Grendels filosofiske hjørne (fluff spoilers kan forekomme)

Maling, battlereports og selvpromotering

Moderator: vizier87

SevenSins
Thorn

Re: Grendels filosofiske hjørne (fluff spoilers kan forekomm

Post by SevenSins » Mon Nov 16, 2015 3:15 pm

Circle /trollblood samarbeid ser ut til å igjen være mulig om ikke annet, og hvis Kromac nå holder Tharn unna trolls blir vel dette enda enklere. Joa har skjedd ting er ikke uenig men skal man først slippe ut the Devourer Wurm burde den få spise litt mer enn en midlertidig trollbygd ;)

Grendel
Electromancer

Post by Grendel » Tue Apr 12, 2016 6:48 pm

MKIII med ingen 'fluff-armor'? Ingen characters er trygge?

[lyden av et kollektivt fluff-interessert publikum som hever et øyenbryn, og tørker vekk en tåre ... av glede]

Ikke ofte man feller tårer av glede når man snakker om fluff i dette forum, gitt. Så vi får nyte øyeblikket mens det varer ... når det er sagt, når jeg blir så positivt over noe, så blir jeg samtidig skeptisk for at jeg har oversett noe viktig eller detaljer. Derfor:
Er det noen som tolker denne 'vekk med fluff-armor!' endringen som et steg i feil retning? Eller er vi alle enige om at dette var både nødvendig og interessant?
I am so smart, I am so smart. Smrt, smrt...I mean smart.

Obiken
Battle Boar

Post by Obiken » Tue Apr 12, 2016 7:35 pm

Er helt klart ett pluss hvis de får lagt vekk det verste fluff armor-greiene i hvert fall. Men dette er faktisk den delen jeg har minst tro på at de får til...
Kenneth
Spiller Protectorate of Menoth i Warmachine.

haraldtorvatn
Trencher

Post by haraldtorvatn » Tue Apr 12, 2016 7:56 pm

Selv ønsker jeg meg en setting, ikke en historie. Vel hvis jeg ønsker en historie kan jeg lese en bok.

Og hvis settingen gir seg til å oppføre seg som en historie, og kasteren jeg har tenkt å spille egentlig er død og dermed ikke er kompatibel med slik settingen nå er, så er jeg altså uten en setting, og det vil bli litt flatere og plage meg litt.

Så jeg håper de ikke går for langt med dette.

På Khadorforumet spekuleres det i om ikke disse to årene som vistnok skal ha gått har ført til en småbarnsmor-Sorsca, muligens allerede, men i hvert fall snart da også en enke-Sorsca. Men det er ikke godt å vite.

Dagowit
Ghetorix

Post by Dagowit » Wed Apr 13, 2016 8:21 am

Grendel wrote:Er det noen som tolker denne 'vekk med fluff-armor!' endringen som et steg i feil retning? Eller er vi alle enige om at dette var både nødvendig og interessant?
Nej, jeg tror at det er positivt. Jeg vil (som før nævnt) fortsæte med at spille modeller jeg føler har interessante regler uanset om de er levende eller døde i fluffet.

Min bekymring er nærmere, at det ikke kommer til at gøre en forskel. Fluffet har været tilstrækkeligt uinteressant skrevet til at jeg egentlig ikke er investeret i... nogen som helst. Som resultat er jeg lidt ligeglad med, om de lever eller dør.

Spørgsmålet er snarere: Bliver dette en grund til at røre fluffet nu hvor det ikke er del af regelbøgerne længere?

Kaptajn Congoboy
Archangel

Post by Kaptajn Congoboy » Wed Apr 13, 2016 1:21 pm

Proof is in the pudding her. Det er et klart pluss å fjerne storyutvikling fra ekspansjonsbøkene. Det er et greit pluss å si at man fjerner plot armour, men hva betyr det? Vi har jo sett historier i flere figurspill der karakterer dør og dukker opp igjen (noen ganger gang på gang fordi de i virkeligheten, selv om de blir drept, har plott panser på tykkelse med Butcher3 på full camp) eller blir "gjenfødt" i en alternativ form. Samtidig så vil man jo gjerne at karakterer som dør permanent skal "go out with a bang" slik at man får noe tilbake for det.

