Warhammer 40k tilbakemeldinger, ris og ros

Turneringer i forskjellige miniatyrspill, Oslo

Moderator: Frederique

otlno
Holy Zealot

Warhammer 40k tilbakemeldinger, ris og ros

Post by otlno » Sun Jan 29, 2017 8:05 pm

Først og fremst vil jeg takke alle som stilte opp, det ble en veldig morsom helg for alle tilstede virket det som.

Dette er andre år jeg hatt ansvar for dette og føler selv vi har klart å gjennomføre forbedringer siden forrige gang, men jeg lurer på hvordan det kan gjøres enda bedre?
Alternativt lurer jeg på om noen andre føler sterkt for å ta over stafett pinnen, nytt blod har alltid ny energi og nye ideer

Personlig tror jeg 3 timer var en veldig god endring, det ga folk rikelig med tid og det ble ikke krise stress så ofte som sist, men 1850 var kanskje litt for mye poeng.

Men kom med tilbakemeldinger, ris og ros så tas det til etterretning

Takk for denne gang, sees neste år!

Mvh Ole

knightofkob
Stannis Brocker

Post by knightofkob » Sun Jan 29, 2017 10:37 pm

Takk for kjempe bra turneringen. Mission packen var super og stor cudos til arrangører. Hadde bare trivelige motspillere.
Captain ETC 40k 2016 - Necrons
Player ETC 40k 2015 - Necrons

Ravage
Greylord Outrider

Post by Ravage » Mon Jan 30, 2017 1:42 am

1850 var for stort, jeg synes det er en slitsom turneringsstørrelse, spesielt med 3 detatchments.

Ønsker meg et NM som er mer likt det 40k som jeg får spilt og trent med i hjembyen min. F.eks. 1500 poeng og kun 1 CAD + Allies. Om noen leser det som et slag for casual over waac har de misforstått hva jeg mener.

Ellers var det et fint arrangement og kunne nevnt mye bra; grei mission pack, bra terrengplassering på bordene, objective markers og maelstrømkortene fungerte bra.

Jeg fikk bare 6 poeng oppført på final score listen, men jeg vant 3 matsjer.

ickz
Trencher

Post by ickz » Mon Jan 30, 2017 2:41 am

*WARNING: lang post*

Jeg synes både 1850 og tiden vi hadde var helt passe, og jeg synes ikke vi skal gå noe lavere enn 1850. 1850 er poengsummen som hvertfall vi på outland i Oslo spiller oftest samt at det er poengsummen som spilles i ITC i statene og på ETC, noe som jeg mener gjør at det blir naturlig for oss å ha på et NM også for å kunne sammenlikne oss litt med resten av verden (samt øvelse for de som reiser til utlandet for å spille).
En lavere poengsum passer også regelsettet akkurat nå litt dårlig i min mening da mange av formasjonene som GW kommer av vil måtte spilles nær sitt minimum hvis vi går lavere. Altså at formasjoner som War Convocation, Gladius, Necron Decurion osv. ikke har noe rom for å tilpasses/personliggjøres. Blir ikke en god turnering om alle Necron spillere dukker opp med helt like lister av 1 reclamation legion og 1 harvest, samt at alle War Convos er like for eksempel. Ser man også i nyere bøker som Traitor Legions og Fall of Cadia så blir det ofte gitt flere bonuser hvis man fyller alle slots i en formasjon, den muligheten forsvinner ved lavere poengsum.
Kan forsåvidt også se et poeng med at noen kanskje ønsker at disse formasjonene ikke skal bli brukt i så stor grad, men jeg mener at turneringer som NM er det eneste stedet disse listene faktisk passer inn. Og hvis valget blir tatt om at sånne lister ikke kan taes med, så kan det gjøres på andre måter enn å senke poengsummen (f.eks ikke tillate formasjoner som består av andre formasjoner).

Ellers var jeg veldig fornøyd med missionsa, selv om de ikke helt gikk min vei så synes jeg de var så balanserte som man kan gjøre dem, med muligheter for at både deathstars-, MSU- og horde-lister kan score poeng.

