NM 40K Ris og Ros

Turneringer i forskjellige miniatyrspill, Oslo

Moderator:Frederique

otlno
Holy Zealot
NM 40K Ris og Ros

Post by otlno » Mon Jan 18, 2016 11:26 am

Hei

Her kan folk komme med konstruktiv tilbakemeldinger fra årets NM i warhammer 40k

Det vi lurer på er hvordan vi kan bli enda bedre til neste år, alle kommentarter kommer til å bli vurdert og vil være med å definerere hvordan vi går videre.

Det jeg har fått endel tilbakemeldinger på allerede er spesielt missions, at flere mente å kjøre maelstrom ikke var noe de syns noe om, hvertfall ikke alle kampene.
Dette skal vi være spesielt opps på neste år.
En annen ting var også FAQ, denne var alt for lang, dette tror jeg alle kan være med på.

Så kom med alle kommentarer dere har til arrangementet.

knightofkob
Enigma Foundry

Post by knightofkob » Mon Jan 18, 2016 12:08 pm

alt i alt bra. Hadde foretrukket om vi hadde brukt den sammen metoden for å score poeng som på Invasion. Syntes den belønte taktisk spill bedre en Maelstrom der det fort blir veldig mye opp til kortene man får om man vinner eller ikke.
Captain ETC 40k 2016 - Necrons
Player ETC 40k 2015 - Necrons

Kalerith
Juggernaut

Post by Kalerith » Mon Jan 18, 2016 12:15 pm

Eventmessig syns jeg det meste var bra på stell, registrering var smooth, bra info, gøy med ølsalg og alt som fulgte med.
Det jeg kunne ønsket meg annerledes var:
Ikke maelstorm som vi spilte det. Når man spiller det så føler jeg at MSU får et for stort overtak.

Jeg kunne tenkt meg:
Primary: Eternal War missions. 4 pts for å vinne, 2 for uavgjort, 0 for tap.
Secoundary: Maelstorm Samme poeng som overfor. Vinner man maelstorm så får man 4 pts, 2 for draw og 0 for tap.
Tertiary: Firstblood, warlord, Linebreaker og Big Game Hunter. (Drep den modellen med mest
poeng på motstanderens side). 1 pts pr scorede poeng av disse som man får uansett.

Jeg var ganske rusten på 40k så 15 minutter ekstra pr kamp tror jeg hadde vært bra for mange og hadde ikke krevd mer enn 45 minutter ekstra pr dag å gjennomføre.

2,30 er litt kort. 2,45 er passe syns jeg. Men dette kan jo jeg gjøre noe med selv gjennom å spille lista mi mer før turnering. Just my 5cents.
Karl-Erik Hansen
Tournament Organizer:

-Drums of War

- Winterfall

ETC- 2016.
Team Norge - Orcs & Goblins
Ny kanal for kamprapporter.
https://www.youtube.com/channel/UCvnfmG6pYRFChFyeuwApAJg

amir90
Electromancer

Post by amir90 » Mon Jan 18, 2016 1:03 pm

Ros:
- Meget imponerende gjennomføring av turneringen når det var kun 1 arrangør!
- Stor forbedring av premier som ble gitt sammenlignet med ifjor.
- Terrengfordeling var over middels bra, men kan forbedres litt av malekvalitet og utvalg. Kanskje verdt å ha et alternativ setup for spillere i et bord, i tilfelle deployment zone favoriserer en motstander ekstremt? Dvs at en kan gjøre et unntak å flytte på terreng?
- Arrangøren var for det meste tilgjengelig og ga fort svar på regeldiskusjoner. Hvis det var forsatt noe tvil var det nok av veteraner som kunne være dommer nr 2.
- Å velge bort stjele andres objektiver til fordel for skjule objektiver mission, var et godt valg.

Ris:
- Som du har nevnt, maelstrom only er et meget spesielt mission setup. En ting er at MSU får store fordeler (MSU er bedre å spille mot og med enn Deathstar spør du meg), men det er verre med at det er veldig tilfeldig, spesielt D3 (og +3) kortene, da blir det veldig fort stor ledelse for motstanderen. Det oppfordrer jo folk til å lage andre lister enn det man har brukt til Eternal war tidligere, men tilfeldighetene er altfor store. Gladius Strike Force er veldig gøy å spille mot og med, men de får en ALTFOR stor fordel med maelstrom only med 27 secured objective units og 10+ transporter som er gratis.
- 2 timer og 45 min hadde vært å foretrekke, men tidsbruk i 40k handler mest om kjennskap til alles hærer og evne til å ta kjappe valg i grunn. Noe dessverre ikke alle har tid til, så mye av tid går gjerne i det å forklare hæren sin, sette opp modellene og ta disse beslutningene kjappe nok i spillet.
- 1650 points. Huff a meg, 1500 pts til NM i 2013 var en skuffelse, men 1650 er bare et teit mellomledd for min egen del. Enten gå 1500 for å holde det lavt, eller gå minst 1750 eller 1850.

