Firestorm: North Africa - Rapport/AAR tråd

Informasjon og diskusjon om Flames of War

Moderator: Illumini

Illumini
Thorn

Firestorm: North Africa - Rapport/AAR tråd

Post by Illumini » Tue Sep 06, 2011 11:21 pm

TACTICAL MAPS
- høyre klikk, vis bilde for større versjon
- disse kartene blir oppdatert gjevnlig etterhvert som AAR's legges inn i denne tråden.

Image

Image
Image
Image
You're all a bunch of WAAC power-gaming rules lawyers. 'Tournament Gamers'? Might as well put "Hitler Youth" at the end of it.

You and your power-builds sicken me.

- This post brought to you by the Casual Gamer Mafia - Our way is the only way!

are
Electromancer

Post by are » Wed Sep 07, 2011 8:37 pm

.
Last edited by are on Wed Sep 07, 2011 9:00 pm, edited 1 time in total.

Illumini
Thorn

Post by Illumini » Wed Sep 07, 2011 8:45 pm

Juksepave! :evil:

Det var skikkelig terningvondt det der ja. I tillegg til det med reservene kan det også nevnes at Are satt opp angrepet på min ene flanke før jeg hadde rullet for skill-levels. Jeg ruller så opp "trained" på så godt som alle på den siden :shock:

Legger inn bilder av hva som skjedde da vi spilte en tur til for moroskyld etterpå. (Are skrur av terningene sine når han har sikret seieren)

Vil du flytte FS enheter? Evnt. hvor?
You're all a bunch of WAAC power-gaming rules lawyers. 'Tournament Gamers'? Might as well put "Hitler Youth" at the end of it.

Johnny English
Trencher

Post by Johnny English » Wed Sep 07, 2011 10:17 pm

Waiting to hear the result... although I guess it wasn't good for my glorious Italian comrade.... :shock:

Illumini
Thorn

Post by Illumini » Wed Sep 07, 2011 10:21 pm

The Italian rearguard at Al Bardia was slaughtered because their mobile reserves were busy getting on the first train to Benghazi :P

It was a 6-1 loss for the italians in turn 3, meaning that the allies captured Al Bardia and then exploited into Knightsbrigde. Tobruk is threatened now! Hopefully, Are will put the report back up later.

Johnny English
Trencher

Post by Johnny English » Thu Sep 08, 2011 7:21 am

What a wonderful move by the Italians. Leading the allies into believing they were advancing, but really, it's all just part of our cunning plan...

LeadBelcher
Battle Boar

Post by LeadBelcher » Thu Sep 08, 2011 10:13 am

Bra Då är vi igång :o)
Blir Kartan uppdaterad efter varje kamp?
Håkan.

Illumini
Thorn

Post by Illumini » Thu Sep 08, 2011 10:14 am

Sannsynligvis skal jeg få til det ja

Illumini
Thorn

Post by Illumini » Thu Sep 08, 2011 7:22 pm

Allied Assault on Italian Rearguard at Al Bardia:

Vi spilte Breakthrough etter mitt ønske, ettersom at jeg aldri hadde spilt dette missionet før. Are brukte to firestorm enheter, fly stasjonert i Alexandria og en enhet med infanteri.

Italian list - Bersaglieri:
2 Bersaglieri Platoons
2 25pdr Cannons
1 Bersaglieri Mortar Platoon
1 Lancia da 90/53
Semovente 75/18 Platoon
M14/41 Platoon
AB41 Armoured Car Platoon

Soviet list - Strelk Guards:
3 Guards Rifle Companies, SMG's
Mortar Company
Infantry Gun Platoon
T-34 Platoon
4 SU-122 Platoon
Air Support

Italienerne satt opp et forsvar med planen om å trekke seg bakover inn i sonen med objektivene. Det var to skoger i nærheten av objektivene som jeg hadde planer om å grave meg ned i til forsterkningene mine ankom. Jeg passet på at jeg ikke kunne bli assaultet første tur.

Image
Italienernes venstre flanke - her kom angrepet. Dessverre viste det seg at det på denne siden av brettet var hovedsaklig uerfarne tropper. (bersaglieri platoon + mortar platoon ble trained) Are visste ikke dette når han valgte hvor han satt opp angrepet sitt.

Image
Russerne setter opp angrepet mot italienernes venstre flanke. T-34 platoonen er enda lenger til venstre.

Image
Russerne beveget seg sakte framover på den andre flanken, men et bombardement fra 25pdr kanonene pinned riflekompaniet på denne flanken for resten av kampen.

Image
På andre flanken var det mer action. Russerne stormet fram gjennom skogen mot strongpointet til italienerne. Italienerne ble tvunget til å trekke seg tilbake for å unngå en massiv assault fra riflekompaniet. Det at italienerne forlot foxholene sine ble utnyttet av T-34-ene som pinned platoonen og drepte flere teams før de charget. (dette skulle ikke egentlig skjedd, Are flyttet over 6", så kunne ikke skutt med MG's)

Fire Su-122 ble for mye for den enslige Lanciaen, som ble sprengt i fillebiter. Mortars og bersaglieri trakk seg tilbake så fort som mulig og ba om at reservene skulle komme snart.