Ellers var det jo noen som irriterte seg over 500-poengs-grensen på Super-Heavies/Gargantuan og at den da f.eks ikke gjaldt Magnus. Her skjønner jeg begge sider og vil personlig mene at hvis man vil hindre visse over-the-top modeller (*host*..Ta'unar...) så synes jeg heller at man kan compe det til en liste med spesifike modeller/units som ikke er lovlige. Ja, det kan bli kontroversielt, men jeg føler likevel at det bør en TO kunne få bestemme.

3 Detachments-regelen; Jeg synes den fungerte fint, men er helt åpen for forandringer her, det kommer bare ann på hva slags turnering man vil ha. Tillater man flere så er mulighetene helt klart større for mer cheese. Er man veldig streng og tillater kun 1 så så blir det litt mer casual, men samtidig mer opp til hvor godt den enkelte codexen er balansert isteden. (f.eks Eldar og Necrons vil forbli sterke, Marines vil gå ned ganske mange hakk)

Sist men ikke minst så må jeg si at turneringa har vært veldig morsom og utrolig hyggelig. Har bare hatt god stemning i kampene mine med hyggelige motstandere uansett hva terningene har vist. Og det samme tror jeg vil bli tilfelle for min del uansett hva slags regelpakke vi går for neste år.

//Niklas

HeavyBtakingowa
Gobber

Post by HeavyBtakingowa » Mon Jan 30, 2017 10:05 am

Hei, og takk for ei morsom turnering
Jeg synes de som har arragert dette har gjort en flott jobb, Pairing var oppe i god tid, lite stress for å rekke kamper og enkelt og artig å være spiller. Likte særlig konvolutten med score cards og tokens, en flott detalj. Missonpacken var bra, det lønte seg å cappe, og det var Killpoins, god combinasjon.

I forhold til størrelsen på hærene, så ser jeg ITC i større grad bruker 1500 og 1650. Jeg spilte mot 2 invis stars, den ene gikk først, og fikk sine powers. Kampen over i runde 1, den andre fikk ikke sine powers, og gikk sist, kampen var over i runde 1. Uansett ble det få games hvor vi spilte så mye, nærmeste jeg kom der var mot ei rein Orke liste, der måtte man ta gode valg underveis i kampen og spille etter objektiv og bruke nøkkel units for å lykkes.

Jeg tror en CAD, plus allies eller kun en decurion hadde vært ok, da kan man alliere inn noe om man ønsker dette, men må spille CAD, eller så kan man bruke en decurion, men må virkelig satse på denne. Så at War convo decurion gjorde det bra, så disse er ikke sjangseløse selv mote invis stars, men sist NM var det veldig få stars, nå fikk jeg inntrykk av at det var mange, og det kan virke som disse er en grunn til at ITC i større grad går mot færre poeng.

blood of Kittens, som er en kilde til mye leaked nyheter, hadde noen tanker om dette.
http://bloodofkittens.com/blog/2017/01/ ... nsibility/

Ellers så synes jeg avholding av turneringen var veldig godt gjennomført, med bra med tid, godt humør og veldig hyggelige arrangører.

Håper vi ses på neste NM iallefall:)

Chaz Sexington
Gobber

Post by Chaz Sexington » Mon Jan 30, 2017 4:21 pm

Jeg synes det var helt storartet! Det jeg syntes funket meget godt var missionsene, fordi selv om det kan være vanskelig å huske på alt (2 missions, kill points, scoring systemet etc), var de veldig balanserte. Jeg fikk trent litt på missionsene i forkant, så det var ikke noe problem for meg, men har forståelse for at det som sagt kunne være litt mye for enkelte! Den fysiske turneringspakken med print-outs, kort og objektiver var en flott touch som jeg virkelig verdsatte!

Mtp. tid tror jeg det funket helt fint - jeg spiller en horde og kom meg vel til minst tur 5 i alle matcher bortsett fra én (og en hvor jeg ble tablet). Jeg kommer ikke til å stille med en horde til neste år uansett, men funket godt for meg.