Løsningsforslag: Igrunn som Kaelrith sa, en blanding av eternal war mission + maelstrom med tertiary hadde vært å foretrekke. Jeg personlig foretrekker at maelstrom som secondary skal være verdt 1 mindre VP, ettersom Primary burde telle mer totalt sett, men det er bare en personlig preferanse.

En ting er veldig klart, FOR GUDS SKYLD ikke innfør noe poengsystem i spillet som gjør at man må vinne med mer enn 1 VP, eller type 10-10 til 20-0 system alla gamle Fantasy turnering (og årets Winter War). Det er et system som straffer folk å ikke vinne hardt nok på en frustrende måte. En ting er som årets NM at lister som får 20+ og mer maelstrom poeng i runden vil vinne på tiebreaker en annen ting er at en kan vinne alle kampene sine og likevel ikke få førsteplassen, som går til en som bare vant 3 eller 4 kamper fordi de vant med mange Battle points. Hvis dere føler at dere må endre noe, så bare skift mission setup og behold VP og tiebreaker som det var i år.

Dette er sikkert i bunn og grunn bare en personlig preferanse, men jeg er ekstremt lite glad i opplegg som insisterer at du må vinne så hardt som mulig og at det teller mer enn seiere. Da må man være enda mer WAAC :/

Jeg ser at Winter War har noen artige løsninger på det med malekrav og Netlisting.
Til førstnevnte får motstanderen preffered enemy og hatred mot unpainted units, for sist nevnte kan man oppfordre folk til å spille Highlander hvis premien er stor nok (hvor alle highlander lister spiller om hvem som kommer høyest i på turneringen). Dette syns jeg noe kan være på NM.

Det var selvsagt veldig mye tekst, men det er bare fordi jeg vil gi så grundig og konstruktiv kritikk som jeg kan. Det skal VELDIG mye til at jeg ikke går til en turnering basert på mission setup og slikt, vanligvis er det kun skole eller livet ellers som står i veien.

Stå på med innsatsen, så ses vi til neste gang! :D

Ravage
Greylord Outrider

Post by Ravage » Mon Jan 18, 2016 4:22 pm

Et fantastisk arrangement. Stemningen var til å ta og føle på; og jeg møtte bare hyggelige folk. Helgen var en 6'er på terningkastet for meg; og det hele var godt organisert på den administrative siden, innsjekk, ølsalg, terrengene etc. Jeg er ikke enig med de som har nevnt at det var dårlig plassert terreng på enkelte bord. Kanskje noen flyttet terrenget mellom matsjene, i så fall? Jeg så stort sett veldig konvensjonelt terreng, og elsket de trykkede underlagene. Det ga spillingen en helt ny og nesten høytidelig dimensjon.

Swiss pairing fungerte veldig bra følte jeg; og etter at par tap mot sterke spillere (og MSU-lister) møtte jeg folk på vei ned i seedingen, mens jeg var på vei opp. Artig og noe som løftet match-upene for de fleste.

Nomineringen og avstemmingen over best malte armeer, kunne vært annonsert bedre. Jeg fikk knapt nok med meg at den foregikk, men rakk å gi stemme. Hvordan ble nomineringen gjort forresten? Noen kunne tatt en titt på han unggutten med space wolf armeen, som tok juling 4 matcher på rad, da den ikke var designet for maelstrom, men som stilte helt WYSIWYG/Rule of Cool, og gitt ham en nominasjon for maling (den var fint nok malt i alle fall). Det kunne vært et velfortjent løft for (en av) våre yngre, men kommende spillere i hobbyen. Bare en tanke, siden soft points ikke var med i nm.

Jeg likte standsene som var der.

Konkret til turneringsformatet.

Missions: Maelstroem skapte fleksible og morsomme oppdrag med mye movement; dessverre favoriserer den noen spillestiler og lister veldig; samt at det er tilfeldig hva man får av kort. MSU dominerte totalt (selv om ikke alle stilte med dette).
Om eternal war eller en blanding, er veien å gå, overlater jeg til andre å vurdere; noen missions, som gir victory points for å ødelegge fiendens tropper, gjør gjerne matsjer kjedelig og til AoS lignende slugfests, så jeg likte mobiliteten i Maelstrøm.

