Firestorm: North Africa - Rapport/AAR tråd

Informasjon og diskusjon om Flames of War

Moderator: Illumini

Illumini
Thorn

Re: Firestorm: North Africa - Rapport/AAR tråd

Post by Illumini » Wed Sep 28, 2011 8:16 pm

Høres spennende ut det. Kan ta det en gang i neste uke. 2-3 spiller på hver side og ca 3000 poeng per side? Jeg har ikke nok erfaring til å si hvor bra det går å spille større slag i FoW, så tror det er best om du organiserer dette Michael.

Tar spillet på Outland?
You're all a bunch of WAAC power-gaming rules lawyers. 'Tournament Gamers'? Might as well put "Hitler Youth" at the end of it.

You and your power-builds sicken me.

- This post brought to you by the Casual Gamer Mafia - Our way is the only way!

Michael F
Holy Zealot

Post by Michael F » Wed Sep 28, 2011 9:48 pm

Jag skall ta tag i detta, gör en egen tråd så vi inte spammar sönder AAR tråden :D

Illumini
Thorn

Post by Illumini » Wed Sep 28, 2011 9:58 pm

Var på tide med en ny side her uansett, begynte å bli mye bilder på forrige side ;)
You're all a bunch of WAAC power-gaming rules lawyers. 'Tournament Gamers'? Might as well put "Hitler Youth" at the end of it.

Illumini
Thorn

Post by Illumini » Wed Oct 19, 2011 11:42 am

Kart oppdatert til runde 3

ulsund
Trencher

Post by ulsund » Sun Oct 30, 2011 8:48 am

Free for All i Gazala

Oppdrag: Free for All

Parter: 1200 poeng Bersaglieri vs 8th Army

Italienske styrker - Battaglione Bersaglieri

Bersaglieri Company
Bersaglieri Company
Self-propelled 75/18 platoon - 2 Semovente + 1 Carro comando
Carri Platoon - 3 14/41
Heavy AA platoon - 2 Lancia

Britiske styrker - Motor Company

Motor Platoon
Motor Platoon
Motor Machine-gun Platoon
Scout Platoon
Light Armoured - 1 Crusader II og 2 Crusader II
Heavy Armoured - 3 Sherman III

Preludium
Endelig klaffet alle værtegn med tanke på kone og barn og jobb for min del og reise til og fra Trondheim for Tom-Rune, slik at vi fikk tatt vårt første slag i kampanjen. Det nye Afrikabrettet er nesten ferdig, og jeg har fått limt opp alle figurene i hver av hærene. Jeg har ikke kommet langt med malingen av figurene ennå, og måtte derfor bryte mitt prinsipp om at kun ferdigmalte figurer kan spilles med på mine spillbrett:).
Tom-Rune hadde med seg en nevø, Anders, og han ble raskt rekkruttert som terningkaster for mine italienere. Dette skulle vise seg å være en meget klokt valg av meg:).
Ettersom vi begge var litt rustne ang. reglene bestemte vi oss for å kjøre et Free-for All mission, samt kjøre 1200 poeng på hver side og uten FS-tropper.

Italienerne vant initiativkastet og det ble bestemt å angripe fra Ra's at Tin inn i Gazala.

Runde 1
Begge sidene startet med å plassere sine infanterister på hvert objektiv. Crusaderne holdt høyreflanken til brittene, med tanke på å tråkle seg frem i det ulendte terrenget frem til italienernes objektiv. Resten av de britiske og italienske tanksene ble plassert i midten, forberedt på et kappløp om hvem som kunne nå landsbyen først. Min hjelper gjorte en god innsats på å gi italienerne god moral og trening, og vi endte da med kun et kompani som confident trained, mens resten var fearless/confident veteran. Lanciaene klarte å ta ut en crusader, mens Shermans klarte å knocke en carri.
Image

Image

Image

Image

Image

Runde 2
Hovedaktiviteten i denne runde skjer rundt byen. Anders fortsatte å kaste utrolige bra terninger, både for save til Carriene og skyting tilbake. Begge sidene forsøkte å bruke støvskyene fra kjøretøyene til god dekning. Bersaglieri kompaniet på italienernes venstre flanke fortsatte å snike seg fremover i terrenget. Brittenes infanteri hadde gravd seg ned og forholdt seg i ro for å få Gone to Ground. Dette gjorde at de ikke kunne skytes på utenfor 40cm.

Image

Image

Image

Image

Image

Runde 3 og 4
Kampene fortsatte i i byen, hvorpå de små carriene og semoventene utrolig nok klarte å unnslippe ilden fra Shermantanksene, med unntak fra en Carri. Motet til italienerne holdt og den siste M14/41 tanksen fortsatte kampen. Bersaglieri companiet på høyre side rykket også frem for å gi ildstøtte til tanksene, og til slutt klarte italienerne å ta utt alle Shermantanksene og HMG-troppen i byen. Lancia-troppen klarte også til slutt å ta ut de siste to Crusaderne.