Eneste kritikken er av enkelte spillere. Jeg syntes det er litt rart hvordan enkelte spillere håndterer WYSIWYG. Jeg så alt fra grå våpen blu-tacet på avsagde armer til våpen limt på steder det ikke var mulig å se med mindre du fysisk plukket opp figuren og lette. Jeg fikk en og annen ekstremt stygg overraskelse da spillere ikke alltid gikk gjennom listen sin spesielt godt, pluss det rent estetiske. Å lime sammen en figur nogenlunde korrekt og male den i tre farver er ikke all verden. Føltes litt ekstra irriterende når man har sittet oppe sent kvelden i forveien for å få malt ferdig de siste special weapons-gutta sine når andre bare blu-tacer en flamer på hodet til en dude og sier seg ferdig.

amir90
Electromancer

Post by amir90 » Mon Jan 30, 2017 8:05 pm

Alternativt lurer jeg på om noen andre føler sterkt for å ta over stafett pinnen, nytt blod har alltid ny energi og nye ideer
Må vel nesten bli en fra Oslo-området da? :P

Skulle gjerne tatt det selv eller hjelpe med å finne rette person. Jeg har jo erfaring med å arrangere, og jeg holder meg oppdatert med FAQ, nye regler og arrangementer på fritiden allerede :) Hvis ikke anbefaler jeg Rogalending gjengen!

Masse godt har allerede blitt sagt, så holder meg til stikkord (okei, det ble mer enn bare stikkord, haha) :

+ Pairings ute før turneringen startet
+ Velkomstpakken med objektiver og forklaring!
+ TO går rundt og spør hvordan folk har det.
+ Forbedringer fra ifjor når det gjelder regelpakke og høre på hva folket ønsket å få igjennom.
+ Timeplanen, ganske bra med tid.
+ Gode premier!
+ Kanskje litt treig og rotete om hva som er bestemt av regler til turneringen, men dere holdte dere til prinsippene deres, og det får dere masse ros fra meg!

- Terrenget var "ok". Plasseringen av dem var bra, men selve malekvaliteten er på Invasion nivå, noe som ikke er så imponerende. Armacon (og av det jeg har sett bilder av Bergen gjengen) er mye bedre.
- Ingen best sportsmanship.
- Var det malekrav på turneringen? Jeg så gråe modeller på noen bord, ikke kult.
- Noen brukte proxy modeller (dvs, ikke engang konvertert eller bruk av 3 part modeller), det syns jeg ikke bør være lov. Kjøp modellen, eller vær litt kreativ og konverter.
- Gjør litt mer deal ut av best painted army, da får du garantert flere spillere til å delta ;)
- Som noe tidligere nevnt, det gir lite mening å ha en flat 500 points begrensing på superheavies/GC osv når det fins smuthull for det. Hvis folk "flest" er lei av apocolypse stuff i vanlig 40k, så si det. Ikke si at 3 knights er "OP", det er de ikke ;) Deathstars er uendelig mer irriterende å spille mot, og ekstremt kjedelig. Superheavies og D-våpen ga oss en løsning mot det. Og så blir fluff- og casual spillere skadet i "crossfire" av de som bruker superheavies og GC. Heller innfør en begresning av hvor mye IC du kan ha i en unit og fjerne muligheten å ha GC, superheavies og ting som koster utrolig mye. Jeg forstår ikke hvorfor vi danser rundt og later som at 3 knights er vanskelig å drepe eller utmanøvrere.

TL;DR: Ikke påstå at knights er problemet i spillet når vi har deathstars. Løsningen må være mer bred, eller så må en bare akseptere at det meste bør være lov.

Har dette som eget punkt, da dette er ganske stort og viktig poeng:
- Ingen fra Rogaland-området (som jeg så) deltok på turneringen. Og jeg syns det er veldig trist. Er greit at vi har noen solide få her på Sørlandet som prøver å delta i alt mulig rart, men Stavanger gjengen alene er jo en bolk på over 20 potensielle spillere. Hvis de ikke er interessert i å delta, så bør vi undersøke hvorfor.

De har jo arrangert turneringen Armacon, som etter min mening, har det beste regelsettet: NOVA. Du selv velger end-game eller tur 2-6 objektiver. Da er prinsippet "jeg velger hva JEG kan gjøre best, istedenfor jeg må overgå MOTSTANDEREN min som kan tilfeldigvis ha en hærliste som er default bedre i den matchup og mission type."