Game turns: Jeg synes man burde ha 5 runder som minimum for et match. Jeg så to spillere på nabobordene som spilte sakte med vilje; De åpnet opp med sine gun lists, scorte godt med VP og endte spillet etter runde 3 fordi de spilte så sakte. Lister med mye i reserves rekker ikke slå hardt tilbake når spillet bare varer 3 runder.
Jeg spiller veldig raskt, og ga bort mange poeng på at motstanderen fikk tid til å table meg og sanke poeng i de to siste rundene ved å holde alle objektivene etter at mine guards var ryddet av bordet.
Med andre ord, Det er urettferdig at trege spillere bare må ta i mot juling i 3 runder, mens kjappe spillere straffes ved at de får smake pisken i 6+ runder.

Army size: Jeg likte 1650, men det tar lenger tid å spille enn 1500. Man slipper også unna de verste rapetastiske kombinasjonene på 1750 om man holder listene på den europeiske 1500-varianten. Jeg har bodd i USA, og likte ikke 2000 og 2250 listene de bruker der (de har tradisjon for å bruke veldig lite terreng i tillegg). Jeg ønsker meg 1500 poeng til neste nm, eller kanskje 1450! Det gir rom til manøvrering. Mange units, som land speederen fungerer bedre på små størrelser, da den kan zoome rundt uten å måtte parkere rett ved siden av motstanderens tropper på et overfylt brett, la NM unngå WHFBs skjebne, der man bare hadde en parkeringsplass som så går rett frem. Det eneste som skjer i lister over 1500 er at folk tar duplicates, så man har 3 dreadnoughts i stedet for 1, og 2 land raidere i stedet for 1 osv. Spillet blir ikke morsommere av et mer overfylt bord.

Poeng: Det ble kommunisert ganske sent at man ga bort 10 poeng ved å tables. Ved mitt bord hørte vi det i runde 5 først. Da jeg så at jeg kom til å tape allerede i runde 3, spilte jeg aggressivt for å gi motstanderen en dose egen medisin, og ble overrasket over kontrameldingen om at tabling ga vekk 10 poeng.

Game length: Jeg spilte til runde 6 i alle matchene mine (jeg er rask å spille), bortsett fra Gladius force'n hvor vi bare rakk 2 (og en halv) runde. Jeg tenker at gamene godt kunne vært 15 minutter lenger; og så en hel klokketime pause. Det blir nok mye for mange; men jeg likte å prate med andre, hvordan matsjen gikk, ta meg en vaffel, se på infinityspillerne, lese nye motspillerens liste osv. Jeg har ikke lyst til å spille etter klokken 18 heller, så jeg ser jo at timetabellen ikke går opp. Kanskje en lenger pause mellom matsj 2 og 3 (til å lunsje, snakke om matchupene så langt osv), kunne fungert?

FAQ var for lang. Regelpakken var velskrevet og proff, dog.

Regler Hvilke LoWs som var tillat virket litt arbitary; underdogene i Astra Militarum fikk bare ta baneblades som var annenhånds (og ikke de som ignorer cover f.eks.), og straffet hardt fordi de hadde superheavies med 9 hull points; mens Tau og Eldar fikk velge det nyeste av GW's bling bling og skjende andre armeer med sine forvokste phallos-modeller øst og vest.

Formations: Jeg liker at anything goes og at man får velge fritt av GW og FW osv. Men om man først begrenser noen modeller, kan man kanskje se på formations. Gladius force, med 10+ gratis tankser er vel stjerne-eksempelet her, og vant vel turneringen også?

Random suggestion:
Noen armeer er mer kompetativ i små format. Hva med en 750 poengs -variant til neste NM? Om vi fikk 6 spillere eller opp, kunne vi hatt vår egen greie; og spilt kjappere, mer agressive matsjer, der baller, vågemot, manøvrering og hver enkelt terning, flaks, uflaks, krak-grenade, VP og modell teller! Naturligvis LoW fri og som en egen vektklasse, under 1650 eller hva nå enn som blir standard til neste nm.

Bare en tanke jeg lufter. Mange 40k'ere har aldri spilt matsjer under 1000 poeng, og vet ikke hvor morsomme de kan være!
Last edited by Ravage on Tue Jan 19, 2016 1:02 am, edited 2 times in total.

