Warmachine & Hordes Feedback 2017

Turneringer i forskjellige miniatyrspill, Oslo

Moderator: Frederique

Olannon
Haley
Posts: 5843
Joined: Sat Feb 11, 2012 2:12 pm

Warmachine & Hordes Feedback 2017

Post by Olannon » Sun Jan 29, 2017 7:31 pm

Post your thoughts here :)
Jarle Svendsrud

www.courageofcaspia.com

Kaptajn Congoboy
Archangel
Posts: 2798
Joined: Sun Jan 18, 2009 4:05 pm
Location: Oslo

Post by Kaptajn Congoboy » Sun Jan 29, 2017 8:20 pm

Last year summary:
Kjente problemer:

1. Kart bør være hemmelige frem til turneringen.
2. Lengre tid til registrering første dag.
3. Dobbeltsjekk av CP før publisering av resultatliste er en god ide.
4. Flere arrangører. 2 er rett og slett ikke nok. Spesielt et problem under malevurdering.
5. Kart MÅ printes i farger (glemte dobbeltsidig print fredag). Bør også være litt klarere.
5. Trenches og Hills for høye
6. Mer tid til pairings
7. Klarere tidsskjema og strengere tidsholdning
1, 3, 4, 5, den andre 5 følte jeg vi forbedret oss på i år.

2 feilet vi totalt på. Det samme med 6 og første delen av 7.

Let the whipping commence!
-Kaptajnen

Vradchuck
Wraith Engine
Posts: 2038
Joined: Fri May 04, 2007 11:24 am
Location: Lake Area

Post by Vradchuck » Mon Jan 30, 2017 11:28 am

Kaptajn Congoboy wrote:Last year summary:
Kjente problemer:

1. Kart bør være hemmelige frem til turneringen.
2. Lengre tid til registrering første dag.
3. Dobbeltsjekk av CP før publisering av resultatliste er en god ide.
4. Flere arrangører. 2 er rett og slett ikke nok. Spesielt et problem under malevurdering.
5. Kart MÅ printes i farger (glemte dobbeltsidig print fredag). Bør også være litt klarere.
5. Trenches og Hills for høye
6. Mer tid til pairings
7. Klarere tidsskjema og strengere tidsholdning
1, 3, 4, 5, den andre 5 følte jeg vi forbedret oss på i år.

2 feilet vi totalt på. Det samme med 6 og første delen av 7.

Let the whipping commence!
Hei, jeg er veldig godt fornøyd med helga, synes sekreteriatet fungerte veldig bra.
Pairings kom opp og var enkelt å finne ut av.
Min eneste lille kommentar er at man burde ha litt lettere tekst på kartene, var litt vanskelig å lese hvit tekst på grå bakgrunn.
Marius

Green is the new everything

Rorin
Gobber
Posts: 19
Joined: Tue Oct 06, 2015 8:36 pm

Post by Rorin » Mon Jan 30, 2017 12:52 pm

Först: Tack för en väldigt bra turnering, hade en bra helg med bra arrangörer och motståndare!

Tid från registreringstart till matchstart dag 1 var kort. Hann inte få upp armén på tray, registrera mig och få ordning på mina grejer innan jag skulle vara på bordet. Kan kanske hålla bättre tempo men tyckte inte att jag var onödigt långsam och känns inte som att jag var ensam.

Skriv ut och sätt upp scheman i lokalen. Väldigt skönt att kunna kolla upp själv vilka tider som gäller så man vet när man har tid för lunch eller liknande.

Lunch var svår att få tag på. Jag svarade på NM mailet om lunch och frågade hur vi skulle göra på bästa sätt (vi som är utan vipps) och fick som svar att det är lättast att ordna på plats. De 2 min jag hade över mellan match 1 och 2 var inte personen som var ansvarig för lunch på plats=ingen mat beställd. Mer klar info om hur man kan ordna så att man faktiskt får lunch skulle uppskattas.

Jag vet inte om det var jag som var ouppmärksam men jag missade att tiebreak skulle användas i förväg och hade inte tid att fixa det på plats. Tror man kan lägga ut en länk till eventet i förväg så man kommer åt pairings där?

Det skrevs ut ett häfte specifikt för team tournament, men det häftet saknade regler för team tournament (dvs hur pairingprocessen skulle gå till), känns lätt att fixa ;).