Noe av poenget at jeg lager litt lengre tilbakemelding har med at denne turneringen kalles "NM", og når Invasion overgår i antall spillere som er villig til å møte opp, må vi diskutere hva som er best å gjøre med saken. Vi kan forberede arrangementet vi kaller NM i 40k i Oslo som er i felles med alle andre spill, eller vi må muligens diskutere om et annet sted/arrangement er veien å gå. Kr.sand er sentral for Stavanger og Oslo, det er en stor andel av 40k spillerne som er aktive.

En tredje og siste alternativ har vi slik No Retreat i Gibraltar gjør. En fraksjon, ingen allies, og noen andre restriksjoner. De har alltid flotte og kule hærer, og de virker mindre skitten enn de vi ser i andre lister.

Nå er absolutt alt dette bare min mening, så jeg er åpen for at folk er sterkt uenig med meg. Ha en fortsatt god dag, og så ses vi neste år! :D

EDIT: Tving folk til å lære å skrive lesbare lister. copy paste battlescribe er ikke bra. :P
Last edited by amir90 on Mon Jan 30, 2017 10:23 pm, edited 1 time in total.

Belge
Trencher

Post by Belge » Mon Jan 30, 2017 9:08 pm

La meg innlede med litt om Rogaland miljøet før vi går videre.

Rogaland har det jeg tror er det mest aktive 40K miljøet. En gjeng med illsjeler som arrangerer alt fra maleopplæring til spilling, spillekvelder, sosiale drikke kvelder you name it.

Over de siste 2-3 årene har vi spilt mer og arrangert mer turneringer en noen andre. Vi har testet ALT av regelpakker. Hver gang vi har turnering har vi spørreundersøkelser for å finne ut hva vi skal endre og gjøre bedre. Vi arbeider som et demokrati føler jeg. Så kan heller andre veie inn om det er feil.

Jada, folk som deltar oftere har mer influence, men det sier seg selv.

Så, en lokal stor turnering syns jeg det er helt greit skal ha en regelpakke styrt av sitt lokale miljø. Er det 1500poeng og maelstrom som er tingen i Bergen skal det brukes der, er det 2500 poeng å ingen restriksjoner som er tingen i Kristiansand skal det gjøres der.

MEN, når turneringen din heter NM, så bør du høre hva de mest aktive miljøene gjør og tilpasse deg nettopp etter det. Du bør ta kontakt med lederene i miljøene du rundt i norge og bli enig med dem i et felleskap om en regelpakke og hvor det skal ligge. Det er tross alt et NM. Og da tar du IHVERTFALL kontakt med det miljøet som er mest aktivt.

Det er det ikke blitt gjort.

Det blir for mye 1 manns show.

Vi skal være takknemlige for hver en turnering som blir arrangert. Men for meg skurrer det når "NM" er den dårligste turneringen vi har. (av de store, da Bergen er best, følgt av Invasion). Oh, jeg var ikke i år så skal ikke se de er den "dårlgste" nå, der er basert på vår deltagelse 2 år siden.

Jeg mener att turneringen er arrangert feil plass.

Norge er et langt land å reise over det må vi ha respekt for, vi kan ikke bare tenke på att Oslo er hovedstaden, og der det bor mest folk. Vi må se på hvor miljøene ligger. Jeg mener derfor det er naturlig att et NM skal ligge i Kristiansand. Selvfølgelig det er ikke veldig turneringsvennlig for våre folk i Tromsø, Trondheim og alle de andre plassene det spilles. Men med all respekt for dem så er det flest folk fra Bergen, Oslo, Kristiansand og Rogaland som spiller og da er Krisitansand et naturlig midtpunkt.

Fått NM til Kristiansand med Christoffer som arrangør for hele arrangementet og Kristoffer som ansvarlig for 40K ville vært helt fantastisk, ilag med støtte fra "lederene" i de andre miljøene til å lage en regelpakke som får alle interesserte.
Da tror jeg det kan arrangeres en helt fantastisk turnering.

TLDR:
Rogaland deltar ikke for:
- Regelpakken er dårlig
- Ingen kommunikasjon mellom "miljøene"
- Det er arrangert feil plass.
- Har opparbeidet seg dårligt rykte pga det har historisk hvertfall, vært dårlgiste store 40K turneringen i Norge.
En barnslig mafia :)
www.drittunger.no

Gunnarto
Fennblade

Post by Gunnarto » Mon Jan 30, 2017 9:38 pm

Jeg ønsker å si at turneringen i sin helhet var super. Godt gjennomført og ryddig administrasjon.