HeavyBtakingowa
Gobber

Post by HeavyBtakingowa » Mon Jan 18, 2016 9:53 pm

Takk for ei flott turnering, var veldig artig å være deltaker. Fikk fem skikkelig gode spill mot god motstand, ingen lette matcher. registrering og oppstart gikk veldig fort og greit, virket som alle var ivrige etter å komme i gang.

Jeg synes 1650 var en fin poengsum, men jeg liker spill rundt 1500 poeng. Dette siden brettet ellers blir meget overfylt om man har store armer. Jeg føler at spillet starter skikkelig i runde 3-5 når manøvrering og langsiktig planlegging begynner å gjøre seg gjeldene. Er hærene større, så føles det som at man bare dæljer løs på hverandre i flere runder. Samt at de tidlige rundene tar lengre tid.

Maelstrom gjør jo at movement blir viktigere, og at det ikke blir en slik slugfest som man kan få om man går for rene killmissions. Kanskje man kan discarde 2 kort isteden for 1? dette kan gjøre det litt mindre luck based, samt fortsatt sikre at taktikk blir en viktig faktor.

Tidsmessig føler jeg at man bør nå runde 4 eller 5 for å få skikkelige spill, så jeg er enig at 15 min til kan være en god ide.

Ellers vil jeg takke Ask, Kim, Amir, Thomas og Nico for gode utfordringer og trivelige spill.

Qlipoth
Holy Zealot

Post by Qlipoth » Mon Jan 18, 2016 10:22 pm

Enig i mye av det som har blitt sagt oven.

Pros:
-Ølsalg! Fantastisk, rett og slett :) Fine priser og kald øl gjør mye for stemningen.
-Velorganisert turnering, registrering og pairing gikk raskt og effektivt. Beldig fint å ha pairings tidlig oppe i pausen, så en har tid til å flytte modeller til riktig bord, hilse på motstander osv. før en begynner å føle tidspresset.
-Greit terreng, varierte bord og jeg følte ikke at jeg verken manglet terreng eller hadde for mye på noen av bordene jeg spilte på.
-Lett tilgjengelig T.O og fantastiske motstandere i alle games

Cons and critique:
-Maelstrom er rett og slett for tilfeldig. Jeg hadde games der jeg scoret høyt i de første to rundene og det var nesten umulig for motstander å ta meg igjen, og motsatt rullet jeg elendig på D3 VPs på andre games som (kanskje) kostet meg et tap. Et terningspill er jo alltid tilfeldig, men det bør begrenses litt. NOVA, ETC og ITC har alle mission packs som prøver å kombinere maelstrom og eternal war for missions som gjør det mulig for de fleste armies å konkurrere mens de begrenser tilfeldighetsfaktoren. Alle disse har fordeler og ulemper og favoriserer visse builds litt, men de er mye mer balansert enn maelstrom.
- Tid, kunne hatt litt lenger tid. Jeg spilte som oftest bare til runde 4, og en påskyntet runde 5 for å oppsummere poeng. Det rare er at jeg aldri har hatt et problem med dette tidligere turneringer, selv om jeg også da har spilt horde armies. Når jeg hører at mange ikke har kommet lenger enn runde 4 lurer jeg på om kanskje Maelstrom-formatet gjør at folk spiller saktere? Bruke lenger tid på å tenke hvordan en skal oppnå mest mulig objectives, mens i et mixed scoring mission har en allerede lagt en plan for å få mest mulig på eternal war? Jeg vet ikke hva det skyldes, men det er noe jeg reagerte på.
-Informasjon om at tabling/surrender gir 10vp var jeg ikke klar over før noen sa det til meg. Kunne blitt formidlet bedre.
-Mer informasjon om malekonkurranse. Jeg fant aldri noe om dette før turneringen, og viste ikke om det i det hele tatt ble noe malekonkurranse på NM før vi var fremme. Det kunne også ha vært nominasjoner i flere kategorier, som på Invasion og Armacon. Nominering for best painted vet jeg heller ikke hvordan fungerte, men syntes både Ork boar-riders og Space Wolf-hærene fortjente en plass på nominasjonsbordet (sikkert flere og, men det var disse jeg møtte)

Alt i alt storkoste jeg meg og planlegger definitivt å komme tilbake neste år :)

Nipo_5
Holy Zealot

Post by Nipo_5 » Mon Jan 18, 2016 11:10 pm

Takker så mye for helga. min andre turnering noensinne og jeg kjører gjerne 2X 8 timer neste år også jeg:)