Ett facebook event för turneringen/konventet känns som en bra sak. Skulle vara lätt att få ut info till samtliga intresserade inför eventet. Vi är nog många, framförallt vi som inte är norrmän, som inte håller koll på 2d6 så mycket information missas säkert som hade kunnat underlätta ovanstående saker. Det ger även möjlighet till att planera sovplatser, sociala evenemang m.m. tillsammans med de andra som ska på turneringen.

Olannon
Haley
Posts: 5843
Joined: Sat Feb 11, 2012 2:12 pm

Post by Olannon » Mon Jan 30, 2017 1:01 pm

Rorin wrote:Först: Tack för en väldigt bra turnering, hade en bra helg med bra arrangörer och motståndare!

Tid från registreringstart till matchstart dag 1 var kort. Hann inte få upp armén på tray, registrera mig och få ordning på mina grejer innan jag skulle vara på bordet. Kan kanske hålla bättre tempo men tyckte inte att jag var onödigt långsam och känns inte som att jag var ensam.

Skriv ut och sätt upp scheman i lokalen. Väldigt skönt att kunna kolla upp själv vilka tider som gäller så man vet när man har tid för lunch eller liknande.

Lunch var svår att få tag på. Jag svarade på NM mailet om lunch och frågade hur vi skulle göra på bästa sätt (vi som är utan vipps) och fick som svar att det är lättast att ordna på plats. De 2 min jag hade över mellan match 1 och 2 var inte personen som var ansvarig för lunch på plats=ingen mat beställd. Mer klar info om hur man kan ordna så att man faktiskt får lunch skulle uppskattas.

Jag vet inte om det var jag som var ouppmärksam men jag missade att tiebreak skulle användas i förväg och hade inte tid att fixa det på plats. Tror man kan lägga ut en länk till eventet i förväg så man kommer åt pairings där?

Det skrevs ut ett häfte specifikt för team tournament, men det häftet saknade regler för team tournament (dvs hur pairingprocessen skulle gå till), känns lätt att fixa ;).

Ett facebook event för turneringen/konventet känns som en bra sak. Skulle vara lätt att få ut info till samtliga intresserade inför eventet. Vi är nog många, framförallt vi som inte är norrmän, som inte håller koll på 2d6 så mycket information missas säkert som hade kunnat underlätta ovanstående saker. Det ger även möjlighet till att planera sovplatser, sociala evenemang m.m. tillsammans med de andra som ska på turneringen.
Mye bra her, Johan! Det tar vi med oss videre :)

Kort spørsmål: Var du på plass 08:00 på lørdag?
Jarle Svendsrud

www.courageofcaspia.com

Rorin
Gobber
Posts: 19
Joined: Tue Oct 06, 2015 8:36 pm

Post by Rorin » Mon Jan 30, 2017 1:20 pm

Ska jag vara helt ärlig så kommer jag inte ihåg vilken tid vi var där på lördagen, Hans kanske har bättre koll. Men har för mig att våran buss kom fram strax efter kl 8 så vi kanske var där 8:15 eller så?

Frederique
Archangel
Posts: 3168
Joined: Mon Nov 14, 2005 2:39 pm
Location: Oslo

Post by Frederique » Mon Jan 30, 2017 1:46 pm

Så det var folk som ikke visste at det var en cafe bak hallen med burgere/pizza/baguetter, og trodde at mitt pre-order system var eneste måte å få tak i mat på?
Frederick B

join Kings of War Norway (facebook)

Pjolterbeist
Juggernaut
Posts: 1001
Joined: Fri Apr 08, 2011 1:12 pm
Contact:

Post by Pjolterbeist » Mon Jan 30, 2017 1:49 pm

Ting som funket bra


Veldig bra gjennomført turnering, hektisk, men gøy!

Regelpakker og nytt terreng, sweet!

Matbestilling & levering fungerte bra. Hadde neppe vært tid til å få spist noe særlig uten.


Idéer til forbedringer:


6 spill på en dag er kanskje litt i overkant hektisk!

Bord som ikke var 48" laget en del krøll med deployment / terreng setup.