Det er jo gjerne settingen man liker i figurspill, som jeg har sagt før er sjelden historiene spesielt lesverdige. Det er utrolig hvor stor forskjell det er på Doug Seacat når han skriver "historie" og setting overview og hvordan han skriver romaner.
-Kaptajnen

Grendel
Electromancer

Post by Grendel » Fri Apr 29, 2016 4:14 pm

http://privateerpress.com/community/pri ... 04-28-2016

Spoiler-time for Cryx MKIII! Dette blir moro å lese ... skal vi se, Deathripper nerfed (billig da, med nye pt-systemet, joda). Skarlock Thrall nerfed. Bane Thralls nerfed. Curse nerfed. McThralls nerfed. Bile Thralls nerfed. Crippling Grasp nerfed. Wraith Engine boosted.

Mulig jeg har tolket 'endret til foreløpig uviss karakter' som 'nerfed' over. Men jeg vil uansett hevde at dette var en noe rar spoiler å komme med, det var vel ikke meningen at jeg skulle føle for å selge Cryx hæren jeg sitter med? Merkelige greier.

Eller hva sier dere? Gråter jeg over spilt melk, når det egentlig ligger skjulte bonuser i endringene? Bør jeg selge Cryx hæren og satse på Age of Sigmar (som snart får poeng-system...)?

Mange som leser dette over føler sikkert en trang til å kommentere, men orker ikke pga. reasons. Jeg summerer opp noen argumenter for dere som en slags service:
- Man kan ikke vite det du hevder å være nerfes på grunnlag av hvilke endringer som vil treffe spillet i sin helhet. Her ser man man bare fragmenter av helheten og bør dermed være forsiktig med både tårer eller glede. Forhold eder passiv og følelsesløs.
- Dette er gode endringer, fordi nerfene ikke var verre.
- Dette er dumt på grunn av stuff.

Sverre
Thorn

Post by Sverre » Fri Apr 29, 2016 6:42 pm

Spennende hvordan vi har helt ulikt syn på Cryx-spoileren som kom i går. Ja det er helt klart noen nerfs, men for å være ærlig, de var helt fortjent. Biles var alt for bra med Excarate, McThralls var for billige for å ha p+s 15, Banes dominerte med alt for lang rekkevidde på charges under Curse.

Fra mitt perspektiv er ser jeg følgende positive ting:
Arc nodes som er svært billige og har gratis fokus.
Bane Warriors med Ghostly (win) og 1" melee (Dobbletwin med Dark Shroud)
En klarere rolle for Bane Knights vs Bane Warriors
Slayer som er billigere, har gratis fokus og har beholdt alle egenskapene ellers.

Utover selve posten på PP sin hjemmeside har jeg funnet følgende gull på forumet:
Venethrax som har Terminal Velocity, Mortality, +1str og arm, Field Commander Counter Charge (i et regelsett hvor alle jacks har gratis fokus)
Revenant Crew som alltid healer d3 så lenge noen er i live, Captain Rengrave gir +1 i command.

Fra mitt perspektiv som Cryx-spiller er jeg svært positiv til hvilken linje de har lagt seg på med spoileren for mk3. Mer balansert fører til et bedre spill for alle.
Blue moon over the Nightmare Empire
#DennyWillHaveSnuggles

Grendel
Electromancer

Post by Grendel » Sat Apr 30, 2016 10:13 am

Sverre wrote: Fra mitt perspektiv som Cryx-spiller er jeg svært positiv til hvilken linje de har lagt seg på med spoileren for mk3. Mer balansert fører til et bedre spill for alle.
Enig i mye her - et mer balansert spill er bedre for de fleste.

Interessante endringer hos Venethrax du nevner, det kan virke som PP gir en boost til modeller som kanskje ikke har vært de mest populære. Noe som kan tolkes som utjevning og mer balanse.

Blir uansett morsomt å se mer av MKIII, det blir rimelig sikkert bedre enn MKII :)

Grendel
Electromancer

Post by Grendel » Sun Nov 06, 2016 11:48 am

Jeg falt litt av Warmahordes-lasset etter MKIII ankom, og har verken spilt eller lest noe PP-greier på et halvt års tid ... lurer dermed på følgende:

Hvordan smaker MKIII fluffen? Er det i det hele tatt kommet noe særlig på denne fronten?
Er det blitt bedre/verre/samma greia?
Hva bør man lese? Hva bør man unngå å lese?

Håper noen har noen tanker omkring dette :)

Kaptajn Congoboy
Archangel

Post by Kaptajn Congoboy » Sun Nov 06, 2016 1:36 pm

Det skal ikke være mer storyfluff i spillbøkene, som jo også endrer format. Så storyen tikker videre i Skull Island Expeditions - bøkene. Det er ute 3 stk, og det er et tidshopp på 2 år etter bok 1. Og så langt er det ekstremt Cygnar-sentrert. Det er mer eller mindre klassisk "owned universe" i Star Wars/Battletech-sjangeren, der storyen faktisk får lov til å bevege seg fremover. Så de slapp ut av Black Library-bakevja der ingenting av betydning kan skje.