Som nevnt av andre er det stas med en liten goodiebag ved annkomst. Poengrense på 1850p syntes jeg funket bra, spesielt med utvidet spilletid. Likte godt spillmattene og selv om det ikke var "eavy metal" standart over terrenget funket det bra.

Spiller ikke fryktelig mye turneringer, men en liten observasjon. I siste runde med kamper var det 5 (eller 6?) kamper som endte med 20-0. Fikk ikke med meg hvor mange det var i de andre rundene. Syntes det er litt rart at så mange vinner så totalt på siste runde. Det burde være veldig jevne kamper da vi skal ha blitt pairet gjennom de 4 foregående kampene og burde få en mest mulig lik motstander. Det kan selvfølgelig være at det har med at mange lister er max/min og at kampen kan avgjøres ved om man får første tur eller ikke. En annen grunn kan være at folk gir litt opp og motstanderen blir tablet.

Det bringer meg til victory points som jeg i utgangspunktet funket bra. Systemet gir mange måter å score poeng på. Men dersom folk gir opp underveis (av ulike årsaker) slik at motspilleren får full pot så funker ikke disse poengene til sin hensikt. Bare en liten observasjon, som kanskje ikke er riktig engang :p

Dersom det er min/max lister som er avhengige av turn 1 for å prestere så indikerer det også at noe må gjøres med listeformatet. Pr i dag vet vi ikke hvordan 40k blir neste år så det er ikke nødvedigvis at noe burde endres på i forhold til neste edition. Personelig håper jeg at allies blir tonet ned eller forsvinner helt. Det samme gjelder også formasjoner. Håper også på endringer i psychic fasen da denne sårt trenger justeringer (spesielt invis). Om det blir rene CADs neste år så er jeg positiv til det.

I forhold til 500p limiten på super heavys så forstår jeg ikke dette. Et argument som ble brukt i forhold til dette var at noen ønsket å ha med seg noen interesante foregworld modeller og at man derfor satt en grense på 500p... Syntes det argumentet faller på sin egen urimelighet. Komenterte ikke dette da jeg oppdaget dette nær opp mot turneringen. Hadde alt av superheavyes blitt bannet hadde jeg hatt mer forståelse for dette. Mulig det var en avveining slik at man skulle kunne ha en counter til Deathstars (stomp).

Litt negativt her, men alt i alt, en svært hyggelig opplevelse for min første turneringe i Ekeberghallen. Svært hyggelige spillere, proffe arrangører og god kaffe:) Jeg kommer gjerne tilbake neste år :D

otlno
Holy Zealot

Post by otlno » Mon Jan 30, 2017 10:10 pm

Belge wrote:La meg innlede med litt om Rogaland miljøet før vi går videre.

Rogaland har det jeg tror er det mest aktive 40K miljøet. En gjeng med illsjeler som arrangerer alt fra maleopplæring til spilling, spillekvelder, sosiale drikke kvelder you name it.

Over de siste 2-3 årene har vi spilt mer og arrangert mer turneringer en noen andre. Vi har testet ALT av regelpakker. Hver gang vi har turnering har vi spørreundersøkelser for å finne ut hva vi skal endre og gjøre bedre. Vi arbeider som et demokrati føler jeg. Så kan heller andre veie inn om det er feil.

Jada, folk som deltar oftere har mer influence, men det sier seg selv.

Så, en lokal stor turnering syns jeg det er helt greit skal ha en regelpakke styrt av sitt lokale miljø. Er det 1500poeng og maelstrom som er tingen i Bergen skal det brukes der, er det 2500 poeng å ingen restriksjoner som er tingen i Kristiansand skal det gjøres der.

MEN, når turneringen din heter NM, så bør du høre hva de mest aktive miljøene gjør og tilpasse deg nettopp etter det. Du bør ta kontakt med lederene i miljøene du rundt i norge og bli enig med dem i et felleskap om en regelpakke og hvor det skal ligge. Det er tross alt et NM. Og da tar du IHVERTFALL kontakt med det miljøet som er mest aktivt.

Det er det ikke blitt gjort.

Det blir for mye 1 manns show.