Lite tid til noe sosialt, med et så hektisk program. Kanskje ha et 'pubområde' hvor man kan spise, ta en pils og prate? Evt. en litt lengre lunsj - eller middagspause?

Slå opp tider på en stor plakat!

Litt kjedelig med at det er så mye drops i hovedturneringen, tror kanskje halvparten hadde droppa til slutt? Forslag: Ha en fet premie som loddes ut til en av de som var med hele veien. SoS funker ikke så bra når halvparten dropper.


Alt i alt, hadde det kjempefett, takk til alle som arrangerte og organiserte! :D
<-- Christian Tellefsen. Code games. Play games.
Currently playing Guild Ball Fishermen, also got Cygnar and Trollbloods.

Pjolterbeist
Juggernaut
Posts: 1001
Joined: Fri Apr 08, 2011 1:12 pm
Contact:

Post by Pjolterbeist » Mon Jan 30, 2017 1:50 pm

Frederique wrote:Så det var folk som ikke visste at det var en cafe bak hallen med burgere/pizza/baguetter, og trodde at mitt pre-order system var eneste måte å få tak i mat på?
Vel, ble jo advart på forhånd om at preorder var veien å gå, så... :D
<-- Christian Tellefsen. Code games. Play games.
Currently playing Guild Ball Fishermen, also got Cygnar and Trollbloods.

Frederique
Archangel
Posts: 3168
Joined: Mon Nov 14, 2005 2:39 pm
Location: Oslo

Post by Frederique » Mon Jan 30, 2017 2:45 pm

Ja men hvis det ikke ble napp med pre order så forventer jeg at folk går til cafeen bak hallen istedetfor å gi opp mat, og klage i ettertid på at de var sultne. Hvis motargumentet da er "men det hadde vi ikke tid til " så bør nok det tighte tidsskjemaet revurderes til neste år.
Frederick B

join Kings of War Norway (facebook)

Kaptajn Congoboy
Archangel
Posts: 2798
Joined: Sun Jan 18, 2009 4:05 pm
Location: Oslo

Post by Kaptajn Congoboy » Mon Jan 30, 2017 3:09 pm

Frederique wrote:Ja men hvis det ikke ble napp med pre order så forventer jeg at folk går til cafeen bak hallen istedetfor å gi opp mat, og klage i ettertid på at de var sultne. Hvis motargumentet da er "men det hadde vi ikke tid til " så bør nok det tighte tidsskjemaet revurderes til neste år.
Det han vel sier over er at det ikke var noen som kunne ta imot bestillinger klokka 11, da han løp over for å bestille mat.

Matopplegg for utlendinger lar seg kanskje gjøre med Paypal neste år?
-Kaptajnen

Rorin
Gobber
Posts: 19
Joined: Tue Oct 06, 2015 8:36 pm

Post by Rorin » Mon Jan 30, 2017 3:46 pm

Just en sak jag glömde (men som någon annan tog upp till viss del): Kör man konventsstil med uppmaning till drop för andra turneringar så måste annat SoS system användas. Det fanns tidigare en nästa vettig large event scoring. Mitt förslag är att drop räknas som att de vinner hälften av kvarvarande matcher, rundat ner. Problemt är att inga av de system som finns färdiga hanterar något sådant. Förstår verkligen inte att PP inte jobbar hårdare på det med tanke på att nästan alla deras officiella event ser ut på ungefär samma sätt...

Angående lunch:
Jag var väldigt osäker på hur mycket tid jag hade under lunchen (jag var mest glad att jag hann gå på toa tillslut), hade säkert kunnat fråga men var sedan första rundan utannonserade i princip konstant i "när startar min klocka!?" mindset så ville inte riktigt gå iväg någonstans. (Uppsatt schema hade varit bra här ;) ) Förra året tog det även ganska lång tid att få lunch när vi beställde i cafeet så hade nog inte vågat chansa på det (sen kanske möjlighetten att beställa mat gjorde att cafeet inte hade så lång kö i år).

Och ja jag vill absolut inte säga att den som är ansvarig för matbeställningarna måste stå där varenda minut av eventet, ville bara påpeka att det inte riktigt fanns tid till att fixa det på det sätt som var rekommenderat varken innan match 1 eller mellan match 1 och 2.