Image

Image

Runde 5
Brittene hadde nå kun 3 av 6 tropper igjen, og i et siste forsøk på å ta et mål ble Scout platoonen sendt frem for å ta ut Lancianene. Desverre kom disse i en kryssild mellom, Lancianene, AT kanonene til Bersaglieri companiet på venstreflanke og tanksene på høyre flanke. Scout platoonen ble skutt i filler, og i starten av brittenes runde 5 feilet Tom-Rune sin company moralsjekk, og slaget var tapt.

Image

Image

Postludium
Anders viste seg å ha alle ferdighetene en god terningkaster skal ha. Jeg hadde ikke klart å kaste like bra som ham:). Dette ble forsterket av at Tom-Rune ikke hadde en god dag med sine terninger, og det ble tidvis mumlet at han neste gang skulle skaffe seg sine egne terninger. Italienerne spilte mye mer aggresivt enn britene i dette slaget, og dette gjorde også at de raskt fikk det rette momentumet i slaget.
Resultatet ble 6-1 til Italienerne - Avanti Savoia!!!
www.wargaming.no

Illumini
Thorn

Post by Illumini » Sun Oct 30, 2011 11:06 am

Kult at dere er igang der oppe. Misunnelig på brettet dere har.

Skal få oppdatert kartet i kveld, endelig er omringingen av Tobruk brutt,

Avanti Savoia!

Illumini
Thorn

Post by Illumini » Sun Oct 30, 2011 11:55 pm

Kart oppdatert

ulsund
Trencher

Post by ulsund » Fri Nov 04, 2011 1:52 pm

Takker for ros til brettet:). Det var egentlig ikke så mye arbeid med å lage selve brettet, men jeg har tenkt mye i forkant for å få det slik jeg vil. Brettet er delt i 3 stk 60x120, og disse kan settes sammen i mange forskjellige konfigurasjoner for å skape litt variasjon. Om man samler alle arbeidstimene lagt ned i brettet kommer det på rundt 8 timer. I tillegg må man legge til tid før tørking av de forskjellige strøkene, og ikke minst ledig tid fra kone og barn og jobb:).

Er i ferd med å lage et eget skap hvor jeg kan plassere borddelene, samt ha plass til flere. Er relativt fornøyd med denne måten å lage brett på, da de blir mer 3-dimensjonale. Det blir nok noen sommer, vinter og bybrett etterhvert i samme stilen.
www.wargaming.no

ulsund
Trencher

Post by ulsund » Wed Nov 16, 2011 10:47 pm

Spilte et nytt slag i går mellom amerikanere og italienere. Skal legge ut aar og bilder i morgen..
www.wargaming.no

ulsund
Trencher

Post by ulsund » Thu Nov 17, 2011 2:35 pm

Free for All i Siliana

Oppdrag: Free For All

Parter: 1200 poeng Bersaglieri vs US Rifle Company

Italienske styrker - Battaglione Bersaglieri
Bersaglieri Company
Bersaglieri Company
Self-propelled 75/18 platoon - 2 Semovente + 1 Carro comando
Carri Platoon - 3 14/41
Heavy AA platoon - 2 Lancia

Amerikanske styrker - US Rifle Company
Rfile Platoon
Rifle Platoon
Weapons Platoon
Machine-gun Platoon
Anti tank Platoon - 3 57mm
Tank Platoon - 5 Sherman M4

Preludium
Denne gang var det en ny spiller som ble med meg for å ta et slag. For å gjøre det greit opplæringsmessig kjørte vi Free-For-All, ingen FS-tropper og kun 1200poeng.
Italienerne vant initiativkastet og det ble bestemt å angripe fra Kairouan inn i Siliana.

Runde 1 - Deployment
Italienerne startet med å plassere en inf.tropp på objektivet på venstre flanke, Lanciaene i midten, med god oversikt over bordet, og alle tanks og resten av infanteriet på objektivet på høyre flanke. Amerikanerne plasserte sine Shermans og Mitraljøsetropp på ytterste høyre flanke, anti-tank kanonene på objektivet på deres venstre flanke og alt av infanteri og weapons platoonen på det andre objektivet oppe på høyden.
Amerikanerne fikk første runde. De klarte å grave ned alle styrkene oppe på høyden, og dannet dermed et klart Festungspunkt der. På sin venstre flanke rykket Shermanene selvsikre fremover, med maskingeværgtroppen trygt i bakhånd. Ingen skudd ble løsnet av amerikanerne.
Italienerne gikk i sin runde straks i gang med å flytte alle styrker på sin høyre flanke opp mot Shermans i ly av palmeskogen. Den andre inf.troppen forsøkte å grave seg ned, men mislyktes. Lanciane hadde nå fått god sikt, om dog lang avstand til Shermansene, og fyrte tilsammen 6 skudd i deres retning. Ved utrolig flaks klarte de å få inn 5 treff, og slo ut alle 5 tanksene! I ettertid ser jeg at jeg glemte regelen om at alle tropper regnes som om de har flyttet i første runde av Free-for-All, mao Lanciane burde ikke kunnet skyte i første runde pga sin Akward Layout, men men. Ting så med ett veldig lyst ut for italienerne.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Runde 2
Amerikanerne begynte nå å flytte frem den ene infantieritroppen og weaponsplatoonen på sin høyreflanke, for å gå til angrep på det objektivet som var minst forsvart av italienerne. Det italienske infateriet forsøkte å grave seg ned igjen, men feilet denne gangen også. I talienerne hadde nå relativ klar bane frem til objektivet på amerikanernes venstre flanke, men det skulle vise seg at diverse bogging, trege forflytninger og feil valg av rute kostet for mye tid.