Vi skal være takknemlige for hver en turnering som blir arrangert. Men for meg skurrer det når "NM" er den dårligste turneringen vi har. (av de store, da Bergen er best, følgt av Invasion). Oh, jeg var ikke i år så skal ikke se de er den "dårlgste" nå, der er basert på vår deltagelse 2 år siden.

Jeg mener att turneringen er arrangert feil plass.

Norge er et langt land å reise over det må vi ha respekt for, vi kan ikke bare tenke på att Oslo er hovedstaden, og der det bor mest folk. Vi må se på hvor miljøene ligger. Jeg mener derfor det er naturlig att et NM skal ligge i Kristiansand. Selvfølgelig det er ikke veldig turneringsvennlig for våre folk i Tromsø, Trondheim og alle de andre plassene det spilles. Men med all respekt for dem så er det flest folk fra Bergen, Oslo, Kristiansand og Rogaland som spiller og da er Krisitansand et naturlig midtpunkt.

Fått NM til Kristiansand med Christoffer som arrangør for hele arrangementet og Kristoffer som ansvarlig for 40K ville vært helt fantastisk, ilag med støtte fra "lederene" i de andre miljøene til å lage en regelpakke som får alle interesserte.
Da tror jeg det kan arrangeres en helt fantastisk turnering.

TLDR:
Rogaland deltar ikke for:
- Regelpakken er dårlig
- Ingen kommunikasjon mellom "miljøene"
- Det er arrangert feil plass.
- Har opparbeidet seg dårligt rykte pga det har historisk hvertfall, vært dårlgiste store 40K turneringen i Norge.
Hei

Først og fremst vil jeg starte med at du kommer med veldig mange gode poenger her.

Å definere noe som et NM kan og vil fremstå som arrogant når noen av de større spill gruppene rundt i Norge ikke føler seg hørt eller sett.

Nå har dette allerede blitt diskutert og dette arrangementet vil sannsynlighvis hete Oslo GT eller lignende neste år, men dette adresserer ikke utgangspunktet for problemstillingen du tar opp
Noe av denne problematikken er at da det tilkommer nye folk i miljøene rundt om ikke nødvendigvis kjenner til alle dere der ute og vi ikke har klare kanaler å kommunisere i.
Jeg er en av de, etter NM for 2 år siden var det ingen som hadde tenkt å arrangere, jeg hadde tilbudt meg å hjelpe, og fikk hele greia kastet litt i fanget siden vi har en av de større klubbene i Oslo for 40k " Grim" som igjen ikke er veldig mye eldre en 2 år.

Hvorvidt det het NM eller GT var for oss ikke veldig vesentlig, men vi måtte stable noe på bena før en gitt dato.

Kanskje en "40k i norge" facebook side for å spre informasjon eller tilsvarende hadde vært starten på en løsning her.

Hva som er det mest aktive miljøet vil jeg ikke skape noen diskusjon rundt, men NM burde arrangeres av de som kan skape en positiv dialog mellom klubber/miljøene rundt i Norge og få en enighet om en regelpakke som alle kan stille seg bak.

Så om ditt forslag er at Christoffer står for det arrangementet som skal hete NM er jeg helt for det, jeg håper bare da at vi da sammen kan skape kanaler slik at informasjon blir delt og dialogen er åpen nok så alle rundt vil bli hørt. Da er jeg helt sikker vi kan få 60+ påmeldte til et NM!

Det er veldig synd dere ikke ønsket å delta på grunn av dette, men jeg kan absolutt skjønne dere utifra deres utgangspunkt. Så mitt mål da om jeg står som arrangør av 40k GT OSLO eller tilsvarende neste år, er at dere fra fks Rogaland har lyst å delta igjen.

Mvh Ole Lillejordet

WolfmasterX
Gremlin

Post by WolfmasterX » Mon Jan 30, 2017 10:10 pm

Hei, jeg har ikke så mye å sammenligne med, men har lyst til å dele noen tanker om det som var min første turnering.

Først, sorry for at jeg misforstod i starten. Jeg trodde jeg var på lag med de andre som spilte Space Mareins.

Jeg synes også det var litt få spillere for at dette var et NM. Dessuten, jeg hørte også noen snakke svensk borte ved Warmcahine bordene. WTF???

