Ny hær - Basilea?

Råd om listebygging, taktiske genistreker og skitne triks

Moderator: Frederique

Jalle
Trencher

Ny hær - Basilea?

Post by Jalle » Wed Nov 16, 2016 10:51 am

Nå som Undead-hæren min er hurtigmalt og testet på Rain of Kings, har jeg begynt å tenke på en ny her for 2017. Det står mellom Brotherhood, Kingdoms of Men og Basilea. For de to førstnevnte kan jeg ta utgangspunkt i mine gamle Warhammer-hærer. Jeg har en del Basilea-modeller og en del Empire som kunne fått nytt liv i Basilea. Selv om jeg ble inspirert av Thomas sin Brotherhood-hær på Rain of Kings, heller jeg nå kanskje mest mot den siste. Jeg syns hæren ser sterk ut på papiret, med Elohi, Iron Resolve og masse heal. Men mest av alt syns jeg det er kult at Basilea er en unik hær for Mantica.

Men hva skal til for å lage fungerende liste?

Jeg har tenkt å ta utgangspunkt i modeller jeg allerede har og kommer ikke til å male opp helt nye horder med infanteri!

Utvalget:

Elohi horde (4 modeller inkl. Samacris)
Ur-Elohi (Julius)
High Paladin på Griffon

To regimenter Paladin Knights
Troop med Panther Lancers
Gnaeus Sallustis
Regiment (Eller to troops) med Penitents Mob (kan kanskje utvides til en horde?)
Regiment Men at Arms sword
Horde Men at Arms med spears
Phoenix
Regiment Paladin Foot Guard
Abess på Panther
2 Priests on Foot
1 Mounted Priest
Diverse wizards og mounted High Paladins

Hva tror dere?

Jalle
Trencher

Post by Jalle » Wed Nov 16, 2016 11:13 am

Et utgangspunkt:

https://drive.google.com/open?id=0B7h82 ... DFyaDRqc28

Elohi og Ur-Elohi er raske flankere
Paladin Knights er hard hitters som kan jobbe sammen med flankerne
Spearmen, penitents mob og Phoenix er senter som skal holde fortet
Abess og Panther lancers er chaff
Gnaeus er en support-character som kan komme seg hit og dit fort som svint.

Er to regimenter Knights for mye?

Burde jeg hatt litt skyting?

Thomarsar
Thorn

Post by Thomarsar » Wed Nov 16, 2016 2:27 pm

Hei!

Jeg vurderte også å bruke mine Bretonnians som Basileans før Uncharted Empires kom ut. Ser ut som Basilea har veldig dårlig tilgang på skyting, boomsticken er kanskje akkurat nok. Ville vurdert å gi dwarven ale til panter lancers for å redusere sjansen for at de er wavered på et kritisk øyeblikk. Er såklart kjedelig om horden blir wavered også...

-T
KoWboy og Cog of Cyriss

Jalle
Trencher

Post by Jalle » Wed Nov 16, 2016 2:32 pm

Ja, mangel på skyting er definitivt en svakhet.

Det går an å få inn en war-wizard med lightning bolt også. Men da må jeg omrokkere litt. Har nødig lyst å fjerne Phoenixen, siden det er en viktig defensiv brikke.

Mangler også en kraftig individual, ala. din Exemplar Redeemer. Abessen fyller ikke samme rolle, siden hun tåler lite. Mulig Gnaeus burde ut av listen? Men jeg har modellen...

Kanskje det ene paladin-regimentet må vike til fordel for et regiment med crossbowmen og en wizard?

Thomarsar
Thorn

Post by Thomarsar » Wed Nov 16, 2016 9:44 pm

High Paladin på Warhorse blir jo ganske lik, Iron resolve i stedet for regen da, + så må du velge hvem som skal ha ensorcerelled armor ;)

Ville ikke kastet både Gnaeus og Paladin Knights, da begynner du å få veldig få combat enheter tror jeg.

Mer skyting ville jeg heller tatt en wizard enn crossbows, om du har nok til å låse opp så mange helter. War-wizard med lightening og fenulian amulet vil koste 110 for bedre skade og mer mobilitet enn crossbowtroop.

-T
KoWboy og Cog of Cyriss

Jalle
Trencher

Post by Jalle » Wed Jan 04, 2017 11:37 am

Har tenkt litt frem og tilbake, og kjøpt inn litt flere miniatyrer... Men jeg har kanskje blitt litt lunken til prosjektet over tid, fordi jeg synes unitene til Basilea er for dyre og jeg allerede har boden full av menneskehærer...

Likevel, jeg har modellene til å lage en Basileahær uten å gjøre for mange innkjøp. Derfor har jeg ikke slått det helt fra meg.

Jeg har for første gang lyst til å planlegge listen før jeg begynner med montering og maling, så jeg tar gjerne imot tips og råd. Jeg har fått en idé til en infanteriløs hær omtrent som dette:
  • Horde paladin knights med caterpillar (kan være både hammer og ambolt)
  • Phoenix og mounted priest med bane chant og boomstick - support for knight-horden
  • To troops med sisterhood panther lancers som chaff
  • Sisterhood panther lancer regiment som flanker unit
  • To elohi-horder, brew of haste og pipes of terror (Er dette litt over the top!? Elohi er for dyre, spør du meg)
  • Ur-Elohi med Fire Oil
  • Abess på katt som chaff, flygerplager og skytestopper.
Resultatet er en 10 drop, elite-hær som er litt ulik mine andre human-factions. Tanken er at hele hæren er mobil og slagkraftig, så jeg stort sett vil kunne diktere hvor og når combats skjer. Så mangler den skyting, men det har Basilea dårlig tilgang på uansett. Den mangler også billige throwaway units og relativt billige infanterihorder som kan ta i mot charges, men jeg tenker at det vil veies opp for med knight-horden, som kan ta denne funksjonen. Med def 5+, 22/24 nerve, iron resolve og heal 9 fra phoenix og priest skal det litt til å ta denne ut.

Tanker? Ser dette lovende ut? Er det for ostete, eller er det innenfor? Forslag til endringer?

Skal teste listen med proxies ved første anledning.

Frederique
Archangel

Post by Frederique » Wed Jan 04, 2017 1:50 pm

Lars møtte Knight horde på Clash of Kings, og sa det var en ganske genial unit. Kan spilles som en "Infantry tank" med muligheten til å plutselig gå på offensiven med en lang charge.
Frederick B

join Kings of War Norway (facebook)

Jalle
Trencher

Post by Jalle » Wed Jan 04, 2017 9:04 pm

Ja, det virker som det kan fungere. Utfordringen er jo at uniten blir veldig dyr og upraktisk stor. Skal gi det et forsøk. Men med tre units på 300+ poeng i hæren er jeg litt skeptisk til om for mange poeng er bundet opp i få units.

Post Reply

Return to “Taktikk og lister”