Image
Image
Image

Runde 3 og 4
Amerikanerne fortsatte å forflytte seg sakte men sikkert mot målet på høyre side, og endelig klarte italienerne å grave seg ned. Weapons platoonen, med sine 60mm mortars hadde posisjonert seg godt for å kunne bombardere den nedgravde italienske troppen. De klarte å slå ut et par AT-kanoner og dermed pinne troppen. På den andre flanken fortsatte italienerne å snegle seg fremover, samt at Lancianene forsøkte å komme seg på skuddhold av de amerikanske AT-kanonene ved objektivet. Den amerikanse HMG-platoonen flyttet fremover og stilte seg i skjul av røyken til Shermanvrakene. Her forsøkte Carriene å skyte HMG-troppen i senk for å åpne flanken.
Image
Image
Image

Runde 5, 6 og 7
Slår sammen rundene ettersom jeg ikke fikk tatt så mange bilder, samt ikke husker detaljene pga all neglebitingen:).
Nå ble det et kappløp om tiden om hvem som kom frem først til objektivene. Amerikanerne hadde etterhvert klart å plassere seg perfekt an for et nærangrep på det italienske objektivet på venstre flanke. Samtidig klarte HMG-platoonen, som hadde 4 bazookaer, å slå ut Carriplatooen. De hadde nå også fri vei til det andre italienske objektivet. Italienerne samlet nå alle krefter for å ta et stormangrep på det amerikanske målet beskyttet av AT-kanonene (som ike hadde HE). Derimot var den andre amerikanske inf-troppen godt nok plassert til å få inne nok treff, og dermed Pinne italienerne. Den amerikanske inf.troppen klarte deretter å ta det italienske objektivet ved nærkamp, og holdt dette helt til sin neste runde.

Amerikansk seier - Major Victory 5-2.

Image
Image
Image
Image

Dett var dett. Satser på nytt slag tirsdag neste uke.

Bonusbilde: Den amerikanske spilleren hadde med seg ekstra tungt skyts (en ekte, men plombert, Mossin Nagant fra 1943) til slaget. Kanskje derfor han vant?
Image
www.wargaming.no

Illumini
Thorn

Post by Illumini » Thu Nov 17, 2011 6:25 pm

Imponerende turn-around av amerikanerne etter at de tapte 5 tanks i første runde, trodde kampen var avgjort (om enn feilaktig) der og da.

ulsund
Trencher

Post by ulsund » Thu Nov 17, 2011 6:31 pm

Det var hva man kan kalle en moralsk seier:)
www.wargaming.no

ulsund
Trencher

Post by ulsund » Thu Nov 17, 2011 7:28 pm

Hvordan er det med spillingen med dere der sørpå? Håper det blir litt flere slag igjen:)
www.wargaming.no

Illumini
Thorn

Post by Illumini » Thu Nov 17, 2011 10:54 pm

Jeg tipper det kommer seg ganske snart. November/halve desember er gjerne stressende både i jobb og studiesammenheng. Jeg er f.eks. oppe i mye oppgavelevering + eksamener fram til 16.desember, så da faller spilling litt bak i prioriteringen :/

I tillegg vet jeg at flere her nede er i utlandet for tiden.

Jeg lar kampanjen dure og gå i runde 3 fram til jeg føler det er spilt nok kamper. Tror det er greiere å gå for et ca antall kamper per runde enn tidsbestemt uansett, nettopp pga sånne perioder som dette.

Det er altså bare å spille der oppe, vi kommer sterkere tilbake her sydpå igjen. Husk at allierte får +1 på initiativ-rullen fremdeles i denne runden.

ulsund
Trencher

Post by ulsund » Thu Nov 17, 2011 11:29 pm

Det var godt å høre. Kjenner godt selv til det med at det strammer seg til på jobb og skole på denne tiden av året. Skal bli godt når man kommer seg litt inn i desember og forhåpentligvis litt bedre tid. Satser på å få til et slag neste uke.
www.wargaming.no

Post Reply

Return to “Flames of War”