Karl-Erik Ocho erfaringer

Diskuter regler og andre ting rundt spillet The 9th Age

Moderators: zuhlmatul, Grayfox, Kalerith

Kalerith
Juggernaut

Karl-Erik Ocho erfaringer

Post by Kalerith » Sat Jul 25, 2020 12:32 pm

G1 mot Flam Fesenko (Russland)
Spilte KoE med griffo lord. 1 quest buss, 1 impact buss, 1 ekstra duke, bsb m wyrm core og magiker med druidisme. Litt chaff og og grail darts i tillegg.
Spoils of War SO.
Vi spilte Counterthrust.

Jeg hadde en ganske tung skyteliste, så jeg viste at jeg kunne skade ham og en magifase med flere spells som svir. Klarte etterhvert å smekke ned griff lorden hans, men han levde en god del lengre enn han skulle som sørget for at jeg mistet bastionen og blunders, men fikk evakuert magiker og bsb til citadel guards. Quest stakk av bordet, hadde han blitt ville han blitt smekket rett ned av Taurukh anointed som hadde en kort charge inn i ham.
Da han kom inn igjen ofret jeg bsb en og gav en 9 overrun inn i rear på cita guards som hadde gått for SO seier. Han klarte ikke å jage bsb som stod på en 3 rr som da gjorde at han blødde vesentlig mer og jeg beholdt mer poeng. 19-1 seier.

G2 mot Jack Chapman(Bulgaria/England). 10-10. Ble en superkort kamp uten noe særlig action da han dpeloyet i et hjørne for å ikke ta noen risikoer, så vi kastet litt magi og slikt, men ble liten spennende affære da mine mortarer ble out of range og hans skrikere dekker et større område enn jeg er komfortabel å gå inn i. I tillegg mitt desidert værste map.

G3 vs Tomasz Tutaj (Polen)
Jeg spilte tight, trodde egentlig jeg skulle vinne mer, men dyktige manøvrer fra min motstander gjorde at han kom greit ifra skytingen min.
Nøkkel momentet var at en 3-er med kestrels som hadde congaet for å komme utenfor los fra en giant klarte å bounce fra flanken til taurukh anointed. Dette førte til at jeg hadde en 7-er charge på swift inn i dryader som jeg klarte, men jeg fluffet til de grader på woundingen. Fra 6 impacts, og 15 hits og 3 stomps som wounder på 3+ klarte jeg 8 wounds som han savet 4 av på 5+. Dette gjorde at jeg ble stuck i midten og kom til å gå ned. Etter mitt varme hit roll så burde jeg gjort mer. Resultatet var at han manglet 1 på å ikke være steadfast, failer han den hadde jeg en 9-er på swift overrun for å deise inn i archers og magiker. Gjør jeg det er jeg i en veldig gunstig posisjon hvor jeg har nok hold på senteret til å nekte ham scenario seier, samtidig som han kommer til å mista magiker og 5-600 poeng med archers. Jeg har i tillegg nok units foran resten av linjen min til at jeg skal klare å nekte hans elk lord fra å gå inn dit han vil. Går dette inn ville jeg nok ha kunnet lukte på 13-15, men siden det ble litt rescue mission etterpå endte jeg på et 9-11 tap.
(Hold Ground)
Igthorn. (Polen/Canada)
Avslappet spiller, med en litt slapp liste. Vurderte dette som en gunstig kamp for meg, balanserte den på en knivsegg og kom godt fra det. Vant på alle fronter da han tabbet seg ut og prioriterte feil. 19-1 seier til meg. (Breakthrough/Refused flank)

Phillip Förster (Tyskland)
Listemessig mener jeg dette er ca en draw, men pga at vi trakk map 9 igjen som er mitt største marertitt mot en slik liste dreide matchens karakter drastisk slik at jeg fikk det veldig tøft med å både nekte rom og å la være å nekte han seconaderiet (KotH/Frontline Clash)
Ghoststep på ridderen hans ble et stort problem pga huset i midt i min dpeloyment sone som gav han en stor safe zone å lande i mens jeg måtte streve for å nekte rom på andre siden slik at han ikke kunne komme inn i min deployment sone for å ta baklinjen min.
Klarte det delvis, men pga en miscast som ga 2 wounds på magikeren min ble det en smal sak for ham å snipe ham ut. Klarte akkurat å nekte ham secodary, men ble rett og slett fucket av D8 en på kartet pr kamp.

Tap 4-16

Ryan Stoddle (USA)
En mid-high tier spiller fra USA. Trodde jeg skulle ha en grei kamp, men lord oh lord, here we go again map 9. Fuuuuuudge :evil:
Strået som brakk kamelen var da jeg failet break på 8 rr mot gargantula lorden hans og mistet bsb og magiker sammen med citadel guard. Hadde linet opp en flanke med vassal som kom til å gi meg 3 ekstra static, sammen med 4 til fra citadelguards så var det bare å offre goblin magikeren som hadde tatt to wounds for å gi en breaktest :P Men den gang ei, ble regelrett løpt ned. Kampen er helt ok i andre maps, men igjen map 9 snudde hele matchen på hodet og jeg ble nesten tablet.
Står 20-0 på TK, men skulle vært 19-1 fordi jeg regnet feil.

Da står jeg med 61(62) poeng. Mener vel at jeg skulle hatt en del mer poeng om jeg ikke fikk 3 ganger på kart 9, men overall er det et helt ok resultat basert på motstanden og kartene jeg fikk. Hadde jeg fått mer nøytrale kart mener jeg at jeg kunne spilt inn 10-15 poeng mer enn det jeg fikk her, spesielt i de to siste kampene.
Terninger som gjør ting er det lite jeg får gjort noe med, men kart 9 preger min skyteliste veldig mye.
Lærdommen jeg tar meg av dette er at med mindre kart 9 endres så vil jeg på det sterkeste anbefale folk å ikke spille skytelister uten mobilitet på ETC fordi slike kart ødelegger såpass mye for denne typen lister.
Ogrene jeg har spilt mest med kommer greit rundt dette pga at kanonene er greie nok å flytte og kan tjene dobbelt roller som chariots, men liste som har lav mobilitet på skytingen som ID; EoS/DH/VS med maskinpark eller flere units med -2 til treffing om man vil flytte vil få store problemer i dette kartet mot lister som vil frem å slåss.
Lister som VC, Portal WotdG og slike lister koser seg gløgg i hjel på dette kartet.

Så der har dere min oppsummering av Ocho. Selv om dette er noe utdatert da dette skrives har det komt en rekke endringer på ID så jeg lar vær å gå noe i dybden på hvordan hæren føltes da den ble såpass endret av updaten/nerfen som kom.

Cheers og snakkes på Invasion

Karl-Erik
Karl-Erik Hansen
Tournament Organizer:

-Drums of War

- Winterfall

ETC- 2016.
Team Norge - Orcs & Goblins
Ny kanal for kamprapporter.
https://www.youtube.com/channel/UCvnfmG6pYRFChFyeuwApAJg

Return to “Generell diskusjon”