Men ok dette synes jeg var bra.
-Bra at vi fikk vite pairingen såpass tidlig selv om jeg ikke skjønte det gikk ut på.
-Bra terreng.
-Fint at vi slapp å spille på gulvet. (noe jeg fryktet)
-hyggelige folk. (ikke alle)

Dette synes jeg var mindre bra og må nok bli bedre om jeg skal betale for en turnering neste gang
-Folk spiller bare for å vinne.
-For lite tid satt av til vær kamp
-Må ha model til 500 points. WWTF? Dette er ikke kings of war? Skal jeg lime alle på en plate for å oppfylle kravet? (takk for at dere lot meg spille uten dette)
-alternative regeltolkninger jeg ikke har vært borte i
-Skitten do. Måtte tisse ute.
Hva med at Christoffer i Rogaland lager regelpakken til neste år? Liksom hva med å være litt dilpomatisk og ikke bare si «flytt til Rgoaland»?
Folk ass. OMG LOL!

PS. Jeg fikk med meg en Eldar Wraitnight, En Ork fyr med stor gunner, noen terninger. Si ifra om dere savner det.

Ravage
Greylord Outrider

Post by Ravage » Mon Jan 30, 2017 10:34 pm

Jeg synes at NM burde være litt som Norway Cup, der terskelen for å delta legges lavt, og at høyt antall spillere burde være et poeng.

Om "hele Norge" deltar vil du ikke få noen eliteturnering uansett; det virker som det kommer flere svake spillere til NM (meg i blant dem) enn lokale turneringer, og bare noen av dem er casuals. Jeg så flere som spilte pseudo-unbound listene sine feil uten å bli korrigert før match 4 og 5.

Unbound light, som 3 detatchment egentlig er, fremmedgjør i alle fall mange av de spillerne jeg kjenner. Kanskje mest fordi mange matsjer med slik comp blir så kjedelig. Det pleide da å være slik at 3 knights listen din var noe man spilte mot en kompis for morro skyld, mens stram comp var noe man hadde til turnering, ikke omvendt?

For øvrig var Troms 15% av spillerne de siste to NM'ene om jeg ikke tar feil. Trondheim vet jeg ikke. Viljen til å ta en kostnad ved å reise for å delta er stor, men om man skal ta turen helt til Kr.Sand (ekstra flytur), så håper jeg ikke Invasion 2016 var en forsmak, for den opplevde jeg som unødvendig rotete, særlig regelpakken.

PS: Mange vant 20-0 i sistematsjen fordi den tapende spilleren bare ga opp i runde 3-5, for å få litt mer tid til å pakke.

EDIT: Liker Amirs forslag om No Retreat Gibraltar.

Frederique
Archangel

Post by Frederique » Mon Jan 30, 2017 11:25 pm

Dere henger dere for mye opp i "NM" tittelen.
IMO burde ingen enkeltturnering hete "NM" - men en norgesmester burde heller kåres via en Masters/Invitational og/eller gjennom et rankingsystem.
At 40K turneringen ble hetende NM fra starten av er det ingen av vi som nå sitter i styret som bestemte - personlig er jeg for å heller ha f.eks Armacon, Invasion, og (f.eks) Oslo GT og så har ingen lagt beslag på en tittel som ikke er rettferdig.
Det er jo egentlig helt dust at det skal gå an å ikke delta på noen turneringer ila året (teoretisk) og så dukke opp på "nm" og så kunne bli norgesmester.
Dermed er det like feil om Invasion begynner å kalle seg NM, som at Oslo har kalt seg det de siste 4 årene. :D

Frederick B

amir90
Electromancer

Post by amir90 » Tue Jan 31, 2017 12:41 am

Fine svar fra både Ole og Fredrik. Ser frem til et lyst og godt samarbeid fremover i miniatyrspillmiljøet :)

kaldCB
Wraith Engine

Post by kaldCB » Tue Jan 31, 2017 6:31 am

Nå spilte ikke jeg 40k, men arrangerte fow.

Men tror folk må huske at hele NM opplegget startet som en idémyldring på forumet her og senere samarbeid med flere klubber i landet.
Det er ikke noe solo show hvor noen bare "fant" på NM ut av løse luften.
Join the Invasion www.Invasion.no

Hope is the beginning of unhappines

Post Reply

Return to “Oslo Wargames Grand Tournament”