Image
Russernes angrep styrter framover

Image
De få gjenlevende bersaglieriene har greid å komme seg i relativ sikkerhet. Nå kan de grave seg ned på objektivet og vente på reservene.

Dessverre var det russernes reserver som kom. Et riflekompani med SMG-er dukket opp rett bak de hardt prøvede bersaglieriene. Omringet på begge sider av voldsom overmakt stakk de siste overlevende fra platoonen av. Kompanikommandøren ble drept i bakholdet. Mortarplatoonen ble skutt i filler nå som den alene holdt italienernes venstre flanke.

Dette var i Are's tur 3. Jeg hadde da mistet 3 av de 5 platoonene jeg startet med på bordet og min CO var død. Jeg hadde tapt pga ekstrem uflaks med reserver + Are sin voldsomme flaks med sine reserver + valg av side å angripe på.

6-1 Seier til de allierte

Vi spilte en tur til for å se hva som kunne ha skjedd. Jeg fikk da inn to reserver. Her ser dere hvordan ting hadde sett ut på venstre flanke i tur 5 hadde jeg ikke hatt så uflaks:
Image
Hvem sier at italienske tanks suger liksom! I min tur 3 suste M14/41-ene inn og blåste riflekompaniet ned til ca 5 baser som gjemte seg i skogen. Semoventene gikk inn i en duell med de russiske tanksene. Første runde døde kun en T-34. I retur greide ikke russerne å gjøre noe varig skade, og neste runde tok da M14/41-ene ut to til T-34, mens Semoventene ødela 2 SU-122 og fikk den siste til å flykte. De to siste T-34ene ble tatt ut av Semovente i tur 5. Hadde jeg altså hatt litt mer flaks ville kampen snudd seg totalt innen runde 5, og det ville vært russerne som plutselig ville befinne seg i en veldig vanskelig situasjon.

Illumini
Thorn

Post by Illumini » Sat Sep 10, 2011 1:04 pm

Lagt til rapport og endret på kartet

Michael F
Holy Zealot

Post by Michael F » Sun Sep 11, 2011 5:59 pm

Blodröd gryning över Tunisien

Läge: Italienska förband har inlett en lokal offensiv och penetrerat de yttre försvarslinjerna i väster. De har upprättat en serie stödjepunkter som förberedelse för utvidgning av den tagna terrängen. Britterna tänker inte se på när detta sker och ett motanfall inleds mot stödjepunkten närmast italienarnas egna linjer för att skära av anfallet och återställa fronten.
Planen är att inleda artilleribekämpning klockan 0330 och följa upp med infanteri och stridsvagnar en halvtimme senare. Britter flyttar i position i skydd av mörkret, men strax innan klockan 0300 hörs motorljud från italienarnas håll och alla inser att slaget knappast kommer följa planen till punkt och pricka...

Styrkor:
1500 p Bersaglieri
2 kompanier
4 AB 41 bilar
1 Lancia kanonvagn
4 Semovente 75
4 M14/41
granatkastarpluton

1500p British Rifles
3 infanteriplutoner
2 Valentineplutoner
1 Carrier patrull
8 25pdrs
HMG pluton
US Parachute Rifles (Firestorm)

Mission: Witchs´Cauldron, med night fight o air support på båda sidor.

Deployment, stark brittisk höger, carris motanfaller och orsakar svåra förluster
Image

Carris när de studsar och pressas bakåt under tung eld
Image

Brittiska reserver anländer, Carris omringas och förstörs, anfall inleds mot kullen som sveps av artillerield
Image

Italienska förstärkningar, de öser eld över 25pdrs under sin marsch mot mitten. Senare anländer en Lancia här men även en patrull Carriers som mejar ner både mortars och lancia
Image

Slagets fokus, höjden med objektivet är skådeplats för en lång skytteduell mellan stridsvagnar och ständig artillerield. Infanteriet kan inte överleva eldstormen och väntar på vardera sida om höjden.
Image

Amerikanskt flyg anländer och utplånar resterna av Autoblindaplutonen
Image

Den okända italienska hjältens sista syn innan han stupar i eldstormen. Strax därefter flyr de överlevande italienarna slagfältet då allt mobilt är utslaget och britterna behärskar höjderna runtomkring.
Image

Slaget slutade 4-3 till britterna, en lång och blodig kamp, mycket underhållande! Förlusterna var minst 50% på bägge sidor, förlusten av alla motoriserade enheter hos italinarna fällde avgörandet.

Illumini
Thorn

Post by Illumini » Sun Sep 11, 2011 7:01 pm

Var en morsom og spennende kamp det der. Gjevnt hele veien. Vil du flytte paras til den provinsen du tok?

Michael F
Holy Zealot

Post by Michael F » Sun Sep 11, 2011 7:29 pm

svar ja!

Illumini
Thorn

Post by Illumini » Sun Sep 11, 2011 10:18 pm

Kart oppdatert

Michael F
Holy Zealot

Post by Michael F » Mon Sep 12, 2011 4:50 pm

Förslag, vid kartuppdatering så kanske du kan markera de Firestorm enheter som aktiverats och ej kan brukas offensivt mera i turnen Henning? typ en gul prick eller något annat enkelt. Vi måste ändå uppdatera kartan och ta bort pilar etc i turn 2 så det borde inte ställa till med några problem.

Post Reply

Return to “Flames of War”