo strengt tatt tro at det ville være duket for noe av det når tittelen er Reckoning. Jeg mener, hvis den store overraskelsen og 'konsekvensen' er at en av de store fraksjonene som nettopp har inngått i en shaky allianse planlegger i kulissene å backstabbe en av de andre ... altså, de prater om å gjøre det, man kommer ikke dithen at de gjør det. Det er vel for neste års expansion, som jeg tipper vil ha tittelen Annihilation og føre til minor injuries på en eller to warcasters.

Det vi derimot får, er kjente karakterer/warcastere som defeater/boxer/destroyer Cryx units, cavalry og soloer. Det hele leveres på gebrokkent engelsk uten innlevelse eller hint av kjennskap til basic regler for skriving innenfor sjangeren fiction.

Det er nesten så jeg frykter PP vil skade sin egen merkevare om de ikke skjerper seg. Med å skjerpe seg mener jeg 1) skriv bedre 2) gjør historiene interessante.

Oppsumert: Jøye meg, terningkast 1.

Kaptajn Congoboy
Archangel

Post by Kaptajn Congoboy » Mon Jul 06, 2015 8:57 am

Cryx' necrofactoriumkompleks i The Thornwood ryker. De har bygget det opp siden The Sharde Invasions. Det er den sentrale delen av Cryx' fastlandsplaner.

Jeg ville påstå at det er en ganske stor ting.
-Kaptajnen

Templar
Wraith Engine

Post by Templar » Mon Jul 06, 2015 5:20 pm

Tviler på at PP skader seg selv pga fluff delen.
Mr Everblight!

Grendel
Electromancer

Post by Grendel » Tue Jul 07, 2015 5:01 pm

Templar wrote:Tviler på at PP skader seg selv pga fluff delen.
Vanskelig å si noe sikkert om dette spørsmålet. Det eneste jeg med sikkerhet tør å si på et generelt grunnlag er at fluffen ikke er totalt irrelevant for spillets popularitet. Det finnes spillere som er meget opptatt av å knytte seg til setting, karakterer etc. gjennom fluffen, som f.eks. plutselig kjøper en ny army eller units etter å ha lest en story, bok etc. (snakker om egen erfaring her)
Men jeg kan bare snakke sikkert på mine egne vegne: etter å ha lest fluffen i Reckoning fikk jeg mer lyst til å teste og sette meg inn i Age of Sigmar. Det skal mye til for at jeg liker den nye Warhammer settiga, men jeg er åpen for at det er mulig - men da må det bra fluff til (og såklart regler, men her vinner nok PP, og da finner jeg meg kanskje i en situasjon hvor jeg leser GW fluff, men spiller PP spill, jaja).

Hvordan er det med dere andre? Har fluffen noe å si for hva dere kjøper inn og spiller? Ingenting? Noe? Mye?

PetterTB
Fennblade

Post by PetterTB » Tue Jul 07, 2015 9:22 pm

Jeg endte opp med å kjøpe en haug Cygnar etter å ha lest "Fall of Llael: in thunder forged". Var ikke bare derfor, men hjalp nok til å selge Cygnar (og ikke minst gun mages!) for meg :)

Makeda-boka var sånn midt på treet. Ga meg ikke noe motivasjon til å komme i gang med Skorne maling/kjøping, i hvert fall :)

Kaptajn Congoboy
Archangel

Post by Kaptajn Congoboy » Wed Jul 08, 2015 9:21 am

IK-verdenen er utmerket, synes jeg. Gjennomarbeidet, morsom å spille rollespill i, engasjerende fluff. Det blir også godt mottatt i rollespillmiljøet som ellers ikke vet noe om figurspill, så jeg er visst ikke alene der. Det er vel mest det jeg bryr meg om.
Historiene i ekspansjonsbøkene er so-so, men det mener jeg som sagt gjelder for nær sagt alt litterært materiale som gis ut av figurselskaper. Men nå gjentar jeg meg selv. Igjen.