Pros:
- Registrering og velkomst. Enkelt å forholde seg til og grei merking
- Ølsalg samt mat og drikke generellt
- Helt OK terreng og I alle fall lett å spille på
- Veldig tilgjengelig TO
- Raske pairings
- Kjekke motstandere med fokus på å spille en hyggelig kamp med 40K (jeg både gav og fikk "mulligans" på ting som ble glemt)
- Jeg liker formatet men støtter også ønsket om et mer delt format. Er I alle fall fan av det er et maelstrom element I det

Cons:
- Noe kort tid på kampene. 15 minutter ekstra hadde gjort mye. Savnet også en enkel timeplan...
- Dårlig info om best painted bade I forkant og på selve dagen
- Resultatene ut I etterkant her inne
- Bygge litt videre på det som ble sagt tidligere om forskjellige klasser. Jeg kunne godt ha tenkt meg en 40K "friendly" turnering der man I tillegg til poeng og seier/tap scorer motstander, hæren som du spiller mot samt paint/hobbyscore. For dere som hører eller ser på "The Long War" så vet dere hva jeg mener. Men that's for another day..

Koste meg masse og takker arrangørene som legger inn innsats og tid for at vi andre skal få kose oss med 40k en hel helg!

Chaz Sexington
Gobber

Post by Chaz Sexington » Wed Jan 20, 2016 10:23 am

Takker så mye for min første turnering! Hadde det kjempegøy og fikk skikkelig juling i flere kamper!

Pros:
Seeding-systemet funket kjempefint!
Veldig godt organisert mtp. informasjon om transport, oppmøte etc.
Missionsene fungerte meget godt.
Gode premier.

Cons
Lengde - Skulle gjerne sett femten min ekstra per kamp. Eventuelt trekke ned til 1500.
Timeplan - Bare litt pirk, men kan være greit for alle involverte.
Terreng - Syntes det var en god mengde terreng, men kanskje litt mye LoS-blocking og litt lite ruiner (4+ cover). Vanligvis har jeg spilt med å sette ruiner/bygninger på baser og så får alle på basen 4+ cover, men nå måtte troppene opp i bygget for å få dekning. Det var en del skoger på bakketoppene, men det var ikke alltid klart om hele platået gav cover. Det kan absolutt være at det er meg som er vandt til noe unormalt :)

otlno
Holy Zealot

Post by otlno » Mon Jan 25, 2016 11:36 am

Takk for alle tilbakemeldinger!

Vi kommer til å bruke dette til å skape et bedre NM neste år
Det er flere ting som går igjen i disse postene så jeg kan garantere at det blir bedre tid neste år bla.

Så takk til alle som deltok, og de som ga ris og ros.
Totaltsett var jeg fornøyde med hva vi fikk til med den erfaringen vi hadde før NM, det var en bratt læringskurve. Selv om ikke alt gikk på skinner, tror jeg folk var stort sett fornøyd.

Nestegang skal folk være enda mer fornøyd :D

Så igjen takk til alle som var med å skape en knall helg!

Mvh Ole Lillejordet

Remtek
Holy Zealot

Post by Remtek » Tue Jan 26, 2016 11:43 pm

Takk for en knall helg. Gleder meg til neste år!

preben555
Trencher

Post by preben555 » Mon Feb 01, 2016 9:54 am

Tusen takk for et knallbra arrangement!

At det skulle gå så smooth med én arrangør som t.o.m. aldri har arrangert en eneste turnering før er knallsterkt! Terrenget var vesentlig bedre enn forrige gang med unntak av 2-3 brett, noe som jeg syns er HELT ok mtp at det er 23-24 fult kitta bord der. Gaming mats var kjempebra insj, kanskje det blir enda fler neste gang? Stemningen var på topp og ølsalget fungerte utmerket!. Jeg kommer definitivt neste år!

Litt ris til slutt. Jeg syns at maelstrom fungerte bra, men kanskje noe tidkrevende i turneringsammenheng, så hadde vært topp med 15 min til. Jeg vil også ønske noe lenger pauser enn det var første dagen. Ellers så vil jeg påpeke at det var kanskje lit lite info rundt malekonkurransen, jeg fikk bare med meg hvem som vant og ingen av de andre som var nominerte. Til sist syns jeg det er synd at en turnering ikke hadde en premie for 'Best Sportsmanship'. Dette bør vi få tilbake igjen for å fokus på spillere som sprer god stemning.

Takk for nå! Vi ses neste gang!

Post Reply

Return to “Oslo Wargames Grand Tournament”