Dagowit
Ghetorix
Posts: 1560
Joined: Thu May 12, 2011 3:52 pm
Location: Oslo

Post by Dagowit » Mon Jan 30, 2017 5:46 pm

Fra et dommerperspektiv:

Der var god plads - og luft - i salen. Jeg kunne komme rundt til relevante borde uden at måtte gentage mareridtet fra WTC. Jeg tror at 8x4'-bordene ver en god måde at skabe plads på (det var bare uheldigt, at intet af det bestilte materiale rent faktisk havde de ønskede dimensioner).

Jeg tror ikke at vores terræn lever op til Steamroller-kravene. Vi får se hvad SR2017 bringer, men hvis ordlyden er identisk bør vi have større stykker næste år.

Det gik op for mig, at en del spillere ikke kunne reglerne for Masters (specielt Deathclock) tilstrækkeligt godt. Jeg foreslår et direkte link til PPs sider næste år, så arrangørerne i alt fald kan påstå, at det ikke er deres fejl.
I forbindelse med Deathclock løses en del problemer med bedre tid til at komme i gang. Stemningen lørdag var ganske hektisk og pairing-processen til team-turneringen kunne godt have brugt 10 minutter mere første runde.

Vi bør give lidt bedre information før første runde. Det havde været godt at understrege at måtterne ikke var 4x4´og vi kunne have undgået Deathclock-drama ved at understrege hvordan folk bør håndtere et stramt tidsskema.


Ting jeg hørte fra andre:

Organisatorerne fik ros for klar markering af borde (nummer og turnering).

Folk (også turneringsveteraner) var utilfredse med tidspresset og manglen på mulighed for at socialisere undervejs.

Enkelte var forvirrede over, hvilken type terræn der var hvad (hills/rubble/forests f.eks.). Obstructions blev ikke spillet konsistent.

Nyeusi
Gremlin
Posts: 1
Joined: Mon Jan 30, 2017 10:47 pm

Post by Nyeusi » Mon Jan 30, 2017 10:56 pm

Finnish opinions in English because you all speak demon language.

First of all the props to the organizers, there was a lot of people doing judging and collecting scores and stuff just for warmachine events. Extremely nice to see that. The little books with the scenario and terrain setups were awesome, I was really impressed how you even had different set ups for team tournament tables. Also there was enough of terrain on every table and having the clocks and scenario elements ready was really impressive.

There were some problems with schedule but its always going to happen when theres people involved, I don’t know how many dice downs you guys had to call but even that seemed to be organized well and from what I heard enforced fairly.

I don’t know how you've done it like this before but I do feel like the format wasn’t the best possible. The idea for convention style event is nice but the time and the venue (well food and opening times) was against it. I feel either organizing the big masters as a separate tournament or splitting it up to more tournaments would make it more fun and relaxed both to the organizers and the players.

The venue itself was good with plenty of space and beverages (Yes I bought some beer thank you.) and even though you could (should) have ordered food beforehand and we didn’t the guys were nice enough to get me dinner despite my stupid special demands.

The location was pretty good thanks to the buses. Even Hermanni who sometimes has trouble tying his shoelaces was impressed by how easy it turned out to be. I wish we’d only realized beforehand how expensive the taxi from the airport was and just spent an extra night in Oslo instead for the same amount of money. No I’m not kidding but thats on us.

Thanks for a great event!

juanjowar
Electromancer
Posts: 184
Joined: Fri Mar 11, 2016 8:26 pm
Location: Oslo

Post by juanjowar » Mon Jan 30, 2017 11:34 pm

First big tournament over here and very happy. I have been in quite a lot of them in other games so i have a bit of experience of how things use to go, anyway, not much to say bad about it.
A bit confussion with the pairings and the start of the games, specially the last ones, maybe having a big screen that says when should be start everygame will be great. It was ok, just in the last one i thougt we stoped for dinner and i found was already a game to go fast XD. But not big deal.

In the other way, really a cool place, big and confortable to dont be much people in the same area.
Good to have shops there, always something to buy.
Having a place to buy food and drinks is perfect.
All my 3 games was with people i didnt play before, so that is also quite good thing for me

ops....really bad thing....too much fuc* ice in the way in and out from the place, some people are not used to that :roll: ;)

looking forward to a next one

Post Reply

Return to “Oslo Wargames Grand Tournament”