Du får kose deg med Sigmar som lager et fint kjede i overskudds - Sigmarite til himmeldragen Dracothius så den vil være vennen hans, Grendel ;)
-Kaptajnen

Grendel
Electromancer

Post by Grendel » Sat Jul 11, 2015 5:44 pm

Hordes - Devastation? (så dette først nå)

Skjønner at PP ikke gir seg med disse titlene. Er det noen som ser noe positivt med titlene på Warmahordes expansions?
For meg virker det som en intern spøk, eller at de som lager titlene ikke vet hva som skjer i fluffen og slenger tilfeldige 'tøffe' ord på coverene. Men nå er jeg ensidig negativ, så da må det være noe jeg overser - eller hva sier dere, er det noe ved titlene som vekker interesse, lyst, innsikt etc ... ?

Kaptajn Congoboy
Archangel

Post by Kaptajn Congoboy » Sun Jul 12, 2015 9:48 am

Skal vi se...

Malifaux: Rising Powers, Twisting Fates, Storm of Shadows
X-Wing & Armada: Wave 1, Wave 2, Wave 3 etc
Dystopian Wars: Storm of Steel, Operation Sirocco
40k: Cities of Death, Planetfall, Planetstrike, Planetary Empires, Battle Missions, Spearhead,Escalation
Fantasy: Storm of Magic, Storm of Chaos, Triumph & Treachery, Sigmar's Blood
Infinity: Paradiso, Human Sphere, Artbook One

Ser ut som om de er i godt (eller dårlig) selskap. Det er sjelden det er så inspirerende navn på ekspansjonsbøker. I det minste heter ikke halvparten av ekspansjonene Storm of et-eller-annet.
-Kaptajnen

SevenSins
Thorn

Post by SevenSins » Sun Jul 12, 2015 9:53 am

Men malifaux fluffen er mye morsommere lesning, spesielt en del av short storiene, påskeharen er ikke helt det samme "where bad things happen"

Og fine figurer.... Must stay away....

Kaptajn Congoboy
Archangel

Post by Kaptajn Congoboy » Sun Jul 12, 2015 10:25 am

Jeg har faktisk ikke lest det siste av Malifaux-fluffen etter at både den første og den andre boka sluttet med en Deus Ex Machinae. Er det blitt bedre?
-Kaptajnen

Grendel
Electromancer

Post by Grendel » Sun Jul 12, 2015 11:33 am

Kaptajn Congoboy wrote:Skal vi se...

Malifaux: Rising Powers, Twisting Fates, Storm of Shadows
X-Wing & Armada: Wave 1, Wave 2, Wave 3 etc
Dystopian Wars: Storm of Steel, Operation Sirocco
40k: Cities of Death, Planetfall, Planetstrike, Planetary Empires, Battle Missions, Spearhead,Escalation
Fantasy: Storm of Magic, Storm of Chaos, Triumph & Treachery, Sigmar's Blood
Infinity: Paradiso, Human Sphere, Artbook One

Ser ut som om de er i godt (eller dårlig) selskap. Det er sjelden det er så inspirerende navn på ekspansjonsbøker. I det minste heter ikke halvparten av ekspansjonene Storm of et-eller-annet.

Hehe, fair enough.
På en crap-skala vil jeg muligens hevde at 'devastation' er hakket verre enn f.eks. Planetfall og 'wave 2'. Planetfall er noe mer beskrivende av fokus. 'Wave 2' er mer beskrivende enn 'devastation' i henhold til ren produktrekkefølge. Og ... nei, nok nå, dette blir uansett å skrape bunnen av den kreative bøtta. Synd det ikke er mer spennende.

Age of Sigmar derimot; nå snakker vi!
La oss se: noen paragrafer med fluff og ... eh, warscrolls og bilder av modeller. Hmmm. De venter med fluffen (grunnboksen var preview til fluff, jeg nekter å kalle noen få paragrafer som 'fluff'!) til den store hardbound boka som kommer neste lørdag?
GW, nooooooo! You were supposed to be the chosen one! (kidding/overdriver, for dramatic purpose only). Nerdrage!

Post Reply

Return to “Blogger”