Den artigste SIX-boka jeg had lest er faktisk Tales of the Invisible Hand, som er helt hederlig pulp fra Miles Holmes, han som skriver en av de nye seriene (Hellslingers) men ikke satt i noe PP-univers. Jeg tror han fikk mast seg til å få det gitt ut på SIX, og siden det er hans egen verden slipper det OU-problemene.
-Kaptajnen

Grendel
Electromancer

Post by Grendel » Sun Nov 06, 2016 4:54 pm

Takk for oversikten! Får se om jeg våger meg å lese fluff som ikke er festet i samme bok som regler ... :)

Grendel
Electromancer

Post by Grendel » Sat Mar 25, 2017 11:15 am

Her er et spørsmål av filosofisk karakter som jeg lenge har undret meg over, og som jeg i dag merker er tynget av både alvor og tendenser til forvirring:

Hvorfor gir PP fortsatt ut modeller (eks. warcasters, soloer...) i metall?
Er det virkelig så mye billigere at det lønner seg i lengden for et så stort selskap å drive på med dette når til og med de enkleste kickstartere disker opp med resin snekret sammen i kjelleren med en 3d-printer... ? PP har så klart større leveranser enn 'vi lager tinga våre i kjelleren', men de er åpenbart ikke store nok til å slutte med metallminier og gå over til full plastic.

Jeg står igjen med et undrende blikk og forstår virkelig ikke at dette her skal lønner seg i lengden, ikke når konkurrenter hoster opp så mye bra som de gjør for tiden - som regel i true and full plastic.

Hva tror/vet/tenker dere?

ps. ja, det er en forutsetning i mine tanker over at plastikk er bedre materiale enn metall når det kommer til minier. Jeg vektlegger da modellering, konverteringsmuligheter, fraktsmerter og potensialer for å 'chippe' maling, i sum av dette vinner plastikk.

Dagowit
Ghetorix

Post by Dagowit » Thu Apr 06, 2017 10:47 am

Grendel wrote:Hvorfor gir PP fortsatt ut modeller (eks. warcasters, soloer...) i metall?
Min mistake er, at det i høj grad er et spørgsmål om erfaring - og opstartsproblemer. PP har god erfaring med metal, men tydeligvis problemer med kvalitetskontrol af de nye plastickits (se hele Desert Hydra-skandalen som eksempel). Derfor betaler det sig at gå langsomt over til plasticproduktion og holde en god del af produktionen hvor de har erfaring.

Da GW begyndte at gå over til finecast, var de første modeller fyldt med huller og støbefejl. Alle snakkede om, hvordan grundbøgerne pludselig blev fyldt med "sådan renser du figurer og fyler huller fra støbeprocessen"-sektioner, som ikke havde været nødvendige tidligere. Folk online svor at de aldrig ville købe GW-plastic igen.
Efter et par år fik GW styr på den nye plastic og laver nu fine og detaljerede plasticmodeller. Ingen klager (så vidt jeg har set) over kvaliteten længere.
Eller for at tage PP som eksempel, så ville jeg ikke købe en Desert Hydra bare for at male den og have den stående, men Storm Raptor er en anden historie. Mon ikke vi ser historien gentage sig (i en eller anden udstrækning)?

Er det ikke naturligt hvis PP prøver at minimere overgangsproblemerne? Plastic er ganske vist billigt, men formere (og ikke mindst det at lægge produktionen om) er dyrt, så færre modeller betyder færre muligheder for fejl.

Grendel
Electromancer

Post by Grendel » Mon Apr 10, 2017 4:38 pm

Dagowit wrote: Mon ikke vi ser historien gentage sig (i en eller anden udstrækning)?

Er det ikke naturligt hvis PP prøver at minimere overgangsproblemerne? Plastic er ganske vist billigt, men formere (og ikke mindst det at lægge produktionen om) er dyrt, så færre modeller betyder færre muligheder for fejl.
Historien gjenta seg kanskje, ja. Er ikke PP på et tilsynelatende produksjonsnivå i dag som kan sammenlignes med hvor GW var på nitti-tallet - dvs. i ration metall/plastikk.
PP har en stor fordel i og med at de kan lære av andres feil, kombiner dette med at de er et av de største miniatyrspill-selskapene i vesten og har vært det i mange år ... så synes jeg warcastere og soloer i metall er mystisk i negativ forstand.

Men ja, PP bør ikke gjenta feilene GW gjorde, det ville vært dobbelt mystisk bad.

Post Reply

Return to “Blogger”